Ga naar inhoud

Waarom geen beeld na starten PC (desktop) ?


JanJan55

Aanbevolen berichten

Hallo, Na starten PC gaat sinds gisteren het blauwe lampje (netstroom?) branden, maar oranje lampje gaat na enkele seconden uit. Voor zover ik weet blijft dat oranje lampje normaliter (langer) branden. Wat daarbij komt: de monitor geeft alleen nog aan "geen signaal" "energiespaarmodus". De PC is inmiddels 9 jaar oud (HP Pavilion). Monitor is aangesloten via DVI kabel. Heb in plaats van DVI een HDMI-kabel geprobeerd, maar helaas, zelfde melding "geen signaal" "energiespaarmodus". Na montage van een andere videokaart blijft het oranje lampje weer wél branden, maar de melding "geen signaal" "energiespaarmodus" is gebleven... Ook nog andere monitor geprobeerd, maar wederom zelfde melding (maar dan in het Engels....). Heb voornoemde HDMI-kabel ook nog toegepast tussen mijn monitor en een laptop, en jawel, toen wél beeld. Kortom, ik ga vermoeden dat het een 'aansturingsprobleem' is vanuit de PC (software of hardware, maar ws. niet de videokaart). Heb eind december Windows 10 geïnstalleerd (online). Zou het daar mee te maken kunnen hebben (update-probleem of zo)? Of misschien moederbord ? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Dank alvast.
Link naar reactie
Dit is zo'n probleem dat niet zomaar op afstand opgelost kan worden daar er uitgebreid getest moet worden. Het opgegeven probleem kan een defecte harddisk zijn tot een defect moederbord. Maar daar de monitor helemaal geen enkel signaal ontvangt doet het ergste vermoeden. Enkele zaken waar wij mee zouden starten is een andere schijf inbouwen en/of de computer op proberen te laten starten vanaf een opstart-dvd met Linux.
Link naar reactie
Ik ben een 'digi nitwit' (zoals dat wellicht ook beetje uit mijn openingspost blijkt), dus ik zou dat allemaal moeten laten doen. De kosten daarvan zijn niet te voorspellen, dus ga dan al beetje denken aan aanschaf van een nieuwe PC. Deze HP Pavilion kostte me bijna 10 jaar geleden 600 euro, dus qua afschrijving wel redelijk oké, denk ik. Heb er afgelopen 10 jaar geen kosten aan gehad. Oua nieuwe PC ben ik niet veeleisend, maar vanwege m'n vele fotobestanden zou ik wel 1 Tb aan opslagcapaciteit willen hebben. Wellicht kom ik dan met 600 euro wederom een heel eind (?)..
Link naar reactie
Voor foto's heb je geen zware computer nodig en de opslag kan je regelen met een externe drive. Mogelijk kan je de schijf uit de defecte computer nog gebruiken. Er zijn aangenaam geprijsde adapters voor te krijgen die je d.m.v. usb aan je nieuwe computer kan hangen. Heb je niemand in de buurt die wat van computers af weet? Er zijn meer personen als ons die het meer als hobby zien als extra inkomen, hoor.
Link naar reactie
Een losse externe schijf van bijv. 2 Tb voor foto-opslag is een optie, maar wat kost die? Stel 70 euro, dan zou het kunnen zijn dat die prijs vergelijkbaar is met de meerprijs van de desktop waarin die meerdere capaciteit is ingebouwd... Kortom, oriëntatie op een PC met 512 Gb (SSD) met een losse externe harde schijf van 2 Tb (voor voornamelijk opslag van foto's) kan zinvol zijn, mits de twee aanschafprijzen daarvan niet die van een PC met in totaliteit evenzoveel opslagcapaciteit overstijgen, want anders kun je (vanwege de overdrachtsnelheid?) beter voor laatstgenoemde optie kiezen ? Overigens, bij specificaties van desktops zie ik zelden expliciet aangegeven dat er een tweede harde schijf bij geplaatst kan worden, hetgeen wel van belang is voor mij, omdat ik de data van de oude schijf (mits dat niet de 'huidige boosdoener' en dus misschien niet eens meer uitleesbaar is...) wil overzetten. Maar ik begrijp van jou dat daar evt. een adapter voor te koop is ?
Link naar reactie
Persoonlijk kies ik liever voor externe drives. Als er iets met een computer is hoef ik bijna niets over te zetten en/of te recoveren. Gewoon even een complete reset en doorgaan. Vooral in het geval van duizenden foto's is dat wel zo prettig. Een een 2Gb schijf heb je inderdaad al voor 70/80 euro. Daarbij is een simpele adapter voor harde schijven te krijgen voor het prijsje van 10 euro. Dus die oude schijf hoeft niet eens weggegooid te worden (als die het nog doet).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...