Ga naar inhoud

te weinig geheugen lightroom 5


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen,\r\n\r\nIk heb een vraag over lightroom op mijn hp touchsmart IQ515.\r\nMijn systeem draait (zolas bij sommigen wel al bekend) op een 32-bits win 7 os.\r\n4 gb Ram\r\n500 gb harde schijf\r\nIntel core 2 duo cpu t8100 @ 2.10 Ghz\r\n\r\nVolgens de systeemvereisten zou dit voldoende moeten zijn om lightroom goed op te laten draaien.\r\nHet bewerken van foto\'s e.d. gaat allemaal soepel, alleen... Bij het exporteren van de bewerkte afbeeldingen naar de harde schijf krijg ik regelmatig (dus niet altijd) de melding dat ik te weinig geheugen heb, en wordt de actie dus afgebroken.\r\n\r\nHet is gelukkig nog een trial versie maar ik zou hem graag permanent willen hebben en dus aanschaffen.\r\n\r\nAls ik binnen lightroom naar de systeemvereisten op dat moment kijk zie ik bijvoorbeeld de volgende gegevens:\r\n\r\nLightroom-versie: 5.2 [922700]\r\n\r\nBesturingssysteem: Windows 7 Home Premium Edition\r\n\r\nVersie: 6.1 [7601]\r\n\r\nToepassingsarchitectuur: x86\r\n\r\nSysteemarchitectuur: x86\r\n\r\nAantal logische processors: 2\r\n\r\nProcessorsnelheid: 2,1 GHz\r\n\r\nIngebouwd geheugen: 3327,2 MB\r\n\r\nBeschikbaar fysiek geheugen voor Lightroom: 716,8 MB\r\n\r\nFysiek geheugen gebruikt door Lightroom: 899,1 MB (125,4%)\r\n\r\nVirtueel geheugen gebruikt door Lightroom: 908,5 MB\r\n\r\nCachegeheugengrootte: 37,6 MB\r\n\r\nMaximumaantal door Camera Raw gebruikte threads: 2\r\n\r\nDpi-instelling systeem: 96 dpi\r\n\r\nBureaubladcompositie ingeschakeld: Ja\r\n\r\nSchermen: 1) 1680x1050\r\n\r\n\r\n\r\nToepassingsmap: C:\\Program Files\\Adobe\\Adobe Photoshop Lightroom 5.2\r\n\r\nBibliotheekpad: C:\\Users\\Fred Rijvers\\Pictures\\Lightroom\\Lightroom 5 Catalog.lrcat\r\n\r\nMap Instellingen: C:\\Users\\Fred Rijvers\\AppData\\Roaming\\Adobe\\Lightroom\r\n\r\n\r\n\r\nGeïnstalleerde plug-ins: \r\n\r\n1) Behance\r\n\r\n2) Canon-plug-in voor tethering\r\n\r\n3) Facebook\r\n\r\n4) Flickr\r\n\r\n5) Leica Tether-plug-in\r\n\r\n6) Tetheringplug-in voor Nikon\r\n\r\n\r\n\r\nConfig.lua-vlaggen: None\r\n\r\n\r\n\r\nAdapter 1: Leverancier : 10de\r\n\r\n Apparaat : 648\r\n\r\n Subsysteem : 900f1043\r\n\r\n Revisie : a1\r\n\r\n Videogeheugen : 499\r\n\r\nAudioDeviceIOBlockSize: 1024\r\n\r\nAudioDeviceName: Luidsprekers (SoundMAX Integrated Digital HD Audio)\r\n\r\nAudioDeviceNumberOfChannels: 2\r\n\r\nAudioDeviceSampleRate: 44100\r\n\r\nBuild: Uninitialized\r\n\r\nCardID: 1608\r\n\r\nDirect2DEnabled: false\r\n\r\nGPUDevice: D3D\r\n\r\nMaxTexture2DSize: 8192\r\n\r\nOGLEnabled: true\r\n\r\nRenderer: NVIDIA GeForce 9600M GS\r\n\r\nShaderModel: 10.0\r\n\r\nVendor: Nvidia\r\n\r\nVendorID: 4318\r\n\r\nWat me hier opvalt is dat het beschikbaar fysieke geheugen kleiner is dan het geheugen gebruikt door lightroom.\r\n\r\nMijn vraag is dus eigenlijk simpel:\r\n\r\nIs dit op een of andere manier op te lossen? Ik heb al een heleboel gegoogeld en kom daar wel eens de opmerking tegen dat het probleem ontstaat doordat de 32-bits versie niet de volle 4 gig Ram kan gebruiken...?\r\n\r\nKan dit de oorzaak zijn, en zo ja... Wat zou de beste oplossing zijn?\r\n\r\nIk hoop echt dat iemand me kan helpen?\r\n\r\nZoals altijd heb ik veel vertrouwen op een antwoord;)!\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\nLeonie
Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik het geen verstand van Lightroom.\nMaar het is wel zo, dat een 32 bits versie van Windows maar maximaal ongeveer 3,5 GB geheugen kan adresseren. \n\nEen 64 bit besturing systeem kan met meer geheugen werken. (afhankelijk van welke Windows 7 64 Bit je gaat gebruiken.) [url]http://www.zdnet.com/blog/hardware/max-memory-limits-for-64-bit-windows-7/4254[/url]\n\nVerder moet het moederbord van je pc, of laptop ook wel meer geheugen aan kunnen. Dus laat eventueel even weten wat de gegevens van PC of laptop zijn. \n\nMaar weet je zeker dat er geen andere programma\'s \"meelopen\" op je computer, die ook wat geheugen gebruiken?\n\nNiek
Link naar reactie
Dank je Niek!\r\n\r\nIk heb over het moederbord het volgende kunnen achterhalen (met Everest):\r\n\r\n\r\nMoederbord ID 64-0506-000001-00101111-071008-Crestline$HPJAN730_BIOS DATE: 07/10/08 09:47:15 VER: 08.00.14\r\n\r\nVeld Waarde\r\nFysiek geheugen \r\nTotaal 3327 MB\r\nGebruikt 1429 MB\r\nVrij 1897 MB\r\nPercentage 43 %\r\n \r\nWisselbestandgrootte \r\nTotaal 6652 MB\r\nGebruikt 1693 MB\r\nVrij 4958 MB\r\nPercentage 25 %\r\n \r\nVirtueel Geheugen \r\nTotaal 9979 MB\r\nGebruikt 3123 MB\r\nVrij 6856 MB\r\nPercentage 31 %\r\n \r\nPhysical Address Extension (PAE) \r\nOndersteund door Besturingssysteem Ja\r\nOndersteund door Processor Ja\r\nActief Ja\r\n\r\nIk heb als ik het gebruik alle andere programma\'s afgesloten maar weet natuurlijk niet wat er op de achtergrond nog draait...\r\n\r\nIk hoop dat je hiermee wat kunt:)\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\nLeonie
Link naar reactie
Met deze gegevens kan ik te weinig. \nHoe oud is de pc? \n\nMisschien als je speccy [url]http://www.piriform.com/speccy[/url] installeert lukt dat beter. Die geeft vaak wel het maximaal mogelijke geheugen en het type aan. (al heeft tie het soms wel eens mis) \nEr moet ook een site zijn, waar je dat uit kunt testen. Probleem, die ben ik even helemaal kwijt. \n\nLet bij piriform wel even op dat je de juiste vinkjes uitzet, om geen rommel mee te krijgen.\n\nMaar ja besef je welke kant we uit gaan. Stel dat je pc 8 GB mem aankan (waar ik nog niet van overtuigd ben). Dan wordt behalve dat aanschaffen, ook nog een W7 64 bit aanschaffen. (geschatte kosten ongeveer 200 euro totaal)\n\nMisschien zijn er eerst nog wat trucs te verzinnen, met wat mee opstartende programma\'s die we kunnen uitschakelen via MSconfig en los je het probleem gratis op. \n\nNiek
Link naar reactie
Dank je voor je antwoord Niek!\r\n\r\nIk denk dat de computer uit 2008 is... Staat in ieder geval bij het grafische gedeelte..\r\n\r\nIk heb de volgende gegevens voor je wat betreft het moederbord (van Speccy)\r\n\r\nMoederbord \r\n Fabrikant PEGATRON CORPORATION.\r\n Model EVE (CPU 1)\r\n Chipset-fabrikant Intel\r\n Chipsetmodel GM965\r\n Chipset herziening C0\r\n Southbridge-fabrikant Intel\r\n Southbridge-model 82801HBM (ICH8-M)\r\n Southbridge-herziening B2\r\n Systeemtemperatuur 50 °C\r\n BIOS\r\n Merk American Megatrends Inc.\r\n Versie 5.06\r\n Datum 10-7-2008\r\n Spanning\r\n VIN0 1,656 V\r\n MEMORY CONTROLLER 1,664 V\r\n VIN2 1,624 V\r\n PCI data\r\n\r\nRAM\r\n Geheugenslots\r\n Totaal geheugenslots 2\r\n Gebruikte geheugenslots 2\r\n Vrije geheugenslots 0\r\n Geheugen\r\n Type DDR2\r\n Grootte 4096 MBytes\r\n Kanalen # Dual\r\n DRAM Frequentie 333,3 MHZ\r\n CAS# Latency (CL) 5 klokken\r\n RAS# naar CAS# vertraging (tRCD) 5 klokken\r\n RAS# Precharge (tRP) 5 klokken\r\n Cyclustijd (tRAS) 15 klokken\r\n Fysiek geheugen\r\n Geheugengebruik 43 %\r\n Fysiek totaal 3,25 GB\r\n Fysiek beschikbaar 1,84 GB\r\n Virtueel totaal 6,50 GB\r\n Virtueel beschikbaar 4,82 GB\r\n SPD\r\n Aantal SPD modules 2\r\n Slot #1\r\n Slot #2\r\n\r\nProcessor \r\n Intel Mobile Core 2 Duo\r\n Kernen 2\r\n Threads 2\r\n Naam Intel Mobile Core 2 Duo\r\n Codenaam Penryn\r\n Pakket Socket P (478)\r\n Technologie 45nm\r\n Specificatie Intel Core2 Duo CPU T8100 @ 2.10GHz\r\n Familie 6\r\n Uitgebreide familie 6\r\n Model 7\r\n Uitgebreid model 17\r\n Stepping 6\r\n Revisie M0\r\n Instructies MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, Intel 64, NX, VMX\r\n Virtualisatie Ondersteund, Uitgeschakeld\r\n Hyperthreading Niet-ondersteund\r\n Fansnelheid 2228 RPM\r\n Bussnelheid 200,0 MHZ\r\n Rated bussnelheid 800,0 MHZ\r\n Stock bussnelheid 200 MHZ\r\n Gemiddelde temperatuur 42 °C\r\n Caches\r\n L1 data-cachegrootte 2 x 32 KBytes\r\n L1 instructies-cachegrootte 2 x 32 KBytes\r\n L2 unified-cachegrootte 3072 KBytes\r\n Kern 0\r\n Kern 1\r\n\r\nGrafisch\r\n Monitor\r\n Naam Nvidia Defaul on NVIDIA GeForce 9600M GS\r\n Huidige resolutie 1680x1050 pixels\r\n Werkresolutie 1680x1010 pixels\r\n Status Ingeschakeld, Primair\r\n Monitorbreedte 1680\r\n Monitorhoogte 1050\r\n Monitor Bpp 32 bits per pixel\r\n Monitorfrequentie 60 Hz\r\n Apparaat \\\\.\\DISPLAY1\\Monitor0\r\n NVIDIA GeForce 9600M GS\r\n Fabrikant NVIDIA\r\n Model GeForce 9600M GS\r\n GPU NB9P-GE2\r\n Apparaat ID 10DE-0648\r\n Herziening A2\r\n Subfabrikant ASUStek Computer Inc (1043)\r\n Series GeForce 9\r\n Huidig prestatieniveau Level 1\r\n Huidige GPU-klok 169 MHZ\r\n Huidige geheugenklok 100 MHZ\r\n Huidige shaderklok 338 MHZ\r\n Technologie 65 nm\r\n \'Die\'-grootte 144 mm²\r\n Transistoren 314 M\r\n Releasedatum Jun 03, 2008\r\n DirectX-ondersteuning 10.0\r\n DirectX shadermodel 4.0\r\n OpenGL ondersteuning 3.0\r\n Bus interface PCI Express x1\r\n Versie stuurprogramma 8.15.11.8660\r\n BIOS versie 62.94.2a.00.09\r\n ROPs 8\r\n Shaders 32 unified\r\n Type geheugen DDR2\r\n Fisiek geheugen 512 MB\r\n Virtueel geheugen 1920 MB\r\n Busbreedte 64x4 (256 bit)\r\n Anti Aliasing Modes -?-\r\n Filtering Modes Bilinear, Trilinear, 2x Anisotropic, 4x Anisotropic, 8x Anisotropic, 16x Anisotropic\r\n Noise Level Moderate\r\n Max Power Draw 95 Watts\r\n Aantal prestatieniveaus: 4\r\n Level 1 - \"Default\"\r\n GPU-klok 169 MHZ\r\n Geheugenklok 100 MHZ\r\n Shaderklok 338 MHZ\r\n Level 2 - \"2D Desktop\"\r\n GPU-klok 275 MHZ\r\n Geheugenklok 300 MHZ\r\n Shaderklok 550 MHZ\r\n Level 3 - \"2D Desktop\"\r\n GPU-klok 400 MHZ\r\n Geheugenklok 300 MHZ\r\n Shaderklok 800 MHZ\r\n Level 4 - \"3D Applications\"\r\n GPU-klok 430 MHZ\r\n Geheugenklok 800 MHZ\r\n Shaderklok 1075 MHZ\r\n\r\nIk hoop dat je hiermee wat meer kunt:D!\r\n\r\nNogmaals dank!!!\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\nLeonie
Link naar reactie
Hoeveel vrije ruimte heb je op de harde schijf ? Heb je een tweede harde schijf ?\n\nKan je de exacte melding geven, screenshot misschien ?\n\n[quote=leonie89]\nIngebouwd geheugen: [B]3327,2[/B] MB\nBeschikbaar fysiek geheugen voor Lightroom: [B]716,8[/B] MB\nFysiek geheugen gebruikt door Lightroom: 899,1 MB (125,4%)\nVirtueel geheugen gebruikt door Lightroom: 908,5 MB[/quote]\nDruk eens op Ctrl+Alt+Del om [I]Taakbeheer [/I]te starten, en kijk daar onder de tab \'[I]Processen[/I]\' waar die andere (overige, [B]3327 - 716[/B] = ) 2609 MB dan zo al naar toe gaat ? Wie zijn de andere grote gebruikers dan ?\n\nGraag ook vertellen wat de getallen zijn in Taakbeheer over alle typen geheugen, onder de tab \'[I]Prestaties[/I]\', desnoods een screenshot.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Dank jullie!\r\n\r\nIk heb geen tweede harde schijf, behalve externe natuurlijk, maar die zijn niet aangesloten.\r\n\r\nIk heb jullie gevraagde dingen gedaan.\r\nHet ziet er als volgt uit:\r\n\r\n\r\n\r\n[ATTACH]17806[/ATTACH]\r\n\r\n[ATTACH]17807[/ATTACH]\r\n\r\nHoop dat dit is wat jullie vroegen...\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\n\r\nLeonie
Link naar reactie
Hallo Desperado,\r\n\r\nHet betreft inderdaad een HP.\r\n\r\nIk zal ook even een lijstje met de systeemvereisten geven zodat jullie misschien iets anders kunnen ontdekken wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn:\r\n\r\nSysteemvereisten\r\nWindows\r\n\r\n Intel® Pentium® 4- of AMD Athlon® 64-processor*\r\n Voor DirectX 10 of hoger geschikte grafische kaart\r\n Microsoft® Windows® 7 met Service Pack 1, Windows 8 of Windows 8.1\r\n 2 GB RAM (4 GB aanbevolen)\r\n 2 GB vrije ruimte op de vaste schijf\r\n Monitor met een resolutie van 1.024 x 768\r\n Dvd-rom-station vereist bij aanschaf van de winkelversie van Adobe® Photoshop® Lightroom®\r\n Internetverbinding vereist voor internetservices\r\n\r\nNogmaals dank voor het meedenken!\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\nLeonie
Link naar reactie
Er zijn nog wat dingen die niet in je screenshots staan, maar ik krijg een idee van wat de getallen zijn.\n\nTen eerste heb ik maar eens flink gezocht, want net als Niek ken ik het programma niet. \nWat mij na flink wat resultaten opvalt is dat deze melding bijna altijd voor komt bij Windows 7 en 32bit systemen met 4 GB geheugen ( = 3[B].[/B]x GB bruikbaar voor 32bit OS). En dat er sinds al eerdere versies (V3 en V4) zo af en toe een \'geheugenlek\' door gebruikers gerapporteerd wordt. Een geheugenlek wil zeggen dat het een hoeveelheid geheugen gebruikt, wat langzaam oploopt, zonder dat je iets met het programma doet. Ook zie ik meldingen dat het programma bij sommigen vergeet gebruikt geheugen weer vrij te geven, maar dat komt ook bij de 64bit besturingssystemen voor.\n\nIk ben het zeker met Niek eens dat dit programma een 64bit Windows met meer geheugen (8 GB) nodig heeft, maar dat verklaart niet helemaal de melding.... je mag dan weinig geheugen hebben, maar dat zou alleen de boel stroperig kunnen maken, want Windows heeft nog altijd een wisselbestand op disk wat als geheugen dienst doet, en al is dat langzaam, het is een vorm van geheugen. En je hebt daarvoor ook genoeg schijfruimte vrij. Ook meldt speccy voldoende geheugen vrij (virtueel geheugen = RAM + wisselbestand).\n\nWat mij wel opvalt is dat je grafische adapter gebruik maakt van \'[I]TurboCache[/I]\'. Dat betekent dat de grafische adapter bij noodzaak gebruik maakt van systeemgeheugen, en mogelijk flink wat ook:\n\n[url=http://www.ricardo.ch/kaufen/computer-und-netzwerk/pcs/intel/core/core2duo/hp-touchsmart-iq515ch/v/an717304390/]\"Graphics: nVidia GeForce 9600M GS met 512 MB met TurboCache tot 2303MB\"[/url]\n\nTurboCache valt niet zo maar uit te schakelen, hooguit kan je een andere grafische adapter met dedicated (eigen) geheugen installeren, [I]als[/I] dat al mogelijk is op dat model PC :rolleyes:\n\nHet lijkt alsof je in een lullig hoekje gedrukt zit met je aanwezige hardware....\n\n\nWat ik al zo zou testen is dat geheugenlek[B]; [/B] open het programma, doe wat normale dingen binnen het programma, maar niet buitensporig veel. Open Taakbeheer, en kijk naar het geheugengebruik. Ga daarna andere dingen doen, en laat het programma met rust. Later kijk je nogmaals in Taakbeheer of het geheugengebruik veranderd is.\n\nVoorlopig kan het helpen om het programma vaker af te sluiten en opnieuw op te starten, zo wordt het gedwongen geheugen vrij te geven en opnieuw te claimen als het dat nodig heeft.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Hallo Desperado.\r\n\r\nVolgens mij stond het merk en type computer in regel 2 van mijn eerste post:o...\r\n\r\nHet is de computer waarmee jullie me zo goed hebben geholpen... zie topic [url]http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=77024[/url]\r\n\r\nDe drivers heb ik toen allemaal geupdated, dus ik ben bang dat daar het probleem net inzit...\r\n\r\nToch bedankt voor het meedenken natuurlijk:p!\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\nLeonie
Link naar reactie
Die derde, \"[I]3 lightroom na 10 minuten zonder activiteit.JPG[/I]\", die loopt niet op ?\n[QUOTE=leonie89;647660]\nIk kan alleen constateren dat het geheugengebruik hoog blijft nadat het exporteren is beeindigd...:o[/QUOTE]\nDat werd meer gemeld, en schijnt programma eigen te zijn[B]; [/B]opnieuw opstarten geeft daarom wat ruimte.
Link naar reactie
Hij loopt inderdaad op:confused:...\r\n\r\nAls steeds opnieuw opstarten de enige optie is, is dat erg jammer...maar zal ik daarmee moeten leven...\r\n\r\nHet is het enige programma met automatische lenscorrecties (profielen)\r\nvoor enkele van mijn objectieven.\r\n\r\nAls er nog andere opties zijn hoor ik dat natuurlijk heel graag:)!!!\r\n\r\nGroetjes,\r\n\r\nLeonie
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...