Ga naar inhoud

Disk space

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb een hard disk van 320 gb op mijn laptop met windows 7. Ik heb 2 (eigenlijk drie) partities, allemaal opgemaakt in NTFS. De schijven zijn gedefragmenteerd. Via Windows 7 én Easeus Partition Master wordt het volgende zichtbaar; \n\n-partitie C bevat het OS met enkele downloads (58,59 gb waarvan 19,09 gb niet gebruikt), \n-partitie D. bevat vooral veel filmdata (229,63 gb waarvan 17,61 gb niet gebruikt). \n-Verder is er sprake van een “recovery”partitie van 4,78 gb\n\nAls ik alle zichtbare bestanden op partitie D selecteer en via Eigenschappen zichtbaar maak, wordt aangegeven dat de grootte van de bestanden 93,5 gb is. Dit komt niet overeen met de 212 gb die werkelijk(?) in gebruik zijn volgens Windows 7 en Easeus Partition Master.\n\nWaar moet ik de ontbrekende bestanden of ruimte zoeken?
Link naar reactie
[QUOTE=stroke33;562799]1 B(yte) = 8 bit = 1 KB = 8000 b\r\n1 b(it) = 1 bit = 1 Kb = 1000 b\r\nHet is net hoe welk programma, verkoper, winkel, rekent hetzij met KB of Kb[/QUOTE]\r\n\r\nDat verklaart niet deze grote verschillen. Tree size free bevestigt de eerdere grootte van de bestanden/mappen maar geeft tevens aan dat de totaal gebruikte ruimte slechts 93,6 gb is. Iets neemt dus heel veel ruimte in op de partitie maar is niet zichtbaar.\r\n\r\n-47,8 gb (Tree Size Free) wordt ingenomen door de bestaande map windowsImageBackUp. Dit is dus accountable.\r\n\r\nEén map/bestand System volume Information is niet toegankelijk en geeft aan geen ruimte in te nemen. Zo ook een map/bestand met de naam van de pc (de door mij aan de pc toegekende naam). \r\n\r\nIemand verdere suggesties?
Link naar reactie
Houd ook in de gaten dat de term \"gigabyte\" waarmee Windows rekent feitelijk incorrect is. Windows rekent nog als volgt:\n1 GB = 1.024 MB = 1.048.576 KB = 1.073.741.824 B (steeds vermenigvuldigen met 1.024)\n\nDe term \"gigabyte\" is echter gedefinieerd als 1 miljard bytes, oftewel:\n1 GB = 1.000 MB = 1.000.000 KB = 1.000.000.000 B (steeds vermenigvuldigen met 1.000)\n\nWindows zou eigenlijk óf de berekening moeten aanpassen, óf de naamgeving moeten veranderen. De eenheden waarmee Windows rekent heten anders, namelijk de gibibyte, de mebibyte en de kibibyte (GiB, MiB, KiB). Microsoft is echter altijd met de verkeerde naam blijven werken.\n\nDe rest van de industrie, waaronder de schijffabrikanten, werken met de correcte namen, en dus is een schijf van 100 GB ook echt 100.000.000.000 bytes. Als Windows die schijf dan gaat berekenen, kom je lager uit omdat de berekening daar niet klopt.\n\nBron - [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte[/url]
Link naar reactie
Ik vrees dat ze wat slordig lezen.:-(\n\nMaak via de map eigenschappen de \"verborgen bestanden\" en de \"systeem bestanden\" eens zichtbaar op die schijf. \nIk vermoed dat je ooit Windows backup hebt ingeschakeld en vermoed, dat je die mappen dus normaal niet ziet.\nIk betwijfel ook of je zomaar toestemming krijgt om ze weg te gooien, als je zichtbaar hebt gemaakt.\nIk heb het weleens opgelost, door alle nodige data op een externe schijf te zetten en de partitie te formatteren, waarna ik de data weer terug zette. En dan heb je weer 130 GB vrij.\nKijk wel even goed, wat voor programma, voor zoveel data zorgt en de-installeer dat zo nodig.\n\nNiek
Link naar reactie
Niekie30, ik lees net je mail en los van elkaar komen we op hetzelfde uit. \r\n\r\nIk vertrouwde vanaf het begin de lege mappen op de partitie niet; vooral de map/bestand met de naam van de pc (de door mij aan de pc toegekende naam) niet. Tree Size Free gaf echter niet het gewenste inzicht. In dit stadium dacht ik al aan backup bestanden die ergens onzichtbaar stonden. Terwijl ik al begonnen was de hele partitie te kopieëren naar een externe HD (om vervolgens de partitie te formateren) heb ik ook een begin gemaakt met het zichtbaar maken van de verborgen bestanden. Afgeleid door wat er in mijn omgeving gebeurde (ik zat ondertussen ook een spooky film te volgen) heb ik niet opnieuw de bestanden gecontroleerd. Als ik dat gedaan had dan had ik gezien dat de eerder niet toegankelijke map ineens gigiantisch veel dataruimte innam. Dit zag ik pas ná installatie van WinDirStat (ook via Google opgetrommeld). Nadat ik direct daarna je mail las, werd mij duidelijk dat ik meerdere malen op de goede weg zat....\r\n\r\nWat mij al die tijd parten heeft gespeeld is dat ik het duidelijke onderscheid tussen systeemherstel en de backupfunctie van Windows 7 niet ken. Anyway, bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...