Anoniem2 Geplaatst: 25 januari 2011 Delen Geplaatst: 25 januari 2011 Kan iemand uitleggen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een NAS-server. Heb speciaal behoefte aan:\r\n[LIST]\r\n[*]hoe groot moet / moeten de harde schijf / schijven zijn?\r\n[*]Moet er een mediaplayer op aanwezig zijn om rechtstreeks op je TV aan te kunnen sluiten, zonder dat je PC aan moet blijven staan?\r\n[*]Sluit je de NAS-server het best via de ethernetaanluiting, USB of HDMI aan op je TV\r\n[/LIST] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2011 Die eerste twee vragen kun je alleen zelf beantwoorden.\n\nWat betreft de schijfruimte moet je even bedenken of je de nas als backuplocatie wilt gebruiken, of dat de gegevens op de nas alleen op de nas komen staan. Als je in geval van dat laatste een backup van die gegevens wilt hebben, moet je een nas overwegen met twee harde schijven waarvan een van die schijven als backup van de andere dient. Dit halveert dus in feite de aangekochte ruimte.\n\nMediaspeler/nas combinaties zijn er eigenlijk niet. Een mediaspeler met ingebouwde harde schijf heeft geen volwaardige nas-functies (zoals die backup op een tweede schijf of als webserver/ftp server kunnen dienen). Dus ook die keuze hangt af van wat je zelf wil.\n\nEen nas altijd via ethernet aansluiten voor de meest stabiele verbinding. Via usb moet de computer alsnog aan blijven en een nas heeft verder geen hdmi aansluiting.\nEen mediaspeler sluit je bij voorkeur wel via hdmi op de tv aan en wederom via ethernet op je netwerk om de opslag ervan via de computer te kunnen gebruiken. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2011 Foobar, dank voor je reactie. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2011 [QUOTE=FooBar;558130]\r\n\r\nMediaspeler/nas combinaties zijn er eigenlijk niet. [/QUOTE]\r\n\r\nIk heb een NAS met ingebouwde mediaspeler functie.:-) \r\nDe Qnap 419 T.\r\n\r\nTwee gelijke schijven zet je in raid 1 dan worden ze gespiegeld. \r\nJe moet dan een NAS hebben die in elk geval Raid 1 ondersteunt.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2011 Hier nog wat over NAS [url]http://computertotaal.nl/article/21812/doe-meer-met-uw-nas.html[/url] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2011 [QUOTE=Niekie30;558165]Ik heb een NAS met ingebouwde mediaspeler functie.:-) \r\nDe Qnap 419 T.[/QUOTE]\r\nHeb je een link dat ik eens kan kijken? Vind eigenlijk alleen iets over een TS-419P, en dat lijkt me geen mediaspeler (want: geen afstandbediening en geen hdmi-aansluiting), maar een mediaserver. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 25 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2011 Daar komt tie vandaan. [url]http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=134[/url]\r\n\r\nEn inderdaad ik gebruik die functie ook (nog) niet. \r\nIk las jou vraag en heb over de mijne dit gelezen:\r\n\r\n[I]You can share you photos, video, or music over the network by the Multimedia Station of the NAS.[/I]\r\n\r\nEn inderdaad het is de 419P die hier staat.\r\n\r\nGa ik dus even de fout in, bij de beantwoording. Want inderdaad geen AB en geen HDMI.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 26 januari 2011 Inderdaad een media-server, zoals ik al dacht. Kun je niet direct aan de tv hangen, maar als je een tv hebt met netwerkaansluiting die DLNA ondersteunt heb je wel een configuratie die niet onder doet voor een mediaspeler die je wel direct op de tv aansluit.\n\nErg uitgebreid apparaat trouwens. Haast niks wat er niet mee kan. Direct op de tv aansluiten is eigenlijk het enige ;) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 26 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 26 januari 2011 Hij is zo uitgebreidt dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Maar wel een uitkomst. Voor backups enzo.\r\nVoor media zet ik hem nog niet echt in, maar wie weet ga ik het eens proberen.\r\nEn dit weekend gaat tie via een Gigabit switch samen met de Humax eronder aan het netwerk hangen. Ik ben benieuwd wat dat weer brengt.:-)\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen