Ga naar inhoud

De hele Tweede Kamer moet opstappen!

Anoniem2

Aanbevolen berichten

[quote]Ik weet niet wat voor basisschool jij hebt gezeten maar nee dat weten ze zeker niet en ook niet op het VMBO of MBO, buiten dat is enkele jaren geleden de leeftijd van volwassen zijn verlaagd naar 18 jaar, [/quote]\r\nIk weet niet welke VMBO of MBO jij gehad hebt, maar dat weten ze wel degelijk. Misschien niet op de lagere school maar wij kregen dat toen op Mavo-4 nog geleerd bij handelskennis. Dat is een opleiding die qua niveau tussen vmbo en mbo in ligt. Op MBO niveau weet je dat sowieso.\r\n\r\nDaarnaast zou ik me nog eens orienteren op de \"volwassen\" leeftijd als ik jou was.\r\nDat je bij 18 jaar meerderjarig bent is al jaaaaaaaaren zo, minstens al 20 of 30 jaar.\r\nMaar meerderjarig is niet volwassen.\r\n\r\nMet 18 ben je meerderjarig en juridisch val je dan onder het volwassenenrecht.\r\nMaar je bent pas volwassen met 21. Dat is nog steeds zo.\r\nDaarnaast zijn je ouders tot 21 jaar onderhoudsplichtig. Dat is net het vervelende.\r\nStel je kind gaat met 18 het huis uit, je kunt ze dan immers niet meer tegen houden. Gaat op zichzelf wonen en kan het dan niet redden, kan zichzelf niet onderhouden kun jij er voor opdraaien.\r\nOok bijv. de sociale dienst kan dan tot 21 jaar bij de ouders aankloppen.\r\n\r\nVandaar dat je feitelijk pas met je 21e volledig volwassen bent, aangezien je dan ook pas volledig op eigen benen staat en de ouders niet meer onderhoudsplichtig zijn.
Link naar reactie
  • Reacties 138
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

• Anoniem2

139

Black Tiger,\r\nNatuurlijk is met 18 jaar meerderjarig al ruim 20 jaar geldig en dat je als ouders tot 21 jaar onderhoudsplichtig bent.:(\r\n\r\nMaar! nogmaals Maar, de vraag \"dat aan een aflossingsvrije hypotheek met variabele rente grote risico\'s zitten\" stel die eens aan een gemiddelde Mbo\'er, van de 10 zullen er 9 je het antwoord schuldig blijven en dan druk ik het nog mooi uit.:rolleyes:\r\nIk heb hier namelijk zo\'n Mbo\'er in huis die een 4 jaar BOL studie economie doet.:D\r\nOp één van de ouder avonden werd ons en met ons de leerkrachten maar weer eens heel duidelijk dat de meeste van de 26 leerlingen uit deze klas helemaal niets van economie wisten, zelfs de aanvraag voor studietoelage hadden er op dat moment (december 2012 al ruim 3 maanden in de opleiding) nog niet gedaan.:o\r\nDan mag je toch stellig verwachten dat in het geval van hypotheken zij er nog minder van zouden kunnen weten.:rolleyes:\r\nEr werd op aandringen van enkele ouders dan ook een extra les voorbereid om ze in elk geval het aanvragen van de Studietoelage bij te brengen.:p\r\nOp dit moment zijn er al 7 uit de opleiding gestapt of een stap terug gedaan.:cry:\r\n\r\nIk spreek dus helaas uit ervaring dat onze jeugd met 18 jaar de verantwoording van welke lening of hypotheek dan ook absoluut niet aankunnen, en dat is elk weekeinde ook weer te merken als je in de stad loopt, zuipen en feesten van de Studietoelage en de extra lening alsof het niet op kan.+o(\r\n\r\nGelukkig rookt, drinkt of feest mijn zoon niet en haalt gelukkig goede cijfers phoeee.;)
Link naar reactie
De discussie gaat nu een andere kant op, maar toch even.\r\nIk heb in de jaren 70 een hbo opleiding gedaan. Zonder computer en rekenmachines. Macht verheffen, worteltrekken, annuiteiten etc berekenen allemaal met het handje .Daar moet nu eens mee komen. Als de computer zegt dat de wortel uit 144 , 27 is geloven de meeste het. \r\nDus dat de huidige generatie geloofd wat een hypotheek adviseur voorrekent is niet zo vreemd. Ik moet ook toegeven dat ook hoog opgeleide gasten , door dollartekens gedreven, de domste dingen doen . Kijk maar eens naar het programma \' opgelicht\'. Al hun vermogen in dubieuze beleggingsfondsen stoppen, weg poen.\r\nVr.gr
Link naar reactie
[quote=stroke33]Natuurlijk is met 18 jaar meerderjarig al ruim 20 jaar geldig en dat je als ouders tot 21 jaar onderhoudsplichtig bent.[/quote]\r\nNja, ik reageerde hierover omdat je zelf het volgende schreef:\r\n[quote=stroke33]buiten dat is enkele jaren geleden de leeftijd van volwassen zijn verlaagd naar 18 jaar[/quote]\r\nBij mij is ruim 20 jaar al lang geen \"enkele jaren\" meer en er is ook geen sprake van een verlaging naar 18 jaar.:)\r\n\r\n[quote]Maar, de vraag \"dat aan een aflossingsvrije hypotheek met variabele rente grote risico\'s zitten\" stel die eens aan een gemiddelde Mbo\'er, van de 10 zullen er 9 je het antwoord schuldig blijven[/quote]\r\nDan is dat bij HBO hetzelfde laken een pak denk ik, want die zijn daar ook helemaal niet mee bezig.\r\n\r\nEn waar ligt dat aan? Aan de vooropleidingen. Tegenwoordig krijgen ze \"wiskunde\" en \"economie\". Die vakken waren in mijn tijd ook verschillende vaken, maar dan heel anders.\r\nNu is het eerder een rare mix. Wiskunde is meer gewoon rekenen en economie ook rekenen en wat handelskennis (bij het vmbo tenminste).\r\n\r\nWat wij op Mavo 4 kregen en da\'s dus nog niet eens MBO, dat was handelskennis.\r\nDaar zat een stukje boekhouden bij, dus kasboek, journaal, grootboek en balans. Daar werd ook een klein stukje gegeven over hypotheken, leningen, rente etc.\r\nWaar krijgen de kids dat nog geleerd? Ook al is het maar minimaal?\r\n\r\nWiskunde was bij ons echte wiskunde. Driehoeken tekenen, omtrek berekenen, algebra.\r\nMoet je nu eens vragen aan ze wat algebra is... weet bijna geen hond meer.\r\n\r\nIk kan je zo 10 hbo\'ers vragen of ze een balans kunnen maken en dan zeggen er ook 9 van niet of ze moeten toevallig bedrijfseconomie ofzo studeren.\r\n\r\nHoofdrekenen? Wordt nauwelijks nog gedaan. Merk je gelijk als de kassa niet aangeeft wat er teruggegeven moet worden of als er bij elkaar geteld moet worden als er iets in mindering gebracht moet worden omdat het verkeerd geprijst is in de computer en het miep-apparaat dus verkeerde waardes geeft. Ze kunnen het niet meer!\r\n\r\nIdioot onderwijs, dat is het. Laatst op TV nog een lerares die zei notabene dat ze de kinderen alleen nog ging leren in blokletters te schrijven, want wie schrijft er tegenwoordig nog een brief???\r\n\r\nWat is dat nu voor onzin.\r\n1.) Hoe dacht ze dat je ansichtkaarten moet schrijven en kerst- nieuwjaarskaarten en brieven als de computer het niet doet of wat dan ook?\r\n2.) Ook in met de computer geschreven brieven, is er nog steeds sprake van hoofd- en kleine letters. Ga je de kids dus leren alleen in blokletters te schrijven, moet je ze dat later weer gaan afleren.\r\nDa\'s toch bullshit van de eerste orde? Leer het ze dan in 1x goed.\r\n\r\nWij hadden in die tijd een heel ander soort economie, dat vak ging echt over economie, niet over rekenen. Want rekenen en handelskennis had ik een 8 voor op het diploma, economie op een andere school een 4 op het rapport, samen met een 3 voor marketing. Dat waren hele andere soorten denkwerk en rekenwerk dan wat je nu bij economie ziet.\r\n\r\nVan de andere kant ligt het probleem er ook aan dat het de kids niet interesseert, dus wat ze leren op dat gebied vergeten ze relatief snel. Het interesseert ze niet en ze gebruiken het niet dus is het snel weg.\r\n\r\nIk ben het dus helaas helemaal met je eens dat de jeugd van 18 (althans de meesten) de verantwoording van een hypotheek niet aan kunnen. Wel van een kleine lening denk ik.\r\nEr zijn ook nog best veel jongeren van die leeftijd die meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben en niet elk weekend aan het zuipen en feesten zijn.\r\n\r\nIk heb gelukkig zo\'n soort dochter.:)\r\n\r\n@Rama: Exact!\r\nDat is gewoon een gemis in het onderwijs.
Link naar reactie
[QUOTE=rama;633118]De discussie gaat nu een andere kant op, maar toch even.\r\nIk heb in de jaren 70 een hbo opleiding gedaan. Zonder computer en rekenmachines. Macht verheffen, worteltrekken, annuiteiten etc berekenen allemaal met het handje .Daar moet nu eens mee komen. Als de computer zegt dat de wortel uit 144 , 27 is geloven de meeste het. \r\nDus dat de huidige generatie geloofd wat een hypotheek adviseur voorrekent is niet zo vreemd. Ik moet ook toegeven dat ook hoog opgeleide gasten , door dollartekens gedreven, de domste dingen doen . Kijk maar eens naar het programma \' opgelicht\'. Al hun vermogen in dubieuze beleggingsfondsen stoppen, weg poen.\r\nVr.gr[/QUOTE]\r\n..\r\nKijk maar eens naar het programma \' opgelicht\'. Al hun vermogen in dubieuze beleggingsfondsen stoppen, weg poen.\r\n\r\n\r\nDus toch ondanks hun studiehoofden .\r\n\r\nLang en veel gestudeerd \r\n\r\n Een erg hebberig gedrag.
Link naar reactie
Als je niks aflost ,en de rente kan ook zo maar ineens meer worden . Dan blijft je schuld gewoon bestaan gedurende de hele looptijd ,en je maandbedrag kan zo maar ineens enkele honderde euro\'s hoger worden.\r\nDaar hoef je helemaal geen school voor te hebben gehad om dat te snappen.\r\n\r\n[QUOTE]Overigens zit ik zelf gehuurd in een wijk met verder alleen koopwoningen, en met een laag inkomen, om het er even in te wrijven met huursubsidie in een 2 onder 1 kap met 300+ vierkante meter tuin[/QUOTE]\r\nWie is dan de profiteur !
Link naar reactie
[QUOTE=Animal;633123]Als je niks aflost ,en de rente kan ook zo maar ineens meer worden . Dan blijft je schuld gewoon bestaan gedurende de hele looptijd ,en je maandbedrag kan zo maar ineens enkele honderde euro\'s hoger worden.\nDaar hoef je helemaal geen school voor te hebben gehad om dat te snappen.\n\n\nWie is dan de profiteur ![/QUOTE]\n\nZonder school weet je alleen wat je zelf ervaart, en om te snappen wat jij hier schrijft, moet je tegenwoordig dus het of hebben ervaren, of geleerd hebben op de HBO opleiding management bankwezen.\n\nDe nieuwe volwassenen als een Rutte of Samsom (ik ken hem van de Kerncentrale in Dodewaard) Samsom was een van de personen die opriepen over de sloot te gaan om zo in de kerncentrale te komen.\nMaar dat heb je met PvdA\'ers wel meer Zo stond Wim Kok op de barricaden in de Rotterdamse haven tegen het kapitaal te ageren, nu is hij een van de grootverdieners hier te lande. \nHet was ook niet voor niets dat Rutte zo\'n blunder maakte van 50 miljard euro heeft dus ook geen economie gehad op school.;):o\n\n[QUOTE]Overigens zit ik zelf gehuurd in een wijk met verder alleen koopwoningen, en met een laag inkomen, om het er even in te wrijven met huursubsidie in een 2 onder 1 kap met 300+ vierkante meter tuin [/QUOTE]\n\nNee! Ik profiteer niet ik haal alleen terug wat mij in mijn jeugd is onthouden/ontnomen;) Buiten dat neem ik met weinig genoegen en dat heb ik dus altijd gedaan, toch heb ik de hele Wereld gezien in mijn jongemannen jaren:cool:, ik ben een tevreden mens en WEET dat ik op een bepaald moment dood ga, dat kan nu zijn of over 60 jaar dat weet ik gelukkig niet;)\nEn dat huis is gewoon mazzel hebben gehad.
Link naar reactie
[quote=Black Tiger]Hoofdrekenen? Wordt nauwelijks nog gedaan. Merk je gelijk als de kassa niet aangeeft wat er teruggegeven moet worden of als er bij elkaar geteld moet worden als er iets in mindering gebracht moet worden omdat het verkeerd geprijst is in de computer en het miep-apparaat dus verkeerde waardes geeft. Ze kunnen het niet meer!\r\n\r\nIdioot onderwijs, dat is het. Laatst op TV nog een lerares die zei notabene dat ze de kinderen alleen nog ging leren in blokletters te schrijven, want wie schrijft er tegenwoordig nog een brief???[/quote]\r\nVorige week in het nieuws een lerares (?) met een \'nieuwe\' methode: \"[I]alle kinderen één of andere elektronische pad (kinderen van rond 7 of 8 jaar), en pen en papier alleen nog als straf voor als ze iets slechts gedaan hebben... Ze zijn er gek op[/I]\".\r\n\r\nPedagogisch carnaval noem ik dat.\r\n\r\nNou Black Tiger, het schijnt hetzelfde onderwerp geweest te zijn:\r\n[url]http://forum.fok.nl/topic/1929670[/url]\r\n#24, de straf staat daar ook genoemd.\r\n\r\nAlleen de reactie #5 heeft ietsiepietsie hierop in te brengen:\r\n\"[I]Gewoon combineren. Apps gebruiken met handschriftherkenning[/I]\".\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=stroke33;633126]Zonder school weet je alleen wat je zelf ervaart, en om te snappen wat jij hier schrijft, moet je tegenwoordig dus het of hebben ervaren, of geleerd hebben op de HBO opleiding management bankwezen.\r\n\r\n..\r\nik haal alleen terug wat mij in mijn jeugd is onthouden/ontnomen\r\n\r\nEn moeten daar alle andere belastingbetalers aan bijdragen.;):D:mrgreen::o:)
Link naar reactie
[QUOTE=Desperado;633134][QUOTE=stroke33;633126]Zonder school weet je alleen wat je zelf ervaart, en om te snappen wat jij hier schrijft, moet je tegenwoordig dus het of hebben ervaren, of geleerd hebben op de HBO opleiding management bankwezen.\r\n\r\n..\r\nik haal alleen terug wat mij in mijn jeugd is onthouden/ontnomen\r\n\r\nEn moeten daar alle andere belastingbetalers aan bijdragen.;):D:mrgreen::o:)[/QUOTE]\r\n\r\nNee hoor, de verzekering! :cool:
Link naar reactie
[QUOTE=stroke33;633093]Niet uit mijn duim maar bij de buren de een vorig jaar en de ander in 2000 plus enkele familie leden met hetzelfde \"Probleem\".:p[/QUOTE]\n bij mij juist niet, huis hypotheek vrij en betaal geen belasting meer,\nvandaag net de blauwe brief in de bus gekregen met de boodschap.\ndat ik over 2012 geen aangifte hoef te doen.\nof alleen als de situatie veranderd is, of dat ik denk dat erbij hun wat te halen is.
Link naar reactie
@Tjoekse: Over het algemeen als je zo\'n brief van de belasting krijgt, zou ik het zeker even laten uitrekenen door een expert want meestal valt er inderdaad bij de belasting dan wat te halen.\r\n\r\n@Animal: Ik begrijp niet dat je van profiteur spreekt want er staat toch het volgende?\r\n[quote]Overigens zit ik zelf gehuurd in een wijk met verder alleen koopwoningen, en met een laag inkomen, om het er even in te wrijven met huursubsidie in een 2 onder 1 kap met 300+ vierkante meter tuin [/quote]\r\nV.w.b. die grote tuin noem ik dat gewoon geluk hebben. En huursubsidie krijg je maar tot een bepaald bedrag en dat is geen profiteur, maar met een laag inkomen (en dat staat hier) heb je daar gewoon recht op, net als mensen met een hypotheek recht hebben op hypotheekrente aftrek, betalen we ook allemaal aan mee.\r\nDat je dan een grote tuin hebt zijn uitzonderingsgevallen. Hier hebben we ook een paar huizen, waren voormalige bedrijven, grote tuin, paar loodsen erbij, groot huis. Eigendom van de gemeente, de huur doet iets van 560 euro dus dat valt nog binnen de huursubsidiegrens.\r\n\r\nDus ik begrijp dat niet helemaal. Waarom is het dan profiteren als je gewoon gebruik maakt van iets waar je recht op hebt (in dit geval huursubsidie)?\r\nOf heb ik ergens iets gemist?
Link naar reactie
Iemand die zijn huis voor de gangbare prijs verkoopt wordt hier ook voor profiteur uit gemaakt.\r\n\r\nEen twee onder een kap komt meestal niet erg voor huursubsidie in aanmerking .\r\nEr zijn ook mensen die als ze hun huis te duur vinden ,zelf naar iets goedkopers gaan kijken.\r\n\r\nAls je zelf gebruik maakt van subsidie\'s moet je niet gaan zeuren dat een ander ,of bedrijven dat ook doen.
Link naar reactie
[quote]Iemand die zijn huis voor de gangbare prijs verkoopt wordt hier ook voor profiteur uit gemaakt.[/quote]\r\nDat begrijp ik niet. Zelfs al verkoopt hij zijn huis ver boven de gangbare prijs, dan heeft ie goed zaken gedaan. Het woord profiteur heeft mijns inziens een andere betekenis.\r\n\r\n[quote]Als je zelf gebruik maakt van subsidie\'s moet je niet gaan zeuren dat een ander ,of bedrijven dat ook doen.[/quote]\r\nZul je mij ook niet horen doen. Er is echter wel een verschil tussen aanspraak maken op dingen waar je recht op hebt of misbruik maken van de situatie omdat er gaten in de wetgeving zitten. En dat is voor bedrijven een stuk makkelijker. De regering moet dan zorgen dat die gaten z.s.m. gedicht worden.\r\nWat dat betreft zijn die prutsers in Den Haag gewoon incompetent.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;633101]\nMet 18 ben je meerderjarig en juridisch val je dan onder het volwassenenrecht.\nMaar je bent pas volwassen met 21. Dat is nog steeds zo.\nDaarnaast zijn je ouders tot 21 jaar onderhoudsplichtig. Dat is net het vervelende.\nStel je kind gaat met 18 het huis uit, je kunt ze dan immers niet meer tegen houden. Gaat op zichzelf wonen en kan het dan niet redden, kan zichzelf niet onderhouden kun jij er voor opdraaien.\nOok bijv. de sociale dienst kan dan tot 21 jaar bij de ouders aankloppen.\nVandaar dat je feitelijk pas met je 21e volledig volwassen bent, aangezien je dan ook pas volledig op eigen benen staat en de ouders niet meer onderhoudsplichtig zijn.[/QUOTE]\n\nKlopt bijna.. je bent als ouder verplicht je kind een dak boven het hoofd te geven en te voeden. Voor schulden die hij/zij maakt is het kind zelf verantwoordelijk.\nKan me voorstellen dat ouders een kind dan evengoed opvangen, of juist niet, maar wettelijk is het kind dus verantwoordelijk voor eigen schulden.
Link naar reactie
[quote]maar wettelijk is het kind dus verantwoordelijk voor eigen schulden. [/quote]\r\nSchreef ik dan dat dit anders?\r\nMaar onderhoudsplicht is niet alleen zoals jij zegt \"een dak boven het hoofd geven en voeden\".\r\nDaar komt meer bij kijken, en is ook geldig als ze niet thuis wonen.\r\nEn de sociale dienst klopt wel degelijk bij jou aan als je kind buitenshuis woont en een uitkering gaat aanvragen.\r\n\r\nVan de andere kant... stel het kind maakt schulden, kan zich door het afbetalen hiervan niet meer zelf onderhouden.... dan hoef jij die schuld niet te betalen, maar wel de onderhoudskosten van je kind.\r\n\r\n@Lange Pier: Ja het is wat off-topic gelopen.\r\nMaar ook dit zijn dingen die voorkomen door die 2de kamer gasten. Je kind van 18 moet toestemming geven als je gegevens wilt zien over hun studietoelage. Kind mag wel bijlenen zonder jouw toestemming, maar jij wordt er wel voor aangeschreven als het mis gaat. Maar je mag van tevoren niets weten, da\'s gewoon bull wetgeving.\r\nOnderhoudsplicht is ongeveer hetzelfde. Die leeftijden moeten gelijk getrokken worden.
Link naar reactie
[QUOTE=Lange Pier;633218][url]http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ouder-en-gezin/83968-je-kind-wordt-18-wat-verandert-er.html[/url]\r\nLigt toch wat anders die zorgplicht.\r\n\r\nMaare, waar gaat dit topic nu over?\r\nDat kamerleden net mensen zijn met al hun hebbelijk en onhebbelijkheden?[/QUOTE]\r\n\r\nNee! Meer over het feit dat kiezers in aanloop naar verkiezingen, steeds weer op het verkeerde been worden gezet en dan de verkeerde keuze maken.\r\n\r\nEn \"Animal\" niet de beste stuurlui staan aan wal, maar de slechtste keuze van kapitein door de, \"al decennia lang\" voorgelogen kiezers, omdat een kinderhand gauw is gevuld \"zoals (de partij die de eigen bijdrage in de zorg ongedaan maakt word door de chronisch zieken en bejaarde de volgende keer gekozen) of (de partij die de de wegenbelasting of de brandstof halveert word door de filerijder volgende keer gekozen)\";););););)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...