Ga naar inhoud

processor wordt te warm

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nVoor ik mijn verhaal begin, eerst de gegevens van mijn pc:\r\n\r\nmb: Gigabyte GA-K8NF-9\r\nprocessor: AMD athlon 64 ADA3200DAA4BP\r\n\r\nHet volgende ontstond:\r\n\r\n- de ventilatoren (mobo en voeding) draaiden 3 á 4 sec, verder startte de hd niet op. Mijn processor zat los, na deze opnieuw vast te zetten en in te smeren met pasta ed. draaien de ventilatoren en de hd.\r\n- Nu blijft de pc draaien tot ie uitvalt. ik krijg geen beeld of teken van \'leven\'. na een tijdje slaat de pc af. als je hem hierna aanzet dan valt ie steeds sneller uit.\r\n- het moederbord nagekeken, kwam ik een kapotte condensator tegen, deze is gerepareerd met een zelfde condensator door vakmannen. hierna hetzelfde probleem\r\n- ik denk dat de processor te warm word. je voelt de processor heel snel heel warm worden, terwijl de koelvinnen helemaal schoon zijn.\r\n- verder heb ik zoveelmogelijk eraf gehaald wat ie niet nodig heeft om op te starten zoals cd-speler. De interne geheugen omgewisseld en 1 laten zitten i.p.v. 2\r\n- zou het een oplossing zijn om een nieuwe/andere processor te plaatsen? of zou het probleem dan nog niet opgelost zijn?. ik hoor trouwens ook geen bliepjes ofzo, wel brandt het lampje van hd aan de voorkant van de pc-kast continue.\r\n\r\nAlvast bedankt voor de hulp!:)
Link naar reactie
[QUOTE=rvandermaden;560096]Hallo,\r\n\r\nVoor ik mijn verhaal begin, eerst de gegevens van mijn pc:\r\n\r\nmb: Gigabyte GA-K8NF-9\r\nprocessor: AMD athlon 64 ADA3200DAA4BP\r\n\r\nHet volgende ontstond:\r\n\r\n- de ventilatoren (mobo en voeding) draaiden 3 á 4 sec, verder startte de hd niet op. Mijn processor zat los, na deze opnieuw vast te zetten en in te smeren met pasta ed. draaien de ventilatoren en de hd.\r\n- Nu blijft de pc draaien tot ie uitvalt. ik krijg geen beeld of teken van \'leven\'. na een tijdje slaat de pc af. als je hem hierna aanzet dan valt ie steeds sneller uit.\r\n- het moederbord nagekeken, kwam ik een kapotte condensator tegen, deze is gerepareerd met een zelfde condensator door vakmannen. hierna hetzelfde probleem\r\n- ik denk dat de processor te warm word. je voelt de processor heel snel heel warm worden, terwijl de koelvinnen helemaal schoon zijn.\r\n- verder heb ik zoveelmogelijk eraf gehaald wat ie niet nodig heeft om op te starten zoals cd-speler. De interne geheugen omgewisseld en 1 laten zitten i.p.v. 2\r\n- zou het een oplossing zijn om een nieuwe/andere processor te plaatsen? of zou het probleem dan nog niet opgelost zijn?. ik hoor trouwens ook geen bliepjes ofzo, wel brandt het lampje van hd aan de voorkant van de pc-kast continue.\r\n\r\nAlvast bedankt voor de hulp!:)[/QUOTE]\r\n\r\nIk denk dat je de PC terug naar de winkel moet brengen en je garantie moet opvragen, alhoewel het in verband met de gerepareerde condensator zo deze niet gerepareerd is door een monteur van de winkel waar het MB is aangeschaft wel eens een groot probleem kan worden.\r\n\r\nEen condensator op een MB laten vervangen door een monteur is overigens nooit een goed idee zelfs al zou de winkel dat aanbieden, een MB kan namelijk uit meerdere lagen bestaan met hun eigen routing van de koper of goud lijntjes en als je deze dus raakt door het soldeer tin/flux er een kortsluiting kan optreden.\r\n\r\nMaar als er condensatoren ontploffen/scheuren/stukgaan dan is er altijd iets anders an de hand, de meest voorkomende fout is kortsluiting aan de soldeer kant van het MB met de montage plaat van de kast, dit kan door een slechte montage komen maar ook door het vergeten te verwijderen van een pootje van een component.\r\n\r\nMaar er zijn legio meer mogelijkheden, het was daarom verstandiger geweest om direct terug te gaan naar de winkel waar je de PC hebt gekocht, dat had en scheelt een hoop problemen.\r\n\r\nHet niet horen van bliepjes kan maar twee betekenissen hebben, het speaker kabeltje is niet aangesloten of je complete MB is overleden, en dat er dan nog wel elementen werken als je er stroom door laat gaan dat is een logisch iets omdat er meerdere spanningen worden aangegeven vanaf de voeding +/- 5V/12V die in principe allemaal de zelfde min/massa hebben en de plussen eigenlijk ook gewoon doorlopen met daartussen de opvolgende stroom vragende elementen, processor, geheugen enz.\r\n\r\nProbeer garantie te krijgen, en anders kun je eventueel nog terecht mij een PC reparatie bedrijf(waarvan de kosten vaak de baten flink overtreffen ofwel een nieuwe PC is goedkoper) zo niet dan word het dus een nieuw MB+Geheugen, Processor en naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe voeding + eventueel een videokaart. (C)
Link naar reactie
Ik vraag mij af: hoe komt de processor los?\nWas het koelblok niet van de processor af, omdat je dit niet vermeld, maar wel dat je hem opnieuw hebt - ingesmeerd - (moet met een druppie, ter grootte van een rijstkorrel)\nAls het koelblok los zat op de processor, dan kun je er ook vanuit gaan dat deze te heet is geweest.\nÉn mb stuk, tja, dan wordt het ook zoeken, want dat gaat ook niet zomaar kapot, meestal.\nHoe oud is die computer?\nBen er ook bang voor dat zoals Stroke33 ook schrijft, je die garantie wel kunt vergeten, zou mij tenminste erg verbazen, dit had in overleg met de verkoper van de computer moeten gebeuren, hij moet de gelegenheid krijgen om het op te lossen, ook na de garantie.\nWat zal de economische levensduur van een computer zijn, een jaar of 3?\nDan had de winkelier nog iets mee kunnen betalen als ie niet ouder dan 3 jaar is.\nNu krijg je die kosten waarschijnlijk zelf.\n\nIk zou iets - nieuws/anders - kopen en als het niet te oud is, letten op dezelfde modellen onderdelen, kun je misschien het geheugen nog gebruiken en eventueel de processor, als die toch heel blijkt te zijn.\n\nAl gedacht aan een voedingstester?\ndie koop je voor rond de 12 euri, kun je in ieder geval testen of de voeding goed is, altijd handig, want daar is heen moederbord bij nodig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...