Anoniem2 Geplaatst: 30 september 2012 Delen Geplaatst: 30 september 2012 Ik heb een merkloze portable SSD harddisk (128 GB) gekocht. Bij het openmaken van de verpakking bleek de disk in een soort plastic hoesje te zitten (open aan de kant van de usb-aansluiting), met daarop het opschrift:\r\n\r\nCaution. Contents subject to damage by Static Electricity. Do not open. Except at approved static free work station. Handle with care.\r\n\r\nWeet iemand hoe serieus ik die waarschuwing moet nemen? Moet ik mijzelf \"ontladen\" met zo\'n draadje naar de verwarmingsradiator? En hoe weet ik of mijn (desktop-)computer \"approved static free\" is? En kan ik dat hoesje eraf halen of moet ik het laten zitten?\r\n\r\nOf is deze waarschuwing flauwekul en moet ik mij er vooral niet aan storen?\r\nHopelijk heeft iemand hier meer verstand van dan ik. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 30 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2012 Bijna geen enkel onderdeel van een laptop of pc, kan echt goed tegen statische elektriciteit. Ook een ssd niet. \nNieuwe hd\'s, moederborden en bijv. videokaarten, zitten altijd in zo\'n anti statische hoesje. Wel doorzichtig, maar een beetje grijs van kleur. \nDus als je met koud weer in huis stapt op een statisch tapijt, zou ik niet onmiddellijk een hd vastpakken. \nAls ik in de auto een losse hd mee neemt, zal hij dan ook altijd in zo\'n hoesje zitten, want als ik uitstap en m\'n autodeur vastpak, krijg ik regelmatig een tik. \n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 1 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2012 Bij mijn weten zijn sata connectors wel minder gevoelig, omdat de aarde aansluitingen in de stekker langer zijn, dan de data verbindingen. Hierdoor neutraliseer je eventuele spanningsverschillen. Overigens hoef je je op dit moment niet echt druk te maken, de luchtvochtigheid is erg hoog. Dus tenzij je erg droge airconditioning in je huis hebt, verwacht ik niet snel problemen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 1 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2012 [QUOTE=whistleplayer;623005]\r\nWeet iemand hoe serieus ik die waarschuwing moet nemen? Moet ik mijzelf \"ontladen\" [B]met zo\'n draadje[/B] naar de verwarmingsradiator? En hoe weet ik of mijn (desktop-)computer \"approved static free\" is? \r\n\r\nOf is deze waarschuwing flauwekul en moet ik mij er vooral niet aan storen?\r\nHopelijk heeft iemand hier meer verstand van dan ik.[/QUOTE]\r\n\"[I]Zo\'n draadje[/I]\" moet je erg serieus nemen voor wat betreft jouw eigen veiligheid[B];[/B] het is in ieder geval levensgevaarlijk om je lichaam stevig aan aarde te leggen met een gewone draad, en dan aan apparatuur te gaan werken. \r\nDe reden hiervoor is dat je dan de kat op het spek bindt, je legt jezelf met één kant al aan een pool, er hoeft maar een kop vloeistof een beetje vreemd over je tafel met stekkerdoos of apparatuur te vallen en je wordt ge-electrocuteerd... Alsof je een veiligheidskoord draagt, maar dan wel om je nek gebonden.\r\nDaarom zit er altijd bij zo\'n origineel polsbandje een weerstand tussen het draadje en de aarde (radiator b.v.) om de stroom sterk te beperken, maar statische lading toch snel af te voeren. Die weerstand (>1000.000 Ohm, ofwel groter dan 1 mega-ohm) moet aan de kant van de aarde zitten, niet aan de polskant.\r\nLeg dus nooit een gewone draad vast tussen lichaam en aarde.\r\n\r\nDe statische lading waar het om gaat is een [I]verschil[/I] van statische ladingen tussen delen en/of jouw lichaam. Als je zorgt dat je met grote regelmaat de massa van de disk (als die bij een SSD zo maar aan te raken is...) tegelijk met de massa van je PC aanraakt dan kan een lading zich steeds vereffenen i.p.v. opbouwen.\r\nZeker als je bij de PC bent weggelopen en je draagt kunststof kleding dan kunnen de vonken letterlijk van je afspringen, en bij terugkomst bij je PC moet je dan als eerste het metaal van de kast even aanraken voordat je verder gaat in de PC.\r\n\r\n\r\nJe moet je zo\'n vonkje eens voorstellen, je ziet ze wel in het donker. In het centrum van de vonk kan het voor een heel korte tijd erg warm worden. Ontlaadt die vonk ergens via via IN een chip, waar miljoenen transistors en andere delen van micrometers dik in zitten, dan vernietigd die zo honderden onderdelen met één ontlading. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 1 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2012 Onheilsbrenger.(6)\r\n\r\nDe aarde is in de centrale verbonden met de 0 en bij aanraking met de fase zal de aardlekschakelaar eruit knallen, al is die niet eens voor die groep.\r\n\r\nOok dien je nooit een aarding via de cv installatie te plegen, door omstandigheden zou die wel eens niet geaard kunnen zijn, altijd via de aarde draad in de meterkast of de uitlopers daarvan.\r\n\r\nOverigens kun je het verschilspotentiaal opheffen door de computerkast aan te raken indien die is verbonden met een randaarde kontaktdoos.\r\n\r\nVan te voren, niet over tapijt lopen, geen katten aaien, de poes van de buurvrouw mag wel.:razz: Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 1 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2012 Ik begrijp dat de aardlekschakelaar er uit gaat (ik placht die aardlekschakelaar wel eens te vergeten), maar er zijn mogelijkheden waarbij dat niet goed werkt, denk maar aan de natte groep. Ik ga daar mijn leven niet voor wagen, je weet nooit hoe een ander het fout geïnstalleerd kan hebben. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2012 Van jullie commentaar heb ik al veel geleerd.\r\nIn elk geval moet ik niet zomaar wat prutsen als het om statische elektriciteit gaat.\r\n\r\nMisschien ben ik wat betreft mijn vraagstelling niet helemaal volledig geweest. Het is niet mijn plan om die SSD harddisk te gaan inbouwen. Er zit een kabel met een usb-stekkertje aan die disk en die wil ik gewoon verbinden met de computer, net als een usb-stickje of mijn printer bijvoorbeeld. De kast van de computer (HP Pavilion uit 2007) gaat dus zeker niet open, en de nieuwe disk ook niet. Katten en koffie komen nooit in de buurt van de computer dus ik verwacht geen rare incidenten. Ook voel of hoor ik hier in huis nooit van die vonkjes aan haar of kleding, al ligt er plaatselijk wel vaste vloerbedekking.\r\n\r\nIk wil die harddisc gaan gebruiken voor backup van foto- en mp3-bestanden, die ik er één keer op zet en dan \"voor altijd\" op laat staan. Concreet is mijn vraag dus: kan ik de stekker van die harddisk af en toe in de usb-ingang duwen, en er een tijdje later weer uithalen, zonder dat mijn bestanden beschadigd worden?\r\n\r\nWat ik in elk geval al geleerd heb: dat hoesje laat ik gewoon om de harddisk heen zitten, dan raakt het ook niet kwijt. De centrale verwarming laat ik voorlopig met rust, ik controleer eerst of die wel geaard is. En even de computerkast aanraken voor ik met de computer ga werken is zo simpel, dat kan ik mezelf nog wel aanwennen. Bedankt voor deze tips dus!\r\n\r\nBlijft dus de vraag of ik de harddisk kan vastmaken aan, of losmaken van, de computer alsof het een usb-stickje is. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2012 Even voor de goede orde een SSD is geen harddisc\r\n\r\n Het is een totaal ander soort opslagruimte, en omdat er geen bewegende delen in zitten ook mooi stil en ook snel.\r\n\r\n Als er een USB stekker aan zit kun je dat natuurlijk gewoon gebruiken \r\n Stekkertje op de normale manier plaatsen of verwijderen dan krijg je geen problemen.\r\n\r\n [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2012 Dat was dus mijn vergissing! Op de doos staat \"portable ssd harddisk\" maar in feite is het gewoon zoiets als een heel grote usb-stick. Door de verkeerde benaming heb ik jullie in mijn vraag op het verkeerde been gezet, sorry. Evengoed heb ik van het commentaar veel geleerd. Bedankt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2012 [QUOTE=whistleplayer;623103] Ook voel of hoor ik hier in huis nooit van die vonkjes aan haar of kleding, al ligt er plaatselijk wel vaste vloerbedekking.[/QUOTE]\r\nAls je een voorliefde voor katoen hebt is de overlast van statische elektriciteit veel minder. Vooral nylon en polyesters zijn de boosdoeners, bij droog weer hoor en zie je ze soms bij gewoon bewegen al.\r\n\r\nAls er een USB kabel aan zit is het al zo dat er een metalen omhulsel rond de connector zit welke als eerste contact maakt met een metalen bus aan het frame van de PC. Ontlading dus voordat het ding echt zijn 4 contacten maakt.\r\nIk zou mij daar geen zorgen over maken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2012 portable ssd harddisk\r\n\r\nDat is het dus ook :D in dit geval , alleen de gebruikte techniek is anders.;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2012 gewoon even de waterleiding of een kaal stukje van de verwarming(ontluchting) aanraken en je ding doen verder. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen