Anoniem2 Geplaatst: 11 februari 2011 Delen Geplaatst: 11 februari 2011 Hallo iedereen,\r\n\r\nWe draaien thuis een webserver met een vast IP adres. Dit vaste IP adres krijg de router aangewezen door zijn MAC-adres. Nu hebben we 2 domeinen gekocht die we allebei door willen verwijzen naar onze webserver. Maar allebei de domeinen naar een andere submap laten wijzen op onze webserver lukt niet. Dit is niet mogelijk met A-DNS omdat het hierbij alleen maar om IP-adressen gaat en niet om submappen. (En page-forwarding is geen goed idee, zoekmachine technisch)\r\n\r\nWeet iemand hoe dit mogelijk is?\r\n\r\nBedankt, Freek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 11 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2011 [quote]Maar allebei de domeinen naar een andere submap laten wijzen op onze webserver lukt niet. Dit is niet mogelijk met A-DNS omdat het hierbij alleen maar om IP-adressen gaat en niet om submappen. [/quote]\r\nJe draait toch een webserver of niet? Dan moet dat zonder probleem mogelijk zijn.\r\nWat je moet doen is virtuele hosts gaan maken. Met apache is dat heel eenvoudig mogelijk. Je hebt dan v.w.b. je domeinnaam niet meer nodig dan A-records in je DNS dus dat is het probleem niet.\r\n\r\nVoorbeeldje voor apache webserver:\r\n[code]NameVirtualHost *:80\r\n\r\n\r\n DocumentRoot /home/usernaam/public_html\r\n ServerAdmin email@adres.nl\r\n ServerName domeinnaam1.nl\r\n ErrorLog /var/log/domein1.log\r\n\r\n\r\n\r\n DocumentRoot /home/user2/public_html\r\n ServerName domein2.nl\r\n ServerAdmin email@anderdomein.nl\r\n ErrorLog /var/log/domein2.log\r\n[/code] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2011 Bedankt voor het snelle antwoord!\r\n\r\nKlopt ik draai een Apache host. Hierin hebben we nu ook een virtual host aangemaakt.\r\nNu link ik mijn domeinen door met A-records naar mijn server IP.\r\nAlleen nu worden mijn beide domein doorverwezen naar de map van de eerste virtual host. Ook als ik naar mijn IP-adres toe ga krijg ik de map van de eerste virtuele host.\r\nMorgen ga ik nog verder kijken wat ik fout heb gedaan ;)\r\n\r\nIn ieder geval heel erg bedankt! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 12 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2011 Ja dat klopt, dat gebeurt automatisch, dat gebeurde bij mij ook daar is een truukje voor, moet ik effe nadenken hoe dat ook alweer zat. Het is dus eerder wat ik fout heb gedaan en niet wat jij fout hebt gedaan.;)\r\n\r\nBij de eerste vhost de ServerName directive weghalen zou het probleem moeten oplossen.\r\nWant als het goed is heb je de eerste domeinnaam al ingevuld in de httpd.conf als servername en die gaat dus al automatisch tevoorschijn komen.\r\n\r\nMocht dat niet werken moet je even de eerste vhost weer zetten zoals hij nu in bovenstaand voorbeeld staat en dan de tweede vhost als volgt doen (let op, servername krijgt www erbij en serveralias directive toegevoegd):\r\n[code]\r\n DocumentRoot /home/user2/public_html\r\n ServerName www.domein2.nl\r\n ServerAlias domein2.nl\r\n ServerAdmin email@anderdomein.nl\r\n ErrorLog /var/log/domein2.log\r\n[/code]\r\n\r\nMaar de eerste oplossing (ServerName regel weghalen in eerste vhost) is eigenlijk de correcte oplossing.\r\nSucces alvast en graag gedaan!:) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2011 Bedankt voor de tip, we hebben het nu al volgt gedaan:\r\nWe hebben nu 3 VirtualHosts aangemaakt.\r\n1. Een virtual host voor het \'overige\' verkeer dat niet via een domein binnen komt. (Dus in ons geval het IP adres van de server)\r\n2. Verwijzing voor domein1\r\n3. Verwijzing voor domein2\r\n\r\nHier mijn Virtual Host file:\r\n[CODE]NameVirtualHost *:80\r\n\r\n\r\n ServerAdmin admin@hotmail.com\r\n DocumentRoot \"X:/xampp/htdocs\"\r\n\r\n\r\n\r\n ServerAdmin admin@hotmail.com\r\n DocumentRoot \"X:/xampp/htdocs/domein1\"\r\n ServerName www.domein1.nl\r\n ServerAlias domein1.nl\r\n ErrorLog \"logs/domein1-error.log\"\r\n CustomLog \"logs/domein1-access.log\" combined\r\n\r\n\r\n\r\n ServerAdmin admin@hotmail.com\r\n DocumentRoot \"X:/xampp/htdocs/domein2\"\r\n ServerName www.domein2.nl\r\n ServerAlias domein2.nl\r\n ErrorLog \"logs/domein2-error.log\"\r\n CustomLog \"logs/domein2-access.log\" combined\r\n[/CODE]\r\n\r\nWat we in eerste instantie ook waren vergeten was om dit \'NameVirtualHost *:80\' erboven te zetten.\r\n\r\nMaar alles werkt nu helemaal zoals we willen.\r\nBedankt voor de hulp! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 13 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2011 Yep, zo kan het ook, er hoeft maar een standaard te staan, dat mag ook ip zijn.\r\n\r\nNog even voor de meelezers:\r\nNormaliter zou de ServerAlias niet meer nodig zijn in de andere virtualhost, maar kwaad kan het ook niet. Zo weet je in elk geval zeker dat het werkt.\r\nDie logfiles hoeven ook niet gesplit, maar gaf ik al aan in mijn voorbeeld omdat dit veel handiger werkt als je een probleem hebt op een site, wat je op de andere sites niet hebt.\r\nDan kun je voor elk domein apart de fouten in de errorlog zoeken. Voor de globale fouten kun je altijd nog in je gewone apache logs kijken.\r\n\r\n@Freek: Fijn te zien/horen dat het gelukt is!(Y)\r\nEn v.w.b. de hulp, graag gedaan uiteraard. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 7 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2011 Hallo Vrienden,\r\n\r\nHet bovenstaande verhaal is precies wat ik ook wil , alleen ik ben een stukje kwijt. en een leek wat betreft apache, mijn vraag is ,\"ik mis het stukje waar de virtual host file in weggeschreven moet worden\".?\r\n\r\nvriendelijke groet\r\n\r\nNol Versteeg\r\n[url]www.nolversteeg.nl[/url] tot nu toe en als jullie mij kunnen helpen komt er een nieuw adres bij Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 8 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 8 maart 2011 Direct in httpd.conf, of van daar uit een verwijzing maken naar een losstaand conf-bestand met je virtual host configuratie. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 9 maart 2011 Hallo mede scripters.\r\nNa enig puzzelen en googelen en het bovenstaande verhaal ben ik er bijna uit wat nu nog gebeurd is dat 1 domeinnaam perfect werkt en de 2e geeft een directory listing van de site, ipv de pagina.. ik moet er wel bij vertellen dat de site verstrengeld is met php scripting, geen \" index.htm\" maar \"monitor.php\" misschien zie ik nog iets over het hoofd, in ieder geval vast bedankt voor het meedenken. server draait met xampp\r\n\r\ngroeten Nol versteeg.\r\n[url]www.nolversteeg.nl[/url]\r\n[url]www.meteoeersel.nl[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 9 maart 2011 [quote]ik moet er wel bij vertellen dat de site verstrengeld is met php scripting, geen \" index.htm\" maar \"monitor.php\"[/quote]\r\nTja, bij linux doe je dat met een .htaccess bestand, dan kun je de indexpagina makkelijk mee wijzigen.\r\nWindows kent echter geen .htaccess maar je kunt het als volgt oplossen, een redirect maken.\r\n\r\nMaak gewoon zelf een testbestand index.txt\r\nDaarin schrijf je:\r\n[quote][/quote]\r\nOpslaan, dan hernoem je het naar index.html en zet het bij je monitor.php in de directory dan zou het goed moeten zijn.\r\n\r\nMaar volgens mij heb je het ongeveer zo opgelost want het momenteel werkt prima van hieruit. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 9 maart 2011 Hallo Meedenkers,\r\n\r\nHartelijk dank voor het meedenken, maar er was een andere oplossing. googelen werkt best wel\r\nt.w.\r\n\r\n ServerAdmin [email]nol@chello.nl[/email]\r\n DocumentRoot \"C:/xampp/htdocs/\"\r\n ServerName [url]www.nolversteeg.nl[/url]\r\n ServerAlias nolversteeg.nl\r\n [COLOR=\"Red\"]DirectoryIndex index.html index.htm monitor.php index.cgi[/COLOR] \r\n ErrorLog \"logs/dummy.localhost-error.log\"\r\n CustomLog \"logs/dummy.localhost-access.log\" combined\r\n\r\n\r\nDit loste het probleem op,\r\nEr is nog wel een ander iets bijgekomen maar daar heb ik een workaround voor gemaakt\r\nen werkt ook.\r\ngroeten Nol Versteeg\r\nmeteoeersel,nl Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 9 maart 2011 Hallo Meedenkende Vrienden.\r\nHet probleem is opgelost.\r\n\r\n\r\n ServerAdmin [email]nolversteeg@chello.nl[/email]\r\n DocumentRoot \"C:/xampp/htdocs/\"\r\n ServerName [url]www.nolversteeg.nl[/url]\r\n ServerAlias nolversteeg.nl\r\n [COLOR=\"Red\"]DirectoryIndex index.html index.htm monitor.php index.cgi[/COLOR] \r\n ErrorLog \"logs/nolversteeg.localhost-error.log\"\r\n CustomLog \"logs/nolversteeg.localhost-access.log\" combined\r\n\r\ndeze werkte, ik had al eerder een antwoordt gegeven maar nieuwbe dus dan gaat het alltijd fout.\r\n\r\ngroeten Nol versteeg\r\nmeteoeersel.nl Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 9 maart 2011 Hallo,\r\nen nooit te oud om te leren.\r\ngroeten Nol Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 9 maart 2011 Als je Apache gebruikt onder Windows kun je ook met .htaccess werken.\n\n@nolversteeg:\nIk zou wel even je emailadres uit post [url=http://forum.computeridee.nl/showpost.php?p=564651&postcount=11]#11[/url] verwijderen, in verband met spam enzo. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 9 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 9 maart 2011 hallo FooBar, was al aan gedacht en is fake,\r\nmaar toch bedankt, de aanvallen krijg je toch wel\r\ngroeten Nol Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 10 maart 2011 [quote]Als je Apache gebruikt onder Windows kun je ook met .htaccess werken.[/quote]\r\nJa met Apache wel, maar schijnt niet altijd lekker te werken en is geen verborgen bestand in dat geval. Onder Linux zijn bestanden die met een punt beginnen verborgen. Dus dat zul je dan via de windows attributen moeten regelen als je hem hidden wilt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 10 maart 2011 [QUOTE=BlackTiger;564795]Ja met Apache wel, maar schijnt niet altijd lekker te werken en is geen verborgen bestand in dat geval.[/QUOTE]\r\nHeb er nog geen problemen mee gehad, maar nu gebruik ik ook niet alle mogelijkheden van .htaccess.\r\nVoor ontwikkeldoeleinden (precies de reden dat ik Apache onder Windows heb), is het overigens wel lekker dat de .htaccess bestanden [I]niet[/I] verborgen zijn.\r\n\r\nGebruik je IIS onder Windows, dan werkt .htaccess inderdaad niet. Maar dan gaat het hele verhaal van virtualserver ook niet meer op... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 10 maart 2011 [quote]Maar dan gaat het hele verhaal van virtualserver ook niet meer op...[/quote]\r\nOh kent IIS zoiets niet? Zwak.:) Heb ik ook weer wat bijgeleerd, ik gebruik IIS nooit dus dat was me niet bekend. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 10 maart 2011 Auteur Delen Geplaatst: 10 maart 2011 IIS zal vast iets soortgelijks hebben; wat ik bedoelde is dat de voorbeelden zoals ze hier staan niet direct overgenomen kunnen worden in IIS. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen