Ga naar inhoud

Evenementenfoto's bestellen

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar informatie over software die gebruikt moet/kan worden om foto\'s van een website als miniatuur weer te geven, die dan door bezoekers kunnen worden besteld.\r\nVanzelfsprekend zal ik uiteindelijk naar een design bureautje gaan, maar ik wil eerst bekend worden met de ins en outs.\r\nJe weet wel, tijdens hardloop- of fietswedstrijden staan ze vaak langs de kant, van die fotografen die foto\'s maken, ze plaatsen op hun site, en die je dan kunt bestellen.\r\nIk kan maar niet uitvinden wat er nodig is qua software maar ook andere informatie om zoiets te kunnen maken. \r\nKunnen jullie me een beetje op weg helpen?\r\nThanks.
Link naar reactie
Waar heb je op gezocht/naar gezocht?\n\nKijk, bijvoorbeeld, eens naar FastStone Photo Resizer.\nKun je foto\'s mee verkleinen (thumbnails van maken). Eventueel voorzien van watermerk en nog meer.\n\n(Gaat het om het maken van een website? Ik zou dan gaan voor een combinatie van HTML (en CSS voor de opmaak) en PHP(/mysql).\n\nOf gaat het om het bestellen van de foto\'s? Dan is een vraag hoe je betaling wilt regelen (ideal, creditcard, vooraf overschrijven, rembours, ....). )
Link naar reactie
Je kunt inderdaad zowat iedere willekeurige software gebruiken om foto\'s te verkleinen. Belangrijk is dat je ze klein genoeg maakt dat eigenlijk niemand er iets mee kan, maar groot genoeg dat mensen kunnen beoordelen of ze een foto willen kopen of niet. Om grotere foto\'s te beschermen kun je er een groot watermerk midden overheen zetten. Persoonlijk zou ik een combinatie van beide wel mooi vinden. Kleinere foto\'s om het geheel te zien, met de mogelijkheid tot een vergrote weergave waar dan een watermerk doorheen staat. De grote weergave kunnen mensen dan gebruiken om de scherpte te beoordelen.\n\nHeel veel meer is het eigenlijk niet. De website op zich kun je dan zo eenvoudig of ingewikkeld (laten) maken als je wil. In de eenvoudigste vorm betekent dit veel handwerk: je moet de foto\'s zelf verkleinen en van een watermerk voorzien en de bestellingen worden afgehandeld via e-mail. En in een uitgebreide vorm kun je denken aan het uploaden van de foto\'s naar de website, waarna de software van de website de foto\'s zelf verkleint, van een watermerk voorziet, etc. Dit in combinatie met online betalingen kan zelfs zo worden vormgegeven dat klanten na betaling de originele foto automatisch per e-mail ontvangen. En alles wat daar tussen in zit natuurlijk.
Link naar reactie
Volgens mij is dat geen probleem, anders zouden bv Freelance Fotografen (die in principe ook particulier zijn) grote problemen hebben met het verkopen van foto\'s van massabijeenkomsten zoals demonstraties of dodenherdenking etc. aan de krant. Zover ik weet zijn foto\'s gemaakt in de openbare ruimte niet onderhevig aan het portretrecht.
Link naar reactie
[url]http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/[/url]\n\nin dit geval interessant vanaf: Portretten zonder opdracht\n[quote]Een fotograaf kan b.v. in een winkelstraat foto\'s maken van het winkelend publiek, of foto\'s maken bij een rechtszaak of voetbalwedstrijd. In deze gevallen geldt een andere regel. Publicatie mag, tenzij dit een redelijk belang van de geportretteerde schendt.[/quote]
Link naar reactie
Wat je zou kunnen gebruiken om je gemaakte foto\'s op een website in miniatuur te zetten, welke bezoekers vervolgens kunnen bestellen, is een webshop script. (bijvoorbeeld Magento of Prestashop) Je kunt je foto\'s dan als \"producten\" uploaden (hierdoor worden ze ook automatisch naar miniatuur omgezet), waarna bezoekers ze kunnen aanklikken en bestellen (gratis of betaald)\n\nGraag vernemen wij het als je hier nog vragen over hebt/ onduidelijkheden over zijn. :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...