Ga naar inhoud

tweede harde schijf problemen

Aanbevolen berichten

Graag krijg ik wat suggesties vanuit het forum hier over het volgende.\r\nIk heb een Compaq pressario, die ik onlangs een schone installatie heb gegeven van windows XP.\r\nNu ben ik alle software weer aan het installeren, en dacht vanuit mijn oude PC de 2e harde schijf te halen en deze in mijn Compaq te zetten.\r\nIk heb de IDE kabel op de primaire IDE aansluiting gezet, en van daaruit eerst de tweede harde schijf (een 80 Gig Maxtor) aangesloten, en op aanwijzing van de sticker op de behuizing de Jumper verwijderd waardoor de Maxtor Slave is geworden.\r\nDe opstart Hardeschijf, de Master zeg maar heb ik op de aansluiting op het uiteinde aangesloten.\r\nDus: IDE moederbord aansluiting>Slave (Maxtor)>Master(Seagate).\r\nNu heb ik het volgende probleem: ten eerste start de PC niet verder en moet ik in de BIOS handmatig de Seagate als 1 boot aanwijzen.\r\nDe Maxtor staat hier als 1 slave vermeld.\r\nVervolgens start dan Windows XP gewoon verder op vanaf de Seagate (Master) disk.\r\nDaarna krijg ik in Computerbeheer Niet de tweede (Maxtor) harde schijf te zien.\r\nWanneer ik nu naar Schijfbeheer ga zie ik daar als schijf 0 de Seagate staan met Windows (145, 5 Gig NTFS ) en de daarop verborgen recovery Partitie van Compaq ( 3,80 Gig Fat 32).\r\nEchter ik zie niet de 80 Gig van de Maxtor staan.\r\nWel staat er een Schijf 1 vermeld met 3,80 Gb onbekende partitie in orde.\r\nEn: 21 MB onbekende partitie in orde\r\nEn: 3,76 GB niet toegewezen\r\nEn 145,24 Gb onbekende partitie in orde.\r\n\r\nIk snap daar niets van, want de laaste lijkt mij weer de 145 GB van de Masterdisk van Seagate.\r\nEn die andere 3,76 lijkt weer de verborgen Partitie te zijn ??? :confused:\r\nWat is hier aan de hand.\r\nTrouwens de tweede Maxtor disk was al in gebruik en gepartitioneerd, dus dat zou dan toch niet meer nodig zijn ?\r\n\r\nKortom....Help\r\n\r\nGroeten, Henk
Link naar reactie
Controleer nog eens je jumper instellingen op de Harde schijven, maar trek eerst de 80 Gig los en start de pc opnieuw op en let goed op wat er gebeurt.\n\nDoe dit nu ook eens met de andere Harde schijf en let goed op wat er gebeurt.\n\nHet lijkt mij slimmer gezien mijn oude pc ook een Compaq pressario was, om de Schijf die als eerste moet booten op de primaire IDE aansluiting kabel met de CD/DVD speler te hangen en de andere aan de secondaire aansluiting op het MB.
Link naar reactie
Ik ben even een paar dagen weg geweest vandaar de wat late reaktie, maar allereerst Hans60:\r\n\r\nIk heb een Maxtor schijf als Slave, type 6Y080L0 en 80 Gig.\r\nDe tweede boot (en Master) schijf is een Seagate type ST 3160021A van 149,4 Gig.\r\nOp de Seagate staat ook de herstelpartitie van Compaq.\r\n\r\nIk heb de Seagate d.m.v. de jumper ingesteld als Master, en de Maxtor door het verwijderen van de jumper als Slave.\r\nVerder heb ik nu zoals Stroke333 adviseerde de De Maxtor Slave op de Secondaire IDE aansluiting gezet.\r\nDeze manier gaf helaas hetzelfde resultaat, namelijk niet opstarten.\r\n\r\nVervolgens heb ik n.a.v. een artikel uit het FAQ-man archief het volgende gedaan:\r\n\r\nde blauwe steker van de IDE-kabel in de prmaire aansluiting op het moederbord.\r\nop de grijze steker van de IDE-kabel de Maxtor schijf als Slave.\r\nEn op de Zwarte steker aan het einde van de IDE-kabel de Seagate-schijf waarvanaf geboot moet worden.\r\n\r\nNu mijn PC start nu gewoon op. :D \r\n\r\nAlleen is de Maxtor schijf nog niet in : Mijn computer te zien, maar wel in de BIOS en ook in schijfbeheer.\r\n\r\nWat ik nu nog moet doen is te zorgen dat de Slave schijf herkend gaat worden ! !\r\nEn daar kom ik nog niet uit, schijfbeheer laat het volgende zien:\r\n\r\n[url]http://i1095.photobucket.com/albums/i478/TekenaarHenk/Schijfbeheer2.jpg[/url]\r\n\r\nDe informatie van de 0 schijf (de Seagate met Widows en de Compaq recovery partitie) klopt wel.\r\nMaar de tweede harde schijf (de Slave Maxtor) daar snap ik niets van, hij staat vermeld als Schijf 1 maar er staat maar 3,76 Gb als niet toegewezen.\r\nDe andere twee blokken op de regel van Schijf 1 lijken wel de partities van de Seagate schijf waarvan geboot moet worden, en die 21 MB weet ik helemaal niet.\r\n\r\nWat moet ik nu doen om deze tweede schijf herkend te krijgen, klikken op het zwarte segment met 3,76 Gb ?\r\n\r\nIk heb dit nog nooit gedaan, dus twijfel erg of ik dan per ongeluk ook alle informatie uitwis op de Seagate (Master en Bootschijf) ???
Link naar reactie
Er kunnen verschillende redenen zijn, dat je deze problemen heb,\r\nStaat de jumpers van beide wel goed? master/slave? zo ja, probeer de jumpeer op autoselect te zetten,\r\nIs alles ok, dan kan het liggen aan het aansluiten van de idd kable. Van moederbord naar de 2e aansluiting (Vrouwtje,) is master dan slave. heb je de master op de master en de slave op de slave connectie van jou ide? Zoja, probeer je 2e schijf eens op de secondaire ide.\r\n\r\nHeb je de hardeschijf wel op de juiste manier ingedeeld?\r\nMocht 1 van de schijven het toch niet doen, dan ben ik bang dat je hdd dos partie of fat checksum.\r\nDan kan je toch beter deze vervangen met een ander.
Link naar reactie
[COLOR=\"black\"][B]Het probleem is opgelost ![/B][/COLOR]\r\n\r\nGelukkig werkt alles nu, ik ga de Compaq nu weer in elkaar schroeven <;:o)\r\n\r\nHet laatste voor mij onbekende puzzelstukje was hoe ik nu de tweede harde schijf zichtbaar in Windows kon maken.\r\nDit was ook erg verwarrend omdat ik hem in het Schijfbeheer en de BIOS al wel kon zien.\r\nDaarbij kwam dat ik wist dat de tweede harde schijf slechts 80 Gb aan capaciteit had.\r\nTerwijl (erg verwarrend) in schijfbeheer slechts 3,79 niet toegekend was en er twee andere partities stonden die dezelfde capaciteit hadden als de twee partities op de 1e schijf.\r\nIk heb dit hier op het forum zowel als aan FAQ-man gevraagd.\r\nDe laatste mailde mij dat ik gewoon alle partities kon verwijderen van de tweede schijf door erin Schijfbeheer met de rechter muisknop op te klikken.\r\nHierdoor krijg je de mogelijkheid om de Partitie te verwijderen.\r\nOp het moment dat je dit doet komt de ruimte van de verwijderde partitie direkt bij de zwarte en nog niet toegekende partitie.\r\nZo ga je door totdat al de partities (degene met de blauwe rand erboven) zijn verwijderd en toegevoegd bij de \"zwarte\"nog niet toegekende partitie.\r\nUiteindelijk kreeg ik dan de 80 Gb aan opslag wat ook zou moeten.\r\nHierna klik je in het nu ontstane \"zwarte\"nog niet toegekende vak met weer de rechter muisknop.\r\nJe krijg nu de mogelijkheid te klikken op: Nieuwe Partitie.\r\nDoe je dit dan neemt de Partitie wizard van windows XP het over en gaat het allemaal makkelijk.\r\nEn hierbij hoef je niet bang te zijun iets te verknoeien, ik had eerst bijvoorbeeld de 80 Gb opgedeeld in twee Patities van ieder ongeveer 40 Gb.\r\nEn daarna de eerste al laten formateren, maar bedacht daarna dat 80 GB tegenwoordig vrij weinig is en dat dit beter gewoon 1 Partitie kon worden.\r\nDus weer op de al gemaakte en geformateerde Partitie geklikt met rechterknop en deze weer verwijderd.\r\nDe 40 Gb kwam weer netjes bij de nog niet toegekende 40 Gb van de andere helft van de schijf, dus totaal weer 80 Gb\r\nEn hiervan weer 1 parttitie gemaakt en daarna geformateerd.\r\n\r\nKlaar ! Weer heel erg bedankt allemaal voor alle hulp.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...