Ga naar inhoud

Hardeschijf "Klonen"


Aanbevolen berichten

Hoi,\r\n\r\nIk werk voor een computer bedrijfje. \r\nRegelmatig krijg ik computers van klanten mee naar huis om deze te\r\nherinstalleren. Ik moet van mijn baas een exacte kopie maken van de harde schijf \r\nals backup. Ik moet dit doen door de harderschijf uit te bouwen en aan mijn pc te hangen\r\nen vervolgens de completen inhoud van de C:\\ te kopieren naar een externe harderschijf.\r\n\r\nIk vind dit nogal lastig omdat niet alle (windows) bestanden te kopieren zijn (door een of\r\nandere beveiliging) Hij stopt dan met de foutmelding dat een bestand niet gekopieerd\r\nkan worden maar hij geeft niet aan welk bestand. Vervolgens gaat hij niet meer verder.\r\n\r\nIk gebruik nu total commander om de bestanden te kopieren. Ik krijg nu een melding welk bestand niet gekopieerd kan worden en als ik dit bestand negeer gaat hij mooi verder.\r\nMaar nu moet ik dus nog steeds erbij blijven zitten om steeds op negeren te klikken.\r\nEn de optie \"alles negeren\" is ook niet de oplossing omdat dan misschien bestanden \r\novergeslagen worden die van belang zijn voor de klant.\r\n\r\nNu is mijn vraag geeft het een programma dat een exacte kopie maakt van de hardeschijf\r\nen alle rechten negeerd. Dus gewoon alles letterlijk kopieert ????\r\n\r\nLET OP: ik heb niks aan een image omdat ik dan niet bij de bestanden zelf kan maar \r\nalleen de image kan terug zetten. Ik wil dus echt een exacte kopie van de hdd hebben\r\nme de directory\'s.\r\n\r\nKan iemand mij helpen ???\r\n\r\nBij voorbaat dank,\r\nRogé
Link naar reactie
Met welk doel wil je (baas) dit hebben? Als hij de info op de harde schijf wil terug zetten, dan is een image toch voldoende? Als het gaat om de belangrijke bestanden van de klant, dan volstaat het toch om alleen die gegevens te kopiëren die van belang zijn?\n\nAls je een 1 op 1 kopie wilt hebben, ga je het, zoals je al hebt gemerkt, niet redden met kopiëren. Daarvoor is juist een image bedacht. Heel misschien dat kopiëren lukt, als je niet van die schijf opstart? Meestal wordt blokkade veroorzaakt doordat bestanden in gebruik zijn.\n\nHoe kopieer je de bestanden waarop je een melding krijgt? Als een \'klantenbestand\' niet gekopieerd wil worden, dan zal daar een (goede) reden voor zijn.
Link naar reactie
De precieze reden waarom dit zo moet weet ik ook niet.\r\nIk heb ook al voorgesteld alleen de noodzakelijke data van de klant te backuppen\r\ndit scheelt nog eens heel veel tijd en nutteloze data ook. Toch\r\nwil hij persee een volledige kopie hebben ??????\r\n\r\nIk bouw de hardeschijf uit de pc van de klant en hang hem aan een apparaatje. \r\nVia dit apparaatje word hij gewoon op een USB poort aangesloten.\r\nIk selecteer vervolgens alle bestanden in de C:\\ root en kopieer deze\r\nnaar een directory die ik aangemaakt heb op mijn externe hdd.
Link naar reactie
[QUOTE=i-guy;572792]Ik werk voor een computer bedrijfje. [/QUOTE]\r\nEn dan zo\'n vraag stellen ;)\r\n\r\nAfijn, de meeste imaging-software heeft mogelijkheden om de inhoud van een image te bekijken en daar individuele bestanden uit te halen als dat nodig is.\r\n\r\nEventueel kun je ook een kloon maken van de harde schijf op een andere harde schijf. De inhoud van die kloon kun je vervolgens gewoon via Windows benaderen.
Link naar reactie
De beste ict-ers hebben ook wel eens vragen ....\r\nIk ben ook maar een mens\r\n\r\nEn zo\'n kloon wilde ik ook maken als je goed gelezen had.\r\nEn dat die via windows benaderbaar is was precies wat ik zocht.\r\n\r\nMaar i.p.v. zown berichtje te sturen met wat kan heb ik er meer aan als je stuurt\r\nhoe het moet. Want dat was eigenlijk de opzet van deze post.\r\n\r\nMaar toch bedankt voor je reply
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;572802]Even Google bezoeken daar staan er legio ook echt voordelige programma,s[/QUOTE]\r\n\r\nHad ik al gedaan voordat ik een post deed,\r\nik heb inderdaad al enkele programma\'s gevonden maar die werken allemaal\r\nmet images. En ik hoopte eigenlijk dat iemand uit ervaring kon zeggen\r\n\r\nDeze werkt goed of dat gaat het best.\r\n\r\nDit zou mij erg veel tijd in proberen besparen.
Link naar reactie
[QUOTE=i-guy;572797]De precieze reden waarom dit zo moet weet ik ook niet.\r\nIk heb ook al voorgesteld alleen de noodzakelijke data van de klant te backuppen\r\ndit scheelt nog eens heel veel tijd en nutteloze data ook. Toch\r\nwil hij persee een volledige kopie hebben ??????\r\n.[/QUOTE]\r\n\r\nIk heb m\'n hele leven nog nooit iets gedaan waar ik de noodzaak niet van inzag, of waarvan deze niet werd uitgelegd, dat ten eerste\r\n.\r\nIk heb gedurende een jaar of 6 tot 8 zo\'n 700 pc\'s/laptops voor collega\'s, kennissen, familie en aanverwante artikelen opnieuw geïnstalleerd, na een storing of reparatie.\r\nVolgens mij snapt je baas het niet helemaal.\r\n\r\nWat backup ik van een pc/laptop die in reparatie gaat:\r\n\r\nMappen in de root van C: die door de gebruiker zelf zijn aangemaakt.\r\nDe standaard zichtbare mappen in alle gebruikers omgevingen, zoals docs, favs, afbeeldingen etc. (soms meerdere gebruikers)\r\nDe email berichten, contactpersonen en het mailaccount (die laatste als de pc nog op te starten is)\r\n\r\nVerder NIETS uit de C:/Windows map. NIETS uit de map program-files. Jammer dan van de data van een game,(tenzij ze dit van tevoren aangeven) maar hele programma\'s zijn niet los te back-uppen.\r\n\r\nJou vraag is overigens niet echt op te lossen. Voor XP zou het misschien nog gaan, als er geen \"persoonlijke\" data mappen zijn gemaakt door de gebruiker. (Ik ga er even vanuit dat het ding niet meer opstart en de schijf aan jou pc hangt via de usb adapter)\r\nVoor Vista en Windows 7 wordt het al heel lastig, omdat daar NTFS voor de beveiliging zorgt van bepaalde bestanden.\r\n\r\nSoms start ik de betreffende pc/laptop op via een speciale bootable XPPE cd, waardoor wel wat meer bestanden zijn weg te zetten. Een andere keer werk in via eenzelfde adapter als jij beschrijft.\r\nMaar ik ken geen programma wat elk bestand van elke systeemschijf voor je weg kan zetten in een direct gemakkelijk leesbare vorm.\r\n\r\nHet enige is dan een image maken en die op een andere schijf weer uitpakken om hem te kunnen uitlezen, maar dat verkort jou werktijd niet.\r\n\r\nVerder zie ik er totaal het nut niet van in, om een Windows map te backuppen. Die gaat er toch normaal gesproken opnieuw op en er staat normaal geen echte data in van de gebruiker. \r\n\r\nOverigens zou ik bij Commander wel op \"alles negeren\" persen, want hier wordt je gestoord van en je mist niets meer of minder. Vooral als je het nog thuis moet doen ook. \r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Tja....ik heb ook wel eens gewerkt met een baas die er weinig de hoogte van had (ik druk me mild uit:( )\nIn Computeridee nr 2/2011 staat een verhaal van de FAQman \"Red de herstelpartitie\". Hij geeft hier een workshop om een sector-voor-sector kloon te maken van de schijf. Daarvoor gebruikt hij MiniTool Partition Wizard Home Edition \nHij zet de kloon op een HD in een kastje die je kunt uitbouwen en zo huppekee in een Desktop of laptop (dan wel 2,5 inch neem ik aan) kan zetten als de origineel crasht. \n\nTja...(alweer) je kan je baas voor stellen om 100 HD\'s te kopen en 100 HD casings (weet niet hoeveel klantjes te baas heeft).\n\nJe kan natuurlijk ook een aantal sector-voor-sector kloons op aparte partities van een grote HD zetten, maar dan kan je alleen de eerste opstarten en de overige moet je terugzetten. En dan kan je net zo goed images maken!!!\n\nEdit: alweer was Niek eerder...
Link naar reactie
[QUOTE=i-guy;572792]Hoi,\r\n\r\nIk werk voor een computer bedrijfje. \r\nRegelmatig krijg ik computers van klanten mee naar huis om deze te\r\nherinstalleren. Ik moet van mijn baas een exacte kopie maken van de harde schijf \r\nals backup[/QUOTE]\r\n\r\nRaar verhaal, maar als jouw baas dat wil, dan vraag je toch aan jouw baas om een programma om dat te doen??????
Link naar reactie
[QUOTE]\r\nAfijn, de meeste imaging-software heeft mogelijkheden om de inhoud van een image te bekijken en daar individuele bestanden uit te halen als dat nodig is.[/QUOTE]\r\n[QUOTE]\r\nRaar verhaal, maar als jouw baas dat wil, dan vraag je toch aan jouw baas om een programma om dat te doen?????? [/QUOTE]\r\n\r\nJe kan je baas bijv voorstellen deze te kopen die in tests vaak op de eerste plaats eindigt [url]http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/index.html[/url]
Link naar reactie
[QUOTE]Nu is mijn vraag geeft het een programma dat een exacte kopie maakt van de hardeschijf\r\nen alle rechten negeerd. Dus gewoon alles letterlijk kopieert ????\r\n\r\nLET OP: ik heb niks aan een image omdat ik dan niet bij de bestanden zelf kan maar \r\nalleen de image kan terug zetten. Ik wil dus echt een exacte kopie van de hdd hebben\r\nme de directory\'s.[/QUOTE]\r\n\r\nDat verhaal klopt toch van geen kant en is onjuist. Er is genoeg software die een hele stations back-upt en waarbij de mappen en bestanden gewoon toegankelijk en individueel te herstellen zijn. O.a. Norton Ghost 10.0, 12.0, 14.0 nl/15.0 en. Daar noemen ze dat onafhankelijke herstelpunten. Je hebt dan alle data inclusief het besturingssysteem en die back-ups worden niet onderbroken door meldingen.\r\n\r\nAls dat dan niet gaat dan kun je nog altijd met SyncBack (freeware) werken maar deze is voor het besturingssysteem minder geschikt. Echter de mappenstructuur wordt volledig intact op de externe hdd gezet. Dus gewoon met verkenner openen en inzien. Log geeft de bestanden die niet zijn gekopieerd. geen onderbrekening. Profiel maken > Uitvoeren > Scannen en Kopiëren.
Link naar reactie
[QUOTE=i-guy;572792]Hoi,\n \n \n \n \n \nLET OP: ik heb niks aan een image omdat ik dan niet bij de bestanden zelf kan maar \nalleen de image kan terug zetten. Ik wil dus echt een exacte kopie van de hdd hebben\nme de directory\'s.\n \n[/QUOTE]\n \n \nIk vind het maar een raar verhaal.\nDe klant is er alleen maar bij gebaat dat je de hele image terug kunt zetten.\nWaarom zouw de komputerzaak bij de afzonderlijke (prive) bestanden van de klant moeten kunnen komen.:confused:\n \nOok een erg rare komputerzaak ,die hier ,op een hobby forum zulke info moet komen vragen.:rolleyes:
Link naar reactie
[QUOTE]Ook een erg rare komputerzaak ,die hier ,op een hobby forum zulke info moet komen vragen[/QUOTE]\r\nVolgens mij kan iedereen vragen wat die wil.\r\n\r\n[QUOTE]Ja en wees eerlijk een Harddisc Clonen is een fluitje van een cent[/QUOTE]\r\n\r\nKun jij dat eens uitleggen wat dat precies is en hoe dat dan moet. Hoe en waar gebruik je die cloon dan precies. Ik ben maar een leek en vraag me wel eens af of ik de SSD kan clonen en in dezelfde of andere pc kan zetten en kun je dan ook die SSD gelijk houden aan de eerste als je snapt wat ik bedoel. Niet te ingewikkelde taal graag. Maar stap voor stap hoe te handelen.
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;573075]Stel je wil een grotere Harddisc dan hang je dus een grotere Harddisc bij in je Computer\r\n\r\nNiet via USB maar gewoon aan het moederbord wel even ntfs formatteren.\r\n\r\nDe harddisc moet dus wel gezien worden bij schijfbeheer.\r\n\r\nDan het Clone programma opstarten en het menu volgen.\r\n\r\nIs de Clone geslaagd ?? dan de Harddisc wisselen dus de oude eruit nieuwe op de plaats van de oude.\r\n\r\nOpstarten en klaar.[/QUOTE]\r\n\r\nPrecies.... Zo simpel is het, zolang de nieuwe schijf (normale HD of SSD, maakt niets uit) maar even groot of groter is dan de bronschijf.
Link naar reactie
Als dat via het moederbord moet dan moet ik de kast openmaken en is dat dan een tweepolige stekker die ik er zo in kan duwen. Snap je wat ik bedoel? Waarom zit die aansluiting dan niet aan de buitenkant van de pc. Waar zit dat clone programma? Hoe zit het dan met de licentie?\r\n\r\nedit:\r\nIk heb daar totaal geen verstand van en begin daar ook niet aan. Dan kom ik wel op de fiets naar Hengelo (ov).\r\n\r\nGroet, De Hulk en bedankt voor de tip.
Link naar reactie
Andere vraag. Kun je er een SSD bij inhangen en die licentie van die eerste gebruiken om daar een schone installatie van Windows 7 Ultimate te doen? Ik heb de dvd. De eerste SSD blijft intact. Dit omdat de helft van W7U niet werkt en het advies was een schone installatie te doen maar daar heb ik geen zin in dan liever een nieuwe schijf erbij zetten.
Link naar reactie
[QUOTE]Dan het Clone programma opstarten en het menu volgen.[/QUOTE]\r\n\r\n[QUOTE]Waar zit dat clone programma? Hoe zit het dan met de licentie?\r\nedit:\r\nIk heb daar totaal geen verstand van en begin daar ook niet aan.[/QUOTE]\r\n\r\nDit kloon programma is geschikt voor dummies....dus zeker voor een Hulk van wie ik mij herinner dat hij groot was en sterk en intelligent :mrgreen:\r\n\r\n[url]http://computertotaal.nl/article/22660/volledige-systeemback-up.html[/url]
Link naar reactie
Ziet er goed uit. Helaas een back-up door welk programma ook, is snel verouderd. Dus ik blijf maar met Ghost en SyncBack werken. Met deze programma\'s kun je snel de zaak up-to-date houden en dat is wel nodig als je veel nieuwe, gewijzigde en gedelete bestanden hebt. Crasht het systeem moet je W7 misschien toch opnieuw installeren. Als ik een schijf bijplaats dan laat ik dat wel doen.
Link naar reactie
Het is niet slim om je bestaande harddisk (waar dingen mogelijk niet goed zijn) te gaan klonen.\nAls je altijd een weg terug wilt open houden, naar de huidige situatie op je pc en je Windows[B] en programma\'s[/B] staan op je huidige SSD zou ik het volgende doen:\nZet de pc uit. Verwijder je huidige SSD.\nPlaats de nieuwe en sluit deze aan (2 kabeltjes die op de oude ssd zaten)\n\nPlaats de W7 DVD en stel in de bios in, dat de pc opstart vanaf DVD.\nDruk op een toets, als de pc daarom vraagt, waarna de installatie vanaf dvd begint.\nAlle opties staan in principe juist nl op : \"aanbevolen\". \nHalverwege krijg je nog de keuze op stations opties. Kies daar de juiste HD of partitie. In principe hoef je een nieuwe schijf niet extra te formatteren, dat doet W7 automatisch voor de installatie.\nLet wel op dat je Windows 7 op de juiste HD zet, dus koppel desnoods van te voren van alle andere harde schijven de[B] beide[/B] kabels los. (pc even uit zetten)\nOok moet je een keer je licentiecode van W7 intoetsen. Die zit bij de DVD of staat op een sticker op je pc kast. \nDe pc start 1 of 2 keer automatisch opnieuw op. Kies dan NIET om weer van dvd op te starten. Doe gewoon niets.\nJe krijgt onderweg gelegenheid om een naam aan de pc te geven en later kan je een gebruiker aanmaken.\n\nAls W7 helemaal klaar is met installeren, plaats je de dvd/cd van je moederbord en andere aangesloten hardware en installeert daar zo nodig de drivers van. (Windows 7 vindt echt heel veel zelf uit, maar soms moet je nog een chipset driver van je moederbord installeren. \n\nBerg de oude SSD even goed op.\nZet de pc uit en koppel de andere schijven weer aan. (lieft aan de data kabel waaraan ze zaten. \nStart weer op en installeer antivirus software en de programma\'s die je nodig hebt. \n\nMocht je er niet tevreden over zijn: Je zet de pc uit. Haal de nieuwe SSD eruit en plaatst de oude.\n\nWel tevreden heb je keuzes: 1) Bewaar de oude ssd als backup, hoewel Windows backuppen niet zoveel zin heeft nmm. En het vrij prijzig is om op een ssd een backup te bewaren.\n\nKeuze2: Formatteer de oude SSD en gebruik hem als super snelle data schijf.\n\nKeuze 3: Het bevalt zo goed en je zegt achteraf dat was een \"eitje\" Begin opnieuw maar installeer dan W7 op 2 SSD\'s in raid 0. Hiervoor geldt dat beide ssd\'s liefst even groot zijn. Maar dat raid wordt een heel verhaal apart. Dan moet je het boekje van je moederbord even goed doorlezen wat er staat over raid. Ook ik moet dat nalezen, hoe ik dat straks precies moet doen.\n\nNiek
Link naar reactie
Ik dacht ook al, dat kan toch niet zo moeilijk zijn! In denk in ieder geval dat ik de SSD wel goed kan opbergen.\r\nWestland, bij zee, zon, strand en duinen..., is dat ver van Wierden? \r\n\r\nJouw beschrijving is wel goed en ik zou daar wel voor voelen met een tweede SSD 120GB en nieuwe installatie van W7 Ultimate als je dezelfde licentie kunt gebruiken. Maar het lijkt mij niet verstandig om er aan te beginnen. De zaak draait en nieuwe problemen erbij kan ik eigenlijk niet gebruiken. Ik heb ook geen storingen, maar veel meer dat Windows 7 Ultimate niet werkt zoals ik wil. Ik bedenk ook veel meer zaken dan andere pc-gebruikers en vraag me altijd af kunnen zaken anders, beter, sneller en gemakkelijker en daarnaast moet ik ook nog het gewone werk op de pc doen. Veel mensen hebben wel oplossingen voor de eenvoudige zaken maar als het wat dieper en ingewikkelder wordt dan haken ze af. Wil je een registerwijziging aanbrengen dan roepen ze al direct, daar moet je niet aan beginnen. Wat een onzin!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...