Ga naar inhoud

Betere GPU of CPU??

Aanbevolen berichten

Hallo,\n\nIk heb een laptop waar ik Skyrim op wil spelen. Nou is mijn fps niet zo goed en moet ik alles op low zetten en dan krijg ik 10 fps. Dit heb ik dus proberen op te lossen door het installeren van fps increase mods, ik zit nu rond de 20-25 fps, wat speelbaar is. Maar ik zou graag 25+ fps willen hebben. Nu heb ik een mod gezien die heel goed is aangeraden door andere modders op de nexus, maar toen ik hem installeerde, kreeg ik geen verandering.\nIn de beschrijving stond dat dit kon komen doordat mijn CPU de bottleneck is en niet mijn GPU (want de mod increast je GPU performance).\n\nIk wil nu dus weten wat beter is, mijn CPU of mijn GPU:\n\nCPU = Intel Core i3 m 370\nGPU = ATI Mobility Radeon 5470 1 GB Geheugen\n\nAlvast bedankt!!
Link naar reactie
No offense, maar die zijn allebei ruk voor die game. Voor Skyrim heb je minimaal een dualcore @ 2 GHz nodig - daar zit jij maar net boven (dualcore @ 2,4 GHz) maar dat is in principe genoeg om het te kunnen spelen.\nDaarnaast moet je minimaal een DX9 videokaart hebben, met 512 MB geheugen. Daar voldoe je ook aan, maar dat houdt ook niet over.\n\nAangeraden wordt om een quadcore met minstens een HD4890 te hebben. Die heb je sowieso niet, en een HD5470 is maar net een entry-level kaart, uitgerust met langzaam DDR3 geheugen.\nBovendien zijn het allebei mobility-versies, zowel de CPU als de GPU, wat betekent dat ze significant trager zijn als de desktop-broertjes. De mobility 5470 bijvoorbeeld, heeft maar 80 stream processors, waar de aangeraden videokaarten er allemaal minimaal 800 hebben - tien keer zoveel.\n\nOverigens kan een mod je GPU performance niet verhogen. Het enige dat een mod kan doen is de belasting van je GPU verlagen - maar dat gaat altijd ten koste van iets, meestal grafische kwaliteit van de game.\nAls die mod geen effect heeft op de performance, dan is het inderdaad mogelijk dat je CPU de bottleneck is. Dat betekent, hoe dan ook, dat je het ermee zult moeten doen. Je laptop is gewoon niet snel genoeg om Skyrim goed te kunnen spelen, en je kunt daar, buiten het verlagen van de grafische instellingen en het weghalen van details of andere eyecandy middels mods, niets aan doen.
Link naar reactie
[QUOTE=JohnL;621852]No offense, maar die zijn allebei ruk voor die game. Voor Skyrim heb je minimaal een dualcore @ 2 GHz nodig - daar zit jij maar net boven (dualcore @ 2,4 GHz) maar dat is in principe genoeg om het te kunnen spelen.\r\nDaarnaast moet je minimaal een DX9 videokaart hebben, met 512 MB geheugen. Daar voldoe je ook aan, maar dat houdt ook niet over.\r\n\r\nAangeraden wordt om een quadcore met minstens een HD4890 te hebben. Die heb je sowieso niet, en een HD5470 is maar net een entry-level kaart, uitgerust met langzaam DDR3 geheugen.\r\nBovendien zijn het allebei mobility-versies, zowel de CPU als de GPU, wat betekent dat ze significant trager zijn als de desktop-broertjes. De mobility 5470 bijvoorbeeld, heeft maar 80 stream processors, waar de aangeraden videokaarten er allemaal minimaal 800 hebben - tien keer zoveel.\r\n\r\nOverigens kan een mod je GPU performance niet verhogen. Het enige dat een mod kan doen is de belasting van je GPU verlagen - maar dat gaat altijd ten koste van iets, meestal grafische kwaliteit van de game.\r\nAls die mod geen effect heeft op de performance, dan is het inderdaad mogelijk dat je CPU de bottleneck is. Dat betekent, hoe dan ook, dat je het ermee zult moeten doen. Je laptop is gewoon niet snel genoeg om Skyrim goed te kunnen spelen, en je kunt daar, buiten het verlagen van de grafische instellingen en het weghalen van details of andere eyecandy middels mods, niets aan doen.[/QUOTE]\r\n\r\nOh, ok. Ik weet wel dat ze niet erg goed zijn, maar met een paar fps mods kan ik skyrim nu met 20+ fps spelen, wat voor mij genoeg is. Maar ik wil skyrim ook nog modden, dus daar heb ik die andere mod dus voor nodig, maar mijn vraag is nu nog steeds niet beantwoord: Is mijn CPU of mijn GPU nou de bottleneck?
Link naar reactie
[QUOTE=Feniks60;621873]Oh, ok. Ik weet wel dat ze niet erg goed zijn, maar met een paar fps mods kan ik skyrim nu met 20+ fps spelen, wat voor mij genoeg is. Maar ik wil skyrim ook nog modden, dus daar heb ik die andere mod dus voor nodig, maar mijn vraag is nu nog steeds niet beantwoord: Is mijn CPU of mijn GPU nou de bottleneck?[/QUOTE]\n\nDat kun je ook moeilijk zeggen in dit geval. De beste manier om dat vast te stellen is, denk ik, de resolutie van de game verhogen, en zien wat dat met de framerate doet. Als die dan ineens in elkaar stort, dan was de GPU waarschijnlijk niet je bottleneck. Resolutie is hoofdzakelijk een belasting voor de GPU, namelijk.\nAls de framerate echter constant blijft, hoe laag of hoe hoog je de resolutie ook opschroeft, dan is de CPU waarschijnlijk de bottleneck.\n\nOverigens, mods hoeven geen probleem te zijn voor het spelen van die game. Als je mod alleen wat voorwerpen toevoegt, of bijvoorbeeld extra quests beschikbaar maakt, dan hoeft dat geen invloed te hebben op de performance van je game.\nPas als je mod nieuwe grafische effecten toevoegt (bijvoorbeeld dat er echt vlammen uit je zwaard slaan als je een fire-enchantment gebruikt), dan zal dat invloed hebben - dat is immers extra spul dat je GPU moet verwerken. Ook high-res textures kunnen je framerate nekken.
Link naar reactie
[QUOTE=JohnL;621883]Dat kun je ook moeilijk zeggen in dit geval. De beste manier om dat vast te stellen is, denk ik, de resolutie van de game verhogen, en zien wat dat met de framerate doet. Als die dan ineens in elkaar stort, dan was de GPU waarschijnlijk niet je bottleneck. Resolutie is hoofdzakelijk een belasting voor de GPU, namelijk.\r\nAls de framerate echter constant blijft, hoe laag of hoe hoog je de resolutie ook opschroeft, dan is de CPU waarschijnlijk de bottleneck.\r\n\r\nOverigens, mods hoeven geen probleem te zijn voor het spelen van die game. Als je mod alleen wat voorwerpen toevoegt, of bijvoorbeeld extra quests beschikbaar maakt, dan hoeft dat geen invloed te hebben op de performance van je game.\r\nPas als je mod nieuwe grafische effecten toevoegt (bijvoorbeeld dat er echt vlammen uit je zwaard slaan als je een fire-enchantment gebruikt), dan zal dat invloed hebben - dat is immers extra spul dat je GPU moet verwerken. Ook high-res textures kunnen je framerate nekken.[/QUOTE]\r\n\r\nOk, bedankt
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...