Anoniem2 Geplaatst: 15 februari 2011 Delen Geplaatst: 15 februari 2011 Beste,\r\n\r\nIk ben aan het kijken om een high end game pc samen te stellen.\r\nNu is het volgende, ik zie dat de harde schijven een grote hap in de rekening zijn.\r\n\r\nIk heb uit mijn vorige pc die al behoorlijk wat out of date is trouwens nog 2 van die fluitketels over, met name 2 x Western digital 10000RPM (15GB per stuk) in raid 0\r\n\r\nis dit nog de moeite om te gebruiken in de nieuwe pc of zijn deze ook out of date lol\r\n\r\nmijn andere optie is 300 euro extra neertellen en dan krijg ik \r\n2x 120GB Solid State Drive (SSD) in RAID 0 \r\n\r\nIk ben er al een tijdje uit mensen, dus als ik ergens iets fout zeg ga niet meteen lachen he ;)\r\n\r\nAlvast bedankt.\r\nMike Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2011 Je kunt je oude schijven hergebruiken, maar 30 GB is niet heel erg veel. Win7 alleen al neemt meer dan 10 GB in beslag, en dan blijft er niet zo heel veel meer over voor games (nog gezwegen van persoonlijke data).\n\nGezien de snelheid van een SSD moet je je afvragen of je deze wel in raid0 moet zetten. Ik twijfel of je het verschil gaat merken ten opzichte van een enkele ssd.\n\nIk zou dan ook beginnen met een enkele SSD in combinatie met een extra normale harde schijf voor data. Mocht je de SSD dan nog te langzaam vinden, dan kun je er altijd nog een bij hangen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2011 ja 30gig is inderdaad bitter weinig\r\n\r\nmaar jij geeft aan dat 1 SSD op zich al snel is,\r\n dit is de standaard setup wat ik in de configurator vond , meerprijs 0.00 \r\n60GB Solid State Drive (SSD) SATA + 1000GB 7200 RPM SATA\r\n\r\nik ben alleen bang dat ik die snelheid van die raptors in raid niet zal overtreffen, maarja ik heb nog nooit met SSD gewerkt, dus ik gis maar wat hier :) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2011 Je huidige setup zal ongeveer 120 MB/s doen denk ik?\nDe opgegeven snelheid van een SSD is ongeveer 250 MB/s. In de praktijk zal dat minder zijn, maar laat het de helft zijn en dan ben je met een enkele SSD nog steeds net zo snel als je huidige setup.\n\nOverigens is 60 GB SSD wat mij betreft ook wat aan de krappe kant, maar je kunt zelf beter oordelen wat je nodig hebt dan ik. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2011 De snelheidswinst van SSD is het grootst wanneer er veel kleine bestanden geladen of geschreven moeten worden. Als opstartschijf is de SSD dan ook voornamelijk geschikt.\r\n\r\nIk ga ervan uit dat de RAID opstelling van gewone harde schijven moeite zullen hebben om de SSD bij te houden. Het is wel uitkijken welke SSD je koopt. Wanneer je een van de oudere modellen hebt kan de prestaties na verloop van tijd flink tegenvallen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 18 februari 2011 Als je een SSD zou willen nemen, neem dan in ieder geval eentje van 120GB of groter. Het RAID-verhaal moet je gewoon vergeten, want SSD\'s in RAID betekend gewoon dat je de TRIM functie niet kan gebruiken, waardoor de SSD\'s na verloop van tijd net zo traag of zelfs trager gaan presteren dan 1 SSD waarbij de trimfunctie gewoon aan staat. Een zeer goede (zo niet de beste) keuze is een SSD van OCZ uit de Vertex 2 serie.\r\nWil je toch (veel) sneller, dan zou je voor een OCZ Revodrive kunnen kisezen. Dit is eigenlijk ook gewoon een SSD, maar dan eentje die als instekkaart op een PCi-E slot wordt aangesloten. Deze draait standaard al in een soort van RAID (waarbij de TRIM-functie wel werkt), waardoor deze nog een keer zo snel is als een gewone SSD.\r\nDe goedkoopste optie is om 2x een Samsung Spinpoint 1TB F3 te gebruiken in RAID-0. Heel goedkoop en zeer snel, sneller dan jouw WD-schijven. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 22 februari 2011 Ik vind 300 euro voor een setje schijven wel erg veel. De nieuwe F4 spinpoint series misch iets? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 22 februari 2011 [QUOTE=tenkar;562045]Ik vind 300 euro voor een setje schijven wel erg veel. De nieuwe F4 spinpoint series misch iets?[/QUOTE]\r\n\r\nNee, dat zijn Eco Green schijven, die draaien trager (5400 toeren). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 22 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 22 februari 2011 Minimaal 80 GB voor een SSD. Mijn besturingssysteem Windows 7 Ultimate een Program Files (x86) en Program Files nemen nu al 40 GB in beslag. Documenten, muziek en video\'s e.d. zijn op de normale HDD\'s\r\n\r\n Hard Drives\r\n 78GB INTEL SSDSA2M080G2GC ATA Device (SATA)\r\n 977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA) 24 °C\r\n 977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA) 23 °C Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen