Ga naar inhoud

Win7 installeren niet helemaal gelukt


Aanbevolen berichten

Eens in de zoveel tijd beland ik hier weer eens op dit forum omdat ik ergens niet uitkom (laatste bezoek was januari 2010 :o). Zo nu weer het geval.\n\nDe situatie:\nBij mijn ouders staan 2 desktop PC\'s die jaren lang dienst hebben gedaan, maar steeds verder zijn verouderd. Een nieuwe kopen kost geld en voor dat enkele youtube filmpje, mail contact en microsoft office is het al helemaal niet nodig. Echter, beide PC\'s draaiden nog op windows XP. Met de aankomende veiligheidsrisico\'s mbt internetbankieren op windows XP heb ik besloten om windows 7 te installeren. Ik heb dezelfde installatie gebruikt als voor mijn laptop 2 jaar terug (eindelijk verlost van vista!). Op één van de twee computers is het geslaagd, alleen bij de ander ondervind ik problemen.\n\nIk heb een idee waar de fout zich bevindt, maar heb niet de kennis om het op te lossen.\n\nEr is ooit door een computer zaak een harde schijf bijgeplaatst. Deze is vervolgens via het master-slave principe geconfigureerd. Het bios scherm geeft tijdens het opstarten de volgende waarschuwing:\n\n[I]the current sata configuration for windows 2000 / xp only[/I]\n\nIk kan als ik op deze foutmelding google eigenlijk geen concrete oplossingen vinden.\nDaarom heb ik het in eerste instantie genegeerd en ben aan de slag gegaan:\n1 Boot drive ingesteld\n2 Windows 7 geinstalleerd\n\nTijdens de installatie kwam ik in het menu waar je de locatie kunt instellen waar windows geinstalleerd moest worden. Hier viel me iets op; namelijk dat ik de beide schijven niet kon formatteren. Ik kon de partities wel verwijderen, maar niet formatteren. Toch doorgegaan met de installatie. Na de eerste reboot eindigde het verhaal in een BSOD. Sporadisch start de PC wel op, maar zodra je iets wilt installeren en soms willekeurig in het gebruik een BSOD.\n\nIk heb zelf al geprobeerd binnen BIOS vanalles aan te passen. Op een gegeven moment was de melding weg bij het opstarten, maar werd geen van de schijven meer herkend. Zowel harde schijven als schijfstations.\n\nBIOS staat nu op automatic parallel / serial ATA geloof ik. En daar houdt mijn kennis even op.\n\nWie kan me helpen?\n\nmvg Joris
Link naar reactie
Dat vroeg ik mij ook af.\n\n\"[I]The current sata configuration for windows 2000 / xp [B]only[/B][/I]\" lijkt alsof daar de SATA controller op IDE gezet is, want van huis uit kan de installatie van die twee (2000 en XP) niet met SATA omgaan, dus die stand is voor \'[I]2000 and XP only[/I]\'.\nKan je die (SATA) in het BIOS toggelen naar een andere instelling ? Of een BIOS \'optimal settings\' instellen, [I]defaults [/I]dus ?\n\nOf daarna je installatie nog werkt weet ik niet :( je zal dan misschien beter opnieuw installeren.\n\nRaar is natuurlijk wel dat de fouten die optreden niet consequent zijn.\n\nVerder het advies de tweede schijf te verwijderen, en de eerste op de eerste SATA poort of IDE kanaal 0 te zetten (als Master als het IDE is), en dan W7 installeren. Fouten die optreden worden dan eenvoudiger te herleiden.\nDe tweede schijf aankoppelen komt dan later wel.\n\n[QUOTE=jorismb;652872]\nIk heb zelf al geprobeerd binnen BIOS vanalles aan te passen. Op een gegeven moment was de melding weg bij het opstarten, maar werd geen van de schijven meer herkend. Zowel harde schijven als schijfstations.[/QUOTE]\nIs dat nog ?\n\nNogmaals, begin met één schijf zoals boven beschreven.\nBegin ook even met het BIOS op defaults, maar voor je dat doet[B]:[/B] stekker er uit (maar voedingsschakelaar achterop AAN laten indien aanwezig), en drie keer op de aan/uit schakelaar drukken aan de voorkant.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
@Niekie30: Er zitten 2 IDE schijven in die in serie staan met elkaar. Die \'ribbon\' kabel die op de IDE poort zit op het moederbord loopt dus eerst naar 1 schijf en vervolgens door naar de volgende.\n\n@erikdenhouter: In BIOS kan ik onder IDE Configuration kiezen:\n*Disabled\n*P/S-ATA(AUTO)\n*S-ATA Only\n*P/S-ATA(Win98/Me)\n\nVervolgens komt het lijstje met:\nPrimary IDE Master\nPrimary IDE Slave\nSecundary IDE Master\netc\n\nAangezien het moederbord maar 2 IDE slots heeft en daar dus 4 drives achter hangen moeten we werken met dat master slave principe neem ik aan.\n\nDe huidige instellingen zijn hetzelfde als wanneer ik optimal defaults gebruik.\nDat ik de installatie eventueel opnieuw moet doen is geen enkel probleem.\n\nAls ik de IDE configuration naar S-ATA Only of Disabled zet worden de schijven geen van allen herkend en start ie dus helemaal niet op.\n\nJij hebt het over het loskoppelen van de eerste schijf. Aangezien die 2 schijven \'doorgelust\' zijn, oftewel aan dezelfde kabel hangen. Maakt het dan nog uit of ik de schijf aan de stekker halverwege hang of aan het eind? Of kan ik ook gewoon de voeding loshalen van één van de 2 schijven?
Link naar reactie
Ik zou beginnen met [B]P/S-ATA(AUTO)[/B] in te stellen.\n\nOp het moederbord zitten 2 IDE sloten een Primary en een Secundary. (staat erbij op het MB en anders in het manual) \n \nAan elk van die sloten kan zo\'n platte kabel met 2 aansluitingen voor schijven of dvd/dc spelers.\nBelangrijk is echter dat als er aan 1 kabel 2 devices hangen, er 1 van die devices op Master is ingesteld en de ander als Slave. \nDat instellen doe je aan de achterzijde van het device met een klein \"beugeltje\" over 2 pennetjes heen. \n\nHet maakt niet uit welke aansluiting je gebruikt van de kabel (wel de kabel die op de Primary poort van het moederbord zit) , als de schijf dan maar op master is ingesteld met dat \"beugeltje\". (dat staat op de schijf zelf welke pinnetjes je moet hebben). Het andere device koppel je af en stel je later in als Slave en koppel hem dan na de installatie weer aan, als de pc uit is.\n\nAls aan de andere kabel 2 x 1 dvd/cd speler hangt, moeten die ook worden ingesteld als Master en als Slave. \nHier een voorbeeld van hoe het er uit ziet. : [url]http://www.datadoctor.biz/data_recovery_programming_book_chapter2-page11.html[/url]\n\nNiek
Link naar reactie
De machine heeft altijd foutloos gedraaid tot ik win7 heb geinstalleerd, dus laat ik daar even vanuit gaan. Bovendien klopte de aansluiting van de schijven. Ook de kabels waren juist aangesloten. Ja de schijven hebben een aangesloten voedingskabel, werden ook beide herkend.\n\nIk heb de slave drive los gekoppeld en ga nu eens proberen te herinstalleren met slechts 1 schijf.\nIk snap nog steeds niet wat het verband nou is tussen die bios melding en de bijbehorende settings.
Link naar reactie
Erik: tot op heden nog geen BSOD gehad. De BIOS batterij status heb ik geen idee van. Wat zou dat moeten veroorzaken dan?\nIk was inderdaad van plan een BIOS update te doen. Gisteren avond kwam ik erachter dat er updates voor zijn, deze moeten echter worden uitgevoerd met behulp van een diskette.. En tja, diskettes...... Ik moet eens rondvragen of iemand uberhaubt nog zo\'n ding heeft liggen! Haha\n\nSitRep: Slave drive verwijderd, draai nu alleen op de master schijf. Is juist geconfigureerd. Windows 7 installatie opnieuw gedaan, dit keer wel in staat om de drive te formatteren! Verder nog geen foutmelding gezien. Ben nu druk aan het updaten. Als het stabiel blijft hebben we een goede basis om te kijken of we die 2e drive nog aan de slag krijgen.
Link naar reactie
Als het ding al SATA heeft denk ik dat je die update best via USB stick kan proberen. Is daar niets over te vinden ?\n\nBatterij leeg kan natuurlijk zorgen dat er een instelling naar default teruggaat, maar als je niets van defaults af hebt ingesteld zou het niets uit mogen maken.\n\nHet probleem is dus uiteindelijk alleen de melding, maar beide schijven worden wel herkend als je ze als Master/Slave op één kabel zet ? En ze zitten dan gelijk als onder XP ? \n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Even een update.\nHet is gelukt. Ik wilde eigenlijk BIOS updaten, maar ik had online gelezen dat de risico\'s aanzienlijk zijn, dus ik heb eerst geprobeerd zonder.\nNadat ik de slave schijf had losgekoppeld en de installatie opnieuw had gedaan werkte alles prima. Ook het formatteren gedurende installatie.\nNa een paar dagen kon ik met zekerheid zeggen dat het systeem stabiel was, dus heb ik de slave schijf weer aangekoppeld. Even aanmelden en formatteren en klaar!\n\nBedankt voor jullie hulp. Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...