Ga naar inhoud

CPU koeler (fx-6100)

Aanbevolen berichten

Ik ben misschien van plan(als mijn ouders er mee instemmen) om een nieuwe cpu koeler aan te schaffen. Nu ben ik van plan om mijn cpu te gaan overclocken(heb daar ook al wat informatie over opgezocht) maar met mijn huidige stock cooler durf ik het niet aan.\r\nIk heb de AMD FX-6100 en die draait nu op stock op 3.3 ghz, in turbo op 3.6. \r\nMijn doel is om de 4.1 - 4.5 ghz te halen en ik zou graag willen dat mijn temperatuur onder de 60 graden blijft... gewoon omdat dat beter voelt.. Mijn budget is 30-40 euro en of het nou eerste of tweedehands is maakt mij niet uit.\r\n\r\nAl vast bedankt.
Link naar reactie
Voor degenen die het net als ik moeten opzoeken: dat is een socket AM3+ processor.\n\nZelf heb ik onlangs een nieuwe computer gekocht en ben na het lezen van wat reviews op de Cooler Master Hyper 412S uit gekomen ([url]http://nl.hardware.info/productinfo/131531/cooler-master-hyper-412s[/url]). Die past ook op jouw processor, maar het is een enorm ding, dus je moet wel een full-ATX kast hebben wil het passen. De koeler houdt mijn i5 3570K idle op 26 graden. Heb alleen nog steeds geen tijd gehad om \'t ding volledig op z\'n staart te trappen, dus daar kan ik nog niks over zeggen, dan moet je even wachten tot de kerstvakantie :)\nIn ieder geval past deze koeler prima in je prijsklasse en is hij lekker stil. Maar ik raad je aan om zelf ook wat reviews te lezen om je eigen beeld te vormen.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;627941]Voor degenen die het net als ik moeten opzoeken: dat is een socket AM3+ processor.\r\n\r\nZelf heb ik onlangs een nieuwe computer gekocht en ben na het lezen van wat reviews op de Cooler Master Hyper 412S uit gekomen ([url]http://nl.hardware.info/productinfo/131531/cooler-master-hyper-412s[/url]). Die past ook op jouw processor, maar het is een enorm ding, dus je moet wel een full-ATX kast hebben wil het passen. De koeler houdt mijn i5 3570K idle op 26 graden. Heb alleen nog steeds geen tijd gehad om \'t ding volledig op z\'n staart te trappen, dus daar kan ik nog niks over zeggen, dan moet je even wachten tot de kerstvakantie :)\r\nIn ieder geval past deze koeler prima in je prijsklasse en is hij lekker stil. Maar ik raad je aan om zelf ook wat reviews te lezen om je eigen beeld te vormen.[/QUOTE]\r\nIdle 25 c? mijn cpu is met stock cooler op idle 20 C... of worden intel cpus warmer?
Link naar reactie
[QUOTE=Eldizen;627947]Idle 25 c? mijn cpu is met stock cooler op idle 20 C... of worden intel cpus warmer?[/QUOTE]\n\nKan. Of hij heeft de verwarming gewoon een paar graden hoger staan. Je kunt met luchtkoeling nooit lager komen als kamertemperatuur, en als jouw KT 18 °C is, dan zit jij op KT +2. Als hij het graag lekker warm heeft en de thermostaat op 23 zet (en ja, die mensen zijn er ook) dan doet hij het net zo goed.
Link naar reactie
Ik heb een vermoeden dat mijn videokaart voor die temperatuur zorgt. Idle straalt die gewoon voelbaar warmte af, en dat gaat dus ook door de processorkoeler heen. Waardoor die het simpelweg niet koeler kan krijgen. Althans dat is mijn idee.\nEn het kan ook dat mijn processor warmer wordt, hoewel 2 cores minder draait \'ie wel op een hogere kloksnelheid. Als ik in Speccy kijk schommelt de core die het minst gebruikt wordt rond de 20 graden, maar een andere core heeft het dus warmer.\n\nMaar zoals gezegd moet de echte test dus nog komen. Als het onder volle belasting koel genoeg blijft maakt het niet echt uit wat \'ie idle doet.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;627961]Ik denk dat je eens moet kijken waar je sensor precies zit. 20 graden is wel onmogelijk laag. \n\nNiek[/QUOTE]\nSrry maar waar moet die sensor dan precies zitten, ik gebruik core temp om mijn temperatuur te meten, maar die geeft soms andere waarden aan dan Ashrock Exteme tuner (oc ing tool van ashrock) ik weet niet precies welke ik serieus moet nemen, over de kamer temperatuur kan wel kloppen het is altijd redelijk fris op mijn kamer, vooral in de winter.\n\nfototje: [IMG]http://img208.imageshack.us/img208/7185/tempidle.png[/IMG]
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;627966]Vaak komt er een dun zwart draadje uit je kast wat ergens onder de koeler behoort te verdwijnen. Maar misschien dat nieuwere cpu\'s zelf een sensor hebben.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nEr zit inderdaad een sensor in de cpu zelf, maar volgens sommigen werkt deze niet of geeft hij incorrecte weergafes aan: [url]http://help.argusmonitor.com/index.html?TemperaturemeasurementforAMDCPUs.html[/url]\r\n\r\nEr kan ook een sensor zitten in de socket op het moederbord, nu weet ik niet of dat het geval is met mijn moederbord: Asrock extreme4 970\r\nde oc ing tool van asrock geeft andere waardes aan dan coretemp, kan ik er vanuit gaan dat dit de temperaturen gemeten zijn met de sensor in de socket? \r\nEn terug on topic: ik zie soms mensen met een overclock (vooral met intel processors) met een scyte mugen koeler, zou die goed werken met de fx 6100?
Link naar reactie
Als je in Asrock Extreme Tuner kijkt, dan kun je daar ook de \"M/B temperature\" vinden. Dat is de temperatuur die je moederbord aangeeft.\n\nWat betreft de Scythe Mugen [url]http://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/131531-1878-123042-130488[/url]\nZoals je ziet zijn er verschillende versies van die koeler, waarvan versie 3 de meest recente. De Mugen 3 koelt beter dan de 412S die ik heb, maar maakt daarbij ook een stuk meer herrie. Is maar net waar je op uit bent, qua prijs maakt het niet uit.\nZelf heb ik precies deze afweging eerder gemaakt, en heb die paar graden extra op te koop toe genomen, in plaats van 8x zo veel herrie.\n\nZeker gezien je flink wil gaan overclocken is wellicht de keuze voor meer koeling de betere.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;627999]Als je in Asrock Extreme Tuner kijkt, dan kun je daar ook de \"M/B temperature\" vinden. Dat is de temperatuur die je moederbord aangeeft.\r\n\r\nWat betreft de Scythe Mugen [url]http://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/131531-1878-123042-130488[/url]\r\nZoals je ziet zijn er verschillende versies van die koeler, waarvan versie 3 de meest recente. De Mugen 3 koelt beter dan de 412S die ik heb, maar maakt daarbij ook een stuk meer herrie. Is maar net waar je op uit bent, qua prijs maakt het niet uit.\r\nZelf heb ik precies deze afweging eerder gemaakt, en heb die paar graden extra op te koop toe genomen, in plaats van 8x zo veel herrie.\r\n\r\nZeker gezien je flink wil gaan overclocken is wellicht de keuze voor meer koeling de betere.[/QUOTE]\r\n\r\nDankje, nu ben ik bijna iets vergeten, past deze cooler wel in mijn kast? \r\n\r\nMijn kast is de: Antec Three Hundred\r\n\r\nIk heb niet veel zin om geld uit te geven voor iets dat niet past ^^... \r\nIk ben trouwens ook een beetje bang dat het niet gaat lukken met de voeding (lengte kabels) \r\n\r\nVoeding is: Corsair CX 600\r\n\r\nKan iemand mijn vertellen of die scyte mugen 3 bv past? \r\nWeet iemand een winkel waarbij ik hem terug kan doen als hij niet past? (niet goed, geld terug etc...) dan zou ik het gewoon kunnen uitproberen...
Link naar reactie
De kast die je hebt is groot genoeg voor de koeler, dus dat gaat wel passen.\nOok hoef je je over de voeding geen zorgen te maken: de ventilator van de koeler sluit je aan op het moederbord (op de CPU_FAN1 aansluiting), en die zit vlak bij de processorvoet.\n\nAls je op internet koopt heb je volgens de wet koop op afstand het recht om het product binnen zeven dagen terug sturen. Je mag het product daarvoor uit de verpakking halen (als je die maar zo veel mogelijk heel laat), maar je mag het niet gebruiken.\nAls je twijfelt kun je trouwens ook gewoon even vooraf meten. De mugen 3 is vanaf de processor 15,5 cm.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;628017]De kast die je hebt is groot genoeg voor de koeler, dus dat gaat wel passen.\nOok hoef je je over de voeding geen zorgen te maken: de ventilator van de koeler sluit je aan op het moederbord (op de CPU_FAN1 aansluiting), en die zit vlak bij de processorvoet.\n\nAls je op internet koopt heb je volgens de wet koop op afstand het recht om het product binnen zeven dagen terug sturen. Je mag het product daarvoor uit de verpakking halen (als je die maar zo veel mogelijk heel laat), maar je mag het niet gebruiken.\nAls je twijfelt kun je trouwens ook gewoon even vooraf meten. De mugen 3 is vanaf de processor 15,5 cm.[/QUOTE]\n\nOk bedankt, maar met de voeding bedoel ik de kabel die vanaf de voeding op het moederbord wordt aangesloten, die aansluiting zit aan de bovenkant van het moederbord links van de cpu en ook aan de bovenkant van de kast dus, waardoor de hoofdkabel(zo noem ik het maar even) \nredelijk dicht in de buurt komt van de stock koeler die er nu op zit.. ben een beetje bang dat die kabel dus een beetje te kort is...\n\nbtw, je kan als goed is de fan die op de scyte mugen zit vervangen door een stillere? \nniet dat het nodig zal zijn...
Link naar reactie
Ah, die kabel. Indien nodig kun je daar verlengkabels voor kopen. Ik neem aan dat het hier om de 8 pin (of eventueel 4 pin) ATX connector gaat en niet die brede 20/24 pins. In dat geval ben je als je even goed kijk voor een euro of 5 klaar.\n\nDe ventilator van de Mugen 3 kun je inderdaad vervangen door een andere 120 mm ventilator, mocht je dat nodig vinden. Die zit er los op geklikt. Je bent dan wel al gauw weer 15 euro verder.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;628098]Ah, die kabel. Indien nodig kun je daar verlengkabels voor kopen. Ik neem aan dat het hier om de 8 pin (of eventueel 4 pin) ATX connector gaat en niet die brede 20/24 pins. In dat geval ben je als je even goed kijk voor een euro of 5 klaar.\n\nDe ventilator van de Mugen 3 kun je inderdaad vervangen door een andere 120 mm ventilator, mocht je dat nodig vinden. Die zit er los op geklikt. Je bent dan wel al gauw weer 15 euro verder.[/QUOTE]\n\nOk das mooi, het is inderdaad een 8 pin connector, dus ik hoop dat ik mijn ouders kan overhalen... ben 16 en mag nog steeds niet mijn bank acc beheren... overal toestemming... maarja... hopelijk kan ik ze overhalen...\n\nBedankt allemaal!\n\n*edit: \nIk vond deze cooler, voor 40 euro bij azerty schijnt deze zeer goed te koelen:\n[url]http://nl.hardware.info/productinfo/165735/deepcool-neptwin#tab:testresultaten[/url]\n\nlijst met coolers/koelprestatie op een 95 watt processor met fan op hoge snelheid, ik heb een 95 watt cpu dus:\n\n[url]http://nl.hardware.info/productinfo/benchmarks/19/cpu-koelers?products[]=165735&specId=10773&tcId=312[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...