Ga naar inhoud

Windows 7 100mb partitie ramp

Aanbevolen berichten

8 april 2014.... XP ondersteuning eindigt, en ik afgelopen zondag Windows 7 gaan installeren. Dinsdagavond is het nu, en zojuist heb ik de tweede (dus her-) installatie van Windows 7 moeten doen.\n\nWat ging er fout ?\n\nTwee SSD\'s heb ik gespaard, en naast elkaar in mijn PC gebouwd. Eentje als systeem, de andere voor een kloon van het systeem, mijn gekozen manier van backup.\nBeide schijfjes zaten nog verzegeld, dus nooit gebruikt, en beiden waren niet ingedeeld (\"Niet toegewezen ruimte\").\n\nIk wijs bij de Windows Setup naar schijf 0 om op te installeren, en er komt een pop-up met \"[I]Het is mogelijk dat er een extra partitie voor systeembestanden wordt gemaakt[/I]\", en ik meen dat ik daar \'[I]Annuleren[/I]\' geklikt heb, want waarom zou ik \'[I]OK[/I]\' bij zoiets klikken; ik wil Windows het liefst op maar één partitie.\n\nGoed, installatie verliep zeer vlot, en ik begonnen aan de heerlijke taak van het herinrichten van Windows 7, terug inrichten naar een systeem zo ik het in 7 jaar had opgebouwd (in die 7 jaar nooit een herinstallatie van XP gedaan).\n\nTwee dagen bezig, en nu op het punt gekomen dat ik mijn oude harde schijven bij het systeem moet gaan betrekken, en alle zes partities daarvan een schijfletter moet geven, en wat partities ga samentrekken.\n\nDus voor het eerst loer ik in schijfbeheer, en wat zie ik:\n\n[COLOR=\"white\"]....\n[/COLOR][ATTACH]18029[/ATTACH]\n\n :rolleyes: Windows Setup kon weer niet van mijn tweede schijf afblijven, en heeft de systeem gereserveerde partitie daar gezet, en de eerste schijf voor het systeem gebruikt.\nM.a.w., als ik de tweede schijf verwijderde, startte Windows niet meer op.\n\n :o Hoe is het toch mogelijk dat Microsoft steeds op schijven komt waar het helemaal niet hoort te komen ?\n\nGezocht naar oplossingen op Internet, maar wat ik vond werkte niet, en ik zat na wat handelingen vast met een rotte installatie die niet meer wilde booten. Vanmiddag de boel opnieuw gedaan, TWEE dagen pleite, op een moment dat ik mijn PC eigenlijk hard nodig heb.\n\n[B]TIP[/B]: bij installatie van Windows ( 7 en 8 ) is het slim om al je andere schijven even af te koppelen, SPECIAAL als ze nog niet ingedeeld zijn (!). Ik denk dat Windows gepartitioneerde schijven wel met rust zal laten.\n\n\nWil je op die ene over gebleven schijf waar je Windows (7) op gaat zetten[I] geen extra partitie van 100 mb[/I], zorg dan dat de schijf al voordat je Setup start gepartitioneerd (en misschien geformatteerd) is tot de [U]volle[/U] ruimte. \nVoor een SSD moet je dat wel doen onder een Windows 7 of 8 systeem, omdat die bekend is met de speciale alignment die voor SSD nodig is.\n\nJe kan dit vooraf partitioneren ook doen aan de prompt van de herstelconsole van de installatiedisk (met diskpart), maar dat is een wat groter verhaal.
Link naar reactie
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Eerst 1 Schijf [ SSD ] en daar Windows 7 op installeren dat werkt het best\r\n\r\n\r\nDaarna de andere schijven aansluiten .\r\n\r\nVerder bij bovenstaande situatie van niet opstarten.\r\n\r\nDe DVD plaatsen als first boot zetten dan herstarten en in het menu voor opstart herstel kiezen , simpeler kan het niet.
Link naar reactie
Dat laatste gedaan, na twee keer opstartherstel kreeg ik de melding dat Windows deze installatie niet automatisch kon herstellen.\n\nHet kan zijn dat ik eerdere handelingen heb gedaan die dit opstartherstel moeilijker hebben gemaakt, maar dat is na een paar uurtjes Google nu eenmaal mijn gekozen weg geweest.
Link naar reactie
[QUOTE=Desperado;653403]Maar het probleem zit dus niet bij Microsoft[/QUOTE]\nHoe kom je daar nu bij, Windows Setup kan toch niet zo maar een installatie over[I] twee fysieke schijven[/I] verdelen ?\n\nZelfs ik zelf heb die methode een maand of twee geleden nog geadviseerd, alleen dacht ik deze keer dat een niet ingedeelde schijf veilig zou zijn, er staat immers niks op....
Link naar reactie
Had vanmiddag exact hetzelfde bij een pc met 2 x 240 GB (normale) schijven. De extra partitie van 100 MB (Bij een dualboot is dat soms 300MB) wordt gewoon op de \"data\"schijf aangemaakt. Die was overigens keurig (toevallig al) in 1 partitie geformatteerd. Achteraf gezien, stond er zelfs nog (gebackupte) data op, die dus foetsie was. \nIn dit geval was het geen probleem en heb ik het zo gelaten.\nMaar inderdaad, alleen de schijf waar W7/W8 op moet, aangesloten houden kan dit voorkomen.\n\nIk zou trouwens die 2 ssd\'s in raid 0 zetten en een kopie van de systemdisk op een (goedkoop) extern medium zetten.\n\nNiek
Link naar reactie
RAID 0 is zo te lezen voor performance verbetering, ik heb de tweede schijf puur voor regelmatige backup van de systeemdisk.\r\n\r\n\r\nDit is de methode die ik aan de prompt van de herstelprompt van de Windows installatie DVD heb gebruikt om de schijf uiteindelijk schoon te krijgen van wat er eerder gedaan was. Start op met de DVD, kies voor \'[I]De Computer herstellen[/I]\', en daar voor \'[I]Opdrachtprompt[/I]\'.\r\nDus hiermee heb ik (buiten Setup om) de vernachelde Windows partitie verwijderd (de enige), en vervolgens één partitie met alle ruimte van de disk aangemaakt en geformatteerd. Met die situatie (een al volledig toegewezen diskruimte zonder tweede disk aangesloten) zal W7 geen extra 100mb partitie aanmaken.\r\n\r\n(Let hier goed op dat je de juiste disk kiest; als je maar één disk \r\naangesloten hebt heb je weinig kans op een fout natuurlijk)\r\n[CODE]diskpart ; (om de diskpart prompt te openen)\r\nlist disk ; (om de aanwezige fysieke schijven te zien)\r\nselect disk [B]n[/B] ; ([B]n[/B] het nummer van de schijf gegeven in de eerdere opdracht \'list disk\')\r\nclean ; (Verwijdert elke partitie/indeling)\r\ncreate partition primary align=1024 ; (creëert één partitie met de volle ruimte, uitgelijnd voor SSD)\r\nformat fs=ntfs ; (formatteert als NTFS)\r\nactive ; (maakt de partitie actief, aangenomen dat je een besturingssysteem wilt installeren)\r\nexit ; (om de diskpart prompt te sluiten)\r\nexit ; (om de opdrachtprompt te sluiten)[/CODE]
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;653413]Had vanmiddag exact hetzelfde bij een pc met 2 x 240 GB (normale) schijven. De extra partitie van 100 MB (Bij een dualboot is dat soms 300MB) wordt gewoon op de \"data\"schijf aangemaakt. Die was overigens keurig (toevallig al) in 1 partitie geformatteerd. Achteraf gezien, stond er zelfs nog (gebackupte) data op, die dus foetsie was. [/QUOTE]\r\nDit moet toch allemaal niet magge.... :(
Link naar reactie
Ja, dat staat ook in de topic titel\n\nHet is niet de ruimte, 100 MB is minder dan een promille van de totale schijfruimte... (Maar toch)\n\nZonder één van die partities is Windows niet opstartbaar.\nHet is dat mensen BACKUPS van partities maken, CLONEN maken van partities, en dat lukt nu alleen wanneer dat met TWEE partities tegelijk gebeurt. Dat is gecompliceerder, zeker ook omdat de tweede partitie verborgen is.\n\nB.t.w., het is toch mijn schijf ? Waarom gaat MS daar mee aan het werk terwijl ik daar helemaal niet naar gewezen heb, of terwijl mij dat helemaal niet gevraag wordt ? Ik moet een andere schijf toch weer kunnen verwijderen, desnoods als hij vol is met gewone data ?\n\nIk noem het gedrag van Microsoft hierbij invasief. Wil naar mijn idee zo steeds minder rekening houden met modulair bouwen, en drijven naar het kant en klare tabletje wat één hardware configuratie heeft, en verder via WiFi verbonden is, niet met de cloud, maar met hun cloud.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Het is jou schijf .\r\n\r\n\r\nMaar de Windows versie is en blijft van Microsoft , je koopt alleen het gebruik.\r\nEn met het in gebruik nemen ga je akkoord met de Microsoft gebruikers voorschriften.:D\r\n\r\nVerder geef jezelf in je eerste post al aan dat je niet goed hebt gekeken wat er stond .\r\n..\r\n\r\nIk wijs bij de Windows Setup naar schijf 0 om op te installeren, en er komt een pop-up met \"Het is mogelijk dat er een extra partitie voor systeembestanden wordt gemaakt\", en ik meen dat ik daar \'Annuleren\' geklikt heb, want waarom zou ik \'OK\' bij zoiets klikken; ik wil Windows het liefst op maar één partitie.
Link naar reactie
Wat ik daar schrijf (op annuleren geklikt te hebben) is toch al zo niet een vrijbrief om dan een andere schijf als naar gewezen te gebruiken ?\n\nNiet goed gekeken... \nMicrosoft heeft niet goed gekeken hoor, anders komt er niet een twijfelachtige tekst als \"[I]Het is [B]mogelijk[/B] dat er een extra partitie wordt aangemaakt...[/I]\", want als MS goed gekeken had[I] wist deze al precies[/I] dat er een extra partitie zou worden aangemaakt, de DVD draait, en Windows setup heeft alle gegevens bij de hand.\n\nIk vind het erg naïef van je.\n\n\nEn wat betreft de licentie, als er een clausule over een harde schijf in staat welke dit toestaat, of een algemene clausule dat wat MS ook fout doet het altijd op het bordje van de klant komt, dan is er altijd nog een mogelijkheid dat dit uit onredelijkheid ongeldig verklaard wordt.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Overigens kan je toch met de juiste blik zien dat er iets niet klopt van de kant van MS, want Windows 7 werkt met- en zonder die extra partitie. Ik lees dat deze nodig schijnt te zijn voor [url=http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/products/features/bitlocker]bitlocker (stationsversleuteling)[/url], en het lijkt mij dan een peulenschil om de klant voor die keus te zetten, en desnoods een mogelijkheid in te bouwen om later die keus ongedaan te maken door de partitie weer vrij te geven nog [I]voordat[/I] bitlocker ooit gebruikt wordt op dat systeem.\nDat zo\'n partitie dan definitief vast zit als bitlocker inderdaad effectief in gebruik is kan ik dan best begrijpen.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;653468]Microsoft heeft niet goed gekeken hoor, anders komt er niet een twijfelachtige tekst als \"[I]Het is [B]mogelijk[/B] dat er een extra partitie wordt aangemaakt...[/I]\", want als MS goed gekeken had[I] wist deze al precies[/I] dat er een extra partitie zou worden aangemaakt, de DVD draait, en Windows setup heeft alle gegevens bij de hand.\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR][/QUOTE]\r\n\r\nNee hoor, het staat wel degelijk goed, het [U]is mogelijk[/U] dat er een extra partitie aangemaakt wordt. Als je n.l. een tweede versie van Windows (dualboot) installeert bestaat deze partitie al van de eerste installatie en wordt er dus niet [U]nog[/U] een aangemaakt.\r\nAls je de extra partitie gewoon op dezelfde schijf laat aanmaken als waar je Windows installeert kun je dataschijven wisselen en verwijderen zoveel je wilt. Waarom altijd dat gerotzooi in installaties? Kun je later weer klagen dat het niet werkt....\r\nIk begrijp niet wat het probleem is van een verborgen systeempartitie van 100Mb, je ziet hem niet, je mist de ruimte niet....
Link naar reactie
Wat een ophef om een stukje tekst waar 1 woord teveel in staat.(mogelijk)\nDe tekst is gewoon een waarschuwing en slaat op het volgende:\nDie 100 mb partitie wordt maar 1x per pc aangemaakt,ongeacht het aantal harde schijven wat erin zit.\nInstalleer je windows nogmaals dan gebruikt deze namelijk de reeds bestaande 100mb-partitie
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...