Ga naar inhoud

Kan ik een SSD (SATA-600) inbouwen in laptop met SATA-100?


Aanbevolen berichten

Ik heb een oude Acer Aspire 5630 (SATA-100) en een Samsung SSD PM851, 128 GB (SATA-600). Uit de info die ik heb kunnen vinden heb ik begrepen dat de SSD in bijna alle laptops zou moeten passen. En dat SATA-600 backwards compatible is met SATA-100. In mijn geval matchen de aansluitpunten echter niet met elkaar. Het is niet mogelijk om de SSD in de laptop te klikken. Wat heb ik over het hoofd gezien? En kan ik dit oplossen?
Link naar reactie
@Kasander1 Bedankt voor je reactie. Klopt, het is een heel oud dingetje. Maar ik hoopte hem met weinig middelen nog te kunnen ombouwen tot een speelgoed-computer voor de kleinkinderen. Denk dat ik op zoek ga naar een oude harde schijf. De oorspronkelijke harde schijf is namelijk als externe harde schijf meegegaan naar de vorige eigenaar.
Link naar reactie
Ik heb nog wel een vraag over SATA. De laptop heeft een SATA bus en volgens de specificaties op de SSD heeft deze een SATA connector. Ik heb ondertussen allerlei afbeeldingen van SATA-connectors bekeken en word daar niet wijs uit. In het ene geval zie ik een connector met 22 pinnen, in het andere geval een connector met een plaatje met 22 contactpunten. Mijn SSD heeft zo'n plaatje, maar zou met pinnen in de SATA-bus van de laptop geplaatst moeten worden. Ik kan me voorstellen dat daar een converter voor bestaat. Ik ben helaas een leek op computertechnisch gebied en weet niets van de terminologie die hierin gebruikt wordt. Als ik zo'n converter wil aanschaffen, waar moet ik dan op zoeken? Hetzelfde probleem heb ik als ik een oude harde schijf (SATA) op de kop kan tikken. Waarop moet ik dan nog extra letten zodat ik zeker weet dat die gaat passen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...