Ga naar inhoud

Toegang tot het thuisnetwerk beperken, hoe moet dat?


Aanbevolen berichten

In het artikel: https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/zo-deel-je-makkelijk-je-wifiwachtwoord/ wordt beschreven hoe je makkelijk het gasten wachtwoord deelt met je visite. Nu gebeurt het soms dat er storing is en de kinderen op zoek gaan naar andere mogelijkheden om de vriendjes/vriendinnetjes toegang te verlenen tot het internet. Met hun iPhone kunnen onze kinderen razend gemakkelijk de toegang tot het private netwerk delen. Bedoeld of onbedoeld gebeurt dit als ze hun visite willen toelaten op het gastennetwerk. Eerder heb ik het thuisnetwerk beveiligd met de MAC-adressen van alle apparaten, nu is het echter zo dat de nieuwere toestellen een wisselend MAC-adres hebben. Dit betekent het volgende: Gebruik ik MAC-filtering dan krijg ik om de haverklap moppers dat de WiFi niet werkt. Bij updates van iOS wordt namelijk regelmatig de veiligere instelling geactiveerd. In een tijd waarin ’s ochtends de WiFi perfect moet werken op een ‘on-line lesdag’ is dit niet handig. Gebruik ik echter het MAC-adres wat gereserveerd is voor toestellen met een wisselend MAC-adres, dan kunnen de kinderen de netwerktoegang weer ongehinderd delen met de visite (die heeft immers ook zulke telefoons). Dat is ook niet fijn. Nu is dus de vraag of er andere mogelijkheden zijn om het private WiFi netwerk af te schermen voor onbekende / onbedoelde apparaten. Voor de WiFi heb ik een Fritz!box 7530 van TriNed, deze heeft de mogelijkheid om ‘users’ aan te maken. Biedt het aanmaken van users inderdaad de mogelijkheid om de beschreven bescherming te creëren? Zo ja, wat is dan handig? Een user voor telefoons, zodat daar alleen internet en e-mail toegang mogelijk is, en een andere user om toegang tot de NAS te verkrijgen? Of moeten ieder apparaat een ‘user’ worden? Er zijn maximaal 18 users te definiëren …
Link naar reactie
Onbeperkt op het gastnetwerk is geen probleem. Alleen kunnen de tieners met hetzelfde gemak de toegang tot het thuisnetwerk delen omdat het afschermen van het thuisnetwerk met MAC-adressen niet meer soepel werkt. Uw wifi-wachtwoord delen (iPhone, iPad, etc): 1) Zorg dat uw apparaat (het apparaat dat het wachtwoord deelt) ontgrendeld is en verbonden is met het wifinetwerk. 2) Selecteer het wifinetwerk op het apparaat dat u met het wifinetwerk wilt verbinden. 3) Tik op uw apparaat op 'Deel wachtwoord' en vervolgens op 'Gereed'. Wat betekent dat de kinderen het wachtwoord voor het thuisnetwerk niet nodig hebben om het te delen!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...