Anoniem2 Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Heb onlangs een ssd (Intel) gekocht. Dacht handig te zijn door een image (met PING) te maken van de harde schijf en die op de ssd terug te zetten. Wat er fout gegaan is, weet ik niet, maar noch de harde schijf noch de ssd deed op een gegeven moment nog wat.\r\n\r\nHeb ondertussen, eindelijk de harde schijf weer \'up and running\' met daarop een versie installatie van W7.\r\n\r\nNu was het idee eigenlijk om de ssd te gebruiken voor W7. Dat lukt me echter met geen mogelijkheid. Als ik de Medion-recovery cd in de cd/dvd-speler stop en daarmee opstart kom ik op de plaats waar ik de harde schijf moet selecteren. Daar staat die ssd niet.\r\nIn de BIOS zie ik onder boot -> hard disk drive BBS priorities wel de ssd-schijf staan (als 2e optie). Dit omzetten maakt geen verschil.\r\nIn de BIOS ook al gecontroleerd op het tabblad advanced wat de status is van Sata-mode. Die is AHCI (zoals het zou moeten (?)).\r\nKabels lijken me goed aangesloten omdat ik de ssd schijf wel zie in de verkenner en er ook gebruik van kan maken. Maar waarom zie ik hem dan niet bij de herinstallatie?\r\n\r\nHeb \"Intel SSD Toolbox\" geïnstalleerd en die ziet de ssd-schijf en weet te melden dat alles pico-bello is.\r\n\r\nHeb ook \"Intel® Data Migration Software powered by Acronis\" geïnstalleerd en die kan dus niet de ssd schijf vinden, alleen de \'normale\' harde schijf :(\r\n\r\nIn de hoop dat ik ook nog wat anders kan doen tijdens de Kerst dan alleen maar ruzie maken met de pc is mijn hoop op jullie gevestigd. Wie kan me vertellen wat ik waar moet doen om het (on)ding weer te kunnen gebruiken om W7 op te installeren? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Heb je de SSD op de eerste sata poort aangesloten? (die met het laagste nummer).\nKoppel alle andere harde schijven af.\nZet je firstboot op cd/dvd.\nInstalleer W7 en koppel na afloop pas andere HD\'s aan op de andere sata poorten.\n\nAls de ssd dan echt niet gezien wordt bij de installatie, dan ga ik vrezen, dat de ssd iets mankeert.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 En een image maken van de oude hd en terug zetten op de ssd, leidt vaker tot problemen.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 En een image maken van de oude hd en terug zetten op de ssd, leidt vaker tot problemen.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Niekie: Dank voor je reactie.\n\nDe \'oude\' hd is drie maanden oud. Lijkt me nog geen aanleiding te mogen zijn voor problemen (?)\n\nVoor ik de \'truc\' uithaalde met de image zag ik de ssd wel en kon ik er ook W7 op installeren. Omdat ik er toen achter kwam dat alle drivers ook opnieuw geinstalleerd moesten worden (dom, had ik natuurlijk kunnen weten), besloot ik tot het maken van de image. Op dat moment zaten zowel de hd als de ssd in de pc. De bedrading heb ik nu op dezelfde wijze aangesloten.\n\nDe 1e sata-poort, bedoel je mee op het moederbord?\nZal straks nog een poging ondernemen door de hd los te koppelen.\nFirstboot staat op cd/dvd. :) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 De laagste poort op jouw moederbord, dus bij sommige moederborden is het poort 0 of 1 Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 [QUOTE=Obelix71;629250]Niekie: Dank voor je reactie.\n\nDe \'oude\' hd is drie maanden oud. Lijkt me nog geen aanleiding te mogen zijn voor problemen (?)\nDe 1e sata-poort, bedoel je mee op het moederbord?\n[/QUOTE]\n\nIk zeg nergens toch dat de oude HD stuk is? :-) , maar bij deze problemen trek ik gewoon op de ssd en de dvd speler na, alles er even uit. \nEn ja ik bedoel op het moederbord. Het zal 0 of 1 zijn.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Je zegt idd nergens dat de oude hd stuk is, maar je geeft aan dat met oude wel vaker problemen zijn. \nHeb die hdd losgekoppeld en die kabels op de ssd schijf aangesloten.\nHelaas; geen harde schijf te zien bij de (her)installatie van W7.\n\nKan het nog zijn dat ik drivers oid. moet installeren, zodat hij de ssd schijf als zodanig herkent? Ik weet het (anders) ook niet meer :(\n\nTips blijven uiteraard welkom, maar denk dat ik donderdag met het ssd maar naar de computerwinkel (terug) ga en hen vraag om er eens naar te kijken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Nou ik geef aan, dat image\'s terug zetten erg vaak problemen oplevert. Dat ik daarbij tik over een \"oude\" schijf is meer, om het verschil aan te geven tussen de nieuwe ssd en je vorige schijf. :-)\n\nIk lees overigens nog niet, dat je ssd op de eerste dus laagste sata poort aangesloten zit. \n\nIntel ssd\'s vereisen geen aparte drivers met Windows 7.\nIk las wel dit:\n[QUOTE]Do Intel SSDs need special driver support?\nNo. Standard drivers for any HDD support Intel SSDs as drop-in components, such as those bundled with Windows*. For best performance, a driver that supports SATA Native Command Queuing (NCQ) is recommended, such as the Intel® Matrix Storage Manager (IMSM) driver from Intel.\n[/QUOTE]\n\nOp de site van intel [url]http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/CS-029623.htm#6[/url]\n\nMaar dat gaat zuiver over performance.\nKrijg je halverwege de installatie ook niet een schermpje waarin je \"schijfopties\" kan kiezen? Dat staat rechts onder het bij lege scherm, als je een ssd in beeld zou moeten zien. \n\nKan je je pc, nog met de oude hd opstarten?. Zo ja, de ssd aansluiten (daarna pas opstarten met de Windows op de oude hd) en kijken of je eerst de ssd bij schijfbeheer kunt formatteren.\n\nIk nl het idee, dat er bij de poging tot klonen iets mis ie gegaan met ssd. Omdat je de ssd voor die actie wel gewoon zag. \nKijk anders of je het ding met een partitie programma (Partion Magic) opnieuw aan de gang en zichtbaar krijgt.\n\nNormaal moet eerst formatteren totaal niet nodig zijn, omdat Windows dit zelf doet tijdens de installatie. Maar ja, deze situatie is niet zo normaal. \n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 De betekenis die jij aan \'oud\' koppelt was anders dan mijn interpretatie :)\n\nVolgens mij was de oude hd aangesloten op de laagste sata-poort. Die kabels heb ik op de ssd aangesloten.\n\nKan bij herinstallatie idd kiezen voor schijfopties. Dan wordt gevraagd om drivers. Die zou ik nog kunnen (proberen te) downloaden en op usb zetten (?).\n\nDe oude hd heb ik weer aan de praat gekregen en W7 met een herinstallatie opgezet. Dat werkt wel allemaal zoals ik zou verwachten/hopen.\nHeb er ook een cd bij met allemaal drivers, waaronder voor de chipset (en die term zie ik in jouw link naar intel staan). Kan het zijn dat ik daar nog wat mee moet? Zie 4 mappen staan: Intel chipset device software, management engine, Rapid start technolgoy driver en smart connect. Ook staan er in dezelfde map (chipset) drivers voor ATI catalyst technology en Nvidia nforce driver. \n\nAls ik met de oude hd opstart en de ssd aangesloten heb, zie ik hem in de verkenner. Ik kan hem ook in de BIOS selecteren om van te booten. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Dan kun je gewoon gaan installeren.\r\n\r\nKies voor een nieuwe Install.\r\n\r\nEn wel op sata poort nul die SSD Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Nogmaals: Om Windows 7 op een ssd te zetten, zijn extra drivers niet nodig. Die kan je achteraf installeren. W7 heeft zelf het nodige aan basis drivers bij zich.\nAls je hem nu wel ziet, opnieuw vanaf dvd opstarten en installeren op de ssd.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Desperado en Niekie: de oorspronkelijke harde schijf heeft volgens bios p0. Ik ga er van uit dat dat dan poort 0 is.\nAls ik de kabels van de harde schijf loskoppel en aansluit op de ssd, zie ik hem niet als ik een (nieuwe) installatie wil doen. :(\nIk zie wel de mogelijkheid voor schijfopties, maar zou niet weten wat ik daar dan kan/moet doen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Zet de Harddisc op poort 1.\r\n\r\nPlaats de W7 DVD en dan herstarten en kies dan in het menu van de DVD voor Opstart herstel .\r\n\r\nDat komt links onderaan vanzelf in beeld , na de keuze voor Taal etc etc.\r\n\r\nAls dat weer werkt sluit dan de SSD aan op poort 0 en dan doe je een nieuwe poging om W7 te installeren Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Kijk dus even op het moederbord. Het staat er heel klein bij welke sata poort, welk nummer heeft. (zaklamp) Of anders in het boekje van je moederbord.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Een raar idee. Maar je kiest toch niet halverwege voor \"Upgrade\" want dan kan er inderdaad iets mis gaan en wil Windows zich alleen op de HD installeren, waar al Windows op staat.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 december 2012 Zal morgen nog eens (met zaklamp) gaan kijken.\n\nNee, ik kies niet voor upgrade / herstel, maar voor nieuwe installatie. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Heb net nog even gekeken op het moederbord: 4x sata; 1e naar harde schijf , \n2e naar hot-swappable, 3e naar cd-dvd/drive, en 4e leeg /naar ssd.\n\n@Desperado: op de harde schijf draait W7 ondertussen weer. Ik zie echter nergens de ssd schijf als ik opstart vanaf recovery-dvd. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Waar heb je de SSD nu op aangesloten .??\r\n\r\nZet nu de SSD op de SATA 0 en de Harddisc op Sata 1\r\n\r\nDan opnieuw opstarten kijken wat er gebeurt , het herkennen van de SSD kan wel enige ogenblikken duren, mischien ben je iets te ongeduldig. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2012 Op het moederbord zie ik 4x sata bij elkaar staan, genummerd 1 t/m 4 (geen 0).\nDe ssd is aangesloten op sata1. Dvd-speler op 2 en de harde schijf op 4. Drie is voor de hot-swappable, maar die heb ik los weten te krijgen.\n\nBen blij met jullie meedenken, maar ik begrijp het schuiven met die sata-poorten niet.\nVoor ik de fout maakte om met een image te gaan werken, heb ik de ssd aangesloten op sata4. Toen werkte het, maar dacht ik slim te zijn. Ben nu bezig met een sata-stoelendans, waarbij ik telkens de angst heb om iets kapot te maken in de pc; die aansluitingen zitten uiteraard op zo\'n plek dat het telkens weer een uitdaging is om iets los te krijgen cq vast te zetten.\n\nDe ssd-schijf wordt, als ik in de bios kijk, netjes gezien.\n\nWat is ongeduldig? Ik start op vanaf de recovery dvd. Heb de diverse mogelijkheden doorlopen (herstellen, herinstallatie en in wanhoop zelfs upgrade geprobeerd), maar nergens komt die ssd naar voren. Wel de harde schijf, als ik die heb aangesloten. Ook klikken, waar mogelijk, op verversen, helpt niet om die ssd te voorschijn te toveren. Was de 1e keer toen ik W7 er op wilde zetten ook gelijk zichtbaar. \n\nNiekie gaf aan dat de ssd mogelijk niet goed (meer) is. Ik ben steeds meer geneigd om morgen de computerboer eens op te zoeken en hem dit voor te leggen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen