Ga naar inhoud

Toshiba laptop wil niet meer booten

Aanbevolen berichten

De laptop van een kennis van mij wil niet meer booten.\r\nHet gaat om een Toshiba Satellite L300D-21M.\r\nDe laptop viel herhaaldelijk spontaan uit. \r\nDe ene keer wilde hij daarna wel opstarten een andere keer niet.\r\nToen de laptop nog wel werkte heb ik SpeedFan geïnstalleerd om de temperaturen eens in de gaten te houden. Ik dacht aan iets thermisch, vervuilde luchtopeningen en stofafzetting op processor fan. De HD temperatuur bleef rond de 45 C. Temp1 liep regelmatig op tot ca. 70 C en de Core temperatuur kwam geregeld boven de 75 C uit. Heb toen wat stof verwijderd en de temperatuur van Temp1 en Core was toen 20 - 25 graden lager. Ik heb de laptop toen een poos aan laten staan om te zien of de temperatuur weer zou oplopen en of de laptop weer zou uitvallen. Uiteindelijk is de laptop kennelijk in hibernate o.i.d. terechtgekomen, want het lampje van de aan/uitschakelaar bleef knipperen. Ik kreeg de laptop met geen mogelijkheid meer uit deze toestand. Alleen door de aan- uitknop ingedrukt te houden schakelde de laptop zich uit. Bij opnieuw opstarten hoor je dat de CD-Rom speler even wordt aangesproken en de processor fan draait. De normale meldingen van BIOS blijven echter uit, het scherm blijft zwart. Ook zie ik geen activiteit op de led van de harddisk. Ik kan ook niet in de Biossettings komen.\r\nWat kan hier de oorzaak/defect zijn?
Link naar reactie
Er worden geen Bios beeps geproduceerd.\r\nIk heb zelfs de indruk dat de BIOS helemaal niet reageert. Ik kan ook niet in de Bios-settings komen.\r\nAls ik de aan-/uitknop indruk hoor ik even dat de CD/DVD-speler wordt geactiveerd. Dit gebeurt ook als ik het deurtje van de DVD-speler open en weer dicht doe. Verder is er, behalve het draaien van de processor fan geen enkele activiteit. Scherm blijft zwart, ook bij beschijnen met zaklamp is er niets op scherm zichtbaar. Geen HD-activiteit.\r\nHeb ook zonder geheugen modules geprobeerd, geen beeps.
Link naar reactie
Geen garantie meer?\r\n\r\nBios reset proberen indien je de cel(len) kunt loskoppelen of de resetsoldeervlakken kunt vinden.\r\n\r\nDeze supernerd haalt \'m uit elkaar.:o\r\n[url]http://www.youtube.com/watch?v=r-WwMX-HYQE[/url]\r\n\r\nPS, dit nog gevonden.\r\n[quote]\r\nHave you attempted to reset it; \r\n\r\nunplug the unit, remove the battery, hold down the power button for 1 - 2 min. replace batter and plug and attempt to restart.\r\n[/quote]\r\n\r\n[quote]\r\n1. Turn on computer by Holding down power button while pressing the ESC key. \r\nThe machine will beep, then display: \r\nCheck System, then press [F1] key. or \"key error press del to setup\" \r\n2. Release ESC key \r\n3. Press F1 key [/quote]
Link naar reactie
Wederom accu verwijderd, netstroom eraf. aan-uitknop meer dan een minuut ingedrukt gehouden.\r\nAccu teruggeplaatst opgestart.... en warempel Bios komt voorbij en Windows wordt opgestart, weliswaar in veilige modus in verband met onjuist afsluiten. Kan Windows Systeem log-boek echter niet raadplegen. (Kan het gebeurtenislogboek of de aangepaste weergave niet openen. Zorg ervoor dat de EventLog-Service wordt uitgevoerd. De gegevens zijn ongeldig (13)).\r\nIn de normale modus kan ik het Windows Systeem log-boek echter ook niet raadplegen, dezlefde melding. Hoe kan ik zorgen dat de Event Log-Service draait?\r\nWeet iemand wat de normale temperatuurwaarden voor deze laptop zouden moeten zijn.\r\nBij instelling op gebalanceerd energiebeheer zijn de temperaturen bij vrijwel onbelaste processor: HD0 37C, Temp1 46C en Core 47C. Bij iets belasting van de processor loopt de Core-temperatuur snel op naar 58C.
Link naar reactie
Mooi man.\r\n\r\nZou best kunnen dat de warmtegeleidende pasta is ingedroogd en niet meer goed werkt, cpu en event de gpu met \"koelpast\" opnieuw plaatsen, ventilator(en) en koelribben goed stofvrij maken.\r\n\r\nZal ook wel op een 32 bits vista werken.\r\n[url]http://www.vistax64.com/tutorials/110886-event-viewer-error-4201-a.html[/url]
Link naar reactie
Ik heb op dit [URL=\"http://www.youtube.com/watch?v=G2AcFvd9qjc\"]Youtube filmpje[/URL] gezien dat de hele laptop tot en met het moederboard uit elkaar gehaald moet worden om bij de processor fan te kunnen komen. Het zou best eens zo kunnen zijn dat de wamtegeleidende pasta is ingedroogd.\r\nIemand enig idee wat zo\'n \"reparatie\" kost? De laptop is van een nichtje en valt niet meer in de garantie en als arme student kan ze zich een dure reparatie niet veroorloven. Zelf zie ik er best wel tegenop om dat hele ding uit elkaar te halen.\r\n\r\nWat behoren de normale bedrijfstemperaturen te zijn van een HD, Temp1 en Core (AMD Turion X2 Dual-Core Mobile RM-72)?
Link naar reactie
Ik vind de temps niet buitengewoon hoog voor een laptop. \nBij volle belasting kan de cpu van een laptop goed rond de 80 graden aan lopen.\nAls de cpu te heet wordt is de beveiliging zo ingesteld, dat het ding uitvalt.\n\nMaar goed.\nAls je goed nadenkt, goed kijkt en alles noteert, dan \"kan\" het goed gaan. Maar als je het nog nooit gedaan hebt begrijp ik de onzekerheid. \n\nZelf ben ik ooit begonnen, met een stukke laptop (net uit de garantie) volledig demonteren zo\'n 6 jaar geleden. (Overigens tot leven gewekt)\nHierna zijn er talloze gevolgd en het gaat steeds gemakkelijker. \n\nGlobaal mijn vaste werk methode:\nAlle plaatjes en schroeven aan de onderkant eruit (ook die onder de accu). Schrijf op waar, welke lengte schroef zat en geeft dit ook aan op een tekeningetje. \nJe verwijdert geheugen, Wlan netwerkkaartje (2 draadjes, schrijf op hoe ze zaten) en harde schijf. Ook verwijder je de schroefjes die daaronder zitten. \nOverigens is er een kans dat je bij Toshiba daar al bij de koeling kunt.\n\nLaptop omdraaien en het plaatje tussen toetsenbord en scherm los wippen. (Pas op daar zit soms een flatcable aan die geborgd zit.)\nHet TB loshalen. (Ook flatcable aan) \nDaarna de bovenplaat (onder het TB loshalen door wat schroeven te verwijderen. \nEn zo demonteer je rustig verder.\nDe koeling overigens loopt vaak vanaf de CPU, over dce videochip naar de \"radiator\" en koelfan. (tussen die 2 zit vaak ook een laag stof) \nKoop goede koelpasta. \n\nAls je het niet aandurft NIET doen. het zijn vrij kwetsbare dingen.\nEn wat het kost. Ach netto zal het 2 uur werk zijn. Dan zit je al snel boven de 100 euro bij een bedrijf.\n\n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...