Ga naar inhoud

Hallo, ik heb een vraag over welke optie het beste is om mijn thuisnetwerk aan te leggen?


lvdijk

Aanbevolen berichten

Situatie: Ik woon in een oud huis en maak gebruik van het netwerk van KPN. Ik heb een experiabox v10. (vaste snelheid rond de 100mbit) Het signaal van KPN komt in mijn woonkamer binnen. Nu is mijn vaste pc een verdieping hoger en mijn slaapkamer nog een verdieping hoger. Ik wil in ieder geval rond de 100mbit qua snelheid in mijn kamer van de pc halen. Aangezien het een oud huis is werkt homeplug zeer beperkt. Die snelheid varieert van 1mbt tot 12 mbit, ik heb het idee dat dat ook nog afhankelijk is van het weer. Nu ligt er nog wel een oude telefoonkabel in de kamer van mijn pc. Het uiteinde daarvan ligt precies bij mijn modem, dus dat zou mooi zijn... Met telefoonkabel naar utp verloopstukje zou dan misschien een optie zijn. Aangezien ik het huur en ik niet veel mag veranderen is een utp kabel goed doortrekken ook geen optie. Mijn wens is dat ik in ieder geval een snelle verbinding heb tussen mijn woonkamer en pc kamer ivm streamen. Het liefst ook naar mijn slaapkamer. Ongetwijfeld zullen jullie nog meer vragen hebben om de situatie helder te krijgen. Alvast bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie
De keuze tussen een bedraad netwerk, wifi of netwerk via stroomkabels in de muur wordt bepaald door verschillende zaken. Als eerste is er natuurlijk de geldkwestie en gelijk daarna gevolgd door snelheid en zekerheid. Zelf vind ik het een “sport” om de kosten zo veel mogelijk te drukken. Daarbij hebben we hier een behoorlijk uitgebreid netwerk nodig gezien de vele apparatuur wat aangesloten staat door heel de woning en het dagelijkse, behoorlijk zware netwerkverkeer. Wifi valt daardoor helemaal af. Mijn eisen zijn mogelijk daarvoor ook te hoog. Helaas is het (nog) geen gigabit netwerk. Je zegt dat je niets mag “verbouwen”. Dat is ook niet nodig als je een UTP-netwerk gaat aanleggen. Je zal hooguit wat 6 millimeter gaatjes moeten boren. En dat is niet erger dan een gaatje in de muur boren voor iets op te hangen. Wat je dan wel nodig hebt is een netwerktang en wat onderdelen om je kabels goed te krijgen. Maar dan kan ik je aanraden te gaan shoppen op AliExpress (wat ik ook heb gedaan). Heb je interesse dan kan ik je er helemaal doorheen helpen (op afstand natuurlijk). Ik heb hier het hele huis (meerdere verdiepingen) bedraad en je ziet er bijna niets meer van! Voor een paar tientjes heb je een optimaal werkend netwerk. En ook nog veel beter en zekerder dan via wifi!
Link naar reactie
@Kasander1 Hallo Kasander..Aangezien het een monumentaal pand is en het niet precies helder is waar de leidingen lopen is gaatjes boren nergens een optie...ik heb hier ook al naar gekeken. Ik zat zelf aan een oplossing te denken, maar ik weet niet of het mogelijk is, maar het lijkt me wel goedkoop. Zou ik het inkomende DSL signaal kunnen splitten. 1 in mijn router in de woonkamer en 1 via de telefoonkabel naar mijn pc kamer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...