Anoniem2 Geplaatst: 2 september 2012 Delen Geplaatst: 2 september 2012 In de folder van Paradigit staan 2 pc\'s die in aanmerking zouden kunnen komen voor aanschaf. Aangezien ik maar 1 nieuwe nodig is, zal een keuze gemaakt moeten worden. Het gaat om het \'normale\' huis-, tuin- en keukengebruik (misschien wat raar uitgedrukt bij een pc :) ). Geen zware games, geen videobewerking. Wel af en toe een film kijken.\r\n\r\nDe eerste kandidaat Medion P5375E:\r\n[url]http://www.paradigit.nl/Paradigit/site/Catalog/ItemDetail.aspx?ItemNo=80005751&utm_campaign=augfolder&utm_source=folder_2012-8-18&utm_medium=onlinefolder[/url]\r\n\r\n[quote]\r\nMedion P5375E\r\n\r\nHarde schijf Opslagcapaciteit 1.5 TB\r\nProcessor Intel Core i7-3770 - 3,4GHz (3e generatie)\r\nVideokaart Radeon HD 7450\r\nWerkgeheugen Intern geheugen 8 GB\r\nKaartlezer Geïntegreerde kaartlezer 4-in-1 (SD/MMC/MS/xD)\r\nNetwerkverbinding (bedraad) Gigabit Ethernet\r\nDual Layer DVD±ReWriter\r\nAansluitingen 2x USB 3.0, 4x USB 2.0, PS/2, DVI, HDMI, Mic in, Hoofdtelefoon, 5.1 audio ondersteuning (3x jack in)\r\nMicrosoft Windows 7 Home Premium 64 bit\r\nhot-swappable wisselframe voor harde schijf (wat ik daar aan heb?)\r\n[/quote]\r\n\r\nEn de tweede Paradigit Enforcer-i5 3450-450:\r\n[url]http://www.paradigit.nl/Paradigit/site/Catalog/ItemDetail.aspx?ItemNo=80006455&utm_campaign=augfolder&utm_source=folder_2012-8-18&utm_medium=onlinefolder[/url]\r\n[quote]\r\nParadigit Enforcer-i5 3450-450\r\n\r\nHarde schijf Opslagcapaciteit 1 TB\r\nProcessor Aantal cores 4 / Intel Core i5 3450 (3e generatie)\r\nVideokaart GeForce GTS450 1GB\r\nWerkgeheugen Intern geheugen 6 GB\r\nKaartlezer Geïntegreerde kaartlezer\r\nNetwerkverbinding (bedraad) Gigabit Ethernet\r\nDual Layer DVD±ReWriter\r\nAansluitingen achterkant 2x PS/2, 4x USB 2.0, 2x USB 3.0, 1x 6 channel Audio I/O\r\nAansluitingen voorkant 1x USB 2.0, 1x USB 3.0, 1x Microfoon, 1x Koptelefoon\r\nAansluitingen videokaart 1x DVI-D, 1x HDMI, 1x D-Sub VGA\r\nMicrosoft Windows 7 Home Premium 64 bit\r\n\r\nBehuizing CoolerMaster K350\r\nChipset Intel B75\r\nVoeding-vermogen 500 W\r\n\r\nSoftware\r\nGebundelde software\r\nPanda Antivirus Pro 2012[/quote]\r\n\r\nBovenstaande info is afkomstig van de site en uit de folder van Paradigit.\r\n\r\nIn prijs scheelt het euro 50 (Medion duurder). Ben geen grote kenner, maar voor mijn doeleinden lijken beide pc\'s geschikt. Kan misschien ook wel (veel) goedkoper, maar dan kom je volgens mij al snel uit bij Acer, Packerd Bell, etc. Daar heb ik niet zulke positieve ervaringen mee. \r\n\r\nGraag jullie opmerkingen/tips/advies. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2012 Ik zou voor de Medion gaan gezien de 500 Mb meer HD ruimte en de 2 Gb geheugen en omdat er een i7 inzit.\n\n\"hot-swappable wisselframe voor harde schijf (wat ik daar aan heb?)\" dat is een bay waar je terwijl de PC aan is en harde schijf aan kunt sluiten.\n\nEr zijn op het gebied van Computers veel dingen waarvan je nu zegt \"wat heb ik eraan\" maar als je meer gaat doen met de computer, en je hebt het \"meer\" om die 50 euro niet genomen maar het dan wel nodig hebt, je er zeker 3 X of meer voor moet betalen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2012 Welke PC je ook koopt, vraag naar een [B]tegoedbon voor Win 8[/B].\r\nZie evtl. ook : [B]\"Geef je op voor het Windows Upgrade Offer.\"[/B] - [url]https://www.windowsupgradeoffer.com/nl-NL[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2012 Bij beide pc\'s kan ik W8 kopen voor euro 15,00. :) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2012 Core i7 is eigenlijk zwaar overkill voor wat je ermee wilt doen. Voor ca. 550 euro heb je in de Medionshop ook een prima Core i5.\r\n[url]http://www.medion.com/nl/electronics/prod/MEDION%C2%AE+AKOYA%C2%AE+PC+P5267+D/410016682[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2012 [QUOTE=obi-wan-kenobi;621305]Core i7 is eigenlijk zwaar overkill voor wat je ermee wilt doen. Voor ca. 550 euro heb je in de Medionshop ook een prima Core i5.\r\n[url]http://www.medion.com/nl/electronics/prod/MEDION%C2%AE+AKOYA%C2%AE+PC+P5267+D/410016682[/url][/QUOTE]\r\n\r\nSorry Obi-wan daar moet ik je toch echt tegenspreken, in al mijn computer jaren en dat zijn er inmiddels al zo\'n 40+ ben ik er wel achter dat overkill absoluut niet bestaat wat betreft computers, om de doodsimpele reden dat de software welke word bedacht steeds meer snelheid, kracht en ruimte vraagt.\r\nWat nu overkill lijkt is morgen een standaard PC.\r\nEen i7 PC zoals de Medion heeft als je even rond kijkt maar een klein prijsje voor wat je krijgt in vegelijk met andere merken en dezelfde spec\'s.\r\nDaarbij geeft Medion goede garantie en zij houden zich netjes aan de wettelijke termijn, waar veel A-merken nogal eens problemen geven. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2012 Uiteraard is extra headroom aan te raden, maar realiseer je wel dat tussen de Core i7 en de Core i5 wezenlijk niet zoveel verschil zit: Alleen ondersteuning voor HyperThreading.\r\n\r\nWat dat betreft zal bij gebruik van applicaties waarbij HT er weinig tot niet toe doet, de keuze tussen Core i7 en Core i5 om het even zijn. Beide processorreeksen zullen bij dit gebruik ongeveer even snel verouderen ...\r\n\r\nEn dat verouderen vind ik bij niet zo intensief gebruik ook wel meevallen. Laatst heb ik nog voor een familielid een zes jaar oude PC met Core 2 Duo E6600 processor voorzien van wat extra geheugen en verse Windows 7 installatie en die werkt voor het \'normale\' huis-, tuin- en keukengebruik\' waar Obelix71 het ook over heeft nog bijzonder vlotjes. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2012 Waar het om gaat is dat je eigenlijk de eerst komende 3 á 4 jaar voldoende hebt (dat heb je toch niet of het nu een i7 of i5 is) maar er zit ook wezenlijk meer verschil tussen de Medion en de Paradigit enforcer zo heeft de Medion 500 Gb meer HD ruimte en 2 Gb meer geheugen, maar als ik het mij nog goed herinner ook een beter videokaart.\n\nOff topic: ik wacht eigenlijk nog steeds op een ROM besturingssysteem welke dus niet meer kan worden aangetast door virussen en dus altijd schoon en vlot loopt.\nDat het mogelijk is dat zie je wel aan o/a Ubuntu welke vanaf een DVD/CD perfect draait en warmee je de volgende dag zonder verlies in open office verder kunt gaan met je project omdat dit gewoon bewerkbaar op de HD staat. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2012 Ik moet Obi echt gelijk geven. Mijn oude pc een Q6600 quadcore met 8GB en een ssd was niet merkbaar veel langzamer, dan m\'n nieuwe pc met een i7 3770K met 8Gb en dezelfde ssd. \nDit geldt dan voor normaal huis, tuin en keuken gebruik.\nKijk als ik er straks video mee ga converteren etc. zal ik het verschil denk ik heel goed kunnen merken.\nDe i7 is (nog) niet \"opgevoerd\". \n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2012 Met een SSD kun je inderdaad ook voor wat oudere PC\'s nog behoorlijk wat snelheidswinst halen, als ze maar SATA drives ondersteunen. Zo heb ik ook al menig laptopje een tweede leven gegeven, terwijl hun eigenaren deze wegens trage werking al bij het oud schroot wilden gooien.\r\n\r\nBijv. laatst eentje met Core 2 Duo T7250, 2GB RAM en (nota bene!) Windows Vista SP2: 60GB SSD van 50 euro erin, herinstallatie van Vista en de Windowtjes vliegen open en dicht als ze nooit eerder gedaan hebben ... \r\n\r\nAan de andere kant geeft stroke33 ook wel aan dat een clean besturingssysteem cruciaal is voor een vlotte werking van je PC. Je ziet ook zo vaak gevallen voorbij komen dat mensen liever eerder hun PC vervangen dan dat ze een schoningsactie (laten) uitvoeren. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2012 Bedankt voor de reacties.\nZal nog eens nadenken over i5 en i7. Begrijp dat het (momenteel) overkill is, maar, zoals Stroke33 aangeeft, geen idee wat de toekomst zal brengen aan wensen/eisen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen