Ga naar inhoud

TAG of UNTAG in Managed switch, hoe richt ik een IOT VLAN in?


RGKeged232WCSsfsd

Aanbevolen berichten

Ik heb een managed switch en wil m.bv. een VLAN een scheiding maken tussen (IOT) Camera, een NAS en de rest van mijn LAN. De switch heeft nu 4 poorten aangesloten: 1) Camera; 2) NAS die de Camera stream opslaat; 3) PC aansluiting; 4) Aansluiting naar de rest van mijn LAN. Ik wil één VLAN (#10) voor CAM, PC en NAS zodat de CAM alleen met de NAS en de PC aansluiting kan communiceren en niet het LAN op kan. Ik wil een 2e VLAN (#20) voor NAS en LAN aansluiting zodat ik vanuit mijn LAN bij de NAS kan komen. En evt toekomstige aansluitingen ook gewoon het LAN op kunnen (de overige 4 - nu nog vrije poorten dus..) Tot nu toe geeft iedere Port TAG of UNTAG zetten met gebruik 2 VLAN's in 802.1Q protocol dat de CAM alleen blijft staan en niet meer bij de NAS kan. VLAN #20 aan de praat krijgen is geen probleem. Maar VLAN #10 wel dus.. Vraag: 1) Welke porten moeten TAG en UNTAG staan voor deze config? 2) wat doe ik met het default VLAN 1 ? Ik heb een managed switch en wil m.bv. een VLAN een scheiding maken tussen (IOT) Camera, een NAS en de rest van mijn LAN. De switch heeft nu 4 poorten aangesloten: 1) Camera; 2) NAS die de Camera stream opslaat; 3) PC aansluiting; 4) Aansluiting naar de rest van mijn LAN. Ik wil één VLAN (#10) voor CAM, PC en NAS zodat de CAM alleen met de NAS en de PC aansluiting kan communiceren en niet het LAN op kan. Ik wil een 2e VLAN (#20) voor NAS en LAN aansluiting zodat ik vanuit mijn LAN bij de NAS kan komen. En evt toekomstige aansluitingen ook gewoon het LAN op kunnen (de overige 4 - nu nog vrije poorten dus..) Tot nu toe geeft iedere Port TAG of UNTAG zetten met gebruik 2 VLAN's in 802.1Q protocol dat de CAM alleen blijft staan en niet meer bij de NAS kan. VLAN #20 aan de praat krijgen is geen probleem. Maar VLAN #10 wel dus.. Vraag: 1) Welke porten moeten TAG en UNTAG staan voor deze config? 2) wat doe ik met het default VLAN 1 ?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...