Ga naar inhoud

samenstellen high-end pc

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb hier al een hele tijd een computerkast en 700W voeding staan, die ik eindelijk eens wil gaan benutten. D\'r moeten dus wat ingrediënten bij.\r\n\r\nWat ik wil is een beetje fatsoenlijke computer die ik niet over twee jaar al hoef te vervangen. Wat ik er mee ga doen naast de usual is in ieder geval HD videobewerking en zodra de nieuwe Need for Speed en GTA uit komen voor PC wil ik deze fatsoenlijk kunnen spelen. Ik ben niet op zoek naar het allerbeste, maar het moet wel goed genoeg zijn.\r\n\r\nIk heb al wat huiswerk gedaan op Pricewatch en kom tot het volgende:\r\nProcessor: Intel Core i5 3570K boxed (socket LGA 1155) E195.90\r\nMoederbord: Asus P8Z77-V LE Plus E129.95\r\nGeheugen: Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B 2x8GB E50.82\r\nVideokaart: Asus HD7770-DC-1GD5-V2 E144.95\r\n\r\nProcessor staat vast, evenals dat moederbord en videokaart van Asus moeten zijn. Mijn vragen zijn eigenlijk:\r\n- Is het moederbord een beetje geschikt om leuk te rommelen met die K-processor? Of zou ik genoeg hebben aan bijvoorbeeld de P8Z77-V LX?\r\n- Is de videokaart logisch gezien de overige componenten?\r\n\r\nDe prijs van dit alles komt op 550 euro. Dat is ook wat ik ongeveer aan bovenstaande componenten uit wil geven, gezien er nog iets van een harde schijf, wlan kaart en beeldscherm bij moeten. Tot 600 mag als ik de samenstelling daarmee echt kan verbeteren, minder mag natuurlijk ook als ik op een of andere manier nog kan besparen.\r\n\r\nThanks!\r\nOh, en als je het wil weten: de kast is een Nexus Prominent 5 en de voeding een Nexus RX-7000. Die staan ook vast, want die heb ik al :)
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Radeon HD7770 is niet echt een game-videokaart, daarvoor zou je toch minimaal een HD7850 moeten nemen om ook de nieuwste games op hoog detailniveau op een 1920x1080 pixels resolutie te spelen.\r\n\r\nVoor ongeveer hetzelfde geld zou je ook een GeForce GTX650 Ti kunnen nemen: Bij bepaalde nieuwe videobewerkingssoftware (zoals bijv. die van Adobe) kun je nl. ook gebruik maken van hardwarematige accelleratie door een nVidia GPU.\r\n\r\nVerder begrijp ik niet zo waarom het perse van Asus zou moeten zijn, ik houd het maar op persoonlijke voorkeur.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie!\r\n\r\nHet hoogste detailniveau is niet per se noodzakelijk, maar ik heb daarnet wel een full HD scherm gehaald. Dus wat dat betreft... Ga ik nog even over nadenken!\r\nDit GTX650 is beter dan een HD7770 begrijp ik? Suggesties voor een vergelijkingssite voor desktop grafische kaarten?\r\n\r\nDe keuze voor Asus is inderdaad persoonlijk. Daar heb ik verder niet echt een geldige reden voor. Op zich is een tegenvoorstel welkom als ik daarmee een stapeltje geld kan besparen :D
Link naar reactie
Voor de videokaart maakt het merk meestal geen bal uit - de grote bulk van die dingen zijn toch volgens het referentie-ontwerp van AMD en daar zit alleen een andere sticker op. De enige reden om dan voor een specifiek merk te kiezen is als dat specifieke merk een aparte koeler gebruikt. Ik ben bijvoorbeeld specifiek voor een Sapphire kaart gegaan omdat zij Vapor-X koelingen gebruikt, en die zijn prachtig stil. Andere merken gebruiken tegenwoordig ook weer andere koelers die datzelfde bereiken.\nDegene die jij gekozen hebt, heeft echter de standaardkoeler aan boord dus dan kan je net zo goed een ander merk pakken als dat goedkoper is.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;626488]Dit GTX650 is beter dan een HD7770 begrijp ik?[/QUOTE]Overall gezien wel iets sneller ja. Maar nog steeds een stuk langzamer dan een echte game-kaart.\r\n[QUOTE=FooBar;626488]Suggesties voor een vergelijkingssite voor desktop grafische kaarten?[/QUOTE]Niet echt, je kunt beter reviews lezen en de voor jou re;evamte (gaming) benchmarks bekijken.\r\n\r\nBijv,:\r\n[url]http://www.anandtech.com/show/6359/the-nvidia-geforce-gtx-650-ti-review[/url]\r\n[url]http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-650-ti-benchmark-gk106,3318.html[/url]
Link naar reactie
Heh, en ik dacht in twee dagen te kunnen beslissen :p\r\n\r\nVoor de grafische kaart ben ik in ieder geval al overtuigd dat ik wat meer moet uitgeven. Ik overweeg nu een Radeon HD7850, GeForce GTX660 en een Radeon HD7870. Enkele benchmarks die ik heb bekeken spreken elkaar echter tegen over welke van de twee laatste beter is. Iemand ideeën hierover? In alle gevallen wil ik trouwens voor een overclocked versie gaan.\r\n\r\nEn als we dan toch de stock koeler aan het vervangen zijn... Van die dingen heb ik totaal geen verstand. Dus als iemand een goede stille koeler kan aanbevelen voor een i53570K neem ik dat direct over. Moet daar dan ook koelpasta bij (ik weet dat intel zo\'n plakker meelevert, maar geen idee of die al op de koeler zit).\r\n\r\n@yomel: De P8Z77-V LX heb ik zelf ook al overwogen, maar kwam op een of andere manier toch op de P8Z77-V LE Plus uit. Ik zal er nog eens naar kijken waarom dat was.\r\n\r\nTot zo ver in ieder geval bedankt iedereen! Hopelijk kan ik met jullie hulp gauw tot een definitieve keuze komen!
Link naar reactie
Ik heb een hoop reviews en dergelijke gelezen en ben tot de volgende samenstelling gekomen:\n[url]https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/91198[/url]\n\nHopelijk willen jullie hier even naar kijken, aanvullend advies is altijd welkom! Laat ik dat concreet maken: stel je hebt 50 euro om die samenstelling te verbeteren, wat zou je dan veranderen? (En misschien ook leuk: wat als het 50 euro goedkoper moet, maar kijk maar of je daar zin in hebt :p)\n\nEen SSD heb ik overwogen, maar is mij nog wat te duur. Dus heb besloten om voor nu een Velociraptor te nemen, een SSD kan altijd nog een keer.\n\nTot slot: zijn er naast Azerty en 4Launch nog andere webwinkels die ik zou kunnen overwegen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn? Voor deze samenstelling is Azerty goedkoper, behalve voor de harde schijven. Vooral de raptor is bij 4Launch significant goedkoper (scheelt 55 euro!).\n\nThanks!
Link naar reactie
Als het mijn systeem zou moeten worden, zou ik beide HD\'s inruilen.\nDaarvoor in de plaats zou ik 1 ssd van 60GB of 120GB en een gewone HD van 1TB aanschaffen.\nVoordeel: Je start veel sneller op. Je programma\'s starten veel sneller op en het werkt gewoon zeer prettig met een ssd. (Een fluitende 10.000 toeren schijf lijkt me niet prettig).\n\nNadeel: Met 60 GB ssd moet je de gebruikers map wel op de 1TB plaatsen, om wat ruimte te houden voor programma\'s.\n\nNiek
Link naar reactie
Als het om gamen gaat, dan zou ik voor als je nog wat beters wilt, gaan voor een nog betere videokaart, zoals de Radeon HD7950 of de GeForce GTX 660 Ti.\r\n\r\nVelociraptor vind ik dan ook geen grote verbetering t.o.v. een snelle 7200rpm schijf zoals een 1TB of 2TB van WD, die met platters van 1TB groot.\r\n\r\nMoederbord kan een stuk goedkoper, ik zie de meerwaarde van het Asus bord dat je kiest niet. Zodoende kom ik op een samenstelling die ca. 50 euro goedkoper uit valt:\r\n[url]https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/98467[/url]\r\n\r\nOf maak het ca. 50 euro duurder door meteen een SSD te nemen, bijv. de 128GB versie van de Samsung 830. Let wel even op of je er nog een bracket bij nodig hebt als je zo\'n SSD neemt.\r\n\r\nDat speakersetje dat je nam lijkt me waardeloos, zeker als je die ook voor het gamen gaat gebruiken. Geef minimaal een eurootje of 40 uit voor een beter 2.0 of 2.1 setje. 2.1 ook liever als je van veel bass houdt.\r\n[url]https://www.4launch.nl/shop/product/078020/logitech-speakerset-z320-2-0[/url]\r\n[url]https://www.4launch.nl/shop/product/079491/logitech-speakerset-z323-2-1--30w[/url]
Link naar reactie
Als het om gamen gaat, dan zou ik voor als je nog wat beters wilt, gaan voor een nog betere videokaart, zoals de Radeon HD7950 of de GeForce GTX 660 Ti.\r\n\r\nVelociraptor vind ik dan ook geen grote verbetering t.o.v. een snelle 7200rpm schijf zoals een 1TB of 2TB van WD, die met platters van 1TB groot.\r\n\r\nMoederbord kan een stuk goedkoper, ik zie de meerwaarde van het Asus bord dat je kiest niet. Zodoende kom ik op een samenstelling die ca. 50 euro goedkoper uit valt:\r\n[url]https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/98467[/url]\r\n\r\nOf maak het ca. 50 euro duurder door meteen een SSD te nemen, bijv. de 128GB versie van de Samsung 830. Let wel even op of je er nog een bracket bij nodig hebt als je zo\'n SSD neemt.\r\n\r\nDat speakersetje dat je nam lijkt me waardeloos, zeker als je die ook voor het gamen gaat gebruiken. Geef minimaal een eurootje of 40 uit voor een beter 2.0 of 2.1 setje. 2.1 ook liever als je van veel bass houdt.\r\n[url]https://www.4launch.nl/shop/product/078020/logitech-speakerset-z320-2-0[/url]\r\n[url]https://www.4launch.nl/shop/product/079491/logitech-speakerset-z323-2-1--30w[/url]
Link naar reactie
Mijn dank is groot! Ik geloof dat we er dan wel uit zijn :)\n\nDit is een uitstekende verbetering op wat ik zelf heb zitten prutsen. Het enige wat ik nog ga aanpassen is de harde schijf vervangen door een kleiner exemplaar. Ik heb nu 250 GB en dat begint nu na 3 jaar krap te worden. Dus 500 GB is echt wel voldoende. Maar ik zal dan ook even naar de prijs kijken: 1 TB voor 100 euro en 0,5 TB voor 50 euro is een beetje krom...\n\nDe speakerset laat ik voorlopig dan even helemaal weg. Ga ik nog eens rustig over nadenken. Ik heb een sennheiser koptelefoon, daar lukt het voorlopig wel mee.\nWat me wel opviel: dat geheugen wat ik heb uitgezocht is van gisteren op vandaag 15 euro in prijs gestegen...\n\nAfijn, ik ga het nog even laten bezinken en vanmiddag ofzo bestellen :)\nNogmaals dank, toch handig om op deze manier advies in te winnen van mensen die meer verstand hebben van hardware dan ik. En leuk dat Asus moederbord en grafische kaart die \"vooraf vast stonden\" totaal zijn losgelaten. Alleen de processor is hetzelfde gebleven :p
Link naar reactie
Heh, ik ben blij dat je niet voorstelt iets anders aan de samenstelling te veranderen, want ik heb namelijk zojuist besteld :)\nDus dat even ter info, in totaal 830 euro (ouch!). Ten opzichte van de laatste samenstelling van obi-wan is alleen de harde schijf gewijzigd (1TB) en was het geheugen door bij Azerty te bestellen 15 euro goedkoper (ook met ander geheugen was Azerty toch nog 5 euro goedkoper). Volgend weekend in elkaar zetten :)\n\nEen SSD kan altijd nog, ik probeer eerst zo wel. Ik vind die dingen toch echt nog te duur en er is er snel een ingezet als dit me niet bevalt. Ook met SSD moet er toch een tweede harde schijf zijn. Dus ik heb nu alleen die tweede harde schijf besteld.\n\nAl met al kun je dus beter geen computerkast en voeding winnen, want stiekem gaat zo\'n prijs toch een hoop geld kosten. Maar toch mooi meegenomen.\nDank aan iedereen die heeft bijgedragen. Als ik het niet vergeet en het topic nog kan terugvinden zal ik nog laten weten hoe het bevalt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...