Ga naar inhoud

Gebruik voorgeschreven kabel splitter - modem

Aanbevolen berichten

Ik heb een KPN Experia Box ontvangen ter vervangen van mijn huidige ADSL-modem.\r\n\r\nIn de huidige situatie werkt alles prima, dus ik dacht dat het een kwestie was van alleen even de modem omruilen en installeren, maar dat is niet zo. Ik moet ook de splitter vervangen (ook zo gedaan) en de bekabeling moet ook aangepast worden.\r\n\r\nBij de modem zijn ronde kabeltjes meegegeven om alle onderdelen aan te sluiten. Ik gebruik van de splitter naar de modem echter een plat kabeltje (telefoonsnoer). Aangezien de afstand splitter - modem zo\'n 10 meter is, vroeg ik me af of ik dit telefoonsnoertje gewoon kan blijven gebruiken, of dat het echt vervangen moet worden door een rond (voorgeschreven) snoertje.
Link naar reactie
[QUOTE=jwgroen;561683]Ik heb een KPN Experia Box ontvangen ter vervangen van mijn huidige ADSL-modem.\r\n\r\nIn de huidige situatie werkt alles prima, dus ik dacht dat het een kwestie was van alleen even de modem omruilen en installeren, maar dat is niet zo. Ik moet ook de splitter vervangen (ook zo gedaan) en de bekabeling moet ook aangepast worden.\r\n\r\nBij de modem zijn ronde kabeltjes meegegeven om alle onderdelen aan te sluiten. Ik gebruik van de splitter naar de modem echter een plat kabeltje (telefoonsnoer). Aangezien de afstand splitter - modem zo\'n 10 meter is, vroeg ik me af of ik dit telefoonsnoertje gewoon kan blijven gebruiken, of dat het echt vervangen moet worden door een rond (voorgeschreven) snoertje.[/QUOTE]\r\n\r\nWat je in eerste gedachte dacht was goed die splitter is niet nodig als je internet + bellen hebt.\r\nIk zou wel een ander snoertje maken/kopen om die 10 m te overbruggen die heeft nu te weinig bescherming voor storing van buitenaf.\r\n\r\nJe moet die ronde kabel direct aansluiten op de de kabel die binnenkomt in het huis en in de router en verder vanaf de router 1 kabeltje naar de telefoon en netwerk kabel naar de pc of gewoon draadloos hoewel je het draadloos wel moet instellen via en bekabelde pc.
Link naar reactie
[QUOTE=jwgroen;561732]Ik heb geen internet + bellen. Ik heb gewoon een los ADSL abonnement bij KPN (voorheen Planet). \r\n\r\nBestaande kabel van KPN gaan in de splitter. Van de splitter gaat er een kabel naar de modem (deze moet ik dus aanpassen) en een kabel naar de ISDN-centrale.[/QUOTE]\r\n\r\nJa dan kun je niet zonder splitter, maar ik zou wel die platte kabel vervangen voor een ronde.
Link naar reactie
Snoer is snoer. Dat hoeft niet per se een bijgeleverd snoer te zijn, mag ook een ander zijn als de kwaliteit ervan maar goed is en alles correct is aangesloten.\n\nEen splitter is in principe ook een splitter, maar als \'t ding er anders uit ziet dan degene die je al hebt zou ik \'m toch even omruilen.\n\nDe 10 meter tussen splitter en modem is overigens wel erg lang en kan invloed hebben op de stabiliteit van je verbinding. Als het zonder problemen werkt, moet je het vooral doen, maar in principe hoort het modem zo kort mogelijk bij het overnamepunt te staan, met zo kort mogelijk kabellengte daar tussen.\n\nEDIT: Als alles in het verleden heeft gewerkt, hoef je eigenlijk alleen het modem om te wisselen en ben je klaar. En eventueel die splitter, want dat is een kleine moeite.
Link naar reactie
@ Foobar: de meterkast zit een verdieping lager. Daar kan ik probleemloos het modem kwijt, alleen kun je niet 4 UTP-kabels trekken naar alle vertrekken een verdieping hoger. Bovendien wordt de WiFi verbinding er weer niet beter op als je het modem op zo\'n plaats monteert: het is dus een beetje middelen.\r\n\r\nHoe controleer ik of de kwaliteit van het platte snoer net zo goed is als die van de meegeleverde kabel? Het is gewoon bouwmarkttelefoonsnoer.\r\n\r\nIn de huidige situatie werkt het met de afstand modem - splitter volgens mij probleemloos. Het is een 10 meter kabeltje, maar er zit wel een lus in; 6 meter is voldoende.
Link naar reactie
[QUOTE=jwgroen;561777]Ik kan zo snel niet echt de voorgeschreven kabel met RJ11 stekker vinden via internet: KPN heeft het in de handleiding over \"CAT 5TP (UTP of STP).[/QUOTE]\n\nUTP kabel is voorzien van een RJ45 stekkertje. Die zijn iets groter dan de RJ11. RJ11 is meen ik voor telefoonkabel. UTP is een data kabel voor netwerken. \nJe modum/experiabox zal met RJ11 aangesloten zijn, op het wand contact/splitter. Vanaf je experiabox ga je naar je pc met UTP kabel met een RJ45 stekker dus.\nGa er vanuit dat de bijgeleverde kabels de juiste zijn, als het stekkertje past. KPN geeft er zelfs nog een kleurtje aan.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=jwgroen;561782]@ Foobar: de meterkast zit een verdieping lager. Daar kan ik probleemloos het modem kwijt, alleen kun je niet 4 UTP-kabels trekken naar alle vertrekken een verdieping hoger. Bovendien wordt de WiFi verbinding daar weer niet beter op: het is dus een beetje middelen.\r\n\r\nIn de huidige situatie werkt het met de afstand modem - splitter volgens mij probleemloos. Het is een 10 meter kabeltje, maar er zit wel een lus in; 6 - 7 meter is voldoende.[/QUOTE]\r\n\r\nZo kan het ook!\r\n\r\n[url]http://www.pieterbuistcomputers.nl/contents/nl/d210_Lan_via_het_stopcontact.html[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;561779]Snoer is snoer. Dat hoeft niet per se een bijgeleverd snoer te zijn, mag ook een ander zijn als de kwaliteit ervan maar goed is en alles correct is aangesloten.\r\n\r\nEen splitter is in principe ook een splitter, maar als \'t ding er anders uit ziet dan degene die je al hebt zou ik \'m toch even omruilen.\r\n\r\nDe 10 meter tussen splitter en modem is overigens wel erg lang en kan invloed hebben op de stabiliteit van je verbinding. Als het zonder problemen werkt, moet je het vooral doen, maar in principe hoort het modem zo kort mogelijk bij het overnamepunt te staan, met zo kort mogelijk kabellengte daar tussen.\r\n\r\nEDIT: Als alles in het verleden heeft gewerkt, hoef je eigenlijk alleen het modem om te wisselen en ben je klaar. En eventueel die splitter, want dat is een kleine moeite.[/QUOTE]\r\n\r\nSorry; FooBar, mis hoewel het wel de eerste gedachte van mij was ook toen ik het spul aansloot bij een kennis, hij ging van Int+bel naar Int+bel+TV en de oude splitter werkte niet ook niet alleen met internet.\r\n\r\nIk heb zelf pas een nieuwe TG787 van KPN gekregen ter vervanging van de TG780 en die moest echt weer terug aan de bijgeleverde splitter, bij de 780 had ik hem al verwijderd en de nieuwe splitter na een week of drie ook.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;561784]UTP kabel is voorzien van een RJ45 stekkertje. Die zijn iets groter dan de RJ11. RJ11 is meen ik voor telefoonkabel. UTP is een data kabel voor netwerken. \r\nJe modum/experiabox zal met RJ11 aangesloten zijn, op het wand contact/splitter. Vanaf je experiabox ga je naar je pc met UTP kabel met een RJ45 stekker dus.\r\nGa er vanuit dat de bijgeleverde kabels de juiste zijn, als het stekkertje past. KPN geeft er zelfs nog een kleurtje aan.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nNiek:\r\n\r\nHet gaat om de kabel tussen splitter en modem (= Experia Box) en dat is inderdaad een telefoonkabelstekkertje. Het gaat niet over de kabel tussen modem en computer, dat is een brede stekker.\r\n\r\nDe meegeleverde kabels zijn uiteraard de juiste en passen ook. Alleen is het kabeltje om de splitter aan te sluiten op het modem is te kort. KPN schrijft vervolgens dat je dan alleen ronde kabels van de categorie CAT5 TP (UTP of STP) moet gebruiken ter vervanging.\r\n\r\nEn hier zit het \"probleem\": UTP kabels zijn standaard al voorzien van de bredere RJ45 stekkers, terwijl er juist RJ11 stekkertjes aan moeten zitten.
Link naar reactie
[QUOTE=jwgroen;561782]@ Foobar: de meterkast zit een verdieping lager. Daar kan ik probleemloos het modem kwijt, alleen kun je niet 4 UTP-kabels trekken naar alle vertrekken een verdieping hoger. Bovendien wordt de WiFi verbinding er weer niet beter op als je het modem op zo\'n plaats monteert: het is dus een beetje middelen.\r\n\r\nHoe controleer ik of de kwaliteit van het platte snoer net zo goed is als die van de meegeleverde kabel? Het is gewoon bouwmarkttelefoonsnoer.\r\n\r\nIn de huidige situatie werkt het met de afstand modem - splitter volgens mij probleemloos. Het is een 10 meter kabeltje, maar er zit wel een lus in; 6 meter is voldoende.[/QUOTE]\r\n\r\nDat begrijp ik. Vandaar ook \"als het werkt, moet je vooral die 10 m kabel er tussen laten\". Mocht het niet werken, dan moet je weten dat je ook één netwerkkabel naar boven kunt trekken en deze pas boven met behulp van een switch splitsen naar de 4 computers.\r\n\r\nDe kwaliteit van bouwmarktsnoer is over het algemeen niet denderend, maar nogmaals: als het in het verleden heeft gewerkt, dan gaat het nu ook wel werken. Je kunt altijd nog besluiten om de kabel in te korten of te vervangen.\r\n\r\nDus doe in eerste instantie niet te moeilijk, en vervang gewoon alleen modem en splitter. Werkt \'t? Niks meer aan doen. Werkt \'t niet naar behoren, dan kan altijd nog worden gekeken wat er veranderd moet worden.\r\n\r\nKabel tussen splitter en modem moet trouwens geen CAT5 UTP/STP kabel zijn, maar een gewone telefoonkabel. De CAT5 kabel komt tussen modem en computer. De CAT5 kabel heeft behalve bredere stekkers ook 8 draadjes, terwijl tussen splitter en modem maar twee draadjes nodig zijn.
Link naar reactie
De kabel tussen splitter en modem moet inderdaad een gewoon telefoonsnoer zijn (met dus RJ11 stekkertjes), maar de handleiding heeft het over een CAT5 TP (UTP of STP) kabel met RJ11 stekker.\r\n\r\nAangezien alles nu werkt (oude situatie), vervang ik alleen de splitter en nog niet de kabel. \r\nEerst kijken hoe dat gaat.\r\n\r\nPS: ik weet niet hoe een verkeerd kabeltje tussen splitter en modem kan storen? Werkt het dan niet, of werkt het internet minder snel? Het eerste is eenvoudig te controleren, het tweede niet.
Link naar reactie
Ik heb de kabel vervangen. 5 Meter was meer dan genoeg. Denk dat ik een meter over hield. 4 Meter is acceptabel tussen splitter en modem.\r\n\r\nGelijk alle andere bekabeling maar aangepast (van en aar de NT1, splitter). Kabeltjes waren immers meegeleverd.\r\n\r\nKwam ook tot de ontdekking dat het binnenkomende KPN-kabeltje 2 keer doorgelust is met een doorluskastje. Nergens voor nodig dus gelijk maar weggehaald.
Link naar reactie
[QUOTE=jwgroen;561914]Ik heb de kabel vervangen. 5 Meter was meer dan genoeg. Denk dat ik een meter over hield. 4 Meter is acceptabel tussen splitter en modem.\r\n\r\nGelijk alle andere bekabeling maar aangepast (van en aar de NT1, splitter). Kabeltjes waren immers meegeleverd.\r\n\r\nKwam ook tot de ontdekking dat het binnenkomende KPN-kabeltje 2 keer doorgelust is met een doorluskastje. Nergens voor nodig dus gelijk maar weggehaald.[/QUOTE]\r\n\r\nIs die laatste niet bedoelt voor je ISDN??*-)
Link naar reactie
Nee; de kabel van KPN (die het huis binnenkomt) liep 3 keer rond in de meterkast en ging een doorlusdoosje in. Vanuit dat doorlusdoosje liep er weer een kabel die veel te lang was naar doorlusdoosje 2 en vanuit deze doorlusdoos ging de kabel pas naar de splitter. Ik heb nu de kabel direct in de splitter gestopt en alles werkt nog :D.\r\n\r\nIn het verre verleden is er denk ik een paar keer wat gewijzigd: de handleiding schrijft netjes voor dat je in bepaalde gevallen van een kabel het stekkertje af moet knippen en de draadjes in een doorlusdoosje moet vastmaken. Vervolgens kan je met een kabeltje met stekkers verder werken, want in het doorlusdoosje kan je een stekkertje klemmen. Als je dit 2 x achter elkaar doet, heb je dus 2 doorlusdoosjes zonder functie.
Link naar reactie
[QUOTE=jwgroen;561818].... ik weet niet hoe een verkeerd kabeltje tussen splitter en modem kan storen? Werkt het dan niet, of werkt het internet minder snel?[/QUOTE]\nData wordt in kleine zelfstandige pakketjes verstuurd, en bij aankomst aan elkaar geplakt. Er moet bevestiging teruggestuurd worden over het al of niet aankomen van alle pakketjes.\nStart iemand voor je deur zijn slecht ontstoorde auto, of schakelt de verwarming of koelkast net aan, of staat er een storende draadloze telefoon in de buurt etc., dan kunnen (veel) pakketjes verloren gaan, en die moeten opnieuw gevraagd- en verstuurd worden.\nAl met al, een aanslag op de gemiddelde download snelheid.\n\nMinder storingsgevoelige kabel is dus nodig.
Link naar reactie
Ik had de hele zooi netjes aan de muur opgehangen en aangesloten volgens de handleiding. Toch problemen, dus klantenservice gebeld en de volgende dag monteur aan huis.\n\nHet eerst wat hij deed was die splitter niet gebruiken, die was helemaal niet nodig zei hij......(en ik had \'t zo netjes aan de muur bevestigd :roll:)\n\nAchteraf bleek \'t probleem gewoon in de Experia box te zitten. Nieuwe box aangesloten en probleem verholpen. Maar die splitter wordt nog steeds niet gebruikt, misschien kunnen jullie die splitter ook wel gewoon overslaan?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...