Ga naar inhoud

PC crash bij aansluiten USB

Aanbevolen berichten

Beste lezers,\n\nDit probleem heb ik al best wel lang, en ik ben het meer dan zat:\n\nAls ik een USB-apparaat aansluit of ook maar aanraak achterop het moederbord valt mijn pc uit; d.w.z. het beeld valt weg. Muziek blijft gewoon spelen, tot je deze op pauze zet dan gaat het niet meer spelen. Fans blijven draaien, harde schijven dus ook, alles krijgt gewoon stroom behalve mijn videokaart. Op de reset knop drukken is het enige dat werkt. Hij start dan niet meteen opnieuw op, hij gaat compleet uit. Na 2 seconden beginnen de fans weer te draaien.\n\nOok bij het lostrekken van de USB valt hij \'uit\'.\n\nGek genoeg deed hij dit niet als ik USB apparaten op de header aansloot. 10 Minuten geleden in ene keer wel.\nOok doen de USB-3 poorten minder moeilijk, en met een verlengkabel al helemaal niet.\nAls het om een USB externe harde schijf gaat valt hij sowieso uit (ook USB-3), dus eerst PC uit, aansluiten en weer aan doen (zeer omslachtig).\n\nHij valt ook uit als ik het screen voor mijn raam dicht doe, of een wat oudere stofzuigen aansluit. De groep waar het stopcontact op ziet maakt niet uit, dat maakt het zo vreemd. Mijn broer z\'n pc vreet nog meer stroom, maar die heeft nergens last van (uiteraard). BTW de zekering slaat niet om.\n\nGeprobeerd:\n- PC compleet van stroom af (alle kabels los getrokken voor restspanning)\n- Pantoffels uit en ontaarden voor het inpluggen\n- Video Memory Error test gedraaid\n- Gewoon geheugen error scan\n- Andere groep stopcontact\n- Andere stekkerdoos\n- Geheugen stabieler geklokt\n- Videokaart teruggeklokt (onder standaardwaarde)\n\nMoet ik aan een kapot moederbord denken, de videokaart of de PSU? Hij is al meer dan 2 jaar oud, dus naar garantie kan ik fluiten (Alternate). Als ik zeker weet wat het probleem ik koop ik gewoon een nieuwe van dat onderdeel.\nMijn volledige systeem kun je op [URL=\"http://nl.hardware.info/usersystemen/8506/gaming-station\"]Hardware.Info[/URL] vinden.\n\nHet moederbord en geheugen is al een keertje opgestuurd geweest, toen bleek dat het moederbord goed was en het geheugen kapot. Ik heb toen nieuw geheugen gekregen.\n\nHij is niet overklokt.
Link naar reactie
  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

• Anoniem2

120

[QUOTE=Niekie30;624377]Dus als iets anders in de kamer (op dezelfde groep) stroom gaat gebruiken, is er al een probleem.?\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nJa, en ook als het een andere groep is. Als het apparaat al stroom gebruikt start hij gewoon op, als je het apparaat uit zet, valt de PC uit.\r\nHelaas is er geen goede computerzaak in de buurt. Is er een andere manier waardoor ik het misschien zelf kan doen?
Link naar reactie
Ik heb op zich niet zoveel kennis van welke waarden precies moeten worden afgegeven per lijn.\nIk heb dit ding [url]https://netwerkproducten.com/webshop/atx-voeding-tester-met-lcd-scherm-p-879.html[/url] ooit aangeschaft. (Ze zijn er goedkoper ook hoor)\n\nDaar sluit ik alle kabeltjes op aan en als dat ding niet gaat piepen en op elke aansluiting de juiste waarden aangeeft is de voeding in principe in orde.:-) \n\n\nIk zie bij jou wel hele rare waarden staan op een 12 Volt en een 5 Volt lijn overigens.\nMaar er zijn anderen hier die dat beter kunnen beoordelen hier op het forum.\n\nNiek\n\nPS: je begrijpt ik hou van KISS. Keep It Small and Simpel. Toen ik 15 jaar geleden met deze hobby begon, had ik niet echt meer zin, om een complete electronica cursus te gaan volgen. Waar instrumenten me dan bij kunnen helpen, daar maak ik dan graag gebruik van. De tester geeft ook aan, welke spanning hij moet hebben op elke lijn, dus dat is heel gemakkelijk vergelijken.
Link naar reactie
[QUOTE=Jeroentje94;624344]\n\nHij valt ook uit als ik het screen voor mijn raam dicht doe, of een wat oudere stofzuigen aansluit. De groep waar het stopcontact op ziet maakt niet uit, dat maakt het zo vreemd..[/QUOTE]\n:^) Verklaar je nader... Wat voor een scherm voor je raam ? En altijd ? En bij die stofzuiger (230 Volt, geen USB dingetje ?) ook altijd ?
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;624385]Ik heb op zich niet zoveel kennis van welke waarden precies moeten worden afgegeven per lijn.\nIk heb dit ding [url]https://netwerkproducten.com/webshop/atx-voeding-tester-met-lcd-scherm-p-879.html[/url] ooit aangeschaft. (Ze zijn er goedkoper ook hoor)\n\nDaar sluit ik alle kabeltjes op aan en als dat ding niet gaat piepen en op elke aansluiting de juiste waarden aangeeft is de voeding in principe in orde.:-) \n\n\nIk zie bij jou wel hele rare waarden staan op een 12 Volt en een 5 Volt lijn overigens.\nMaar er zijn anderen hier die dat beter kunnen beoordelen hier op het forum.\n\nNiek\n\nPS: je begrijpt ik hou van KISS. Keep It Small and Simpel. Toen ik 15 jaar geleden met deze hobby begon, had ik niet echt meer zin, om een complete electronica cursus te gaan volgen. Waar instrumenten me dan bij kunnen helpen, daar maak ik dan graag gebruik van. De tester geeft ook aan, welke spanning hij moet hebben op elke lijn, dus dat is heel gemakkelijk vergelijken.[/QUOTE]\n\nDie 12V loopt op al je gaat gamen, da\'s me videokaart. Hij heeft nog nooit de volle 12V gehaalt. Ik game dan ook niet zo zwaar. Battlefield 2 enzo op een HD 5770. Die 5V, is dat niet je SATA en Molex spullen? Ik heb dus een ssd, twee harde schijven, DVD drive, lichtbuizen (bijna nooit aan) en een fancontroller. Ow en een floppie aansluiting voor m\'n geluidskaart :mrgreen:\n\nHmm, dat apparaatje is wel interessant. Als hij inderdaad laat zien wat de waardes moeten zijn is dat zeker een optie.\n\nHet scherm voor mijn raam, een screen, is een zonnescherm dat voor je raam langs schuift. Een zonnescherm dat niet uit valt, waar je doorheen kan kijken maar toch de hitte buiten houd. Hij is aangesloten op een gewoon stopcontact, op een andere groep dan mijn PC, via een schakelaar met boven/beneden functie. Mijn PC en die van mijn broer zitten op een aparte, geaarde groep.\n\n@erik, wat bedoel je met altijd? Soms heb je geluk en valt hij niet uit, maar dan moet je gekust zijn door Jezus wil dat gebeurden.\n\nPS. ik ken het als KISSS: Keep it small and simple, but sexy.
Link naar reactie
[url]https://netwerkproducten.com/webshop/atx-voeding-tester-met-lcd-scherm-p-879.html[/url]\r\n[url]http://www.yagoda.nl/voeding-tester-p-2793.html[/url]\r\n[url]http://www.computerwinkel.pro/index.php/nieuw/atx-power-supply-tester-with-1-8-lcd-display.html[/url]\r\n[url]http://www.picco.nl/catalog/product_info.php/cPath/22_24/products_id/198[/url]\r\n\r\nEnig verschil in kwaliteit? Ieder tientje in m\'n zak is een tientje goed besteed (kantine :p).\r\nToch, als jij zegt, deze heb ik en doet het, dan ga ik voor die. Ik heb geen zin in nog meer gezanik.
Link naar reactie
Ik heb deze. [url]http://www.computerwinkel.pro/index.php/nieuw/atx-power-supply-tester-with-1-8-lcd-display.html[/url] (volgens mij jou derde link.)\nMaar die anderen zullen toch ook wel doen wat ze beloven? \nHet mooie is dat je op die aansluiting die in beeld is zowel 4, 6 als 8 pins contacten kunt testen. Ik weet niet of ze dat allemaal hebben.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;624430]Ik heb deze. [url]http://www.computerwinkel.pro/index.php/nieuw/atx-power-supply-tester-with-1-8-lcd-display.html[/url] (volgens mij jou derde link.)\r\nMaar die anderen zullen toch ook wel doen wat ze beloven? \r\nHet mooie is dat je op die aansluiting die in beeld is zowel 4, 6 als 8 pins contacten kunt testen. Ik weet niet of ze dat allemaal hebben.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nWaar ik net achter kom, het bedrijf heeft geen kvk nummer:\r\n[url]http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=95868&start=99999999[/url]\r\n\r\nHeb de bestelling geprobeerd te plaatsen, hij sprong ineens door naar de hoofdpagina. Heb niets betaald, gelukkig. Ik had PayPal aangeklikt.
Link naar reactie
Oke. Ik zou hem er straks aanhangen. Als de waarden goed zijn, ga je stofzuigen of de zon verduisteren en als ie dan een momentje piept dan weet je het gelijk, neem ik aan. De spanning mag zich niet wijzigen, als je wat meer stroom trekt op dezelfde groep, tenzij je boven de grens komt, maar zou de aardlek er uit moeten knallen.\n\nNiek
Link naar reactie
bij het gebruik van apparatuur met een redelijk zware opstartstroom, zoals een motor van een stofzuiger of natuurlijk de motor van je screen, dit ligt echt vele malen hoger dan de 16 ampère die een groep heeft, krijg je het effect dat je 230 volts spanning even een flink stuk lager wordt bij de rest. en daar heeft je voeding duidelijk last van. het kan gemakkelijk wezen dat je spannig dan onder de 200 volt komt.ook bij het gebruik van je usb aansluiting heeft je voeding last van een spanningsdaling, je 5 volts lijn. dan kickt waarschijnlijk je spanningsbeveiliging van je voeding in en gooit de spanning er helemaal af. dus 99,9 procent kans dat je voeding gewoon brak is.
Link naar reactie
[url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar]Aardlekschakelaar[/url] schakelt de boel uit als er meer dan 30 mA (0,03 Ampère) [I]verschil[/I] wordt gemeten tussen de fase-leiding en nul-leiding, wat in de praktijk inhoudt dat er (b.v.) een lek naar aarde is[B];[/B] er lekt vanuit de fase iets weg dus, want het komt blijkbaar niet via de nul-leiding terug, mogelijk via iemands lichaam, of een apparaat is te vochtig geworden.\n\nBij te grote stroom van de hele groep zal de gewone zekering (stop of smeltveiligheid of [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat]Installatieautomaat / zekeringautomaat[/url]) uitschakelen. \nWel degelijk verschil dus, maar visueel lijken aardlekschakelaar er zekeringautomaat een beetje op elkaar. Met de oude \'stop\' zie je het verschil wel gelijk.\n\n\nIk ben bang dat die voedingsmeters bij dit soort klachten net te traag reageren. Het zal, als het om een fout in de voeding gaat (wat ik best aannemelijk vind) om een reactie op een piekstroom gaan die dus erg kort is.\nMaar proberen maar.
Link naar reactie
[QUOTE=yomel;624451]bij het gebruik van apparatuur met een redelijk zware opstartstroom, zoals een motor van een stofzuiger of natuurlijk de motor van je screen, dit ligt echt vele malen hoger dan de 16 ampère die een groep heeft, krijg je het effect dat je 230 volts spanning even een flink stuk lager wordt bij de rest. en daar heeft je voeding duidelijk last van.[/QUOTE]\nAls een inschakelstroom zo hoog is dat dat op zichzelf het probleem veroorzaakt (dus uitgaand van een goede voeding in de PC) dan zou dat zichtbaar moeten zijn doordat ook lampen in de kamer even lichtsterkte verliezen op moment van inschakelen.\nTesten van die situatie is prima te doen[B]:[/B] sluit een simpele universeelmeter op het stopcontact van de PC aan om de 230 Volt af te lezen ([B][COLOR=\"Red\"]! [/COLOR][/B]EERST bereik kiezen, dan pas inprikken), sluit vervolgens een flinke elektrische verwarming (2500 Watt = 2,5 kW) op een ander stopcontact aan, en zie of dit die spanning van 230 Volt drastisch omlaag haalt. Zo ja dan is er een fout in de bedrading, bijvoorbeeld een slecht aangedraaide draadschroef van een groep op de hoofdstroom in de gebruikers-zekeringkast of hoofdzekeringkast, waardoor er een slecht contact is en een overgangsweerstand is ontstaan (een \'bottleneck\' in de stroomtoevoer). Zo\'n fout veroorzaakt OOK veel warmte in zo\'n slecht schroefcontact (zeker als je een kachel er bij aansluit), en is potentieel brandgevaarlijk.\nHet zou dan in principe ook om een slecht aangedraaide smeltveiligheid (stop) kunnen gaan, maar omdat het hier gebeurt tussen twee verschillende groepen is dat niet aannemelijk. Ook zo\'n stop zou dan trouwens erg warm worden.\n\nMaar vooralsnog denk ik ook dat het in de PC zelf zit, omdat ook het aansluiten van USB problemen geeft.\nHet kan niet zijn dat het om een slecht contact in de PC gaat welke door trillingen (van stofzuiger / screenmotor), of inpluggen van USB getriggerd wordt ?\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;624454]\r\nMaar vooralsnog denk ik ook dat het in de PC zelf zit, omdat ook het aansluiten van USB problemen geeft.\r\nHet kan niet zijn dat het om een slecht contact in de PC gaat welke door trillingen (van stofzuiger / screenmotor), of inpluggen van USB getriggerd wordt ?\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR][/QUOTE]\r\n\r\nIk heb alles al tig keer opnieuw aangesloten, gecontroleerd enz. Met PC\'s bouwen ben ik wel bekend, elektriciteitsnetwerken weet ik niets van. Gelukkig is m\'n buurman klusjesman en ook meteen degene die het huis verbouwd heeft. Dus als het zo iets is klop ik meteen even aan.
Link naar reactie
[QUOTE=Jeroentje94;624464]...Ik heb alles al tig keer opnieuw aangesloten, gecontroleerd enz....[/QUOTE] Ik doelde meer op een gebroken soldeerverbinding of zo, wat ze vroeger wel \'printbreuk\' noemden. Of een schroefje wat tegen de onderkant van het moederbord komt en daar bij trilling (die motors dus) een kortsluiting veroorzaakt, of, zodra je dus een USB kabel insteekt Jij kan dus blijkbaar trillingen veroorzaakt door die apparaten c.q. pluggen uitsluiten.\n\nHet feit dat het een andere groep betreft is namelijk opvallend te noemen, vandaar dat ik aan mechanische veroorzakers dacht.\n\nCheck (of laat de buurman dat doen) of je PC wel echt een goede aarde heeft.\n[QUOTE=Jeroentje94;624344]\nAls ik een USB-apparaat aansluit [B]of ook maar aanraak achterop het moederbord[/B] valt mijn pc uit; d.w.z. het beeld valt weg.[/QUOTE]\nKijk, dat doet aan mechanisch denken.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
@erik, als ik het met mijn vingers aanraak en aan ga zitten wiebelen gebeurd er niets. Is het iets van metaal (een usb stick) die het slot AANRAAKT, dan flipt hij. Al helemaal als het een USB-harde schijf is.\nHet kan ook gewoon een verlengkabel zijn. Toen ik het kabeltje voor mijn Galaxy S2 op de header aansloot (aanraakte) zonder het apparaat eraan, flipte hij al.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...