Anoniem2 Geplaatst: 16 januari 2011 Delen Geplaatst: 16 januari 2011 Ik ga binnenkort een SSD installeren naast mijn bestaande harde schijf. \r\nIk heb begrepen dat ik het beste een verse installatie Windows 7 op de SSD doe en niet moet gaan klonen. \r\nWaar ik mee zit is de installatie van windows 7 op de SSD in combinatie met de bestaande harde schijf waarop nu Windows 7 is geïnstalleerd. Gaat mijn pc niet moeilijk doen als ik een SSD heb met Windows 7 èn een harde schijf met windows 7? Moet ik eerst alleen de SSD installeren met Windows 7 en pas daarna de harde schijf en die formatteren? Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede stappenplan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 16 januari 2011 Op moment van herinstallatie koppel je de bestaande schijf even los, zodat alleen de SSD is aangesloten. De Windows-installatie ziet je \'oude\' Windows dan niet, dus heb je daar ook geen last van.\n\nNa de nieuwe installatie koppel je de oude schijf weer aan. Windows zal deze als nieuwe vaste schijf herkennen, maar zal niet zien dat daar nog een Windows-versie op staat. Eventueel kun je dan de oude schijf formatteren, of simpelweg de Windows- en programmamappen weggooien (van de oude schijf, uiteraard niet van de SSD). Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 16 januari 2011 Ik zou wel even de SSD op de eerste Sata poort hangen en dan 7 installeren. Als dat helemaal klaar is, sluit je je oude schijf aan op de 2e sata poort en start opnieuw op.\nJe wijzigt op de oude schijf de map Windows in Windows.old om vergissingen te voorkomen.\nDaarna kopieer je uit de oude gebruikers omgeving de benodigde data en uit de root van de oude schijf eventueel nog data en je kan de oude schijf formatteren.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2011 Als je een goed werkende windows 7 hebt kun je gerust klonen van een gewone harde schijf naar een SSD. Windows ziet dan nieuwe hardware, pakt automatisch de goede drivers, en alles werkt perfect. Wel bij een SSD prefetch en superfetch uitschakelen, deze werken op een SSD alleen maar vertragend en de SSD verslijt onnodig snel. Met de SSD start mijn PC in ca 50sec op! was eerst bijna 2 minuten!\n\nIn de BIOS kun je gewoon aangeven van welke schijf Windows moet booten. Het maakt totaal geen verschil op welke SATA aansluiting je een schijf hangt, de eerste of de laatste of er tussenin, het maakt totaal geen verschil, gewoon in de BIOS instellen. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2011 @jvdstegen: je hebt helmaal gelijk je hebt niet een speciafieke sata poort nodig om te booten vanaaf een slave of primary of secondary schijf.\r\nJe kan gwn in bios zoals jvdstegen zei booten vanaf SSD:type disk ;).\r\n\r\nIk hoop dat deze comment ook een beetje helpt.\r\n\r\nHet is wel handig om je data van je oude disk waarop 7 staat Backup te maken voor de ckerheid.\r\n\r\nDoe ik ook als ik schone instal gaa doen op mijn pc\'s tis altijd handig gwn op externe of interne HDD,of op grote USB of als je niet zoveel files hebt kan je gwn een USB gebruiken van 8Gb ofozw of 16Gb maakt niet uit ;). \r\n\r\n Gr Mij xD Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 18 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2011 \"Slave primary en secondairy:\" zijn termen uit de lang achter ons liggende IDE tijd. \r\nSata werkt met genummerde oplopende poorten, volgens mij.\r\n\r\nOke stel: Je laat lekker de oude schijf hangen op poort 1. Je hangt er de ssd bij waarop intussen een kloon staat, op poort 2, en dan krijgt de pc geen stress?\r\n\r\nDe vraag stellers weten niet altijd wat de bios is, of hoe ze dat in moeten stellen, dus om problemen te voorkomen gaf ik het zo aan. Het leek mij in dit geval de gemakkelijkste manier. \r\nEn klonen prima. Bezwaar: je zet toch een al dan niet \"vervuilde\" Windows erop.\r\nMaar laten we er geen ruzie om maken:-) (Er leiden meer wegen naar Rome).\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2011 Ok, het is mij nu wel helder:\r\n\r\n- HDD loskoppelen\r\n- SSD op de 1e poort\r\n- Windows 7 installeren en checken of het goed werkt\r\n- HDD op 2e poort en formatteren\r\n\r\nIk heb nog wel een vraag mbt installatie Windows 7. Bij de aangeschafte PC (HP Pavilion Elite HPE-420nl) zat geen installatie dvd dus dan heb ik een OEM licentie? Heb ik dan bij de installatie genoeg aan de Recovery dvd\'s die ik gemaakt heb en kan ik dan gewoon de key gebruiken die op een sticker staat? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2011 Als het goed is, zou dan moeten lukken. Je hoeft dan zelfs geen key in te geven (Wordt mee geinstalleerd).\r\nAlleen sommige recover dvd\'s gaan zoeken naar een even grote harde schijf met dezelfde partities, of proberen die partities aan te maken, dus daar kan je even een probleem krijgen. \r\nAls je dus de keuze krijgt op zelf te partitioneren dan grijp je die kans...:-)\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2011 [QUOTE=Niekie30;557237]\nAlleen sommige recover dvd\'s gaan zoeken naar een even grote harde schijf met dezelfde partities, of proberen die partities aan te maken, dus daar kan je even een probleem krijgen. \nAls je dus de keuze krijgt op zelf te partitioneren dan grijp je die kans...:-)\n\nNiek[/QUOTE]\n\nAls ik een OCZ Vertex 2 120GB aanschaf moet ik dan ook nog onderpartitioneren? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 19 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2011 Lees die: [url]http://computertotaal.nl/article/20758/overstappen-op-een-ssd/4.html[/url] even door.\r\n\r\nEind conclusie:\r\n\r\n[I] Het is twijfelachtig of deze oplossing ook zin heeft bij een moderne SSD met ondersteuning voor TRIM[/I]\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen