Ga naar inhoud

Netwerk beveiligen tegen wanbetalers

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Het probleem is als volgt:\r\n\r\nIk zit in een studentenhuis. Nou is het zo dat ik de internetverbinding op mijn naam heb en daar dus maandelijks voor betaal. De huisgenoten horen mij te betalen. \r\n\r\nHet modem en de router staan bededen in de woonkamer welke gehuurd word door mensen die mij niet de internet kosten elke maand op tijd willen betalen. Elke maand moet ik er achter aan. Vorige maand heb ik ze al afgesloten, dmv wireless filter, toen hebben ze het modem afgekoppeld. Aangezien ze daarmee natuurlijk geen kans van slagen hebben omdat ik dan gewoon de electriciteit er af gooi en de meterkast op slot doe kreeg ik daarna al snel mijn geld. Deze maand moest ik ze weer afsluiten helaas, dit keer komen ze er ook niet weer op. Ook de sleutel veranderd. \r\n\r\nZe zijn te dom om te beseffen dat ze met kabel kunnen aansluiten. Toch heb ik hier tegen de DHCP server uitgezet zodat ze handmatig een IP moeten invoeren en een subnet gekozen wat ze niet kunnen raden. \r\n\r\nToch vraag ik me af of er nog truucjes zijn waarmee ze me kunnen verneuken, ik bedoel dan meer hardwarematig met bijv. nog een router op het modem aan te sluiten, al zit er wel één poort op het modem van ziggo.\r\n\r\nDenk mee graag
Link naar reactie
De meeste routers ondersteunen IP filtering. Oftewel, alleen die IP-adressen die op zijn whitelist staan, komen erin, de rest maakt geen verbinding. Je kunt ook een systeem bedenken dat je elke maand een andere WPA2 passkey instelt, en die alleen afgeeft aan mensen die betaald hebben. Hardwarematig kom je niet veel verder als zorgen dat ze geen fysieke toegang tot je modem/router hebben. Dan kan er geen extra router (eerder een switch, maar dat terzijde) aangesloten worden zonder jouw toestemming.
Link naar reactie
mac adres filtering gebruik ik nu voor draadloos. Naar mijn weten ondersteund Tomato firmware geen filtering voor bekabelde aansluitingen. Misschien dat via een script de lanpoorten uit te schakelen zijn, maar zou niet weten hoe. \r\n\r\nMet een switch aansluiten op de router komen ze niet veel verder omdat de dhcp uit staat. Ze zullen dus op de PC handmatig een IP adres moeten invoeren in dezelfde range als de router. Dat raden ze gewoon niet, geloof ik niks van, als ze de lan eigenschappen uberhaubt al weten te vinden :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...