Een vriendin werd gebeld door een Engels sprekende dame, die zei dat ze van Microsoft Security was. Gaf zelfs haar naam en een telefoonnummer. Zei dat de pc van mijn vriendin een virus had, en binnen 3 uur zou crashen. Dat kon voorkomen worden door een programma van € 169 te kopen. Mijn vriendin moest wat handelingen op de pc verrrichten, en zag toen dat de besturing overgenomen werd. Ze heeft gezegd dat ze het met haar man zou bespreken, en dan terug zou bellen. Ze heeft mij gebeld, en ik heb gezegd dat dat natuurlijk oplichters zijn. Gezegd dat ze de pc uit moest zetten, en stekker eruit. Ze heeft ook hun banken gewaarschuwd, tot nu toe gelukkig geen gekke dingen gebeurd.\r\nHeb nu hun pc, een Lenovo desktop met Windows 7 Home Premium, onder handen. Heb laten scannen door AVG Free, die vond niets. Daarna met mijn Panda Internet Security, die vond 20 geînfecteerde bestanden, maar waren allemaal cookies, dus misschien niet zo erg? Panda heeft ze verwijderd.\r\nWat kan ik nu het beste doen om er zeker van te zijn dat de pc schoon is? \r\nTerugzetten naar de fabriekssinstellingen?\r\nOf nog een antimalware programma draaien?\r\nIk lees hier ook vaak iets over HijackThis, maar dat heb ik nog nooit gebruikt.\r\nHoor graag jullie suggesties.
Vraag
Anoniem2
Link naar reactie
Beste reacties voor deze vraag
45
Populaire dagen
15 aug
9
24 aug
9
12 aug
7