Ga naar inhoud

Nieuwe pc aan het samenstellen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en ben een nieuwe pc aan het samenstellen. Heb al wat ideeën, en vraag me af wat jullie hiervan denken en waar ik het kan verbeteren.\n\nIk wil graag een all-round pc waar ik lang mee vooruit kan, ook bedoeld om mee te gamen. Er zijn al wat vergelijkbare threads en daar heb ik wat ideeën van, ook veel van geleerd. Deze [url]http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/56379[/url] build lijkt me wel wat, maar er zijn toch wat dingen waar ik meer van wil weten voordat ik hem zomaar bestel:) Dit (1400 euro) is trouwens iets over het budget heen, maar als het echt nodig is kan ik het wel ophoesten. Er zitten wel al twee beeldschermen (en assemblage en windows 7) bij.\n\nMijn vragen over deze build:\n1. In de vorige threads werd soms aangeraden een i5-processor te gebruiken ipv een i7 om zo wat te besparen. Ik vind het alleen moeilijk om de juiste te vinden, en vervolgens weer een passend moederbord te vinden dat ook compatibel is met de rest. Kan iemand me hiermee op weg helpen?\n2. Het moederbord lijkt mij in verhouding goedkoop, dit is toch het minst makkelijk vervangbare onderdeel (dus degene die het langs mee moet gaan)? Is het de moeite waard hier iets meer aan uit te geven (en eventueel ergens anders op te besparen)?\n3. Ik zou ubuntu kunnen gebruiken ipv windows, maar zie dat dit niet veel besproken wordt voor de game-pc\'s. Is daar een reden voor?\n\nIk heb nog wel wat kleine dingetjes, zoals is de voeding genoeg voor eventuele uitbreiding (extra videokaart??) of zijn er nog goede alternatieven om wat te besparen, maar dit zijn mijn grootste zorgen. Eerst maar eens zien wat jullie ervan denken:)\n\nvriendelijke groet en heel erg bedankt,\n\nLars
Link naar reactie
Ok, bedankt:) Ik speel meestal TF2, en daar zag ik soms bij de enquetes dat veel mensen linux gebruiken, vandaar dat ik dacht dat het geen probleem zou zijn, maar kan me inderdaad voorstellen dat het voor andere spellen problemen geeft. In dat geval zou ik misschien een dual-boot willen, maar dan heb ik wel windows nodig, die blijft dus in het winkelwagentje.
Link naar reactie
[quote=Elandriel;558965]Ok, bedankt:) Ik speel meestal TF2, en daar zag ik soms bij de enquetes dat veel mensen linux gebruiken, vandaar dat ik dacht dat het geen probleem zou zijn, maar kan me inderdaad voorstellen dat het voor andere spellen problemen geeft. In dat geval zou ik misschien een dual-boot willen, maar dan heb ik wel windows nodig, die blijft dus in het winkelwagentje.[/quote]\n\nGamen gaat op de PC gewoon niet zonder Windows. Punt. Er zijn een paar games die op Linux draaien, en wat meer dat ook op een Mac werkt, maar dat zal nog geen 5% van de markt zijn.\nOp Linux zou je dan nog met WINE kunnen gaan klooien, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je nooit 100% zult weten of iets werkt - en als het niet werkt, dan sta je er alleen voor.
Link naar reactie
[QUOTE]\r\nMijn vragen over deze build:\r\n1. In de vorige threads werd soms aangeraden een i5-processor te gebruiken ipv een i7 om zo wat te besparen. Ik vind het alleen moeilijk om de juiste te vinden, en vervolgens weer een passend moederbord te vinden dat ook compatibel is met de rest. Kan iemand me hiermee op weg helpen?[/quote]\r\nNaar mijn weten is het geen probleem om een I5 processor later om te wisselen voor een I7. De I7 heeft enkele opties die je als particulier niet zal missen. De voetjes van beide processors zijn gelijk aan elkaar en het moederbord herkent vanzelf wanneer je er een andere processor in stopt.\r\n\r\n[quote]\r\n2. Het moederbord lijkt mij in verhouding goedkoop, dit is toch het minst makkelijk vervangbare onderdeel (dus degene die het langs mee moet gaan)? Is het de moeite waard hier iets meer aan uit te geven (en eventueel ergens anders op te besparen)?[/quote]\r\nDe keuze van het moederbord zou ik het meest laten afhangen van de aansluitmogelijkheden, zoals aantal USB en SATA poorten. Tevens even kijken of er al USB 3.0 poorten op het moederbord aanwezig is. SATA 600 poorten is alleen handig wanneer je ooit besluit om SSD schijven te gebruiken.\r\n\r\n[quote]\r\n3. Ik zou ubuntu kunnen gebruiken ipv windows, maar zie dat dit niet veel besproken wordt voor de game-pc\'s. Is daar een reden voor?[/quote] Je kan ook virtualisatie gebruiken om Ubuntu te gebruiken en gewoon windows installeren als standaard OS. Virtualbox is gratis te gebruiken en ook een versie van VMware. Ik weet even niet meer welke dat is.\r\n\r\nMocht je toch alleen Ubuntu willen kan je wine gebruiken. Het blijft altijd wel de vraag of de spellen goed werken met wine. Op de site van de makers kan je zien welke spellen allemaal getest zijn met wine.\r\n\r\n[quote]\r\nIk heb nog wel wat kleine dingetjes, zoals is de voeding genoeg voor eventuele uitbreiding (extra videokaart??) of zijn er nog goede alternatieven om wat te besparen, maar dit zijn mijn grootste zorgen. Eerst maar eens zien wat jullie ervan denken:)[/quote]\r\nOp de onderstaande sites kan je uitrekenen welk vermogen de voeding minimaal moet hebben. De site zijn wel in het engels.\r\n\r\n[url=http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp]Link 1[/url]\r\n[url=http://www.journeysystems.com/support/calculator/]Link 2[/url]
Link naar reactie
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik zal dan windows draaien, is geen probleem. Ik denk dat ik een oem-versie laat doen om nog iets te besparen:)\n\nIk dacht dat ik een ander moederbord nodig zou hebben voor i5, zoals deze [url]http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/56379#p-4-productid-104492[/url] omdat hij deze een andere socket heeft, en bij de specs van het mobo ook alleen i7 staat. Deze in de link lijkt wel zowel i5 en i7 aan te kunnen. Waarschijnlijk omdat er wel 1155 i7\'s zijn, maar geen 1366 i5\'s? Ik begin het te begrijpen volgens mij, maar ben er nog niet helemaal uit:)\n\nVolgens mij hebben alle mobo\'s waar ik naar heb gekeken al sata-600 poorten, vind ik wel leuk om erbij te hebben. Verder hebben de meeste volgens mij ongeveer evenveel usb-poorten en sata-poorten, dus ik weet niet precies waar ik op moet letten. Ik heb wel een hele berg usb-apparaten, dus een flink aantal usb-poorten zou handig zijn. Verder wil ik twee (normale) harde schijven kunnen aansluiten, en eventueel de mogelijkheid hebben een extra videokaart aan te sluiten.\n\nAls ik een systeem heb gevonden zal ik zeker een van die sites gebruiken om te zien hoeveel vermogen ik nodig heb.\n\nvriendelijke groeten en nogmaals bedankt!\n\nEdit:\nNa nog wat gepuzzel heb ik dit gemaakt, ander moederbord (ongeveer even duur), i5 ipv i7 (70 euro goedkoper) en een dvd-brander ipv een blueray-brander. Het totaal is hiermee 1330 ipv 1460, maar is alles nog steeds compatibel?\n[url]http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/39069[/url]\nVoor nog een besparing van 50 euro maak ik er denk ik voorlopig ook één harde schijf van 1TB van. Ik kan er later altijd nog een toevoegen toch?
Link naar reactie
Bedankt voor de waarschuwing, dan zal ik die niet kiezen, ik weet alleen niet welk alternatief ik zou moeten nemen voor een i5 omdat bij de moederborden bij socket 1155 allemaal wel iets met p67 of h67 staat.\n\nEdit: Ik zie zojuist dat ze de site ook hebben aangepast, alle p67 en h67 borden hebben nu de status levertijd onbeschikbaar. Die worden blijkbaar teruggestuurd.
Link naar reactie
[QUOTE=Elandriel;559182]Bedankt voor de waarschuwing, dan zal ik die niet kiezen, ik weet alleen niet welk alternatief ik zou moeten nemen voor een i5 omdat bij de moederborden bij socket 1155 allemaal wel iets met p67 of h67 staat.\r\n\r\nEdit: Ik zie zojuist dat ze de site ook hebben aangepast, alle p67 en h67 borden hebben nu de status levertijd onbeschikbaar. Die worden blijkbaar teruggestuurd.[/QUOTE]\r\nEr is helaas geen alternatief. Het is gewoon wachten totdat intel het probleem heeft opgelost en de verbeterde variant te koop is.\r\n\r\nEr valt me wel iets op met betrekking tot het RAM geheugen. Het moederbord ondersteund dual channel RAM en in de winkelwagen zit een set die geschikt is voor Triple channel. Wanneer je deze combinatie gebruikt kan het zijn dat niet alle RAM modules herkent worden of dat het RAM geheugen niet op maximale snelheid zijn werk zal doen. Je kan als alternatief kiezen tussen 2x2GB of 2x4GB. Al vraag ik me af of 8GB niet te veel van het goede is.\r\n\r\nJe kan altijd later een tweede harde schijf toevoegen als je dat wilt. Ook een tweede grafische kaart is geen probleem. Ik weet alleen niet of de tweede kaart gelijk moet zijn als de eerste. Dit was lang het geval bij Crossfire en SLI opstellingen.\r\n\r\n\r\nPS. Wat versta jij onder een normale harde schijf? Een schijf met een platte kabel(IDE) of de recentere met SATA aansluiting. Ik neem aan dat je geen SSD schijf in je PC wilt.
Link naar reactie
Bedankt voor de reactie,\n\nIk bedoel de SATA (300). Hier had ik er eerst twee van 1-TB per stuk uitgezocht, daar neem ik er dan nu eerst één van.\nOm geen problemen te krijgen met die 67-borden zal ik misschien toch voor mijn eerste keuze gaan, met de i7 en het moederbord dat ik daarbij had.\nBedankt voor de opmerking over het geheugen, dat had ik niet gezien inderdaad. Ik zal er in ieder geval rekening mee houden, maar aangezien ik nu waarschijnlijk een ander moederbord moet kiezen, maakt het voor deze niet zo veel uit.\n\nZou je misschien ook naar die eerste build willen kijken? [url]http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/56379[/url]\nZitten daar nog dingen tussen die je anders zou doen? Hoe zit het daar trouwens met het geheugen? Ik zie in de specs niks staan over dual of triple channel.\n\nvriendelijke groet,\n\nEdit: en ik vraag met nog steeds af wat ik er op vooruit ga als ik bijvoorbeeld één stapje duurder ga voor het moederbord. Bijvoorbeeld deze \n[url]http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/56379#p-4-productid-101387[/url]\nin plaats van deze\n[url]http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/56379#p-4-productid-096981[/url]\n(dit is voor de i7-build)
Link naar reactie
@arrim\r\nDat is nog modern. Ik ben begonnen met Basic toen ik 6 of 7 was op een Commedore 16+4 waar de programma\'s op de cassette werd opgeslagen. Kopiëren was toen wel makkelijker als nu en ging veel sneller wanneer je de juiste cassettespeler had.\r\n\r\nHet waren wel de tijden dat je wist wat er in de PC gebeurde en hoe je alles moest instellen. Dat is met de huidige Plug & Play wel anders.\r\n\r\n@elandriel\r\nHet verschil tussen dual en triple channel kan je oa zien aan het aantal banken voor de RAM modules. Bij een veelvoud van 3 is het triple channel en bij een veelvoud van 2 dual channel. Bij 6 banken mag je ervan uitgaan dat het een triple channel is. Met toeval dat ik het zag. Ik had er eerst al overheen gekeken. \r\n\r\n3 in plaats van 2 PCI express 2.0 poorten is wat het meest opvalt. Ik zou de extra poort niet aanraden. Wanneer er spellen zijn die 3 kaarten nodig zal hebben zijn er allang betere grafische kaarten te koop die de opstelling met 3 kaarten kan bijhouden.\r\nEen ander verschil is de geluidschip. Welke van beide de betere is kan ik niet zeggen. Ik neem aan dat ze beide aan jouw wensen zullen voldoen.\r\n\r\nHet grappige is wel dat beide moederborden die je nu gekozen hebt triple channel ondersteuning hebben.\r\n\r\nPS. Is er een reden dat je voor 4launch kiest. via de [url=http://tweakers.net/pricewatch/]pricewatch[/url] van Tweakers.net kan je eenvoudig zien waar je het goedkoopst de PC kan kopen. Gewoon een kwestie van de onderdelen in het winkelmandje plaatsen. Je zal dan wel de PC zelf in elkaar moeten zetten, maar dat is niet zo moeilijk als het lijkt en de uiteindelijke keuze is aan jouw.
Link naar reactie
Te gek, heel erg bedankt.\n\nDan is dat duurdere moederbord toch niet zo heel aantrekkelijk en ga ik gewoon voor de goedkopere versie, dan is het geheugen dus goed erbij begrijp ik:)\n4launch gebruik ik omdat ik het veel zag op dit forum en het is goedkoper dan mijn standaardwinkel. Ik zal jouw site gebruiken om te zien of het ergens goedkoper kan.\n\nZelf in elkaar zetten was nog iets dat ik wilde vragen. Ik heb het nog nooit eerder gedaan en wil het wel eens proberen, maar aangezien het toch wel om een dure computer gaat wist ik niet zeker of het wel zo verstandig zou zijn. Wel doen zeg jij? Dan heb ik geloof ik in in ieder geval thermal paste nodig.\n\nEdit: Ik heb alle onderdelen gecontroleerd met die site, en in de meeste gevallen is 4launch de goedkoopste en uiteindelijk is het goedkoper daar alles te bestellen om bezorgkosten uit te sparen. Alleen één onderdeel was enkele euro\'s goedkoper, maar deze bestel is voor het gemak toch ook maar bij 4launch. Het was in ieder geval goed om het te controleren:)
Link naar reactie
Graag gedaan. Als je op zeker gaat kan je het beter laten doen. Voor de €50.- die 4launch ervoor vraagt kan je het overwegen. Ik ben nog duurdere winkels tegengekomen. Ik ga er wel van uit dat ze het systeem testen en melden als er iets niet klopt in de bestelling.\r\n\r\nIk tik nu op mijn eigen samengestelde PC die ondertussen al een jaar zonder problemen draait en heb ook de PC in elkaar gezet. Het duurde totaal nog geen 4 uur en daarbij heb ik nog foto\'s en een verslag voor mijzelf gemaakt. Het installeren van de software duurt vaak langer als het in elkaar zetten van de onderdelen.\r\n\r\n\r\nMocht je het toch zelf doen hieronder enkele tips:\r\n\r\nAls het goed is heb je geen thermische pasta nodig. De koeler van de grafische kaart is al gemonteerd en vaak wordt bij de koeler van de processor de pasta alvast op de koeler aangebracht.\r\n\r\nVoordat je begint is het verstandig om de handleiding even door te lezen. Hierin wordt uitgelegd waar je allemaal op moet letten wanneer je begint. Afhankelijk van de fabrikant is er een stap voor stap uitleg waar ook plaatjes bij kan zitten. De stekker verbindingen zijn zo gemaakt dat je ze niet verkeerd kan plaatsen. Alleen de afstandsbusjes waar het moederbord mee wordt vastgezet is iets waar je even goed moet opletten. In de meeste kasten kunnen meerder vormen van moederborden worden geplaatst(zoals ATX, mini ATX of ITX)\r\n\r\nEen ster (philips) schroevendraaier is vaak het enige stuk gereedschap dat je nodig hebt (tegenwoordig steeds minder). Om schade door statische lading te voorkomen kan je het best geen kleding van wol of polyester dragen aangezien deze stoffen berucht zijn vanwege de statische elektriciteit die ontstaat. Dit geldt eigenlijk voor alle kleding van kunststof. Door met enige regelmaat met de hand de CV installatie aan te raken kan je jezelf ontladen en zorg ervoor dat je niet teveel onnodige bewegingen maakt wanneer je bent ontladen. Bij elke beweging wordt er een beetje lading opgewekt ongeacht wat voor kleding je aan hebt. Door deze methode is een anti-statische mat en een polsbandje niet echt nodig.\r\n\r\nVoordat je de spanning op de kast zet even controleren of de stekker van de ventilator op de processor is aangesloten. Wanneer je deze vergeet mag je al blij zijn dat je de PC een minuut ziet werken. Gelukkig heeft intel er een beveiliging in gebouwd die ervoor zorgt dat de processor niet stuk gaat.
Link naar reactie
Heel erg bedankt voor de tips. Ik wil hem nu binnenkort gaan bestellen, De assemblage wil ik zelf gaan doen. Het enige waar ik nog een klein vraagje over heb.. Een vriend van me zei dat ik beter niet de bijgeleverde processorkoeler kon gebruiken, maar een losse moest bestellen.. Hoe denken jullie hier over? Ikzelf denk dat je mag verwachten bij een i7-processor dat ze er een fatsoenlijke koeler bijdoen?:)\n\nMisschien ben ik iets té voorzichtig, maar ik hoop dat iemand nog wil bevestigen dat dit een goede build is. Sluit alles op elkaar aan en is het compleet? Heel erg bedankt in ieder geval voor de hulp op dit forum, hier zal ik zeker vaker langskomen nog. Als ik hem ga bouwen ga ik het misschien ook wel vastleggen, dan zal ik het ook wel posten als mensen het leuk vinden om te zien, vooral omdat ik het nooit eerder heb gedaan:)\n\nDit is de laatste (uiteindelijke?) versie\n[url]http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/59254[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=bloodkill;559611]@ Arrim, dus bij het opstarten van de pc is het harde geluid meestal de cpu koeler? aangezien als ik hem opstart er een hard zoemend geluid uit de kast komt :P[/QUOTE]\r\n\r\nEr zitten meer ventilatoren in een PC dan alleen die voor de processor. In mijn kast is het voornamelijk de grafische kaart die geluid maakt, maar ook ventilatoren in de kast kunnen geluid maken. Om het geluid tegen te gaan zal je moeten uitzoeken welke ventilator de boosdoener is. De ventilator in de kast kan je testen door de stekker ervan er even uit te trekken. Voor de ventilators van de processor en de grafische kaart is dit niet aan te raden, omdat ze anders te warm worden. Afhankelijk van het moederbord is de snelheid van deze ventilatoren te regelen met software zoals [i]Speedfan[/i] of [i]AMD[/i] overdrive te regelen.\r\n\r\n@Elandriel\r\nMocht je een andere koeler willen plaatsen is er hier een [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/488/processorkoeling.html#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKstMLS9W0oEIBucXlQDFUlKLk-FCBanJnkCFhpY6SgVFmcmpvokVSlYmRjBeZp6SlYGOUnFyfhFEyhTGgckADXDLzClJLSpWsqpWMrawAFFliTlKVtFKRoZmSrG1tbUA]link[/url] naar mogelijke koelers. De prijzen vallen mee en de lijst is gesorteerd op populariteit. Er is dus weinig kans dat je een miskoop.\r\n\r\nNog een tip voor de kast. Zorg ervoor dat de kabels netjes weggewerkt worden en niet teveel voor een ventilator zitten. Door de kabels netjes weg te werken is de koeling van de onderdelen beter en zal de PC minder kabaal maken.
Link naar reactie
[QUOTE=bloodkill;559611]@ Arrim, dus bij het opstarten van de pc is het harde geluid meestal de cpu koeler? aangezien als ik hem opstart er een hard zoemend geluid uit de kast komt :P[/QUOTE]\r\n\r\nWeet ik niet. Er zitten zoals jeroenathome zegt wel meer ventilatoren in. Meestal is het de cpu koeler, de gpu koeler of de voeding.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...