Ga naar inhoud

Hoe kan ik een zwart scherm van een verouderde Dell laptop na een upgrade van windows 7-->10 oplossen?


Aanbevolen berichten

Mijn nog uitstekend functionerend Dell Latitude E6410 (van meer dan 10 jaar oud) heb ik na afloop van de ondersteuningsperiode van Windows 7 gemigreerd naar windows 10. Aangezien Dell alleen Dell specifieke drivers heeft ontwikkeld voor windows 7, moet ik het doen met de generieke drivers van Windows 10. Helaas start mijn laptop nu op met een zwart scherm en heb ik de nodige uren (dagen) besteed om dit op te lossen. Het is mij wel gelukt om een tweede monitor er op aan te sluiten, echter ik gebruik mijn laptop mobiel, dus is dit geen optie. ik heb geprobeerd te spelen met de instelling meerdere beeldschermen, echter windows ziet slechts het losse scherm en herkent niet het geïntegreerde scherm. In veilige modus werkt het geïntegreerde scherm wel, dus er is een modus om dit scherm aan te sturen. Ik zou graag van u willen weten of er een manier is om dit geïntegreerde scherm aan te sturen desnoods om de instellingen die in veilige modus worden gebruikt, te gebruiken in de normale modus.?
Link naar reactie
Als de laptop wel een externe monitor herkend maar niet langer de interne zou ik gaan denken aan een defect scherm. Maar om daar zeker van te zijn zal je even een een opstartbare usb-stick moeten maken met Windows of Linux en de laptop daar vanaf laten opstarten. Als je geen enkele manier vind om Windows 10 te laten draaien kan je altijd nog gaan denken aan Linux (Mint mate).
Link naar reactie
ik zit te denken aan een driver compatibiliteit probleem. ik zou eerst eens proberen om de dell driver te installeren in compatibiliteit-modus (van windows 7) onder windows 10, aangezien de driver wel werkte met windows 7. een kapot scherm (of backlight) is het niet, aangezien u zelf aan geeft dat in veilige modus het scherm wel normaal functioneert, dus moet het wel een driver probleem zijn. wat laat apparaatbeheer zien ? staat daar iets opengeklapt of met een uitroepteken ervoor ? Mvg, CSW Wouter, ook op YouTube
Link naar reactie
@Gast Hallo Wouter, Ik vond het een veelbelovend antwoord. Ik ben daar vandaag de hele dag mee bezig geweest. Echter Dell heeft een installatieprocedure. Deze heb ik onder compatibiliteitsmodus (W7) gedraaid, maar ik vermoed dat dit alleen voor de setup geldt, en niet voor de driver. (Het werkte dan ook niet.) Ik heb vervolgens via update device driver getracht alleen de driver (.inf) te installeren, maar windows gaf aan deze niet compatible was. Ik zie geen mogelijkheid om de driver via compatibiliteitsmodus te installeren. Ook even bij Intel wezen neuzen voor alleen een driver, maar deze zijn alle incompatibel. Ik realiseer me dat het een verouderd systeem is, (Intel I5 M560 1e gen? met HD Graphics) maar aangezien het laptop scherm wel beeld geeft in veilige modus, moet er toch een instelling zijn om dit ook in normale modus voor elkaar te krijgen. Groeten, Herman Overigens geen gele vlaggen in device beheer
Link naar reactie
Als je in veilige modus start, welke driver wordt dan gebruikt waar het scherm wel mee functioneerd? In veilige modus wordt alleen basis Windows ingeladen en geen externe drivers. Ik vermoed dat zodra u Windows normaal start, er dus een andere driver ingeladen wordt dan die in veilige modus ingeladen wordt, waardoor het scherm geen beeld geeft. Is er een mogelijkheid om in apaaraatbeheer te achterhalen welke driver gebruikt wordt? Wellicht kunt u deze afzonderlijk downloaden en deze installeren ipv de driver die het in de normale modus niet doet. Dit is dan ook een geschikte Windows 10 driver, aangezien deze in veilige modus wel werkt. Jamner dat er geen setup.exe als driver aangeleverd wordt, dan had u deze wel in compatibiliteit modus kunnen installeren. Andere mogelijkheid om te proberen. Is het wel mogelijk om vanuit de veilige modus de laptop software te starten en onder veilige modus te installeren? (evt in combinatie met compatibliteits modus in veilige modus) Mvg CSW Wouter
Link naar reactie
wellicht kan de methode die u geprobeerd heeft (de *.inf) te installeren zo ook in veilige modus en evt in compatibiliteits modus helpen. (zo ook voor andere (in 1e instantie ongeschikte) drivers, deze drivers zijn ongeschikt omdat ze dan niet voor windows 10 zijn ontworpen (niet gecertificeerd voor 10), maar dat wil niet zeggen dat ze het helemaal niet doen in compatibiliteits modus (in veilige modus) hahaha, verwarrend wellicht maar wel de meeste kans van slagen. het scherm moet gewoon werken in windows 10 aangezien in veilige modus er niets aan de hand is. ik geef niet zomaar op ;) mvg, CSW Wouter
Link naar reactie
waar ik ook nog aan denk: wat doet windows als u een ander account aanmeldt ? dan wordt het buroblad geheel terug gezet naar alle basis instellingen en zo ook de rest van windows. werkt het scherm dan toevallig wel normaal ? (kan wellicht iets in uw account zijn, wat zo dan uitgesloten wordt) Mvg, CSW Wouter
Link naar reactie
als laatste redmiddel zie ik nog wel een mogelijkheid om, nu er windows 10 op draait (zonder beeld weliswaar), de windows editie terug te zetten naar fabrieksinstellingen. u behoudt zo dus windows 10 (deze gaat niet terug naar 7) omdat u vanuit windows 10 dan deze bewerking toepast. hiermee worden alle drivers, instellingen, wijzigingen etc... verwijdert van de machine en windows "kaal en schoon" terug gezet naar de basis. dit is dus geen schone installatie, maar alleen de fabrieksinstellingen. u kunt opgeven dat bestanden bewaard moeten blijven, maar verstandiger is om deze vooraf eerst apart te zetten op bijv. een usb stick voor u de fabrieksinstellingen toe gaat passen. maar probeer eerst bovenstaande antwoorden. met de fabrieksinstellingen bent u dus ook de software kwijt die ná windows is geïnstalleerd. wellicht dat u hier niet op zit te wachten. beter van te voren gewaarschuwd, dan helemaal niet. Mvg, CSW Wouter
Link naar reactie
@Gast Bedankt voor het vele huiswerk. Dell heeft wel een setup procedure, maar helaas geeft het installeren onder compatibiliteitsmodus geen oplossing. Vandaar dat ik de *inf heb proberen te installeren, maar dat lukt dus niet, maar ik ga dit nogmaals in veilige modus proberen. Ik heb een windows driver gevonden op mijn systeem, maar dat geeft alleen maar strepen in normale modus. Dus die weer verwijderd. Ik ga de komende dagen al jouw gemelde opties proberen. Ik kom er op terug. Thx.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
@Gast In veilige modus staat gewoon de door windows geselecteerde driver vermeld in apparaatbeheer, maar ik denk dat windows deze niet gebruikt en een interne algemene aansturing gebruikt. Drivers gedownload van Intel geven alle aan, dat de pc niet aan de minimale systeemvereisten voldoet en dus niet installeert. Ook niet in veilige modus Ik heb gezocht naar de installatieprocedure van de door windows gebruikte HD graphics driver (versie 8.15.10.2900 van 26-11-2012) en vond deze bij Microsoft als een .cab file. Ik kon hier geen duidelijke setup in vinden, maar ik heb enkel exe pgm's via de compatibiliteitsmodus geprobeerd met een onduidelijk resultaat. (scherm bleef iig zwart.) Ik vond een idglh.inf bestand. Die kan ik wel installeren, maar helaas met geen mogelijkheid onder de compatibiliteitsmodus (alleen .exe of .msi bestanden). schone installatie geeft geen verbetering alsook een nieuwe gebruiker toevoegen. Ben bang dat Dell speciale hardware heeft, die alleen door Dell software kan worden opgelost (en dat maken ze niet). Ik hoop dat iemand nog een ultieme tip heeft.
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 18-4-2020 om 19:13, hermandoodeman zei:

Mijn nog uitstekend functionerend Dell Latitude E6410 (van meer dan 10 jaar oud) heb ik na afloop van de ondersteuningsperiode van Windows 7 gemigreerd naar windows 10. Aangezien Dell alleen Dell specifieke drivers heeft ontwikkeld voor windows 7, moet ik het doen met de generieke drivers van Windows 10. Helaas start mijn laptop nu op met een zwart scherm en heb ik de nodige uren (dagen) besteed om dit op te lossen. Het is mij wel gelukt om een tweede monitor er op aan te sluiten, echter ik gebruik mijn laptop mobiel, dus is dit geen optie. ik heb geprobeerd te spelen met de instelling meerdere beeldschermen, echter windows ziet slechts het losse scherm en herkent niet het geïntegreerde scherm. In veilige modus werkt het geïntegreerde scherm wel, dus er is een modus om dit scherm aan te sturen. Ik zou graag van u willen weten of er een manier is om dit geïntegreerde scherm aan te sturen desnoods om de instellingen die in veilige modus worden gebruikt, te gebruiken in de normale modus.?

was geschreven 18-04-2020,

helaas nog geen terugkoppeling gehad of de vraag inmiddels is opgelost en wat de oplossing is.

ik zou graag nog even willen vernemen of je naar aanleiding van de antwoorden, tot een oplossing bent gekomen.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...