Ga naar inhoud

Foto verouding gelijk trekken voor afdrukken


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hoe kun je tegenwoordig op een makkelijke manier foto verhoudingen gelijk trekken van verschillende camera\'s\n\nIk heb al eerder mijn neus gestoten, dan bestel je afdrukken van 10 x 13 cm. en dan krijg je een reeks van 10x13 maar ook een heleboel van 10x15cm. en die passen dan mooi niet. Ligt aan de verhouding zegen ze dan.\nEen enkele foto kan ik op de printer precies op de mm. nauwkeurig instellen, hoe de foto verhouding 2:3 of 3:4 ook is.\nAls het beeld je lijkt print je hem af.\n\nMaar bij duizenden foto\'s wordt het andere koek, dat wil ik niet in een of ander fotocentrale software regelen, dat wil ik allemaal kant en klaar in een map zetten zodat ik alleen de maat 10 x 13 hoef aan te geven.\n\nWaar kun je dat makkelijk mee doen, met honderden foto\'s tegelijk?\nUiteraard met een kopie van het origineel werken.\n\nBen geen Picasa Fan.:rolleyes:
Link naar reactie
Automatisch kan op zich wel, maar dan gaat bij alle foto\'s hetzelfde stuk eraf. Ik ben het met Animal eens dat je dat per foto afzonderlijk moet bepalen. Bij de ene foto kun je misschien beter alleen aan de bovenkant er iets af knippen, bij de ander misschien aan twee kanten en dan aan de ene kant wat meer dan de andere.\n\nIn Photoshop kun je bij het bijsnijden aangeven wat de verhouding moet worden.
Link naar reactie
Ik voeg ook net als Marc H aangeeft een witte rand toe. Rondom kun je bijvoorbeeld voor het canvas altijd 10 x 15 aangeven. Zo weet je zeker dat je alles op de foto krijgt wat je er op wilt hebben en een witte rand staat ook niet lelijk.\nIk sla foto\'s op in Tiff en als ik in ansichtkaarformaat laat afdrukken, zet ik ze in Photoshop in batch om naar jpeg met gelijktijdig de rand er omheen.(Je kunt in photoshop nl een \"handeling\" maken... dat is een \"filmpje\" waar je de geautomatiseerde bewerking in op slaat en die je in batch kan activeren voor een groot aantal foto\'s: je computer moet die zware bewerking wel aan kunnen). Vanuit tiff heb je geen extra kwaliteitsverlies bij het omzetten naar jpeg.
Link naar reactie
10x13 bestaat volgens mij niet, je zal wel 9x13 bedoelen.\n\nVerhoudingen gelijktrekken kan zoals gezegd niet, dan moet je gaan snijden aan de foto, of hem uitrekken, en dat is geen gezicht.\nDie oplossing van Marc H is de beste, als het om één foto gaat, maar bij een partij moet je zoiets als Reintje voorstelt gaan aanleren, en daar heb je een flink fotobewerkingsprogramma voor nodig.\n\nJe zit met een gegeven waar je niet onderuit komt, er zijn verschillende pixelverhoudingen voor hoogte x breedte, en dat past dus nooit op hetzelfde soort velletje met één verhouding, of dat nou 2x3 of 3x4 is, de verhoudingen zijn verschillend...\n\nMij lijkt daarom de simpelste oplossing om de foto\'s in [I]twee aparte orders[/I] aan te bieden.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[quote]10x13 bestaat volgens mij niet, je zal wel 9x13 bedoelen.[/quote]\nNee, hij bedoelt echt 10x13, althans dat is tegenwoordig een vrij gangbaar afdruk formaat. Dit formaat is ook op internet best veel terug te vinden.\nIk vind het ook maar raar, volgens mij had ik vroeger alleen 10x15. Maarja, everything changes... moet kunnen.
Link naar reactie
Hier bij de fotozaak zie ik dat formaat 10x13 in ieder geval nog niet, maar als ik met Google zoek, krijg ik 98% Franse resultaten.\r\nZe vertellen mij ook nooit wat die Fransen.\r\n\r\nEn er blijkt overigens ook nog een 11x15 te zijn, dat terzijde ( < woordgrapje...)\r\n\r\nEr is misschien nog een mogelijkheid bij afdrukken welke zeker bij Fuji print centrales voorkomt, en dat is de optie \'[B]Fit-in[/B]\'. Er tegenover staat de optie \'fill-in\', welke in alles qua onthouden nogal op de fit-in lijkt, dus dat wordt opletten.\r\nDat is helaas [I]wel[/I] in de centrale software, maar die hoef je maar één maal per order in te geven, dus niet per foto.\r\n\r\n* Bij [B]Fit-in wordt [I]niet[/I] gekropt[/B], de afbeelding wordt geheel IN het vel geplaatst, met kans op (een) witte rand.\r\n* Bij Fill-in wordt één zijde geheel in het vel gevuld waardoor de eventuele langere er naast valt, dus dan verlies je altijd een deel van je afbeelding wanneer de verhoudingen niet kloppen. Maar er zal nooit een witte rand aan een kant te vinden zijn.\r\n\r\nLet even op bij die Fuji software (de consoles in een fotozaak die ik ken dan), daar moet je speciaal voor een menu in van \'[I]Extra printeropties[/I]\', of \'[I]Extra afdrukopties[/I]\', en die knop zie je (onderaan) vrij snel, over het hoofd.\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
de meeste centrales drukken toch af in 10 x 13 en 10 x15 ligt er inderdaad aan hoe het binnenkomt.\n\nAls je van verschillende camera\'s foto\'s krijgt weet je van tevoren de verhouding niet.\nIs er geen software dat je de hele meuk gelijk kunt trekken in een keer - uiteraard met kopie?\n\nStel in een map staan 2000 foto\'s door elkaar, wel allemaal langwerpig.\nEn die trek je gelijk (net als mp3 bestanden gelijk trekken - het volume - maar dan anders) dan kun je ze toch even doorbladeren of het je lijkt?\n\nMet verschillende fotoprogramma\'s kun je ze wel op de mm. naar wens zetten, per stuk.\nMaar om dit te doen met zoveel plaatjes, mag je wel engelen geduld hebben.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...