Ga naar inhoud

Extra router na modem en switch onbereikbaar

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Een vraag waar hopelijk iemand hier mij mee kan helpen:\r\nVoorheen hadden we een modem met daarachter een draadloze router, alles werkte prima. Sinds kort hebben we van UPC een combi modem/router (Cisco) met wifi, maar het bereik daarvan is een stuk slechter dan de oude router, dus dacht ik deze in het netwerk erbij te kunnen plaatsen. Hij extra router werkt en geeft internet door, ik kan alleen de instellingen niet wijzigen, omdat hij via de browser niet te benaderen is.\r\n\r\nVoor de duidelijkheid: het netwerk ziet er als volgt uit:\r\nIn de meterkast de combi modem/router (ip 192.168.1.1), van daaruit een kabel naar zolder naar een switch. Op de switch aangesloten een playstation3, een vaste pc en dus de tweede (Sweex) router. Die staat vanuit de oude situatie ingesteld op ip 192.168.31.1. Zoals gezegd werkt de draadloze verbinding goed, maar kan ik er niet meer bij om ook maar iets in te stellen. :confused:\r\n\r\nIemand een idee?
Link naar reactie
Plaats een tweede router\r\nSoms kan het handig zijn, om elders in uw woning een tweede draadloze router te plaatsen. Bijvoorbeeld om op de eerste verdieping ook een goed draadloos bereik te hebben. \r\n\r\nOm die tweede router aan de praat te krijgen moet u vaak wel een ingreep doen in diens instellingen, want anders werkt hij niet. Een netwerk is er namelijk in beginsel op ingericht, om slechts één router te hebben: die deelt de IP-adressen uit aan de aangesloten computers. De router is \"de kapitein\" van het netwerk.\r\n\r\nedit: Zoals eerder opgemerkt moet je de 2de router met een kabel benaderen anders kom je er niet meer in\r\n\r\nDe eerste router stelt u gewoon in zodat u kan internetten. Als die er al langer staat: niets aan veranderen dus.\r\n\r\nDe tweede router verbindt u tijdelijk met een draad (losse ethernetkabel) in ethernetpoort 1, aan een PC (niet in de WAN-poort van de router stoppen dus!). Vervolgens roept u op die PC het configuratiescherm van de tweede router op, via uw webbrowser. Dit configuratiescherm zit bij Linksys-routers vaak op \"webpagina\" 192.168.1.1 (even als voorbeeld).\r\n\r\nIn het configuratiescherm geeft u die 2de router een IP-adres, dat buiten de reeks van de DHCP-server ligt (bv 192.168.1.30-192.168.1.62) van de 1ste router maar binnen de range van de 1ste router Bijvoorbeeld 192.168.1.200. (daarna kun je weer in de router inloggen op het nieuwe IP-adres)\r\nGeef de 2de router exact dezelfde netwerknaam (SSID) stel hetzelfde kanaal in als de experiabox en geef dezelfde netwerksleutel, zorg er ook voor dat beide router hetzelfde beveiligingstype hebben bv allebei WPA2 of allebei WEP \r\nNu zet u in de configuratie van de 2de router de DHCP-server uit. Dat is de hoofdmoot van de klus; nu bent u bijna klaar. Verlaat het configuratiescherm en verbreek de tijdelijke kabelverbinding met de computer.\r\n\r\nTot slot doet u in router 1 een ethernetkabel (netwerkkabel) in bijvoorbeeld ethernetpoort 1, en u verbindt die kabel in router 2 ook met ethernetpoort 1 (niet in de WAN-poort stoppen dus!).\r\n\r\nNu is router 2 een \"dom\" draadloos toegangspunt geworden voor router 1. De WAN-poort van router 2 wordt niet meer gebruikt. Deze methode wordt vaak toegepast om een extra draadloos toegangspunt te maken.
Link naar reactie
Ten eerste: zeer bedankt voor deze duidelijke uitleg!\nIk loop echter ergens vast.\n\n\"In het configuratiescherm geeft u die 2de router een IP-adres, dat buiten de reeks van de DHCP-server ligt (bv 192.168.1.30-192.168.1.62) van de 1ste router maar binnen de range van de 1ste router Bijvoorbeeld 192.168.1.200. (daarna kun je weer in de router inloggen op het nieuwe IP-adres)\"\n\nIP router 1=192.168.1.1 range *.*.1.100-150 \nDe IP van router 2 staat standaard op 192.168.31.1, en hij krijgt van router 1 een ip toegewezen van 192.168.1.106. \nNu wil ik het standaard IP-adres wijzigen naar 192.168.1.200, maar ik krijg de melding \"IP address is identical to WAN\" ? Of moet ik eerst DHCP uitschakelen om het adres te kunnen wijzigen?:confused:\n\nRouter 1 is verbonden met een kabel naar een switch, van de switch loopt een kabel naar ethernetport 1 van Router 2, ethernetport 2 van de router heb ik nu even met een kabel naar de laptop om router 2 te kunnen benaderen.\n\ngroet,\nMariska
Link naar reactie
Switch losgekoppeld, router benaderd, IP gewijzigd in 192.168.1.200. Router is nu niet meer te benaderen via nieuwe IP.... Ik zag dat mijn telefoon wel verbinding had gemaakt met de router en ook ditzelfde IP-adres had gekregen, kan dit ermee te maken hebben? Ik kan er nu in elk geval niet meer bij. Ik had dus nog niet de DHCP uitgeschakeld...
Link naar reactie
[quote]Nu wil ik het standaard IP-adres wijzigen naar 192.168.1.200, maar ik krijg de melding \"IP address is identical to WAN\" ?[/quote]\r\nReset je router even en dan sluit je de pc alleen er even op aan. Er is een onduidelijkheid ontstaan bij de uitleg. Het is het LAN ip adres wat je moet wijzigen naar 192.168.1.200 niet het WAN ip.\r\nMaar als je de kabel van de router op WAN aansluit of aangesloten hebt, kan die al op een 192.168.1.x ip adres zitten en krijg je dus genoemde foutmelding.\r\n\r\nOm dit te voorkomen en te voorkomen dat je tweede router naar een ip blijft zoeken, kun je het beste doen alsof er wel iets op de WAN poort zit en daar kiezen voor \"statisch ip\" en dan zelf een ip invullen in een andere range bijvoorbeeld.\r\nip adres: 10.0.0.2\r\nsubnet: 255.255.255.0\r\ngateway: 10.0.0.1\r\nDNS/naamserver: openlaten of ook 10.0.0.1 zetten, maakt niet zoveel uit.\r\n\r\nAls dit gewijzigd is, dan kun je het LAN ip vrij wijzigen en dat kun je dan naar 192.168.1.200 zetten zoals was aangegeven. Vergeet niet op deze tweede router ook DHCP uit te zetten.\r\n\r\nKoppel nu je pc van de router af, sluit de modem aan een van de 4 LAN poorten van de tweede router aan. Sluit dan weer je pc aan en dan zou het moeten werken als aangegeven, evt. de pc nog eens herstarten.
Link naar reactie
de router naar de buiten aansluiting hangt van de provider af\r\n\r\nde 2e router is het beste om wel binnen de ip serie van router 1 maar buiten de dhcp range een vast ip te geven\r\n\r\nde ip kamera heeft ook een vast ip nodig om blijvend gevonden te worden (net zo goed is vaste ip nummers voor ip printers en ip hdd (nas) nodig)
Link naar reactie
[QUOTE]de 2e router is het beste om wel binnen de ip serie van router 1 maar buiten de dhcp range een vast ip te geven\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nHet brengt me even in de war... als ik 192.168.178.1 heb voor LAN van de eeste router dan log ik hier ook mee in. Nu lees ik de 2de router ook een vast ip adres geven maar buiten de dhcp (x.x.x.10 t/m x.x.x.60), bedoel je hier ook de LAN ip mee van router 2 b.v. 192.168.178.200?\r\n\r\nHoe weet ik welke serie ik kan gebruiken van router 1 en hoe maak ik deze dan vast?\r\n\r\nVoor de ip camera is dat denk ik gewoon een van de dhcp adressen statisch maken of vergis ik me hierin?
Link naar reactie
@Mitterplars: Heb je mijn reactie op de vorige pagina niet gelezen? Daar heb ik dat namelijk net beschreven waar dat ip moest komen. Ja dat is het LAN ip van de tweede router.\r\nDaar staat ook hoe je die moet verbinden.\r\n\r\nV.w.b. een ip camera is het gewoon het beste om de ip camera een statisch ip te geven of via het mac adres in je router het ip te reserverenin dhcp. Sommige routers kunnen dat.\r\nEen vast ip maakt het makkelijker om een portforwarding te maken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...