Ga naar inhoud

Files delen / synchroniseren

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste,\r\n\r\nIk heb thuis twee computers staan, een desktop en een laptop. Dan is het lastig dat mijn bestanden op beide computers verspreid staan. Soms staat het bestandje dat ik nodig heb net op de andere computer. Af en toe kopieer ze wel over en weer, maar die versies lopen niet altijd gelijk. En mijn backups bevatten dan ook soms de verkeerde versies.\r\n\r\nIk zoek een manier om mijn documenten op een aparte lokatie te zetten die vanaf beide computers bereikbaar is, zodat ik altijd bij elke file bij kan. Tevens wil ik dat elk document ook op de laptop staat (copy), zodat ik ook off-line onderweg kan werken en dit automatisch gesynchroniseerd wordt, zodat er geen verschillende versies naast elkaar gaan bestaan. Dit mag ook op de desktop zodat elk document 3x aanwezig is en je altijd een backup hebt. Het gaat alleen om tekst, Word-, Excel en andere kleine bestanden. Dus geen video en muziek etc. Die zijn minder dynamisch en sla ik op een aparte schijf op. Ondanks dat het duizenden bestanden betreft, nemen ze samen hooguit enkele gigabytes in beslag.\r\nIk heb een Fritzbox met USB aansluiting, maar daar gebeurt er niets wanneer ik een harde schijf insteek.\r\n\r\nIk heb:\r\nLaptop, Windows Vista, 400 GB aan ruimte.\r\nDesktop, Windows XP, 640 GB aan ruimte.\r\n3 externe schijven van respectievelijk 120, 250 en 1000 GB aan ruimte en vele USB stickies en geheugenkaartjes varierend van 32 MB tot 2 GB.\r\nEen Fritzbox van XS4All.\r\n\r\nKan iemand mij vertellen wat ik nodig heb aan hardware en software (om te synchroniseren) om gedaan te krijgen wat ik wil? Heb ik een NAS nodig? Kan dat ook met geheugenkaartjes? In principe heb ik al meer dan genoeg schijfruimte, dus heb niet echt een nieuwe harde schijf nodig.
Link naar reactie
Ik zit hier met een aantal notebooks en een pc. Om alles netjes gesynchroniseerd te houden gebruik ik DROPBOX. Dit is een progammatje dat je download en op elke pc/notebook/netbook/Ipad etc installeerd. Je krijgt om te beginnen 2Gb gratis ter beschikking.\r\nJe data wordt op elke pc/notebook/netbook/Ipad etc bijgehouden en zodra je een document op een pc wijzigd dan wordt dit document op alle overige machines bijgewerkt wanneer je je pc/notebook/netbook/Ipad etc opstart.\r\nWerkt heel goed en je kunt folders al dan niet delen met andere personen door deze uit te nodigen, als de uitnodiging aanvaard word dan krijg jij 250Mb extra ruimte ter beschikking.\r\n\r\nMisschien een goed alternatief?
Link naar reactie
Dropbox ken ik wel, maar ik wil geen online-oplossing. Ten eerste wil ik thuis een fysieke schijf ergens plaatsen als een soort file-server dus, waarbij ik dus op beide computers dezelfde documenten onder een bepaald drive-letter kan zien, ook als de andere computer uitstaat.\r\nTen tweede wil ik dat die documenten op de laptop zelf en deze continue gesynchroniseerd worden als die aan het thuis-wifi hangt. Enerzijds om een continue up-to-date back-up te hebben en anderzijds om ook onderweg offline over mijn documenten te kunnen beschikken.\r\n\r\nMijn vraag is of dat kan met een NAS en of die altijd met HDD moet if ook met flash kan en hoe ik die moet installeren om synchronisatie mogelijk te maken.
Link naar reactie
Er zijn verschillende oplossingen hiervoor.\r\nConfigureer alle computers tot 1 netwerk (LAN) Met de zelfde werkgroep. (Niet dat de zelfde werkgroep moet, maar wel makkelijker is voor configuratie.)\r\nNu heb je een locaal netwerk, een soort van p2p. 1 computer als host maken, een partitie delen of een folder. (Optie aanzetten voor \"Mag bewerken/verwijderen\"). \r\nKies vervolgens via mijn computer [Tab:Extra-nieuwe connectie] en geef de pad aan \"//[werkgroep]/[directory/\" werkgroep is de werkgroep naam die je aan heb gemaakt, en de directory is de pad die je krijg te zien, als je naar je direcory gaat via netwerk. \r\nStel je heb mijn documenten geshared, in netwerk \"thuis\" dan wordt de path dus //thuis/mijn documenten/\r\nGeef een schijf letter. en de netwerk is bijna klaar.\r\nNu alleen op de andere computer aangeven (kan via script) waar deze de netwerk moet ophalen b.v. Z: drive.\r\n\r\nEen makkelijker manier en stabiler is via nas of iets dergelijks een server op te zetten.\r\nEn nog makkelijker is bijvoorbeeld Xampp te gebruiken (vrij en gratis te downloaden)\r\nje moet dan wel SQL en Firefox (geloof ik) starten. Apache weet ik niet zeker. Met xampp kan je een makkelijk ftp/domein/netwerk maken, De regels kan je instellen door admin knop achter de naam aan te klikken.
Link naar reactie
[QUOTE=herbert;559080]Ik gebruik hiervoor SyncBack: [url]http://www.2brightsparks.com/freeware/[/url][/QUOTE]\r\n\r\nSyncback is welliswaar bedoeld voor het synchroniseren/kopiëren van bestanden maar ik heb één keer een horrorshow meegemaakt toen de wireless verbinding niet goed was en syncback dacht dat alles gewist was in een map op één van de twee computers (desktop en laptop). \r\nHij wiste daarom ook alles in de gekoppelde map op de andere computer, en nadat de verbinding hersteld was vervolgens ook de map waarvan hij dácht dat de bestanden gewist waren. Het is wel weer te herstellen met een data recovery programma, maar je zit daar niet op te wachten.\r\nMijn les (terecht of niet): gebruik geen synchronisatie in een draadloos netwerk. Ja, alles is met instellingen te voorkomen (het wissen van grote hoeveelheden kun je uitzetten, of eerst laten bevestigen), maar één foutje en je bent de pineut.\r\n\r\nDe al genoemde optie van gedeelde mappen zodat je op beide computers altijd bij de bestanden kunt, vind ik dus veiliger. Als er dan iets mis is met de verbinding zie je het onmiddellijk.
Link naar reactie
Dropbox is geen online oplossing in de strikste zin, je behoud een kopie van alles wat je in dropbox zet op je harde schijf. Dus dit kan een NAS zijn of wat dan ook.\r\nTelkens als je files bewerkt die in dropbow staan en weer saved worden deze gesynchroniseerd met je andere pc\'s en notebooks waar dropbow opstaat. Staat een pc niet aand dan synchroniseerd deze zich met dropbox van zodra je deze aanzet en naar het internet gaat.
Link naar reactie
Hoi, ik tob hier ook al jaren mee. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het synchroniseren via een USB stick met behulp van allwaysync. Dat is een gratis programma en de synchronisatie verloopt via je USB stickje. Zolang je je stick maar mee neemt tussen je PC\'s blijft alles actueel. Ik heb twee USB sticks: één voor documenten (8 GB) en één voor foto\'s/video (32 GB). Verder gebruik is een 1TB externe harde schijf voor een volledig backup één keer per week met behulp van allwaysync (inclusief outlook.pst, drivers en dergelijke). \r\n\r\nVoor mij is het voordeel dat ik geen ingewikkeld netwerk hoef aan te leggen met alle onderhoud en zorgen die daarmee gepaar gaan. En de kosten zijn beperkt. Dat geldt zowel voor de aanschaf- alsook voor de stroomkosten, want een NAS of homeserver vreet veel stroom. Verder synchroniseert allwaysync gewoon alle bestanden en maakt geen backup waarbij je de afzonderlijke files niet kunt benaderen. Ik wil graag overzicht houden.\r\n\r\nAls iemand een betere oplossing heeft, dan houd ik mij graag aanbevolen...
Link naar reactie
[QUOTE=PPJM;559305]................., want een NAS of homeserver vreet veel stroom. .[/QUOTE]\r\n\r\nVolgens >[URL=\"http://nl.hardware.info/reviews/1972/34/25-nas-apparaten-review-stroomverbruik\"]deze[/URL]< test valt het met dat stroomverbruik van een NAS nog wel mee. Vooral de kleinere modellen voor thuisgebruik gebruiken ongeveer evenveel (of minder) als de buitenlamp naast de voordeur.... En daar denken we niet eens bij na als we die elke avond aan doen.
Link naar reactie
[QUOTE=eugene;559193]Dropbox is geen online oplossing in de strikste zin, je behoud een kopie van alles wat je in dropbox zet op je harde schijf. Dus dit kan een NAS zijn of wat dan ook.\r\nTelkens als je files bewerkt die in dropbow staan en weer saved worden deze gesynchroniseerd met je andere pc\'s en notebooks waar dropbow opstaat. Staat een pc niet aand dan synchroniseerd deze zich met dropbox van zodra je deze aanzet en naar het internet gaat.[/QUOTE]\r\n\r\nDus is het wel een online oplossing. Er wordt alleen gesynchroniseerd op het moment dat er een internetverbinding is. Geen internetverbinding betekent ook geen synchronisatie.\r\nHet heeft als voordeel dat het locatie-onafhankelijk is: als je internet hebt kun je synchroniseren, waar ook ter wereld. Als nadeel kun je zien dat het traag is en een data-limiet heeft van 2GB (50 / 100GB voor betalende klanten, $10 / $20 per maand).
Link naar reactie
Ja en nee, je info blijft ook lokaal op je HDD staan, dus het in niet een pure online oplossing.....\r\nVwb de kosten, je kan tot 8Gb gratis ruimte \"verdienen\" als je personen uitnodigd om je folders te delen. Ik zit nu tot 4.5Gb.\r\nTja wat is men tegenwoordig zonder internet..:-))?\r\nEnfin, TS wilt iets \"vastigers\".
Link naar reactie
In zijn eerste bericht noemt Hans60 ook een USB aansluiting op zijn Fritzbox, en dat een externe harde schijf niet reageerde. Waarschijnlijk/wellicht is de Fritzbox wel van de mogelijkheden voor print- en voor filserver voorzien. Is er iemand die in deze richting nog goede tips kan geven om e.e.a. werkend te krijgen? Bij succes hoeft hij dan geen nieuwe hardware aan te schaffen.
Link naar reactie
Dropbox bewaart ook online en wil je liever je persoonlijke financiele administratie wel ergens op het web hebben staan?\r\n\r\nEen map sharen op de ene computer vind ik geen oplossing, want ik wil geen computer altijd aan hebben moeten staan.\r\n\r\nIk wil toch een kleine NAS, maar weet niet zo goed waar ik nog meer op moet letten daarbij. Ik hoef geen RAID-systeem. NAS kan met kabel aan aan Fritzbox, maar laptop werkt via draadloos.\r\n\r\nIs zoiets voldoende?\r\nFreecom\r\n[URL=\"http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-103304\"]http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-103304[/URL]\r\n\r\nSeagate\r\n[URL=\"http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-100489\"]http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-100489[/URL]\r\n\r\nEn wat biedt een zogenaamde Mediadrive voor meerwaarde?\r\n[URL=\"http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-073003\"]http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-073003[/URL]\r\n\r\nDan is dat oplossing voor het eerste probleem en kan ik van beide computers bij alle files.\r\n\r\nDaarnaast heb ik twee redenen om te synchroniseren met de lapton. 1. om onderweg ook bij je files te kunnen en 2. om altijd je gegevens nog te hebben als een van beiden het begeeft. Daarvoor wil ik geen synchronisatieprogramma die problemen zoals congusto beschrijft geeft bij verlies van verbinding. Zijn er dan ook programma\'s die niet continue synchroniseren, maar bijvoorbeeld alleen tijdens opstarten of door een manueel gegeven commando?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...