Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Hoi!\n\nNadat ik merkte dat mijn laptop (Dell Studio XPS 16) steeds warmer werd en minder frames ging draaien tijdens het spelen van spellen zoals COD en GH4, bedacht ik me eens naar de temperaturen te gaan kijken. Zónder belasting zit deze al in de 60 graden! En dan spreek ik over geen belasting als ik deze programma\'s open heb staan:\n- Één tabblad in google chrome\n- Één tab verkenner\n- Één word document\n- Spotify\n- Windows live mail\n- Speccy (om snel de temps te zien)\n\nTijdens het gamen wordt ie zeker 86 graden, aangezien ie zich bij 95 (nog niet meegemaakt gelukkig) vanzelf uitschakelt leek me dit niet zo\'n prima temperatuur.\nNa de handleiding van mijn laptop door te hebben gekeken, heb ik m eens opengemaakt en geprobeerd de ventilator eruit te halen. Dit lukte immers niet om twee redenen:\n- Er zit een raar soort tape(?) over de gleuf tussen de ventilator en de warmteafleiders waardoor ik ze niet apart eruit kan halen.\n- Er zit een plaatje bevestigd aan de warmteafleider naar een ander metalen plaatje(?) met een kabel eronder.\n\nVervolgens heb ik alles weer vastgeschroefd en rustig geprobeerd een beetje stof uit de ventilator te halen met een tandenborstel, hier kwam totaal niet veel uit (wat me verbaast na dik 2 jaar nooit intern te hebben schoongemaakt), dus dit maakte hooguit een verschil van 5 graden de eerste dag, vervolgens werd ie weer net zo warm als eerst.\n\nIk heb een aantal screenshots en foto\'s om alles te verduidelijken:\n[URL=\"http://i47.tinypic.com/2zsb1xl.jpg\"]Temperaturen van de CPU[/URL]\n[URL=\"http://i46.tinypic.com/x0y8ed.jpg\"]Hardware van de laptop[/URL]\n[URL=\"http://i47.tinypic.com/23lfg54.jpg\"]De ventilator (voor het schoonmaken, geen plukken stof e.d. te zien)[/URL]\n\nIemand tips wat ik nog meer kan doen? Ik zie bij andere hardware foto\'s op google dat dat stukje \'tape\' normaal is, maar zo ziet het niet uit in de handleiding!\n\nBen nog een hele leek op het gebied van hardware, maar ik leer snel, dus alle hulp is fijn!\n\nGroetjes Imke Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Ik heb hier niet direct ervaring (laptops) maar heb je de ventilator er geprobeerd af te schroeven ? In de fan kan wel wat stof zitten, maar het probleem zit er vaker juist achter, de lucht moet vrij blazen tussen [I]de koelribben die er achter[/I] zitten. De fan zelf daar blijft in eerste instantie niet zo veel in hangen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Ja dat heb ik geprobeerd, staat overigens ook geschreven in de eerste post :) Heb helaas ook 1 schroef een beetje doorgedraaid (gebeurde echt enórm snel..), dus hoop dat ik \'m uberhaupt nog geopend krijg.. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Als je de koelfan ziet zitten, pak je een langharige kwast (geen tandenborstel) en de stofzuiger. Je zorg dat je zelf contact hebt een metalen onderdeel van de laptop (deel vd koelfan bijv). Als je dan de zuigmond plat op de fan drukt (de fan wel tegenhouden, anders gaat die heel erg hard draaien) dan heb je kans dat je de opéénhoping van stof, achter de fan (tussen fan en koelribben) weg zuigt. \nControleer daarna wel, of er geen pluk stof in de fan blijft zitten en of deze nog draait.\n\nMaar 70 tot 80 graden is behoorlijk warm, maar niet echt uitzonderlijk voor een laptop bij volle belasting.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Hm, zal het eens proberen.. Is dat wel verstandig met een stofzuiger? ;p\r\n\r\nM\'n laptop heeft overigens wel gewoon goede kwalificaties, hiermee zou ie geen 70-80 graden moeten halen met een game waarvan de graphics nog niet eens op hun hoogst staan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 [QUOTE=imkee;628397]Hm, zal het eens proberen.. Is dat wel verstandig met een stofzuiger? ;p\n\nM\'n laptop heeft overigens wel gewoon goede kwalificaties, hiermee zou ie geen 70-80 graden moeten halen met een game waarvan de graphics nog niet eens op hun hoogst staan.[/QUOTE]\n\nIn principe worden laptops sowieso al veel warmer als desktops. Dat kan ook niet anders, je hebt geen hele kast om koelribben, heatpipes en ventilatoren in te stoppen.\nDe stofzuiger werkt, maar een busje perslucht is beter. Stofzuigers veroorzaken nogal wat statische lading, en daar kunnen elektronische onderdelen niet zo goed tegen. Het hoeft niet fout te gaan, maar het is wel een risico. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 [QUOTE]Hm, zal het eens proberen.. Is dat wel verstandig met een stofzuiger?[/QUOTE]\n\nJawel. Kijk beter is het om keurig de zaak te demonteren, maar daar zitten ook weer risico\'s aan vast. Aan de koelradiator zit een koperen koel buis (heathpipe), die naar de cpu en de grafische chip loopt. Als je die los haalt, moet je sowieso nieuwe koelpasta aan gaan brengen tussen de oppervlakken.\n\nDat tape wat je noemt zit op de scheiding tussen het ventilatorhuis en de koelribben. Vaak kan je dat voorzichtig loshalen en later weer vast plakken. Denk ook om het voeding stekkertje van de koelfan (3 pootjes) \n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 [QUOTE]De stofzuiger werkt, maar een busje perslucht is beter.[/QUOTE]\nBen ik in principe met je eens John. Maar het beroerde is, dat het stof daar geen kant uit kan. Door de koelribben krijg je het niet. Er is dus alleen een weg terug. Daarom doe ik de laptops vaker met de stofzuiger.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Is het niet mogelijk alleen die zwarte kap van de fan te halen ? Dat lijkt mij voor schoonmaakacties cruciaal om dit zonder het loshalen van die koelelementen te doen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2012 Volgens de handleiding moet ik echt de warmteafleiders eraf halen. Een stukje hievan sluit -voor zover ik gezien heb- namelijk aan op de ventilator. Ik zal het vandaag of anders morgen eens met de stofzuiger proberen en dan zal ik laten weten hoe het is gegaan! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2012 Heb het zojuist gedaan, helaas schoot me 1 keer de ventilator tussen de vingers uit (hield \'m vast) waardoor ik nu 1 \'spaak\' kwijt ben :(\nVoor de rest net even 5 minuten COD gespeeld en de temperatuur kwam tot ongeveer 70 (voorheen dus 85) en in rust is ie tussen de 47-52 (binnen nog geen minuut na het afsluiten van het spel staat ie ook weer op deze temp)..\n\nIs het erg dat ik nu 1 zo\'n spaakje mis? Hij trilt nu wel iets harder zodra hij gaat blazen, maar de temps zijn wel (hopelijk blijvend) omlaag!.. Een nieuwe fan erin zetten zou me dik 100 euro kosten.. :/\n\nEdit: Ohja, en de temperatuur van 70 graden is mét het verhogen van de graphics! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2012 Ai.... die fan moet je vervangen. Je kan tweede hands ook zoeken.\n\nHet werkt wel, maar er is minder koeling, en... meer lawaai en slijtage doordat de as nu niet meer uitgebalanceerd is :( Die is in een paar honderd uur totaal versleten.\n\nJe kan ook proberen om alleen om het fanblad te vragen, dan heb je genoeg aan een versleten tweede hands fan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2012 Het ding zal nu in onbalans draaien, wat de lagers (en het geluid) niet ten goede zal komen. Aan de andere kant, zolang het werkt, draait en goed koelt, zou ik er ook even niets aan doen.\n\nDie koelfans zijn toch geen 100 euro als je zo\'n ding er zelf inzet?\n\nIk bestel ze regelmatig voor tussen de 30 en 70 euro bij replacedirect. Je moet ze wel even mailen, want op type laptop vindt je dat onderdeel niet (heb net even gezocht) .\n\nNiek Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen