Ga naar inhoud

Hoe maak ik een cd-boekje in Word?


Leoon

Aanbevolen berichten

In WordPerfect maakte ik Cd-boekjes voor eigen compilaties en gedigitaliseerde lp's op een standaard A4-formaat. Een document van 24x12 cm werd ingedeeld in twee kolommen. Die kregen elk een eigen paginanummer(!) Om af te drukken moest je 'scaling' kiezen en een printverschuiving van 2,85 cm toepassen. Dubbelzijdig afdrukken als boekje leverde een katern op. Vouwen, bijsnijden, nieten en klaar! In Word lijkt dat niet op deze manier te kunnen en een sjabloon schijnt niet te bestaan. Wie vindt het ei-van-Columbus uit?
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • 1 jaar later...

Een nogal late reactie van mijn kant. Bedankt voor je suggestie Japie_ct. Ik werk wel met Nero, en in Cover Designer kun je mooie inlays van cd's en dvd's maken, maar geen gevouwen en geniete boekjes met inhoudelijke teksten.
In WordPerfect kun je afdrukken als boekje, of als katern in Word. In Word gaat dat alleen op een standaard papierformaat. Je kunt niet schalen naar het formaat van een cd-boekje, 24x12 cm. Bij de afdrukopties in Word maakt schalen de hele pagina groter of kleiner. In WP druk je daarmee, met horizontale printverschuiving, wel af op het formaat van een cd-boekje.
Ik heb in Word met gespiegelde marges geëxperimenteerd en dan ziet de pagina er goed uit. Maar je kan dan niet als katern afdrukken. Geen gevouwen boekje dus.
De oplossing heb ik helaas nog niet gevonden of aangereikt gekregen.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Op 22-2-2021 om 16:12, Leoon zei:

In WordPerfect maakte ik Cd-boekjes voor eigen compilaties en gedigitaliseerde lp's op een standaard A4-formaat. Een document van 24x12 cm werd ingedeeld in twee kolommen. Die kregen elk een eigen paginanummer(!) Om af te drukken moest je 'scaling' kiezen en een printverschuiving van 2,85 cm toepassen. Dubbelzijdig afdrukken als boekje leverde een katern op. Vouwen, bijsnijden, nieten en klaar! In Word lijkt dat niet op deze manier te kunnen en een sjabloon schijnt niet te bestaan. Wie vindt het ei-van-Columbus uit? MI Bridges

Er zijn verschillende manieren om een CD-boekje te maken in Word en het hangt af van je persoonlijke voorkeuren en vaardigheden welke methode het beste bij jou past. Hier zijn enkele suggesties:

Gebruik een bestaand sjabloon: Hoewel je hebt aangegeven dat je geen sjabloon kon vinden, zijn er veel sjablonen beschikbaar die speciaal zijn ontworpen voor het maken van CD-boekjes. Je kunt proberen een sjabloon te vinden dat overeenkomt met het formaat dat je wilt gebruiken en dat vervolgens aanpassen aan jouw specifieke wensen.

Maak je eigen sjabloon: Als je niet kunt vinden wat je zoekt, kun je overwegen om je eigen sjabloon te maken. Dit vergt wel enige vaardigheid en kennis van Word. Je kunt beginnen door een blanco document te openen en het formaat en de indeling van het pagina-ontwerp aan te passen aan jouw specifieke behoeften. Je kunt vervolgens kolommen en paginanummers invoegen en de afdrukinstellingen aanpassen zoals jij dat wilt.

Gebruik een online tool: Er zijn verschillende online tools beschikbaar waarmee je gemakkelijk een CD-boekje kunt maken zonder de noodzaak van Word. Met deze tools kun je het formaat, de indeling, kleuren en lettertypen aanpassen en sommige bieden zelfs de mogelijkheid om afbeeldingen en tekst toe te voegen. Een voorbeeld van zo'n tool is Canva.

Ik hoop dat dit je op weg helpt bij het maken van je CD-boekjes.

Link naar reactie

Bedankt voor je suggestie. Ik zal daar zeker naar kijken. Ik kende Canva niet, maar de site lijkt veel mogelijkheden te bieden. Ik merk wel dat wat een boekje wordt genoemd vaak in feite niet meer is dan de buitenkant van een boekje (de cover), maar geen pagina's met tekst en afbeeldingen. Bij Canva lijkt ook dat boekje zelf mogelijk. Ik ga spitten in Canva en mogelijk kom ik nog andere dingen op het spoor. Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Het gebruik van een online logo maker is een handige en betaalbare manier om een logo te maken voor je bedrijf. Met logomaker tools kun je snel en gemakkelijk een logo ontwerpen zonder dat je enige ontwerpkennis nodig hebt. Bovendien zijn er veel sjablonen en ontwerpen beschikbaar die je als inspiratie kunt gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen is je bedrijfsnaam in te voeren, kleuren en lettertypes te kiezen en het ontwerp aan te passen aan jouw wensen. Het resultaat is een professioneel ogend logo dat je kunt gebruiken op je website, visitekaartjes en andere marketingmaterialen.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...