Ga naar inhoud

Toegang tot NAS?


jaap-1080

Aanbevolen berichten

Ik benader mijn NAS-gedeelde-shares als zijnde netwerkmappen die ik gewoon met een drive letter in de windows verkenner zie. In windows kan je netwerkmappen toevoegen. Je doet dat door in de verkenner met de rechtermuisknop op te klikken op netwerk en uit het menu te kiezen voor netwerkverbinding maken. Geef de bijbehorende credentials op als ook het pad naar je shares. Bijv. \\naamNAS\naamshare Verander bij naamNAS en naamshare door uw gegevens, kies een drive letter en vink aan dat deze gegevens onthouden worden. Klik vervolgens op ok en je ziet je netwerk-share van je NAS als zijnde drive letter in de Windows verkenner. Herhaal dit voor iedere hoofdmap zoals documenten, foto's etc. Je kan er nu normaal mee werken zoals je ook met elke andere map in de verkenner werkt. Knippen plakken of kopieëren werkt gewoon. Mvg Gast
Link naar reactie
@jaap-10 zit te denken aan het volgende. staat de share goed op je NAS? Je kan een tijdelijke "test" map maken op je NAS. Kan je daar wel verbinding mee krijgen? Staat netwerkdetectie aan in windows? Wat gebeurd er als je eerst de ene firewall uitzet, dan verbinding maakt? En zo ook bij de andere firewall?
Link naar reactie
@jaap-10 dat rijtje staat in het cachegeheugen van Windows. Als je met een Synology werkt kan je de NAS vinden in je privé netwerk door in de browser in te typen: find.synology.com Wellicht heeft je NAS een ander ip gekregen? Waardoor deze map niet verbonden kan worden. Ook zie je dan de juiste naam van de gevonden nas vermeld staan. ?
Link naar reactie
Ik heb inderdaad een Synology. Bij find.synology.com wordt de NAS gevonden. Hij heeft overigens een vast IP-adres, dat staat er ook bij. Ik gebruik verder total commander. Als ik daar netwerkverbinding maken activeer krijg ik het windows scherm waar ik de drive letter kan kiezen. Daar staat dan de driveletter:\\nasnaam\mapnaam, zoals altijd in gebruik. Windows kan niets vinden. Dan komt de vraag zoeken naar probleemoplossing. Daar komt ook niets uit. Als ik inlog op mijn NAS blijkt deze naar behoren te werken. Zoals al eerder opgemerkt met ftp kan ik bestanden overdragen naar beide richtingen.
Link naar reactie
@jaap-10 "Na uitschakeling windows firewall heb ik weer toegang op de bekende manier." Daar zit dan het probleem. Je zal de firewall regels mbt je NAS en/of vaste ip moeten controleren. Wellicht mogelijk om de toegang tot je NAS opnieuw toe te kennen in de firewall?
Link naar reactie
  • 10 maanden later...
Op 17-11-2020 om 15:38, jaap-1080 zei:

Ik had altijd toegang tot mijn NAS via een drive-letter. Sinds kort lukt dat niet meer. Het lijkt iets te maken te hebben met Windows defender of firewall. Althans ik verdenk Windows hiervan. Ik heb F-secure van XS4ALL die ook een firewall heeft. Bijten die elkaar?

was geschreven 17-11-2020,

helaas nog geen terugkoppeling gehad of de vraag inmiddels is opgelost en wat de oplossing is.

ik zou graag nog even willen vernemen of je naar aanleiding van de antwoorden, tot een oplossing bent gekomen.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...