Ga naar inhoud

2 routers in 1 netwerk

Anoniem2

Aanbevolen berichten

er wordt blijkbaar vaak gevraagt hoe krijg ik 2 routers in 1 netwerk \r\n\r\neen oplossing hierbij \r\n\r\nkijk eerst in de 1e router wat het ip nummer is en van welk tot welk nummer de dhcp range loopt \r\n\r\nhierna met 1 computer op de 2e router gaan \r\n\r\nhiervan in de setup van de router gaan \r\n\r\nen stel eerst een ip nummer in \r\nbinnen de reeks van de oude router maar buiten de dhcp reeks hiervan \r\n\r\nde router zal zich afmelden \r\n\r\nhierna weer in de router gaan (met het nieuwe nummer) \r\n\r\nen de dhcp server uit zetten \r\n\r\nhierna je netwerk opbouwen \r\n\r\nde kabel tussen de 2 routers loopt van lan poort naar lan poort (de wan poort van de 2e router blijft leeg)\r\n\r\nbt en ik wil dat dit eerst een beetje scherper wordt gestelt, doch wel algemeen houden\r\n\r\ntussen door antwoorden worden weggehaalt door 1 van de modjes
Link naar reactie
Hahaha... Nou ik denk dat het de bedoeling van Sjouwer is een faq te maken. Je komt deze vraag zo enorm vaak tegen, dat het handig zou zijn een handleiding te maken en die dan bijvoorbeeld als sticky onderwerp te plaatsen.\r\n\r\nIk zal ook een poging wagen voor een algemene setup, maar daarbij wat dieper ingaand op wat Sjouwer beschrijft.\r\nEr zijn een paar methodes. Wat we hier beschrijven is een van de makkelijkste methodes, waarbij we de tweede router gaan gebruiken als een soort switch. De routerfunktie vervalt hierbij dus.\r\n\r\n====================================================================\r\n2 routers achter elkaar, switch methode.\r\n\r\nDaar gaan we dan, als voorbeeld netwerk gebruik ik 192.168.1.1 voor de eerste router en we gaan er van uit dat router 2 ook Wifi heeft.\r\n\r\nBelangrijk is dat de juiste volgorde wordt aangehouden. Vaak is dat nodig om op de tweede router het ip adres van het LAN netwerk te kunnen wijzigen.\r\nKoppel de routers nog niet aan elkaar maar volg het stappenplan.\r\n\r\n1.) Kijk in je eerste router welk LAN ip adres deze heeft en welke dhcp range deze gebruikt. Het WAN ip is bij deze niet van belang want dat krijg je van je modem of van je provider. Dat blijft zo.\r\nBijvoorbeeld. Router 1 heeft 192.168.1.1 als (LAN) ip adres.\r\nDHCP range (bereik) bekijken. Het kan zijn dat er staat een range van 192.168.1.2-192.168.1.254.\r\nBij andere routers staat er weer \"start 192.168.1.10, aantal 100\". In dit laatste geval begint de dhcp range dus op 192.168.1.10 met 100 pc\'s, dus eindigt op 192.168.1.109.\r\n\r\n2.) Indien nodig, wijzig dan de dhcp range in router 1, zodat er minstens 1 ip over blijft. Handig is om het begin van de range te wijzigen naar 192.168.1.10 (in dit voorbeeld dan). Op die manier hou je 9 ip adressen buiten DHCP over, altijd handig\r\nIndien router 1 ook wifi heeft en je wilt de Wifi van router 2 gebruiken schakel je nu ook Wifi uit.\r\n\r\n3.) Koppel je pc los en verbind deze met een kabel aan router 2.\r\nGa nu eerst naar de WAN/Internet instellingen van router 2. Als deze instelling leeg is, dan is dat goed. Maar om te voorkomen dat hij blijft zoeken naar een ip, geef daar de volgende waardes in:\r\nMethode (adsl, kabel, statisch, automatisch etc.) zet je op statisch, daarna kun je ip invullen. Kan jouw router dat niet, laat de WAN dan gewoon leeg. Dan bij WAN invullen:\r\nBij ip adres: 10.0.0.2\r\nSubnetmasker: 255.0.0.0\r\nGateway: 10.0.0.1\r\nDNS/Naamserver: 10.0.0.1\r\n\r\n4.) Ga dan naar de LAN instellingen van router 2. Schakel eerst DHCP UIT! Wijzig daarna het LAN ip adres naar een ip adres liefst buiten de dhcp range van router 1 maar wel in hetzelfde netwerk. In het voorbeeld zoals we het hier gemaakt hebben, zet je het LAN ip van router 2 dus op 192.168.1.2 dat is makkelijk te onthouden.\r\nHet kan nu zijn dat je verbinding met router 2 weg valt, maar dat is niet erg want nu ben je klaar met router 2.\r\n\r\n5.) Neem nu een UTP kabel en plug deze in een van de 4 poorten van router 1. De andere kant van de UTP kabel sluit je aan in 1 van de 4 LAN poorten van router 2. Dus op router 2 gebruikt je NIET de Wan/internet poort, die blijft leeg.\r\n\r\n6.) Sluit je pc weer aan op router 2. Je moet nu automatisch een ip adres krijgen in de 192.168.1.x range. Gebeurt dat niet, herstart je pc dan even.\r\nAls het goed is kun je nu router 1 op 192.168.1.1 bereiken en router 2 op 192.168.1.2.\r\nJe kunt nu de Wifi instellingen op router 2 gaan doen.\r\n\r\nFeitelijk ben je nu klaar en werkt het.\r\n\r\n[b]Aanvulling voor Wifi op beide routers[/b]\r\nNormaliter heb je voldoende dekking met Wifi op 1 router, maar dat is niet altijd het geval en er zijn ook mensen die liever op beide routers Wifi willen hebben.\r\n\r\nHeb je op beide routers Wifi en wil je ook op beide routers Wifi actief hebben kun je nu bijvoorbeeld op router 2 de naam van het SSID en de beveiliging (dus bijv. Wep of WPA2 en ook de sleutel/key etc.) gelijk zetten aan dat van router 1 maar liefst wel het kanaal even wijzigen zodat je verschillende kanalen gebruikt. Dat hoeft niet perse maar kan wel in je voordeel werken.\r\n\r\nEr zijn ook nog andere methodes (bijv. 2 verschillende wifi netwerken, router achter router WAN methode) maar in deze handleiding is alleen ingegaan op de meest eenvoudige methode die voor iedereen te begrijpen is en met elke router te doen is.\r\n\r\nUiteraard spreekt voor zich dat bij gebruik van Wifi het verstandig is om voor zover mogelijk de hoogst mogelijke beveiliging te gebruiken. Op moment van schrijven van deze handleiding is dat WPA2/AES of WPA2/TKIP. Een en ander is in te stellen naar gelang je apparatuur aan kan.\r\n\r\n====================================================================\r\n\r\n@Sjouwer: Laat maar even weten of ik iets gemist heb of dat er nog iets bij moet ofzo.
Link naar reactie
Zeker mooi en er is idd al veel moois over geschreven. Vandaar nog het volgende\r\n[QUOTE]Indien router 1 ook wifi heeft en je wilt de Wifi van router 2 gebruiken schakel je nu ook Wifi uit.[/QUOTE]\r\nWaarom zou je dit doen? Deze zin liever weglaten, wekt alleen maar verwarring.\r\n\r\n[QUOTE]maar liefst wel het kanaal even wijzigen zodat je verschillende kanalen gebruikt.[/QUOTE]\r\nIk denk dat juist jouw casus één hetzelfde kanaal moet hebben. \r\nIk lees hierover op [url]https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465/0[/url]\r\n\r\nCitaat:\r\nIndien je dus 2 draadloze toegangspunt-apparaten in je huis wilt/gaat hebben geldt deze HOWTO hiervoor hetzelfde, het enige verschil is dat je een keuze moet maken wat je opstelling gaat zijn in verhouding tot de twee draadloze apparaten:\r\n\r\n Twee verschillende SSID\'s (= naam van een draadloos netwerk) uitzenden, hiervoor heb je best voor iedere SSID een ander kanaal (wat minstens een paar eenheden van mekaar ligt) en een andere beveiligingssleutel.\r\n Hetzelfde SSID in het hele huis/pand, hiervoor moet bij iedere router hetzelfde SSID worden ingesteld, hetzelfde kanaal en dezelfde beveiligingssleutel -en manier. (BV. WEP <> WEP / WPA <> WPA / WPA2 <> WPA2) Ook de versleutelingstechniek (AES of TKIP) moeten hetzelfde zijn !\r\n (hier heb ik niet altijd even goede ervaringen mee, ik zend altijd twee verschillende SSID\'s uit, zodoende heb ik dus twee \"draadloze netwerkjes\")\r\n\r\nPersoonlijk vind ik de eerste optie nog steeds de leukste en handigste, omdat je dan netjes een grens maakt en altijd weet met wat je verbonden bent en zo kan bepalen van \"Oh, ik zit boven, ik ga nu even mijn SSID van boven gebruiken, of andersom als je beneden zit\" \r\nEinde citaat.\r\n\r\nOok nog elders gelezen:\r\nHet voordeel van één dekkend netwerk is dat je bij spelapparaten e.d maar één keer hoeft te port forwarden
Link naar reactie
@Sjouwer: Je hebt gelijk. Fixed.:)\r\n\r\n@Jeroentje: Ja en dan kom je verschillende versies tegen met verschillende ip\'s voor verschillende modems. Daarnaast weten we door de jaren heen inmiddels wel dat die zoekfunktie niet of niet goed gebruikt wordt en niet alle handleidingen ook uitgebreid genoeg (zodat elke leek ze begrijpt) geschreven zijn. Ik heb laatst zelf nog eens gezocht maar kon geen uitgebreide vinden die echt overal voor te gebruiken was.\r\nEen keer een goede faq waar je naar kan verwijzen, ook in een thread waar iemand de zoekfunktie niet heeft gebruikt is dan handig.\r\n\r\n@Joman:\r\n[quote]Waarom zou je dit doen? Deze zin liever weglaten, wekt alleen maar verwarring.[/quote]\r\nIk begrijp niet waarom dat verwarring zou zaaien. In tegendeel, dit voorkomt vragen van mensen die op router 1 ook wifi hebben en deze al dan niet willen gebruiken, dat wordt dan meteen meegenomen in deze handleiding. Dus het zou zelfs onverstandig zijn om dat weg te laten.\r\n\r\nV.w.b. het SSID en Kanaal verhaal staat dit ook te lezen bij de link die je naar Tweakers geeft:\r\n[quote](hier heb ik niet altijd even goede ervaringen mee, ik zend altijd twee verschillende SSID\'s uit, zodoende heb ik dus twee \"draadloze netwerkjes\")[/quote]\r\nDus wat daar staat is zo te zien niet gebaseerd op ervaringen. Ik kan in wat er geschreven staat in elk geval geen argument vinden om hetzelfde kanaal te gebruiken. Mocht iemand daar een goed argument voor hebben, hoor ik dat uiteraard graag.\r\n\r\nWat ik hier geschreven heb is gebaseerd op de eenvoudigste methode en een wijze om overal een dekkend netwerk te hebben.\r\nDe reden om verschillende kanalen te gebruiken is om hiermee zoveel mogelijk te voorkomen dat beide netwerken elkaar gaan wegdrukken in plaats van elkaar gaan aanvullen. Het zelfde kanaal gebruiken kan op het overgangspunt ertoe leiden dat ie continue loopt te wisselen met als resultaat het regelmatig wegvallen van de verbinding. Dat heb je volgens mij iets minder als je verschillende kanalen gebruikt. Maar als iemand het tegendeel kan bewijzen, dan graag.\r\nAls je verschillende SSID\'s wilt gebruiken kun je sowiezo beter andere kanalen gebruiken, zelfde reden eigenlijk, voorkomen van botsingen.\r\nOverigens heb je hier een site waar geschreven staat wat ik hier ook schrijf:\r\n[url]http://digitalplace.nl/tutorials/internet/303/wifi-vergroten-dmv-oude-router[/url]\r\nZie punt 8.\r\n\r\nOp de hier beschreven wijze kun je door het hele huis wandelen en vloeiend overgaan in dekking, je hebt dus ook geen gezeur met portforwarding inderdaad.\r\n\r\nNatuurlijk zijn er ook andere methodes, dus dubbele SSID\'s, maar de bedoeling was het eenvoudig te houden. Anders kun je evengoed in de handleiding ook de router achter router WAN methode gaan beschrijven met bijbehorende forwards en/of DMZ etc. etc.\r\nJuist daarom staat er ook aangegeven de Wifi op router 1 uit te schakelen. We houden het eenvoudig en de meeste mensen gebruiken toch maar Wifi op 1 router.\r\n\r\nDe dubbele wifi staat er als bijkomstigheid bij aangegeven. Maar het kan uiteraard wel iets duidelijker, dat stukje over de beveiliging hoort er dan inderdaad ook bij.\r\nIs bij deze ook gefixed en het Wifi gebeuren wat meer als aanvulling geschreven.\r\nDus bij deze ook bedankt voor jouw inbreng in het geheel!(Y)\r\n\r\nMaar ik begrijp het niet helemaal. Je wilt een regel weghalen, die juist zaken beantwoord als je wifi hebt, met als reden dat je vind dat dit verwarring kan zaaien, maar wil dan wel zelf de zaak verwarrend maken door met meerdere ssid\'s en instellingen te werken?;)\r\n\r\nZoals gezegd, het kan wel... maar is niet handig om te gebruiken in een handleiding die je zo eenvoudig mogelijk wilt houden en die je ook bij elke router kunt gebruiken.\r\n\r\nOp basis van deze handleiding is er een begin. Willen mensen iets anders, dan kunnen ze aanvullende vragen stellen, zoals bijv. \"wat als ik twee wifi netwerken wil hebben\".\r\n\r\nIk begrijp dan ook niet wat de schrijver van het stuk op Tweakers er handig aan vindt om te kunnen bepalen dat ie boven zit. Mijns inziens weet iemand wel dat ie boven is op het moment dat ie de trap opgelopen is.:mrgreen:\r\nDat het leuk is, da\'s een ander punt. Handig is het echter niet.;)
Link naar reactie
[QUOTE=Jeroentje94;625209]Niet om lelijk te doen, want het is een mooie handleiding, maar je kan ook zeggen waar de zoekfunctie van het forum zit...[/QUOTE]\r\n\r\nik moet helaas zeggen dat de zoekfunctie gebruik zeer laag is\r\n\r\nde laatste week hebben we verschillende keren hetzelfde antwoord moeten tikken, door het niet gebruik van de zoekfunctie
Link naar reactie
joman\r\n\r\nde discussie wel of geen ander kanaal voor wifi, is een groot vraagstuk\r\n\r\nben er zelf ook niet uit wat beter is\r\n\r\nzoals bt al aangaf in het middenstuk heb je bij 1 kanaal steeds wisselingen waardoor er pakketjes verdwijnen en langer doet over ophalen van grote bestanden\r\n\r\naan de andere kant zou het juist makkelijker wezen
Link naar reactie
Inmiddels zitten al meer routers op WPA2/AES, althans veel routers zetten al gelijk AES er achter als je WPA2 gaat intoetsen.\r\nIk heb het erbij gezet in de handleiding.\r\n\r\n@Jeroentje en Joman: Ik heb mijn tekst nog eens nagelezen, mocht ik hier of daar wat \"kort\" zijn overgekomen dan excuus daarvoor als jullie dat zo ervaren hebben, dat was zeker niet de bedoeling.\r\nHet was al laat (eerder vroeg) en ik wilde vlug nog even alles beantwoorden.;)
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;625266]\r\n@Jeroentje en Joman: Ik heb mijn tekst nog eens nagelezen, mocht ik hier of daar wat \"kort\" zijn overgekomen dan excuus daarvoor als jullie dat zo ervaren hebben, dat was zeker niet de bedoeling.\r\nHet was al laat (eerder vroeg) en ik wilde vlug nog even alles beantwoorden.;)[/QUOTE]\r\n\r\nOch, ik kan wel wat hebben hoor. Je lees ook \'meldingen aan modje\', dan weet je in principe genoeg. Ik dacht dat mijn idee daar niet in gebruikt genomen ging worden, vandaar mijn reactie/verwijzing naar de zoekfunctie. Blijkbaar mag het dus wel, zo\'n faq.
Link naar reactie
Ik weet nog niet zeker of het zo mag, een echte goedkeuring dat men er een sticky van wil maken is er nog niet.\r\nMaar inderdaad toen jij dat schreef schoot me te binnen dat je inderdaad eens zo\'n idee geopperd had.\r\nEn dat was zeker geen slecht idee. Een aparte FAQ sectie voor bepaalde veelgestelde vragen zou niet misstaan. Wie weet misschien komt dat nog.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Dit zijn allen mooie tutorials, echter ben ik van mening dat het voor doorgaans publiek soms vooralsnog lastig te begrijpen kan zijn. Er is een methode die makkelijker is en tevens makkelijker uit te voeren is. Als router 1 in de range 192.168.1.1 ligt, dan is het makkelijker om router 2 in de range van 192.168.2.1 in te stellen. Zo kan een een lanpoort van router 1 in de wan van router 2, daarna de router wan instellen op statisch ip adres in de range van router 1. Zo hoeven er verder geen ingewikkelde procedures uitgevoerd te worden, er kan ten allen tijden gebruik gemaakt worden van DHCP en even schakelen tussen het draadloos netwerk is een kleine moeite.
Link naar reactie
Ik heb jaren een netwerk met 3 routers zoals beschreven door BT en Sjouwer.\nWerkte foutloos en was simpel te beheren.\n\nOmdat alles voor het eerst moet zijn kom je met een duidelijke handleiding en goed lezen er altijd uit.\n\nOnlangs heb ik de verbinding tussen twee routers getest dmv HomePlug\'s\nipv een LAN-kabel.\nWerkt ook goed.\nHandig als je geen dekkend WiFi hebt en geen kabels wil trekken.\nIn mijn geval achter in de tuin wel stroom maar slechte dekking WiFi
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...