Ga naar inhoud

Bestaande tekening-verkleinen en afdrukken

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Als ik een tekening heb gemaakt op een A4 formaat, kan ik hem goed afdrukken. HP printer 4580\nIn dit geval een schema achtig iets. \nVeel gebruik gemaakt van de dunste lijntjes, in Paint.\n\nNu wil ik hem halveren.\nOp het scherm zie je nog steeds alle lijntjes.\nGa ik hem nu verkleind afdrukken, dan vallen de meeste lijntjes en kleinere teksten (gedeeltelijk) weg.\n\nKan de printer dit dan toch niet aan en moet ik gewoon een kleinere tekening maken.\nMet Paintshop ging het eigenlijk het zelfde.\nIn Windows Photo Viewer kies ik de standaard tekening op A4 en dan 2 op 1 pagina.\nOok dan krijg ik het zelfde slechte resultaat.\n\nVerkeerde instelling?\n\nIk gebruik alleen Grijs tinten en Optimale kwaliteit.\n\nEdit: Paintshop moet Photoshop CS5 zijn.:(
Link naar reactie
Ik vrees dat het zo zal blijven.\r\n\r\nWat je misschien nog kan proberen is bij de eigenschappen van de printer zien wat de maximale resolutie is die hij aankan, en de resolutie van je [I] originele[/I] tekening zo verhogen dat (na halvering) die resolutie bereikt wordt.\r\nWel wordt dan je bestand flink groter, waaraan je kan zie dat je het goed hebt gedaan.
Link naar reactie
[QUOTE=dcmleijnse;625606]Misschien is een laserprinter een optie in een copyshop.[/QUOTE]\nZoooo belangrijk is het nu ook weer niet, toevallig kan ik een A4 net niet kwijt achter het dashboard van de auto.\nDaar zijn wat aanpassingen gedaan en is het handig als ik later weet wat het is, of wanneer de dealer zich bij een beurt of klacht zich wat af vraagt.\n\nIk zit nu te denken om gewoon het A4tje dubbel te vouwen en vast te plakken.\nDenk dat ik het even in lamineer folie doe en dat dubbelvouwen met de strijkbout :p
Link naar reactie
Ik leg het eigenlijk ook fout uit, ik bedoelde eigenlijk de [I]specificaties[/I] van de printer, niet de eigenschappen als in Windows.\r\n\r\nProbeer het aantal pixels van je originele tekening (lange zijde, en verhoudingen behouden) te vergroten naar het hoogste wat je printer kan zonder dat die zelf eventueel weer om moet zetten, en dat is voor een A4 ongeveer een [I]lengte [/I]van 6600 pixels omdat de resolutie voor zwart-wit van die printer 600x600 blijkt te zijn, en een A4 ruim 11 inch lang is. Dus in een foto bewerkingsprogramma de lange zijde van de afbeelding verhogen naar 6600 pixels. Daarna halveer je de afbeelding naar A5 zoals je eerder deed.\r\nBen benieuwd, al heb ik er een hard hoofd in :rolleyes:
Link naar reactie
[QUOTE=sjouwer;625578]maak in paintshop direct het papier eens naar a5 (canvas grootte)\n\nen ga dan eens kijken wat er gebeurt\n\ndoor de zeer dunne lijnen (1 bit dik) kan het bij verkleinen dat die niet dunner kan en dan gooit de printer het vaak eruit[/QUOTE]\n\n\nDat wasum, bedankt.\nVreemd, als ik het plaatje gewoon EERST verklein en afdruk, in beste kwaliteit, vallen de lijnen hier en daar gedeeltelijk weg.\n\nGewoon in Paint afdrukken naar een kleiner formaat - wat ik NOOIT gebruik, gaat het zowaar goed. \nAlthans de lijnen blijven goed zichtbaar.\nLetters die al klein waren zijn niet perfect, maar wel leesbaar.\nDaar kan ik mee leven, A5 was goed.\n\nZal het gelijk even opschrijven, zal je zien dat ik het niet meer nodig heb:p\n\nVriendelijk bedankt allemaal voor het meedenken.(Y)
Link naar reactie
[QUOTE=burgkop;625647]\nGewoon in Paint afdrukken naar een kleiner formaat - wat ik NOOIT gebruik, gaat het zowaar goed. [/QUOTE]\nOverbodig, maar dan zou wat ik schreef, zij het omslachtiger, ook werken.\nPaint zal een kleiner formaat afdrukken, maar het aantal pixels [I]per afbeeldingszijde[/I] dat die gebruikt niet wijzigen, zolang het binnen het kunnen van de printer ligt. Paint verdubbelt gewoon de resolutie, zodat alle pixels dichter bij elkaar komen, en daardoor de afbeelding kleiner en een lijn minstens gehandhaafd blijft, zij het dunner..
Link naar reactie
Er gaan blijkbaar verschillende wegen naar Rome.\nAangezien het maar om een tekening gaat, wat zelden voor komt, is het afdrukken - áls - de makkelijkste manier, althans in dit geval.\nIk gebruik geen kleur, (is weer eens leeg/droog) alleen de zwarte cartridge.\nIn Photoshop ging het ook niet goed, als ik éérst het plaatje verklein en dan afdrukken.\nNormaal met plaatjes is mij dit eigenlijk nooit opgevallen, dat iets minder werd.
Link naar reactie
[QUOTE=burgkop;625658]Er gaan blijkbaar verschillende wegen naar Rome.\r\n[/QUOTE]\r\nDat is het ook. Maar via twee wegen begrijpen is beter inzien wat resolutie en pixelgrootte van een zijde van een afbeelding eigenlijk inhouden.\r\n\r\nWat jij blijkbaar eerst via jouw manier deed (?) is het aantal pixels per zijde verlagen (halveren), en dan moet het programma dat dat doet kiezen welke kleur de nieuwe [I]ene[/I] pixel die [I]van elke twee[/I] originele pixels overblijft wordt[B];[/B] de lijn of de achtergrond. Dat programma weet echt niet dat jij nou juist de lijn wil.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...