Ga naar inhoud

Excel-formule


Aanbevolen berichten

ik heb de volgende vraag over een excel-formule\r\n\r\nik heb in kolom A een bedrag inclusief BTW in Kolom B een btw-code 1, 2 of 0\r\n(1=19% 2=6% en 0=0%)\r\nvervolgens wil ik graag als er BTW-code 1 wordt ingevuld in kolom C de 19% BTW terugzien en als BTW-code 2 wordt ingevuld in kolom D de 6% BTW als er een 0 wordt ingevuld dan mogen beide leeg blijven.\r\nHoe moet dan deze formule er uit komen te zien?\r\n\r\nBij voorbaat dank voor het meedenken\r\n\r\n:confused: Joop
Link naar reactie
[QUOTE=DaJoop;577677]\r\nik heb in kolom A een bedrag [b]inclusief[/b] BTW in Kolom B een btw-code 1, 2 of 0\r\n(1=19% 2=6% en 0=0%)\r\nvervolgens wil ik graag als er BTW-code 1 wordt ingevuld in kolom C de 19% BTW terugzien[/QUOTE]\r\n\r\nNog 1 opmerking: volgens mij berekenen de eerder genoemde formules 19% over het bedrag in kolom A. Terwijl daar het bedrag incl. btw staat.
Link naar reactie
Je bent inderdaad aan het berekenen over een bedrag waar al BTW in zit, die moet je er dus uithalen om te kunnen zien wat de b.t.w. is.\r\n\r\nEen bedrag incl. b.t.w. is eitelijk 100% kaal bedrag+19% b.t.w.=119% bedrag incl. b.t.w.. Een bedrag zonder b.t.w. is dus 100/119*bedrag incl. b.t.w.\r\n\r\nZelfde dus voor bij 6% dan wordt het 100/106*bedrag incl. b.t.w.\r\n\r\nDus niet delen door 100 maar door het percentage incl. b.t.w. dus delen door 119 of 106.\r\nJullie mogen er zelf de formules bij maken, want daar ben ik dan weer wat minder goed in.:)
Link naar reactie
[quote]Dat geeft het bedrag ex. BTW, niet het BTW bedrag.[/quote]\r\nJa dat schreef ik er toch ook duidelijk bij?\r\n\r\nMaar dan weet je wel het BTW bedrag door het verschil van elkaar af te trekken.\r\nIn Excel taal als volgt bijvoorbeeld (simpele formule):\r\nA = bedrag incl. b.t.w.\r\nB = bedrag excl. b.t.w.\r\nC = b.t.w. bedrag\r\n\r\nZet in B1 de formule:\r\n=100/119*A1\r\n\r\nIn C1 doe je dan:\r\n=SOM(A1-B1)\r\n\r\nDaarom schreef ik ook dat jullie zelf het even moesten vertalen naar een excel formule omdat ik daar niet zo goed in ben.\r\nJe kunt dit namelijk ook doen op 1 regel, dus gelijk B1 van A1 aftrekken na het berekenen van het bedrag zonder b.t.w. alleen weet ik niet hoe dat moet.\r\n\r\nIk ben dus even op zoek gegaan (Google rules) en als je in A1 het getal incl. 19% b.t.w. zet, dan kun je deze formule in B1 gebruiken om het b.t.w. bedrag te krijgen:\r\n=A1-100/119*A1\r\n\r\nEn dan komt in B1 het b.t.w. bedrag te staan.\r\n\r\nMet de wijze waarop DaJoop het graag zou willen zou het iets als dit moeten worden:\r\n=ALS(B1=1;A1-100/119*A1;ALS(B1=2;A1-100/106*A1;ALS(B1=3;\"\";\"\")) )\r\n\r\nZoiets dus, alleen staat nu nog niet elk bedrag in elke gewenste kolom.\r\nHoe dat moet weet ik ook niet precies. Met deze formule komt de uitkomst in die kolom waar de formule is geplaatst.
Link naar reactie
Graag gedaan hoor en succes alvast.\r\n\r\nLet wel goed op bij handleidingen. Ik zag namelijk op diverse sites en forums hulpformules waar gewoon 19% berekend werd. Nadeel is dat deze 19% dan wel berekend wordt van het bedrag inclusief b.t.w. Dus van 119% wordt dan 19% berekekend en van 119% afgetrokken maar dat is fout.\r\n\r\nJe kunt het altijd snel controleren door een bedrag van 50 euro te nemen bijvoorbeeld.\r\nInclusief b.t.w. is dat 59,50 dus het b.t.w. bedrag moet altijd 9,50 worden.\r\nMet de foute formule wordt dit b.t.w. bedrag iets van 11,30. Als je dat van 59,50 aftrekt kom je onder het originele bedrag van 50 euro uit.;)\r\n\r\nSucces!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...