Ga naar inhoud

twee wifi-netwerken en subnetten

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Mijn Fritzbox (FB) heeft de mogelijkheid om twee Wifi-netwerken op te zetten.\r\n- WLAN1 is het eigen \'interne\' WLAN. De DCHP van de FB geeft IP-adressen uit aan draadloze devices in dezelfde range als waarmee ook vaste devices van adressen worden voorzien. Deze zitten in de range 192.168.178.X. Ik kan ook prima van een draadloze laptop op een bedrade PC of m\'n NAS komen.\r\n- WLAN2 is het \'gasten\' WLAN. De DHCP van de FB geeft voor dit WLAN adressen uit in de range 192.168.179.X\r\n\r\nVoor beide netwerken hanteert de FB het subnet-masker 255.255.255.0. Nu wil ik natuurlijk kijken hoe ik toch van het ene subnet in het andere kan komen. Dus heb geprobeerd om in de FB het subnetmasker aan te passen naar 255.255.0.0, zodat hij ook gaat routeren tussen 178 en 179 adressen, maar die wijziging accepteert Fritz niet.\r\n\r\nHij klaagt en vertelt me het volgende: \"The IP address range overlaps with other addresses used. Select a different IP address range.\". Doe ik iets niet goed, of snap ik iets niet of is de FB \'beveiligd\' tegen dat soort ongewenst geacht misbruik?\r\n\r\nDank voor de hullup.
Link naar reactie
Ik vind alleen de foutmelding vaag, want het is niet de ip address range wat dan overlapt, het zijn immers twee verschillende netwerkn.\r\nKan me inderdaad voorstellen dat dit wellicht niet mogelijk is met de Fritzbox.\r\n\r\nMaar je kunt gewoon via Fritzbox zelf een support formulier invullen, die helpen je graag met dat soort specifieke vragen en kunnen je ook vertellen of dat al dan niet mogelijk is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...