Ga naar inhoud

Windows 7 100mb partitie ramp


Aanbevolen berichten

[QUOTE=Hans60;653477]\n1) Als je de extra partitie gewoon op dezelfde schijf laat aanmaken als waar je Windows installeert kun je dataschijven wisselen en verwijderen zoveel je wilt. \n\n2) Waarom altijd dat gerotzooi in installaties? Kun je later weer klagen dat het niet werkt....\n\n3) Ik begrijp niet wat het probleem is van een verborgen systeempartitie van 100Mb, je ziet hem niet, je mist de ruimte niet....[/QUOTE]\n1) Ik kreeg de keus niet, Setup plaatste de 100mb partitie zelf op een tweede schijf (SATA-2), en installeerde Windows op de eerste (SATA-1), de aangewezen schijf.\nNu weet ik beter en zal geen tweede schijf aansluiten bij de Setup.\n\n2) Welk gerotzooi ? Ik heb een simpele installatie uitgevoerd, en dat liep wat mijn installatie betreft uit op een Windows 7 verdeeld over[B] twee fysieke schijven[/B]. Dat hoort niet, dat geeft o.a. problemen met klonen. Die tweede schijf is voor iets anders, als ik die tweede er uit haal is mijn Windows systeem schijf niet opstartbaar.\n(Ook ik ben maar een amateur, maar waarom MS dan die 100 miljard heeft snap ik soms niet)\n\n3) Dat heb ik toch heel duidelijk proberen te maken ?\n[QUOTE=erikdenhouter]Het is niet de[I] ruimte[/I], 100 MB is minder dan een promille van de totale schijfruimte... (Maar toch)\n\nZonder één van die partities is Windows niet opstartbaar.\nHet is dat mensen backups van partities maken, en klonen maken van partities, en dat lukt nu alleen wanneer dat met twee partities tegelijk gebeurt. Dat is gecompliceerder, zeker ook omdat de tweede partitie verborgen is.[/quote]\nEn ik vraag me nu ook af hoe dat zal moeten als je de twee benodigde partities op twee verschillende fysieke schijven hebt; moet je dan ook naar twee fysieke schijven gaan klonen ?\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

En daarom kloon ik nooit. Een pc met een ssd heeft er in zo\'n korte tijd W7 of W8 op staan, dat het niet loont om te klonen. \n\nMS zegt er dit over de 100MB partitie:\n[QUOTE]Windows 7 kan de systeempartitie beveiligen door te verhinderen dat deze opnieuw wordt geformatteerd of verwijderd. [B]Als de systeempartitie bovendien gescheiden wordt gehouden van een opstartpartitie (zoals aanbevolen), wordt hieraan niet automatisch een stationsaanduiding toegekend[/B]. Dit houdt in dat de systeempartitie niet wordt weergegeven in Windows Verkenner, waardoor onbedoeld gebruik van de systeempartitie wordt voorkomen.[/QUOTE]\n\n[url]http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/what-are-system-boot-partitions#1TC=windows-7[/url]\n\nDus eigenlijk is het een soort \"beveiliging\" voor de echte amateur.\nEn ja Raid 0, als je moederbord dat kan, maakt de pc nog sneller. De bestanden worden dan van 2 schijven tegelijk gelezen en ook verdeelkd. Met Sata 2 zit je dan ook (theoretisch) op 600MB/s. Probleem is dat je dan wel goed moet backuppen, want als 1 van de 2 raiddisks het opgeeft, kan je vaak niets meer herstellen.\n\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;653482]\r\n2) Welk gerotzooi ? Ik heb een simpele installatie uitgevoerd, en dat liep wat mijn installatie betreft uit op een Windows 7 verdeeld over[B] twee fysieke schijven[/B]. Dat hoort niet, dat geeft o.a. problemen met klonen. Die tweede schijf is voor iets anders, als ik die tweede er uit haal is mijn Windows systeem schijf niet opstartbaar.\r\n(Ook ik ben maar een amateur, maar waarom MS dan die 100 miljard heeft snap ik soms niet)\r\n[/QUOTE]\r\nAls Windows je tijdens een installatie meedeelt dat er mogelijk een extra partitie gemaakt wordt, waarom druk je dan op \'Annuleren\' als je de gevolgen daarvan niet kent? Als het een vraag had geweest had je voor \'Ja\' of \'Nee\' kunnen kiezen.\r\n[QUOTE=erikdenhouter;653482]\r\n3) Dat heb ik toch heel duidelijk proberen te maken ?\r\n\r\nEn ik vraag me nu ook af hoe dat zal moeten als je de twee benodigde partities op twee verschillende fysieke schijven hebt; moet je dan ook naar twee fysieke schijven gaan klonen ?\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR][/QUOTE]\r\nBij systeemschijven kies ik voor het clonen van de [U]schijf[/U] i.p.v. de [U]partitie[/U]. Dan worden alle op die schijf staande partities meegenomen, waarbij je vaak aan kunt geven welke partities wel of niet mee moeten. De verborgen partitie gaat dan dus mee waardoor de nieuwe schijf gewoon weer als opstartschijf gebruikt kan worden.
Link naar reactie
Het klonen is het hele systeem Niek, alle programma\'s, instellingen, eventuele documenten in de map \'Mijn documenten\', en mail etc., en dat is echt wat meer werk dan een installatie, waarvan ik zeker ook versteld stond hoe snel dat gaat op een SSD[B]; [/B] ik zat te wachten op het begin van een progress bar na het inschenken van een kop koffie, maar zat voor niks te wachten, het was al gebeurd :p
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;653497]Als Windows je tijdens een installatie meedeelt dat er mogelijk een extra partitie gemaakt wordt, waarom druk je dan op \'Annuleren\' als je de gevolgen daarvan niet kent? Als het een vraag had geweest had je voor \'Ja\' of \'Nee\' kunnen kiezen.[/QUOTE]\r\n:cool: \'[I]OK[/I]\' of \'[I]Annuleren[/I]\'... dat waren de opties. Makkelijke keuze lijkt mij.\r\n\r\nVoor het klonen gebruik ik al jaren het freeware XXClone, en die kopieert de [I]inhoud[/I] van één partitie onder Windows, het is een Windows programma.\r\nHeb dit alleen nog nooit met W7 gedaan, dus hield het voor de zekerheid bij één partitie.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;653502]Het klonen is het hele systeem Niek, alle programma\'s, instellingen, eventuele documenten in de map \'Mijn documenten\', en mail etc., en dat is echt wat meer werk dan een installatie, waarvan ik zeker ook versteld stond hoe snel dat gaat op een SSD[B]; [/B] ik zat te wachten op het begin van een progress bar na het inschenken van een kop koffie, maar zat voor niks te wachten, het was al gebeurd :p[/QUOTE]\n\nJawel. Het hele systeem inclusief documenten. Maar die documenten wijzigen elke week ( tenminste bij mij wel).\nDan kan je die ssd\'s ook in raid 1 zetten. Heb je altijd, op elk moment 2 dezelfde schijven in je systeem. Hoef je niet te klonen en niet te backuppen.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;653509]Dan kan je die ssd\'s ook in raid 1 zetten. Heb je altijd, op elk moment 2 dezelfde schijven in je systeem. Hoef je niet te klonen en niet te backuppen.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nBack-ups beschermen je tegen dataverlies door bijv. per ongeluk verwijderde files. Bij RAID1 ben je hier niet tegen beschermd, files worden van beide schijven tegelijk verwijderd. Je moet dus altijd nog blijven back-uppen.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;653514]Back-ups beschermen je tegen dataverlies door bijv. per ongeluk verwijderde files. Bij RAID1 ben je hier niet tegen beschermd, files worden van beide schijven tegelijk verwijderd. Je moet dus altijd nog blijven back-uppen.[/QUOTE]\r\n\r\nDaar heb je inderdaad gelijk in Hans. Nou is me dat nog nooit overkomen, maar dat kan inderdaad. (Alleen m\'n NAS draait met Raid 1). \r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;653513]Mij ook, maar jij kiest voor \'Annuleren\'.\nKun je ook uitleggen waarom?[/QUOTE]\nOmdat ik het vanuit mijn gezichtspunt niet wil dat er een extra partitie aangemaakt wordt... Dan zeg ik toch liever \'Annuleren\'.\n\nZoals jij het nu uitlegt moet de gebruiker door een cryptisch vraag en antwoord spel, met keuzes die op zijn minst onhandig onduidelijk zijn.\n\n\"[I]Er wordt [u]misschien[/u] een extra partitie aangemaakt, en als u op \'Annuleren\' klikt doe ik het ook, maar dan ergens anders[/I]\".\n\nHet resultaat bij mij was in ieder geval niet best.\nIk ben nog blij dat ik het na twee dagen zag, en een herinstallatie nog binnen de normale mogelijkheden lag.\n\n\nHet zal bij de meesten wel werken dan, wie weet. Misschien is het wel het feit dat ik niet mee kan in het gelijk aanschaffen van de laatste hard- en software, en dat het Asus P5B moederbordje wat te oud is met zijn AMI BIOS, geen idee.\nIk weet inmiddels wel dat het gebruik van de rest, zoals een oude versie van Photoshop, en mijn Nvidia grafische kaart, problemen heeft, en ik heb daarbij vanochtend al een bevroren muis gekregen komend vanuit slaapstand. Ik heb via Ctrl+Alt+Del en de TAB knop \'[I]Áfsluiten[/I]\' kunnen kiezen.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;653518]Omdat ik het vanuit mijn gezichtspunt niet wil dat er een extra partitie aangemaakt wordt... Dan zeg ik toch liever \'Annuleren\'.\r\n[/QUOTE]\r\nIk ga er van uit dat Windows die extra partitie aanmaakt omdat het nodig is, \'OK\' is dan voor mij de meest logische keuze. Mocht er achteraf gezien een partitie aangemaakt zijn die me in de weg zit en die voor een goede werking van het systeem niet nodig is dan is die alsnog zo verwijderd.\r\n\r\n[QUOTE=erikdenhouter;653518]\r\nZoals jij het nu uitlegt moet de gebruiker door een cryptisch vraag en antwoord spel, met keuzes die op zijn minst onhandig onduidelijk zijn.\r\n[/QUOTE]\r\nHet feit dat de melding gedaan wordt is al niet slim, ze zouden dit beter stilzwijgend uit kunnen voeren. Verder vind ik aan de opmerking niets cryptisch, het is een mededeling dat iets kan gaan gebeuren. Nogmaals: mijn meest logische keuze is \'OK\'.\r\n\r\n[QUOTE=erikdenhouter;653518]\r\nHet zal bij de meesten wel werken dan, wie weet. Misschien is het wel het feit dat ik niet mee kan in het gelijk aanschaffen van de laatste hard- en software, en dat het Asus P5B moederbordje wat te oud is met zijn AMI BIOS, geen idee.\r\n[/QUOTE]\r\nIk heb afgelopen dagen W7 geïnstalleerd op een oud P4B bordje, ging prima.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;653519]\nIk heb afgelopen dagen W7 geïnstalleerd op een oud P4B bordje, ging prima.[/QUOTE]\nJa, Windows loopt hier nu wel op zich, maar na een dagje Photoshop kom ik toch langzaam in (software) problemen[B];[/B] vensters van tools die sterk flikkerend verschuiven, en een lijn-selectietool wat na 15 seconden gebruik steeds \'zichzelf sluit\', alsof ik dubbelklik. Ook het venster van een filter (Onscherp masker) die na het invoeren van een waarde even [I][SIZE=\"1\"]floep[/SIZE][/I] uit beeld verdwijnt, en na ergens anders te hebben geklikt weer te voorschijn komen.\nLaatste Nvidia driver is geïnstalleerd.\n\nMaar dit is een ouder programma (PSE 2, uit 2001, met XP ongeveer uitgekomen), en zal wel in de vaart der dingen overbodig geworden zijn, en als nieuwe versie moeten worden aangeschaft :(\nAltijd met plezier gebruikt. Kassa...\n\n\nUpdate om even bij stil te staan:\n[QUOTE=Joman;653505]Tja, met XP heb je dat gelazer niet. :p Deze mede-XP-er is iig gewaarschuwd.:cool:[/QUOTE]\nLeuk om onze aanwijzing te volgen voor wat betreft het loskoppelen van andere schijven, maar let op, het kan een nadeel hebben:\nik lees b.v. dat als er al een Windows versie op de PC gevonden wordt, dat Setup dan vanzelf een dual boot menu maakt, om je bij boot te laten kiezen...\nMaar toen ik de tweede installatie van W7 deed, heb ik dus netjes ALLE schijven losgekoppeld, en ik heb daarmee dus geen bootmenu met keuze gekregen.... Dus dat kan een nadeel zijn van het niet aansluiten van de schijf waar je oude OS op staat[B]; [/B] Windows Setup ziet die dan niet, en maakt geen boot menu voor dual boot.\n\nEven afwegen dus, maar een lege- of niet ingedeelde- of dataschijf zonder OS zou ik radicaal afkoppelen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;653519]Ik ga er van uit dat Windows die extra partitie aanmaakt omdat het nodig is, \'OK\' is dan voor mij de meest logische keuze. [B]Mocht er achteraf gezien een partitie aangemaakt zijn die me in de weg zit en die voor een goede werking van het systeem niet nodig is dan is die alsnog zo verwijderd.[/B][/QUOTE]\nBingo, niet dus. Het verwijderen is niet vanzelfsprekend, Windows laat hem niet verwijderen, en als je een ander programma gebruikt of het via een herstelprompt doet... start Windows niet meer.\nEr zijn aanwijzingen op Internet dat dan 3x opstartherstel via de Windows herstelconsole op de installatie CD het daarna wel kan oplossen, maar dat is bij mij geëindigd in de melding: \"[I]Windows kan deze computer niet automatisch herstellen, vertel Microsoft hierover...[/I]\" bla bla.\n\n(Wat ik bij die poging helaas niet geprobeerd heb is om de tweede (lege) schijf waar nu die 100mb partitie van verwijderd was) ook even af te koppelen, en die eerste schijf als enige te laten opstarten.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;653552]\r\n\r\nUpdate om even bij stil te staan:\r\n\r\nLeuk om onze aanwijzing te volgen voor wat betreft het loskoppelen van andere schijven, maar let op, het kan een nadeel hebben:\r\nik lees b.v. dat als er al een Windows versie op de PC gevonden wordt, dat Setup dan vanzelf een dual boot menu maakt, om je bij boot te laten kiezen...\r\n[/QUOTE]\r\nIk ben benieuwd of het er zo stond. \"als er al een Windows versie op de PC ....\" Want het is mij nog nooit gelukt om, als bijv. W8 er al op stond, alsnog W7 erbij te zetten in een dualboot.\r\nAls je zoiets wilt maken, altijd de oudste Windows versie eerst installeren. \r\nMaar hier gaan W7 en W8 moeiteloos finaal over Vista en XP heen, of er nu 1 of 5 schijven aanhangen. En waar W7 dan die 100MB neerzet, zal me een rotzorg zijn. Het draait super en daar gaat het om. \r\n\r\nEn over PSE: Ik geloof dat ze intussen bij versie 5. zoveel zijn, dus logisch dat een zo oud programma gemaakt voor een 32bits machine niet zo goed loopt Erik. (Al dan niet geinstalleerd in xp mode) \r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Nee het ging natuurlijk over een[I] oudere[/I] versie van Windows, omdat Windows 7 tijdens zo\'n installatie de laatste versie is. Windows 8 zal wel weer niet gezien worden, die is nieuwer.\n\n[url=http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_elements&loc=nl]Photoshop [B]Elements[/B][/url] (dat is anders dan Photoshop) is al bij versie 12 ;) maar daarmee niet gratis. Komt allemaal bij die extra aanschaf na het verval van XP. Mijn printer b.v. moet ook vervangen worden.
Link naar reactie
Yep... Toen MS overstapte op Vista was de wereld (begrijpelijk) te klein. Ik kon ook gelijk m\'n scanner wegmikken, Jij maakt nu de stap van XP naar W7 ( ook nog van 32 naar 64 bit), dus zal er nog meer niet lekker werken. Heb je die \"testtool\" van MS niet gedraaid, om te kijken wat nog wel en niet bruikbaar was op W7? \n\nNiek
Link naar reactie
Ja dat tool heb ik gedraaid, en nee ik heb geen 64bit, eigenlijk alleen omdat (precies) mijn scanner niet onder 64bit ondersteund wordt, en ik met dat ding prima tevreden ben. Als ik dus de keus had gedaan voor W7 64bit, had ik wel de volle 4 gb RAM ter beschikking gekregen (onder 32bit is dat 3008 mb), maar had ik voor een € 60 een nieuwe scanner moeten kopen, of voor een € 100 een all-in-one (scanner + printer). Al met al heb ik voor 32bit W7 gekozen.\n(Op dit moment had ik om eerlijk te zijn toch anders besloten, maar ik kan niet terug)\n\nHet blijft schipperen, maar zeker voor een oud systeem kost het absoluut meer dan de aanschaf van alleen een nieuwe Windows versie.\n\nMet dat tool trouwens werd wel gemeld dat PSE 2 niet compatible was met W7 (32 of 64bit), maar ik las op internet dat het bij veel mensen goed werkte. \nHet blijkt bij mij dus niet helemaal soepeltjes te gaan, hoewel de meeste functies het tot nu toe wel doen.\nIk zal misschien nog eens opnieuw installeren onder compatibiliteitsmodus voor XP, ik ben alleen bang dat dat niet uit zal maken omdat het probleem niet bij de installatie maar het gebruik optreedt.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...