Anoniem2 Geplaatst: 1 januari 2011 Delen Geplaatst: 1 januari 2011 Ik heb een Dell (:mad: &@#!!@# ding) staan. Het is een apparaat uit 2006, welke nog redelijk mee gaat met deze tijd, mits hij nog zou werken. Wat scheelt er precies aan?\n\nNa enige tijd spelletjes te spelen (starcraft II) bleef hij hangen, na een reset geeft de eerste BIOs POST, met de biostext en allemaal nullen.\nNu ben ik dan geen domme jongen, maar Dell is wel zo\'n Godsguwelijk apparaat dat je liever 10 hoog naar beneden wil gooien. Ik heb inmiddels wel uitgevogeld dat het 2 dingen kunnen zijn :\n\na.) 1 van de 2 HDD (160GB) die in RAID staan\n\nb.) Videokaart (Nvidia 7800) \n\nIk heb inmiddels ook al de Dell Diagnositsche test laten lopen en gek genoeg komen hier geen schokkende dingen uit. Eigenlijk niks. Alles lijkt goed te zijn.\nDus heb ik de videokaart vervangen, door en EAX700 van asus (ff wat minder maar gewoon om te testen) daar startte hij de eerste keer (zonder nullen in de BIOS POST). Uiteraard gaat Windows XP (MCE) zoeken naar updates voor de kaart en wil herstarten, daarna doet het systeem niks anders meer dan het windows logo laten zien en terug gaan naar de BIOS en dit gaat oneindig door.\n\nDan de 2 HDD\'s er maar uit trekken en deze vervangen met een WD 250G, met een preload Windows 7 Home Premium. Zelfde laken en pak.\n\nIk heb zelfs geprobeerd om de originele CD van Dell erij te pakken maar in de BIOS word de DVD drive niet aan gegeven. Zelfs de HDD\'s niet. Alleen de Nvidia RAID driver word nog aangegeven via de Bios. Maar hier kan ik alleen de 2 RAID schijven aanmaken, maar dit werkt niet goed omdat de BIOS dus zo rot word aangegeven, tussen alle nullen en tekst is het lastig lezen wat er precies bedoeld word.\n\nHet boekje bied ook niet echt een oplossing.\n\nIk ben er wel een beetje klaar mee, daar ik ook niet lekker mobiel ben, loop thuis namelijk met een gebroken enkel. Dus echt gemakkelijk gaat het niet. \n\nIemand dus enig ervaring met een herinstal van een XPS 600. Liefst met een Windows 7 configuratie. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 [QUOTE=Gekwordikervan;554150]Ik heb een Dell (:mad: &@#!!@# ding) staan. Het is een apparaat uit 2006, welke nog redelijk mee gaat met deze tijd, mits hij nog zou werken. Wat scheelt er precies aan?\n\nNa enige tijd spelletjes te spelen (starcraft II) bleef hij hangen, na een reset geeft de eerste BIOs POST, met de biostext en allemaal nullen.\nNu ben ik dan geen domme jongen, maar Dell is wel zo\'n Godsguwelijk apparaat dat je liever 10 hoog naar beneden wil gooien. Ik heb inmiddels wel uitgevogeld dat het 2 dingen kunnen zijn :\n\na.) 1 van de 2 HDD (160GB) die in RAID staan\n\nb.) Videokaart (Nvidia 7800) \n\nIk heb inmiddels ook al de Dell Diagnositsche test laten lopen en gek genoeg komen hier geen schokkende dingen uit. Eigenlijk niks. Alles lijkt goed te zijn.\nDus heb ik de videokaart vervangen, door en EAX700 van asus (ff wat minder maar gewoon om te testen) daar startte hij de eerste keer (zonder nullen in de BIOS POST). Uiteraard gaat Windows XP (MCE) zoeken naar updates voor de kaart en wil herstarten, daarna doet het systeem niks anders meer dan het windows logo laten zien en terug gaan naar de BIOS en dit gaat oneindig door.\n\nDan de 2 HDD\'s er maar uit trekken en deze vervangen met een WD 250G, met een preload Windows 7 Home Premium. Zelfde laken en pak.\n\nIk heb zelfs geprobeerd om de originele CD van Dell erij te pakken maar in de BIOS word de DVD drive niet aan gegeven. Zelfs de HDD\'s niet. Alleen de Nvidia RAID driver word nog aangegeven via de Bios. Maar hier kan ik alleen de 2 RAID schijven aanmaken, maar dit werkt niet goed omdat de BIOS dus zo rot word aangegeven, tussen alle nullen en tekst is het lastig lezen wat er precies bedoeld word.\n\nHet boekje bied ook niet echt een oplossing.\n\nIk ben er wel een beetje klaar mee, daar ik ook niet lekker mobiel ben, loop thuis namelijk met een gebroken enkel. Dus echt gemakkelijk gaat het niet. \n\nIemand dus enig ervaring met een herinstal van een XPS 600. Liefst met een Windows 7 configuratie.[/QUOTE]\n\nUit een ander forum:\n\n[B]Ik heb een aantal verschillende opmerkingen voor je, wellicht dat je een aantal daarvan al geprobeerd hebt.\n\nTen eerste geef je aan dat je een probleem met de BIOS hebt, waarbij het betreffende scherm je niet verder helpt vanwege een heel onoverzichtelijke indeling (= corrupt ?).\nEerste waar ik dan aan denk is de BIOS resetten.\nBelangrijke zaken die je dan nodig hebt, is in welke configuratie staat je RAID ingesteld, en doe je dat in de BIOS van je moederbord, of is er een aparte BIOS voor je RAID ?\nEn is er een security password ingesteld ?\nZo je, is dat password bekend ?\nWant wanneer je de BIOS reset, is vermoedelijk dat nog intact en dan kan het opnieuw configureren van je BIOS lastig worden.\nGa eens op zoek naar het batterijtje van je BIOS en kijk of dat nog dicht bij de 3 volt zit.\nIs het een stuk lager, gewoon nieuw batterijtje erin en opnieuw instellen.\n\nIk heb even een plaatje van zo\'n systeem opgezocht want ik vermoedde dat het voorzien zou zijn van een \"airflow guide\", die ervoor zorgen moet dat de koellucht een vastgestelde route door de kast neemt.\nEn dat is inderdaad het geval.\nJe ziet dat van veraf door de groene trechterachtige luchtgeleiders.\nProbleem bij airflow is altijd dat er niet alleen lucht doorheen gaat.\nEr komen enorme bakken stof door de machine.\nUiteindelijk verstopt de optimale route, en ontstaan de problemen.\nDeze uiten zich dan meestal in defecte condensatoren.\nOok de Dell (foxconn) systemen krijgen daar last van.\nDefecte condensatoren zijn niet altijd eenvoudig te herkennen, niet altijd loopt er prut uit, gaan ze bol staan of komt het kapje eraf.\nDat is ook de reden waarom je vaak het advies ziet om alle elco\'s te vervangen, en niet alleen die waarvan je duidelijk ziet dat ze defect zijn.\nUiteraard maak je dan gelijk het hele ding goed stofvrij met een stofzuiger en een borsteltje (vooral de koellichamen).\n\nDat je schijven niet te lezen zijn, kan dat komen door de manier waarin ze in RAID staan ?\nHeb je een beschikbare grootte die niet groter is dan de capaciteit van 1 schijf, of zie je een grootte die de twee schijven bij elkaar optelt (en snellere dataoverdracht heeft) ? [/B] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 Mijn antwoord op de vraagsteller uit een ander forum is:\r\n\r\nOm antwoord op je vragen te geven ga ik stapsgewijs te werk.\r\n\r\nInderdaad lijkt het probleem op een BIOS probleem, alleen (volgens Dell) is dit niet het geval hun geven aan dat dit een HDD issue is. Dus de diagnostisch laten draaien (ongeveer 2 uur) deze geeft aan dat alles in orde is. Hier komt niets uit wat er op lijkt dat er een HDD probleem is.\r\n\r\nFeit dat als ik er voor de eerste keer een andere videokaart insteek, wel met minder geheugen, dat het nullen probleem met de opstart weg is. De feitelijke kaart die er in hoort geeft deze nullen dus wel weer tijden de opstart.\r\n\r\nInderdaad ik heb de BIOS een keer via de BIOS als Default gezet, ook de batterij uit het moederbord gehaald. Niets heeft deze fout verholpen.\r\n\r\nDe RAID Bios zit in de BIOS van het moederbord, door op F12 te drukken dan op CTRL+N.\r\nDe RAID staat nu als volgt in gesteld. En ziet ook beiden schijven en worden in rood weer gegeven. Ieder met zijn eigen capaciteit.\r\n\r\nRAID MODE : MIRRORING\r\nSTRIPPING BLOCK : OPTIMAL\r\n\r\nIk kan hier op F6 drukken, wat overigens niets uithaalt want hij geeft dan aan dat hij de schijven in de huidige conditie niet herkent. Dus dan maar op ESC om weer terug te komen in de keuze fase voor\r\n\r\n* SYSTEM SETUP\r\n* HARD DRIVE DIAGNOSTICS\r\n* RAID UTILITY PARTION\r\n\r\nEr is geen security password ingesteld, dus deze optie is over te slaan.\r\n\r\nIk heb de groene bakken eruit gehaald en de pc volledig uitgezogen met een kleine stofzuiger, alles is weer stofvrij.\r\n\r\nInmiddels start de pc niet eens meer op maar geeft gelijk de F1 en F2 modus weer. F1 komt de melding weer terug.F2 kom ik in de BIOS terecht waar ik wederom niks mee kan. Of het haalt niks uit.\r\n\r\nIk heb geen idee hoe de schijven geconfigureerd stonden voor de crash. Dus ik weet niet of dit de normale setting is van de RAID instellingen. Maar ik krijg ze gewoon niet op een andere manier ingesteld.\r\n\r\nAls ik de vervangende HDD met Windows er aan hang en ik zet in de BIOS de Device -0 op gewoon ON in plaats van RAID ON, zoals de 2 originele HDD’s stonden dan blijft hij dus opstarten en terug keren in de BIOS. Met even een weergave van het Windows logo. Zet ik in de BIOS de schijf op RAID ON geeft hij aan dat er geen HDD in zit en geeft F1 en F2 aan. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 Ten eerste: Een preinstalled Windows cd erin hangen (uit een andere pc bijvoorbeeld) lijdt tot foutmeldingen, zoals je omschrijft. (Verkeerde drivers voor de hardware etc. Dus dat moet je niet willen doen, tenzij de schijf op die pc is ge\"preinstalled\"\n\nAls het verhaal over \"mirroring\" gaat heb je in raid 1 gestaan. Beide schijven bevatten dan exact gelijke data en zijn los uitleesbaar in een andere pc, als data schijf bijvoorbeeld. \n\nBackup dus eerst je data van 1 van de schijven. \n\nZet de bios op default zonder raid\n\nPlaats daarna de windows cd en installeer Windows op de overgebleven harde schijf.\nDaarna alle drivers. \nVolgens mij kan je daarna de andere schijf ook plaatsen en in je bios voor raid 1 kiezen. Het systeem zal dan, als alles goed is de 1e schijf gaan mirroren op de 2e.\n\nVraag ivm F1 melding: heb je er nog een nieuwe batterij in gestopt? Alleen eruit halen en weer plaatsen werkt niet als hij leeg is.\n\nHet stilvallen lijkt me een warmte probleem (kijk goed met een zaklamp achter de fan van de cpu en videokaar) waarbij ik vermoed dat je bios batterij leeg is, of geen goed contact maakt nu.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 Het is een HDD uit een identiek systeem metopvolgend service tag nummer. Waarvan Dell dus ook gemeld heeft madat deze zal gaan werken.\r\n\r\nHier ben ik ook volledig van bewust. Ik weet wel wat RAID en Mirroring betekend, ik kan alleen door het brakke beeld niet uit op maken hoe dit is ingesteld.\r\n\r\nEen backup maken gaat dus niet meer want het systeem laat zich niet opstarten. Ook niet in het andere identieke systeem. Als slave op een ander systeem word de ene HDD wel aangegeven onder Deze computer maar geeft geen data weer en word gevraagd om een formattering. De andere ziet hij helemaal niet.\r\n\r\nBIOS heeft al in alle mogelijke manier gestaan, maar er is geen verandering.\r\n\r\nDe CD-rom speler word in de BIOS niet herkent alleen de Nvidia RAID is zichtbaar maar hier kan je niks mee. Zoals ik al eerder beschreef.\r\nDus de windows cd erin doen heeft geen zin want hij leest de cd niet ook niet als je in de BIOS aangeeft dat de cd-drive de eerste boot drive moet zijn.\r\n\r\nAls de BIOS batterij leeg zou zijn dan zou de systeem klok ook veranderd zijn en deze blijft netjes op 1-1-2011. Dus ik denk niet dat het een BIOS batterij probleem is.\r\n\r\nIk heb ook even wat beeld materiaal toegevoegd, om een idee te geven wat voor vertekend beeld ik heb met het opstarten en de RAID configuratie instellingen. Dit is alleen met de originele videokaart een andere kaart slikt het systeem inmiddels niet meer\r\n\r\n[IMG]http://94.100.118.168/1199750001-1199800000/1199757301-1199757400/1199757319_6_WRdJ.jpeg[/IMG]\r\n\r\n[IMG]http://94.100.121.224/1199750001-1199800000/1199757301-1199757400/1199757313_6_heYB.jpeg[/IMG]\r\n\r\n[IMG]http://94.100.120.224/1199750001-1199800000/1199757301-1199757400/1199757308_6_aHcM.jpeg[/IMG]\r\n[QUOTE=Niekie30;554178]Ten eerste: Een preinstalled Windows cd erin hangen (uit een andere pc bijvoorbeeld) lijdt tot foutmeldingen, zoals je omschrijft. (Verkeerde drivers voor de hardware etc. Dus dat moet je niet willen doen, tenzij de schijf op die pc is ge\"preinstalled\"\r\n\r\nAls het verhaal over \"mirroring\" gaat heb je in raid 1 gestaan. Beide schijven bevatten dan exact gelijke data en zijn los uitleesbaar in een andere pc, als data schijf bijvoorbeeld. \r\n\r\nBackup dus eerst je data van 1 van de schijven. \r\n\r\nZet de bios op default zonder raid\r\n\r\nPlaats daarna de windows cd en installeer Windows op de overgebleven harde schijf.\r\nDaarna alle drivers. \r\nVolgens mij kan je daarna de andere schijf ook plaatsen en in je bios voor raid 1 kiezen. Het systeem zal dan, als alles goed is de 1e schijf gaan mirroren op de 2e.\r\n\r\nVraag ivm F1 melding: heb je er nog een nieuwe batterij in gestopt? Alleen eruit halen en weer plaatsen werkt niet als hij leeg is.\r\n\r\nHet stilvallen lijkt me een warmte probleem (kijk goed met een zaklamp achter de fan van de cpu en videokaar) waarbij ik vermoed dat je bios batterij leeg is, of geen goed contact maakt nu.\r\n\r\nNiek[/QUOTE] Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 [QUOTE=dutch-online;554182]System Recovery\r\n\r\n\r\ndirect na het opstarten op de toetsen CRTL en F11 drukken \r\n\r\nmits natuurlijk de originele harddisc nog geplaatst is\r\n\r\n dan ben je als er niet ergens een back up is wel alle kwijt.[/QUOTE]\r\n\r\nHeb ik ook aan gedacht, maar het probleem is dat er data op de schijf staat die bewaard moet worden. Dus dat is echt als laatste redmiddel. Als het nog werkt. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 [QUOTE=dutch-online;554233]Schijf even aan een andere werkende computer hangen ,en de nodige data er af halen .;):D[/QUOTE] \r\n\r\nDat gaat niet zoals ik al eerder vermeldde, de ene schijf word wel herkent maar geeft geen data en vraagt gelijk om formattering, de ander ziet hij helemaal niet. Alleen in schijf beheer en dan word hij als RAW aan gegeven en vraagt ook om formattering.\r\n\r\nDie optie had ik al geprobeerd. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 Dutch lees even terug @Gekwordikervan: [I]Een backup maken gaat dus niet meer want het systeem laat zich niet opstarten. Ook niet in het andere identieke systeem. Als slave op een ander systeem word de ene HDD wel aangegeven onder Deze computer maar geeft geen data weer en word gevraagd om een formattering. De andere ziet hij helemaal niet.[/I] Einde@ (EDIT: Oeps ik lees nu pas deze erboven... sorry)\r\n\r\nRaar dat de schijven niet worden herkend in een andere pc. Ik zou er 1 tegenlijk aan een andere pc hangen, gewoon op een hogere sata poort. Je download Recuva en je kijkt of die de schijf wel kan vinden en recoveren. Dan zou je de data nog kunnen redden.\r\nZelf recover ik meestal met Easeus data recovery pro en dat vindt dus echt bijna alles terug. Ook vaak schijven die windows helemaal niet meer ziet.\r\n\r\nJe bios beeld is inderdaad zeer matig te noemen. je kan er nog wel iets van maken, als je alle nullen niet leest. \r\nMaar ik zou heel voorzichtig met de schijven omgaan en me eerst concentreren op het redden van data.\r\n\r\nDaarna toch de batterij nieuw plaatsen en kijken of die goed contact maakt. \r\n\r\nEen dergelijk bios beeld, zal nmm niet worden veroorzaakt door een videokaart.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 [QUOTE=dutch-online;554261]Vreemd verhaal\r\n\r\nMaar ik heb zelf een kabel waar ik een harddisc via USB kan uitlezen .\r\n\r\nEn nog niet meegemaakt dat ik er niet in kan kijken.\r\n\r\nvoorbeeld [url]http://www.yagoda.nl/sata-kabel-converter-p-2430.html[/url][/QUOTE]\r\n\r\nAls deze normaal geformatteerd zou zijn, NTFS dan zou hij uit te lezen zijn. Maar deze is als RAID ingesteld en die word niet geslikt door een andere machine, mits deze dezelfde RAID heeft.\r\n\r\nAls jullie het nog begrijpen, want ik begrijp er geen RAID meer van Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 Raid onder Windows zal ook NTFS zijn toch? \nDownload anders een Linux opstartbare cd en lees hem uit met Ubuntu. Dat leest NTFS, EXT3 en EXT4 in elk geval.\n\nEn ja als ze in raid 0 hebben gestaan ben je alles kwijt als 1 van de schijven stuk gaat. Maar dat kon je van tevoren weten.\n\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2011 [QUOTE=Niekie30;554374]Raid onder Windows zal ook NTFS zijn toch? \r\n[/QUOTE]\r\n\r\nGaat niet werken, zoals TS al aangaf zal je de schijf aan een identieke raidcontroller moeten hangen. \r\nDe details van het hoe en waarom weet ik niet zo exact uit mijn hoofd. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2011 Deze dan...... [url]http://www.diskinternals.com/[/url] moet alle raid volumes kunnen recoveren.\nAl betwijfel ik dat zelf.\n\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2011 [QUOTE=Niekie30;554374]Raid onder Windows zal ook NTFS zijn toch? \r\nDownload anders een Linux opstartbare cd en lees hem uit met Ubuntu. Dat leest NTFS, EXT3 en EXT4 in elk geval.\r\n\r\nEn ja als ze in raid 0 hebben gestaan ben je alles kwijt als 1 van de schijven stuk gaat. Maar dat kon je van tevoren weten.\r\n\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nProbleem is dat de cd-rom niet word herkent,wat ik ook al had gemeld. Anders had ik de ubuntu al geprobeerd. Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2011 In een andere pc Gedwordikervan..... In een andere pc, met een werkende cd rom en een grote extrene hardeschijf waar de gerecoverde bestanden op kunnen.\r\n\r\nNiek Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 3 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2011 [QUOTE=Niekie30;554396]In een andere pc Gedwordikervan..... In een andere pc, met een werkende cd rom en een grote extrene hardeschijf waar de gerecoverde bestanden op kunnen.\n\nNiek[/QUOTE]\n\nHet proberen waard, is een optie waar ik nog niet aan gedacht had.\nGa ik in de ochtend es uitproberen\n\n[COLOR=\"Red\"]update[/COLOR]\nHelaas nog geen tijd gehad om te checken Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2011 [QUOTE=Niekie30;554396]In een andere pc Gedwordikervan..... In een andere pc, met een werkende cd rom en een grote extrene hardeschijf waar de gerecoverde bestanden op kunnen.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nHelaas Niekie30, ook dit werkt niet hij ziet de HDD niet in het andere systeem. \r\nWel onder schijfbeheer maar daar stond hij op non allocated.\r\nIk heb hem via Easeuse Partion Master geformatteerd.\r\n\r\nNu ben ik met Recuva aan het kijken of ik wat terug kan vinden van de data.\r\nDan straks maar es kijken of ik de HDD überhaupt weer aan de praat kan krijgen als ik hem in dat (:-@) ding heb gezet en daar een fatsoenlijke Windows versie op kan zetten.\r\n\r\nHet probleem met de nullen tijdens het opstarten in de BIOS is nog steeds niet opgelost. Ik heb de jumper van de BIOS Reset al een keer omgezet en het systeem aan gezet, daarna de batterij een keer vervangen.\r\nHet enige wat ik nog kan doen is een BIOS update, maar goed er zit geen floppy drive in dus zal het via CD-rom moeten gaan (welke overigens nu wel zichtbaar is en opstartbaar met een Windows CD). Maar het systeem geeft nu aan dat er geen vaste schijven aanwezig zijn in de pc. Dat zal waarschijnlijk zijn omdat de RAID instellingen nu zo verrot zijn dat hij helemaal niks meer wil zien. \r\nDus maar hopen dat na dat ik beiden schijven heb gecheckt met Recuva en geformatteerd op Low Level Format dat hij de schijven weer normaal kan zien en dat ik er een Windows versie op kan zetten.\r\n\r\nU hoort nog van ons :-) Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2011 [QUOTE=dutch-online;554797]Sata schijven\r\n\r\n\r\nXP\r\nDaar moet je tijdens het installeren de drivers voor inladen.\r\nGaat inderdaad het eenvoudigste via floppy, maar als je die niet hebt ,\r\nDan zal je het via Usb stick moeten regelen.[/QUOTE]\r\n\r\nHeb de originele XP CD die bij het systeem kwam, die zal toch deze tijdens de install kunnen weer geven door op F6 te drukken? Lijkt me? Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2011 TestDisk?\n\nMisschien kan het BIOS update (flashen) helpen?\n\nVeel succes! Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 5 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2011 We kunnen nu met zekerheid zeggen dat het niet de BIOS is. Ik heb die bak na veel prutsen eindelijk zo ver dat er Windows XP MCE op zit (origineel geinstalled van de disc die er bij hoort). Bios gelijk geüpdate, deze doet nog steeds het zelfde met de nulletjes.\r\n\r\nAlle drivers van de Dell site gedownload die bij dit systeem horen, dus ook de video driver voor de Nvidia GTX 7800. Na installeren van de video driver van Dell, een herstart gegeven. Hierna wilde hij niet meer opstarten, het scherm lampje blijft oranje, niet oplichten naar blauw. Dus een reset gegeven en toen het systeem weer laten booten. Hij gaat door naar het eerste windows scherm dan schiet hij weer terug in de BIOS. Wederom een reset gegeven en voordat windows het XP scherm wil laten zien op F8 gedrukt voor veilige modus met netwerken. Daar de Nvidia driver voor de videokaart gede-installeerd en weer een herstart gegeven. Windows XP start weer gewoon op.\r\n\r\nVia Nvidia.com de laatste driver voor deze kaart gedownload en geïnstalleerd. Hetzelfde gebeurde als voorgaand. Dus we kunnen duidelijk aangeven dat de videokaart in dit systeem duidelijk verrot is.\r\n\r\nWe gaan het proberen met een andere videokaart die geklijkwaardig [B](lees Dell Proof)[/B] is aan deze.\r\n\r\nIk bericht nog of dit inderdaad voor de volle 100% het probleem was, want wie weet hebben andere ook ooit zo\'n probleem aan de hand.\r\n\r\nBedankt voor het mee denken tot zo ver Quote Link naar reactie
Anoniem2 Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2011 [QUOTE=Niekie30;554243]\nEen dergelijk bios beeld, zal nmm niet worden veroorzaakt door een videokaart.[/QUOTE]\nHet eerste waar ik aan dacht was een defecte videokaart. En daarna ook twijfel, dat het ook het BIOS kan zijn.\n\nHet is wel zo dat het BIOS alle instructies geeft om de BIOS schermen te vullen, maar... alle [I]grafische[/I] instructies wat betreft de pixels en de BIOS-letters die getoverd moeten worden [I]zitten in de grafische adapter[/I]. Het BIOS geeft de grafische adapter de opdracht een bepaald \'plaatje\' uit zijn archief te halen en op een plaats te tonen. \nEn de grafische adapter heeft ook nog een paar manieren in petto, namelijk verschillende tekst-modi. (80 kolommen x 50 regels, of 80x25 etc.). \nDit staat trouwens los van de grafische modus van de adapter (pixel voor pixel besturing voor b.v. een video)[B];[/B] letters toveren (een [I]tekstmodus[/I] dus) zijn oude modi uit de tijd van de uitsluitend tekst gebaseerde computers, maar zijn vanwege compatibiliteit steeds door de nieuwere adapters mee in het ontwerp genomen.\nHet BIOS maakt nog steeds gebruik van zo\'n tekstmodus, en de bitmap van elk karakter zit dus (gebakken ?) in de grafische adapter. Je ziet aan een BIOS scherm dus eigenlijk een oerbeeld uit de computerwereld :D Alhoewel... BIOS schermen zijn al kleur, de eerste computerweergaven niet, of beperkt tot 4 kleuren.\n\nIn dit geval zie je dus het verkeerde plaatje te voorschijn komen (een blauw vlak = spatie bevat ineens 00...) dus óf het BIOS is defect (geeft verkeerde opdracht), óf de grafische adapter is defect (voert opdracht verkeerd uit).\n\nIk denk dat de grafische kaart door oververhitting kapot gegaan is. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen