Anoniem2 Geplaatst: 1 februari 2011 Delen Geplaatst: 1 februari 2011 Hallo forumleden,\n\nik heb een paar vraagjes, namelijk:\n\nWat is nou het verschil tussen een Chassis fan en een Power fan? \n\nEn tijdens het gamen (gewoon trackmania bijvoorbeeld al), wordt mijn cpu zo\'n 43-45 graden, de max. ervoor is 71 (absolute max), heb de target temp. op 50 staan. Ook draait deze boxed koeler die er nu op zit soms zelfs 4800 RPM.\n\nDus, zou een casefan meer helpen dan een nieuwe cpu koeler, of andersom? \nHet is een socket AM3, als iemand een goede suggestie heeft lees ik het graag.\nHet gaat hier trouwens om een midi tower.\n\nWat ik me ook afvraag is hoe wordt een casefan gemeten? Moet ik de cirkel meten, of ook de aansluitingen meerekenen in de diameter? Beetje dom misschien, maar wat ik niet zeker weet vraag ik :) \n\n\nIk heb inderdaad een eerdere topic gestart vanwege de cpu fan / koeler, maar ik hoop dat ik hier wél gewoon antwoord krijg op de vraag welke nou goed (en het liefst natuurlijk stil) is voor op een AM3.\n\nGroetjes\n\n\nEDIT: Ik zet net m\'n raam open en opeens wordt t allemaal koeler..dus ik neem aan dat een casefan toch beter zal werken dan een nieuwe cpu koeler? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 Wat doet de fan als je je target eens op 60 of 65 graden zet? \r\nZie daar: [url]http://www.9lives.be/forum/overclocking/275158-pwr-fan-chassis-fan.html[/url] voor het verschil tussen de powerfan en de chassisfan.\r\nIn principe zijn het 2 verschillende aansluiting op je MB ook. \r\n \r\nEn fans worden volgens mij verkocht aan de hand van de maat van de diameter van de cirkel die om de ventilator zit. En standaard past dat (80mm/120mm) in een normale kast.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 Wanneer je alleen een cpu fan gebruikt zal de warme lucht van de cpu gewoon blijven circuleren in de kast. Dus wordt er ook warme lucht gebruikt om je cpu te koelen en dat helpt niet zo veel waardoor de cpu fan harder zal gaan draaien.\n\nDe warme lucht die in de kast circuleert moet worden vervangen door koelere lucht en daarvoor is de chassis fan.\nEen grotere fan maakt doorgaans minder lawaai. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 Hmm oke bedankt, maar..nog wat: ik heb aan de achterkant dus zo\'n plaats zitten voor een fan, dat is neem ik aan voor de casefan? \n\nIk heb in m\'n zijpaneel ook nog zoiets zitten waar ik een fan aan zou kunnen bevestigen (zo ongeveer recht tegenover m\'n cpu fan/koeler), zou er dan daar 1 moeten komen die de lucht van buiten naar binnen zuigt, en dat die aan de achterkant dan weer de lucht afvoert, voor de luchtdoorstroming?\n\nIk heb trouwens deze nog wel gezien dan tijdens t ff snel kijken gisteren: [url]http://www.4launch.nl/shop/product/076942/seagate-1-5tb-sata300-32mb--st31500541as#p-4-productid-020050[/url]\n\n80mm (daar kwam ik dan ook op uit met het meten van de cirkel).\n\nDit is dan de hele categorie casefans: [url]http://www.4launch.nl/shop/#p-3-subshop-Componenten-hoofdcategorie-Koeling-subcategorie-Casefans[/url]\n\nAls een ander jullie beter lijkt hoor ik het natuurlijk graag.\nOok als jullie een foto willen van m\'n pc (binnenkant of buitenkant), vraag het maar..dan ga ik de camera is zoeken. We zijn net verhuisd, dus dat kan dan nog leuk worden :)\n\nEDIT: Ik heb het nog een x gemeten (alle 3 dit keer), en daar kwam dit uit..\n\nHet zogenaamde gat achterin m\'n kast komt met aansluitingen mee op ongeveer 125mm, de cirkel alleen komt uit op net geen 90mm (88mm of zoiets?).\nDe bovenste in m\'n zijpaneel (recht tegenover cpu) komt uit op zeg 110mm / 90mm ook.\nDan heb ik eronder nog 1 zitten die uitkomt op: 155mm / 140mm.\n\nZijn het nou van die vage afmetingen, of klopt het wel dat ze niet precies uitkomen als je t met een rolmaat meet :p Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 De gaten zitten op de 4 hoeken en vormen een vierkant om de cirkel zoals je ook op de foto\'s van de fans ziet. De gaten zitten dus meer dan 80 mm uit elkaar.\r\nAls je trouwens de papieren van je kast kan vinden (thuis of op internet) daar staat meestal op, welke fan, waar past. \r\nNormaal \"plug\"je ze met een soort rubberen bevestigings materiaal in de gaten van je kast vast, zodat ze geen resonering veroorzaken. (Die pluggen zitten er normaal bij geleverd)\r\n\r\nAan de voorzijde zuig je koele lucht de kast in, aan de achterzijde zuig je de warme lucht de kast uit. \r\n\r\nDat gat aan de zijkant zal voor het volgende dienen: Op bijvoorbeeld een standaard socket LGA 775 kan een koeler met een soort koker/schoonsteen die dan tegen dat gaas aankomt van het linkerzijpaneel, zodat rechstreeks koele lucht van buiten wordt aangezogen. \r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 Oke, meer dus..dus dan zal ik denk ik eerder moeten kijken naar een 92mm? Op 4Launch stond namelijk bij een fan van 140mm afmetingen 14x14, dus ze meten het hele ding, niet alleen de fan zelf. \n\nMaakt het eigenlijk nog uit welke dan voor en achter komen? (Als ik het voor al kan plaatsen), en alleen een fan die de warme lucht uit de kast blaast scheelt ook al toch? \nHeb dit mobo: [url]http://www.ixbt.com/mainboard/asrock/m3a770de/board.jpg[/url]\n\nHier links onderin ongeveer een witte aansluiting voor chassis fan, pwr fan zit onder audio1, boven het koelingsblok. Allebij in ieder geval 3-pins.\n\nEDIT: Ik krijg net deze mail terug van degene waar ik hem gekocht heb:\n\n\'Geachte heer mevrouw ,\n \nEr kan een 12cm voorin (binnen blazen) en een 12cm op de zijpaneel (binnen blazen), 8cm kan op de achterkant (uitblazen).\nWij hebben stille 12cm fans voor 9.99 en 8cm voor 7.99.\'\n\nDus het zou toch een 80mm worden op de achterkant dan. \nIk denk dat dit wel klopt, aangezien het van hem zelf afkomt..als iemand het er niet mee eens is op de 1 of andere manier, post het :) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 Leuk al die adviezen, maarre...... 45 graden bij het zwaar belasten van de pc????? Dat is helemaal niet te warm........ Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 Nou, TrackMania noem ik niet zwaar :p Is die 4800 RPM ook normaal? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 Maar die 4800 RPM wordt mogelijk veroorzaakt door de lage instelling van je \"target temp\" op 50 graden.\r\nDaarom mijn vraag al: Wat doet de fan als je de target op 60 of 62 graden zet.?\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 [QUOTE=Hunterx44;559333]Nou, TrackMania noem ik niet zwaar :p Is die 4800 RPM ook normaal?[/QUOTE]\r\n\r\nDan nog blijft het feit bestaan dat 45 graden helemaal niet te warm is...... Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2011 Nee oke..maar toch, dat het met zulke simpele games al 10-14 graden warmer wordt..achja, ik ga maares kijken voor die fans, dan kan ik m wat meer pushen :) Modern Warfare 2 erop gaan draaien misschien. Moet lukken :p Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen