Ga naar inhoud

Welke upgrade nodig voor videobewerking?


system_halo

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! Ik hoop dat ik en op het goede forum zit en in de juiste categorie, maar zo niet dan hoor ik het wel :) Ik heb een tijd geleden een gopro gekocht en vind het leuk om van al deze beelden een compilatie te maken. Nu doe ik dat op dit moment heel simpel met Windows Movie Maker (wil dit in de nabije toekomst proberen met andere software, zoals Adobe Elements) maar wat ik nu heb is dat mijn computer redelijk vaak vastloopt als ik video's bewerk. Vastlopen wil in dit verband zeggen dat MovieMaker ermee stopt en ik deze opnieuw moet laden. Nu weet ik dat mijn computer vrij oud is (ik denk onderhand wel 10 jaar) maar nu weet ik er niet zoveel van hoe ik dit kan oplossen. Vandaar mijn vraag hier :) Ik zit namelijk met het volgende: 1. Wat zouden jullie mij aanbeleven om deze video's 'makkelijk' te kunnen bewerken? Ik zit zelf te denken aan wat extra geheugen en een nieuwe videokaart, maar ik weet niet of de rest van mijn computer dan wel goed genoeg is. Ik heb de volgende specs: Intel Core 2Quad CPU Q9400@2,.66 GHz 8 GB Intern geheugen Windows 10, 64 bit Samsung SSD 850 EVO 250 GB ATA Device NVIDEA GeForce GTX 260 ACPI x64 - based PC Nog wat meer informatie: verder dan video's bewerken doe ik vrij weinig op de computer. Het gaat dan om word, wat surfen en that's it eigenlijk. Zouden jullie mij verder kunnen helpen? Qua budget doe ik niet al te moeilijk (al koop ik liever geen nieuwe pc, maar als dat wel het enige en juiste advies is dan hoor ik dat ook gaag).
Link naar reactie
Met name de videokaart is belangrijk. Als je kijkt naar videokaarten op Tweakers (https://tweakers.net/categorie/49/videokaarten/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hrUA), dan zie je dat er een sprong wordt gemaakt van 2 naar 4 GB. Niks ertussen, maar wel een enorm prijsverschil. 4 GB is echter wel aan te raden als je echt zware video gaat bewerken. Verder zou je ook een upgrade van de processor kunnen overwegen, maar ook dat hangt af van hoe zwaar je grafische zaken worden. Verder zit het met je geheugen en je SSD wel goed.
Link naar reactie
Bij videobewerking is belangrijk de software: het is data intensief en je wilt geen bugs. Verder is door de hoeveelheid data verwerkingssnelheid door de cpu of door de gpu (videokaart) van belang om vlot te kunnen werken. Gpu’s kunnen veel sneller zijn bij bepaalde functies in de software dan de cpu. Stabiliteit van de software kun je zelf testen als ook de snelheid van je systeem. Kijk in de informatie over je software welke cpu’s en gpu’s worden aangeraden (en waarom). Samenvattend zou ik zeggen: je hardware zou nog snel genoeg kunnen zijn, maar je software lijkt niet stabiel (test eventueel alle hardware componenten als je daar een fout vermoedt, kijk eens in het Windows’ log naar aanwijzingen omtrent de oorzaak voor de crashes).
Link naar reactie
Ik zit met een soortgelijk probleem en ben aan het zoeken geweest naar een videokaart en kwam uit op de Asus PH-GTX1050 TI-4G, de voeding van mijn PC = 350 Watt en wil daar dan een 550 Watt voor plaatsen. Probleem zou kunnen zijn dan het MB een PCI Ex 16.1 heeft en dat de Asus 16.3 is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...