Anoniem2 Geplaatst: 4 september 2012 Delen Geplaatst: 4 september 2012 Op onze basisschool staan veel computers die we gekregen hebben. We gaan langzamerhand alles vervangen, maar wat is nu een goede keuze: werken met N-computing, Thin clients, alles draadloos, I-pads, laptops, desktops, enz. \r\nWie kan mij hierin advies geven? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2012 Een duidelijk advies kan je pas krijgen als je je vraag iets duidelijk stelt.\nHet belangrijkste ontbreekt: HET DOEL.\nWaar wil je het voor gaan gebruiken, wat zullen de scholieren moeten gaan doen op de computers, welke software moet erop komen (school specifieke software).\nWat is het budget? binnen hoeveel jaar moet het afgeschreven worden? en ik kan zo wel door gaan met vragen bedenken...... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2012 Is er plek voor een vaste opstelling dan zou ik voor een Desktop gaan.\r\n\r\nOok met reparaties ben je dan in het voordeel\r\n\r\nMoeten ze mobiel zijn dan toch maar een laptop met een optische drive aan boord. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 4 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2012 Dit lijkt me inderdaad niet echt een vraag voor op een forum als dit - dit hoort eerder thuis op een forum voor IT management.\n\nNaar mijn idee moet je voor een basisschool niet te gek willen doen. Tablets zijn leuk, maar als je een keer een typcursus wilt doen (wat ik tegenwoordig op de basisschool wel een beetje zou verwachten) dan heb je daar niets aan. Bovendien zijn die apparaten nou niet direct vreselijk robuust, kun je er helemaal niets mee als er eens storingen aan zijn en kun je de meeste educatieve software daarop wel vergeten. Die zou wat mij betreft al meteen afvallen.\n\nTot op zekere hoogte gelden die nadelen ook voor laptops. Je hebt dan weliswaar een toetsenbord, maar ook hier zijn reparaties niet on-site mogelijk en is een omgevallen pakje Wicky op het toetsenbord meteen einde verhaal voor je laptop.\n\nEen centrale server in combinatie met thin clients zijn een optie, maar dan moet je wel eerst inventariseren wat je met de clients wilt kunnen doen. Als daar alleen maar een muis, toetsenbord en beeldscherm op hoeven, dan is dat te doen. Je moet dan echter wel weer gaan berekenen hoe zwaar je server belast gaat worden, en daar bij het inrichten van die server weer rekening mee houden.\n\nAfhankelijk van hoeveel clients je moet hebben kan het daarom voordeliger zijn om gewoon goedkope desktopjes te gebruiken. Dat hoeven niet eens full-size bakjes te zijn (Acer Veritons bijvoorbeeld zijn erg compact) maar SFF systemen maken de onderdelen wel duurder - die komen dan vaak uit laptops. Een kleine desktop neemt meer ruimte in, maar is makkelijker te onderhouden als je eens wat moet vervangen.\n\nHet belangrijkste voordeel in mijn optiek is dan echter dat, als het toetsenbord of de muis eens de geest geven (wat vooral op basisscholen echt niet zo vergezocht is) je die heel eenvoudig kan omwisselen, in plaats van de hele laptop te moeten opsturen voor reparatie. En vaak kun je daar dan ook nog kortingen op afdingen als je er enkele tientallen tegelijk afneemt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2012 Als je dit gaat doen als zijnde ouder/vrijwilliger zou ik zeggen \"niet doen\".\nAls je dit doet als leerkracht op een basisschool, ga dan eens bij andere basisscholen kijken om er ideeën op te doen.\n\nJe kunt als school altijd afspraken maken met particuliere ondernemers, maar er is ook nog zoiets als een scholen project van het ministerie van onderwijs.\n\nDus probeer eerst via de meest gangbare wegen de problemen te bekijken, en uiteraard moet je ook rekening houden met de internet toegang en snelheid op de school/in de stad of dorp waar de school staat, en met wat voor software je wilt gaan werken.\nNog één ding, alles wat los staat vastzetten/laten zetten, dus laptops en tablet\'s vallen al direct af, want als er een kind een van die tablets door de klas zeilt dan is er geen ouder die zich aansprakelijk stelt voor de schade, want geen WA verzekering vergoed dit, als het al te verzekeren is. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2012 de meeste scholen doen dit inderdaad via een project van de staat of stichting waar de school van is, en die doen dat meestal via een ict bedrijf die de pc pool beheert. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen