Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Hoi, ik wist niet waar ik deze vragen het beste kon stellen op dit forum.\r\n\r\nIk ga een SSD van 120 GB in mijn computer zetten.\r\nDaarop ga ik Windows 7 64 bits zetten (momenteel heb ik 32 bits)\r\n\r\nIk heb een MSI moederbord met 4 GB geheugen en E8500 processor.\r\n\r\nDe DVD brander zit op een IDE plug.\r\nDe harde schijven op een SATA (300 dacht ik)\r\n\r\nAls ik hem in de computer heb gezet en de \"oude harde schijf\" waar W7 32 op staat op de PCIe kaart zet (samen met een 3 TB schijf) (ik heb standaard maar 4 SATA op het moederbord en kan er 3 van gebruiken) 2 zitten onder de grafische kaart en er is geen haakse sata die andersom erop kan (zo ver ik heb kunnen vinden)\r\n\r\nAls ik Windows 7 64 bits in de DVD stop en stel hij start niet automatisch op, wat kan ik dan het beste doen en hoe?\r\n\r\nAls het klaar is, is het dan verstandig om bepaalde dingen op een andere schijf / partitie te zetten? bijvoorbeeld waar nu Windows 7 32 bits op staat (187 GB partitie) (die partitie wil ik formateren).\r\n\r\nZijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Je sluit de ssd aan op de eerste sata poort. De oude hd koppel je los.\nJe stelt in het bios in dat je van dvd wilt opstarten en plaatst de w7 dvd en start daarvan af op. \n\nEn deze zin begrijp ik helemaal niet : \n[QUOTE]en de \"oude harde schijf\" waar W7 32 op staat op de PCIe kaart zet (samen met een 3 TB schijf)[/QUOTE]\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Hier heb ik verschillende SSD\'s ingebouwd en ik heb de nieuwe SSD schijf in de pc of laptop gehangen en de \"oude\" HDD schijf als een externe schijf aan de pc/laptop gehangen (vooral bij laptops moet je zo werken, bij pc\'s kan je de \"oude\" schijf als \"Slave\" er aan hangen)\r\nIk heb dan een Disk Clone programma gebruikt om de oude HDD 1:1 op de nieuwe SSD schijf te kopieren. Tot zo ver heb ik absoluut geen problemen ondervonden van deze methode van werken.\r\nUiteraard kan je ook een verse installatie doen van Win7. Voor zover ik weet hoef je niets in de BIOS te veranderen om de SSD te gebruiken, uiteraard wel een SATA aansluiting nodig, en opstarten van de Win7 DVD.\r\nEen mogelijk probleem met \"mijn\" methode is dat als de oorspronkelijke schijf erg vol is dat je dan wel ruimtegebrek kan krijgen met een kleinde SSD schijf, dan is het aan te raden om alleen Win7 erop te zetten en de rest op de \"oude\" schijf te laten. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Om optimaal van de snelheid van een ssd gebruik te maken, moet in het bios de sata instelling op AHCI worden gezet.\nVerder wordt bij een Diskclone geen Trim ingesteld, dat gebeurt alleen als je W7 er vers op zet. \nIn sommige gevallen zal een \"clone\" wel werken, maar de vraag is dan of het optimaal werkt en de levensduur van je SSD niet ernstig beperkt.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Dat is is zeker waar maar bij de meeste (moderne) moederboorden staat AHCI als default ingesteld.\r\nOm te controleren of TRIM aanstaat volg de instructies van onderstaande link en je kan het dan indien nodig ook activeren\r\n\r\n[url]http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2046160[/url]\r\n\r\nWaarom zou het iets \"beschadigen\" aan de SSD? Er zijn ook genoeg fora die juist melden dat het TRIM gebeuren niet echt veel uitmaakt op de hele levens ciclus van een SSD...... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 [QUOTE]bij pc\'s kan je de \"oude\" schijf als \"Slave\" er aan hangen)[/QUOTE] \nBij S-ATA bestaat er niet zoiets als \"Slave\"\nEn verder ben ik het met Niekie eens dat als je een SSD schijf gaat gebruiken voor je OS, je deze eerst alleen aansluit op je Moederbord, dus zonder andere HDD\'s om te voorkomen dat Windows een 100MB boot partitie aanmaakt op de reguliere HDD(dit is mij dus ook gebeurt toen ik m\'n SSD voor het eerst in gebruik nam) die daarna dus niet meer te verwijderen is zonder dat je opstart problemen krijgt. Verder zorgt TRIM ervoor dat alle geheugencellen in de SSD gelijkmatig worden gebruikt, i.p.v. een klein groepje constant, dit verlengt wel zeker de levensduur van de SSD. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Ik heb het woord \"beschadigen\" niet gebruikt dacht ik. \nIk zeg iets over de levensduur.\n\n[QUOTE]The TRIM command is designed to enable the operating system to notify the SSD of which pages of data are now invalid due to erases by the user or operating system itself. During a delete operation the OS will not only mark the sectors as free for new data, but it will also send a TRIM command to the SSD with the associated LBAs to be marked as no longer valid. After that point the SSD knows not to relocate the data from those LBAs during garbage collection. [B]This will result in fewer writes to the flash, reducing write amplification and increasing drive life[/B]. Different SSDs will act on the TRIM command somewhat differently so the final performance can also be different between different SSDs[/QUOTE]\n\n[url]http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM[/url]\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 21 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 [QUOTE=eugene;620321]Dat is is zeker waar maar bij de meeste (moderne) moederboorden staat AHCI als default ingesteld.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nTS heeft het over een moederbord, waar de dvd nog via IDE aangesloten zit, dus ik schat dat het geen \"modern\" moederbord is, maar een jaar of 4 oud. \r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2012 [QUOTE=Niekie30;620327]TS heeft het over een moederbord, waar de dvd nog via IDE aangesloten zit, dus ik schat dat het geen \"modern\" moederbord is, maar een jaar of 4 oud. \r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nInderdaad mijn moederbord is ongeveer 4 jaar oud.\r\n4 SATA aansluitiingen, waarvan ik er 1 niet kan gebruiken (helaas). Zit achter de grafische kaart. En maar 1 kan ik gebruiken met een haakse plug.\r\n\r\nAls ik de HD waar nu Windows op staat aansluit op de PCIe kaart en de andere 2 laat zitten. Werkt dat tijdens installeren?\r\nKrijg je geen problemen als je alleen met de SSD opstart?\r\n\r\nHoe kan ik het beste in de BIOS iets aanpassen (indien nodig)\r\nMSI bord. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2012 Nee je krijgt geen problemen als je alleen met de ssd opstart. Daar zet je dus gelijk Windows op. Sluit hem wel aan op de eerste (laagst genummerde) sata poort. De andere hd\'s laat je even los, totdat W7 er goed opstaat. Daarna sluit je ze weer aan en stel je in het bios in, dat de pc vanaf de ssd moet opstarten. \nDaarna kan je Windows op de oude hd verwijderen. \nHierna moet je wel weer alle programma\'s opnieuw installeren.\nAls ik een ssd van 120 GB bij iemand er in zet, zet ik de persoonlijke dat altijd op een andere schijf. Programma\'s zet ik wel allemaal op zo\'n ssd. (starten ze lekker snel op).\nJe moet voor je gaat installeren kijken of je in het bios sata op AHCI kunt zetten.(niet alle moederborden hebben die mogelijkheid) Gaat dat niet, is dat geen ramp, dan is alleen je ssd een fractie minder snel, maar dat merk je bijna niet. \n\nOver de bios aanpassen: Om Windows te installeren vanaf de dvd, moet je wel de \"first boot\" op dvd zetten natuurlijk. \n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2012 De DVD als eerste laten opstarten, doe je dat in de BIOS met Boot Sequence?\r\n\r\nEn als je klaar bent, zet je hier de SSD als eerste opstarten?\r\n\r\nIk heb een MSI P6NGM moederbord. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2012 Dat is inderdaad juist!\nEn daarna de pc uit, steker 220 eraf en de oude hd weer aansluiten en daarop de map Windows een andere naam geven en later weg mikken.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2012 [QUOTE=Niekie30;620562]Dat is inderdaad juist!\r\nEn daarna de pc uit, steker 220 eraf en de oude hd weer aansluiten en daarop de map Windows een andere naam geven en later weg mikken.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nBedankt, mag je die hele schijf partitie ook formateren? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2012 Jazeker. Als je maar zeker weet dat je alle belangrijke data eraf hebt gehaald van te voren. Denk ook aan mail, contactpersonen en favorieten.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2012 [QUOTE=Niekie30;620583]Jazeker. Als je maar zeker weet dat je alle belangrijke data eraf hebt gehaald van te voren. Denk ook aan mail, contactpersonen en favorieten.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nOk bedankt.\r\n\r\nVoor e-mail backup, heb ik het programma \"EZ eMail Backup\"\r\nOf is er een beteren of makkelijker en snellere oplossing? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2012 Dat ligt eraan wat je gewend bent en welk email programma je gebruikt.\nAls de pc nog draait, exporteer ik mail, account, contactpersonen naar een extern medium.\nBij Microsoft Outlook is het voldoende om de .pst file weg te zetten. Die staat in de verborgen map Appdata/local/microsoft in je gebruikers omgeving.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2012 [QUOTE=Niekie30;620637]Dat ligt eraan wat je gewend bent en welk email programma je gebruikt.\r\nAls de pc nog draait, exporteer ik mail, account, contactpersonen naar een extern medium.\r\nBij Microsoft Outlook is het voldoende om de .pst file weg te zetten. Die staat in de verborgen map Appdata/local/microsoft in je gebruikers omgeving.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nIk gebruik Outlook en Windows Live.\r\n\r\nOutlook voor mij zelf en Windows Live voor mijn vrouw.\r\n\r\nWaar kan ik de .pst file\'s vinden? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2012 De .pst file van MS Outlouk staat in C:/gebruikers/\"naam/Appdata/local/microsoft zoals ik al tikte. Wel van te voren even bij de mapopties (via \"organiseren\" en dan Map en zoekopties > 2e tabblad) verborgen bestanden op zichtbaar aanvinken, anders zie je appdata niet.\n\nPas op hoe je exporteert. Ik ken ze niet allemaal uit m\'n hoofd de mogelijkheden, maar hou (als dat mogelijk is) bij het exporteren, rekening met het programma, waarin je ze straks wil importeren. \nContactpersonen exporteer ik altijd als .csv bestand, dat kan elke email cliënt lezen.\n\nWindows Live staat in dezelfde \"Microsoft\"map in appdata. Alleen moet je daar in het programma zelf even de contacten exporteren, voor de zekerheid. \n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2012 [QUOTE=Niekie30;620659]De .pst file van MS Outlouk staat in C:/gebruikers/\"naam/Appdata/local/microsoft zoals ik al tikte. Wel van te voren even bij de mapopties (via \"organiseren\" en dan Map en zoekopties > 2e tabblad) verborgen bestanden op zichtbaar aanvinken, anders zie je appdata niet.\r\n\r\nPas op hoe je exporteert. Ik ken ze niet allemaal uit m\'n hoofd de mogelijkheden, maar hou (als dat mogelijk is) bij het exporteren, rekening met het programma, waarin je ze straks wil importeren. \r\nContactpersonen exporteer ik altijd als .csv bestand, dat kan elke email cliënt lezen.\r\n\r\nWindows Live staat in dezelfde \"Microsoft\"map in appdata. Alleen moet je daar in het programma zelf even de contacten exporteren, voor de zekerheid. \r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nKan ik de hele inhoud van in de map gebruikers (NAAM) kopiëren?\r\nOf neem je dan veel troep mee of niet niet alles? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2012 Als backup is dat mogelijk, maar ik zou \'m niet in het geheel terugzetten. Dat geeft inderdaad teveel troep. Bij terugzetten zou ik dan alleen de noodzakelijke delen eruit vissen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen