Ga naar inhoud

Advies bij samenstellen nieuwe PC

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hoi,\r\n\r\nIk wil een nieuwe PC, mijn huidige Dell begint wat te traag te worden (en ik wil geen Dell meer). Ik wil geen kant-en-klaar systeem, omdat dat altijd wel iets heeft wat ik niet nodig heb (en 90% heeft NL Windows, terwijl ik de Engelstalige versie wil). Ik zoek een goede PC die nog paar jaar prima vooruit kan, maar ook weer niet zo goed dat \'ie te duur is. Hij moet een beetje fijn kunnen gamen (Civ-5 achtige games, en ook de nieuwe versies die in 2013 uit gaan komen), maar niet het beste vh beste; verder gewoon surfen, office, etc.\r\n\r\n\r\nIk heb nu het volgende bij elkaar gezocht:\r\n* [url]http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=-1848849791[/url]\r\n\r\nWat eisen en wensen van het systeem:\r\n- De (onboard) videokaart moet iig VGA en DVI aansluiting hebben, want ik heb van beide een monitor.\r\n- Indien betaalbaar, niet te veel herrie\r\n- Indien kast niet default een firewire-poort heeft, wil ik daar mijn firewire PCIe kaart voor gebruiken; ik heb ook 2 andere PCIe-kaarten, dus daar moeten genoeg slots voor zijn. Mocht het goedkoper zijn om een cardreader+firewire-kaart te kopen (waardoor je een moederbord met minder PCIe-slots kan gebruiken), hoor ik het graag. Ik kreeg het niet voor elkaar, want toen zat ik opeens met te weinig 3\'5\"-slots...\r\n- Deze configuratie heeft een onboard videokaart. Maakt dat veel uit? Ik zat eerst aan een ander systeem met een Radeon 5450 kaart te denken; volgens mij doet dit onboard systeem daar niet veel voor onder.\r\n\r\nGraag feedback :)
Link naar reactie
Ten eerste wat is je budget?\n\nEen onboard videokaart zal genoeg zijn voor internetten en office maar als je een spel wilt spelen dan moet je toch echt aan een echte videokaart.\n\nNu begrijp ik dat je dus een moederbord wilt hebben met 3PCIe sloten want een videokaart neemt 1 pcie slot in beslag?\n\nIn jou samenstelling is de koeler overbodig want de standaard koelers houden je systeem koel genoeg en maken echt niet zo veel lawaai.\n\nEn je voeding is ook wel aan de hoge kant eerder 500.\n\nDaarnaast is het moederbord vrij duur voor wat jij er mee wilt maar er zitten dus wel 3pcie sloten op. Ik heb nog even niet gekeken naar andere alternatieven omdat ik je budget nog niet weet!\n\nEdit:P\nJa voor die 20 euro zou ik dat zeker doen (als het moederbord triple channel ondersteunt dan merk je dat zeker) Maar je kan nu ook 4gb kopen en dan over een jaar nog een reepje erbij kopen(dan is tie goedkoper)\n\nMvg\n\nMelvin
Link naar reactie
weet je zeker dat die extra kaarten PCIe zijn? of zijn die PCI?\r\n\r\nEn als je je pc stiller wilt hebben is het aan te raden om een Intel processor te pakken ipv een AMD, ik heb hier een 955BE draaien, en de standaard koeler maakt nogal wat geluid. \r\nDit heeft Intel een stuk minder ;)\r\ndan zou je bijvoorbeeld voor een [URL=\"http://www.alternate.nl/html/product/CPUs_Socket_1156/Intel%28R%29/Core_en_trade_i5-760/454851/?tn=HARDWARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+1156\"]I5 [/URL]kunnen gaan.\r\ndaar moet dan ook een socket 1156 moederbord bij anders past het niet.
Link naar reactie
@mutybay: mijn budget is ca. 800 euro, maar als het goedkoper kan, graag :-)\nDe games die ik speel zijn voornamelijk Civilization-achtige games. Die vragen wel veel pixels tegelijk, maar het is niet nodig dat (zoals bij een shooter) het razendsnel reageert als ik de bocht omloop of een tank neerknal.\n\nBedankt voor de opmerking mbt koeler en voeding.\n\nDie 2GB extra zal ik dan nu wel bestellen. Ik vind het denk ik de winst van niet meer dan een tientje niet waard om over een jaar of 2 mijn pc te moeten openen en het er zelf in te moeten zetten :)\n\n@jasbroek: bedankt voor je opmerking. Heb het even nagekeken, de wifikaart en tvkaart die ik al heb blijken pci te zijn, niet pcie. Wat dat betreft kan ik dus een compleet ander moederbord nemen, want dan heb ik niet zoveel PCIe sloten nodig.\n\nIk zal ook nog eens kijken naar Intel vs. AMD. Ik heb niet een speciale voorkeur voor 1 vd 2.
Link naar reactie
dat dacht ik al, dat niet alles pcie zou zijn ;) nu kanje denk ik een klasse goedkoper gaan kijken.. aangezien 3 PCIe slots meestal gebruikt worden voor \"zware\" game configuraties (met 2 of 3 videokaarten).\n\nik heb ook geen voorkeur voor amd of intel ;) heb hier een AMD en geen problemen mee, draait prima. \nook nooit problemen gehad met intel. \nhet enige wat ik wel merk is dat AMD gewoon warmer word, en de standaard koeler wat meer lawaai maakt ;) \nen natuurlijk de prijs...
Link naar reactie
Voor u doeleinden maakt intel vs AMD niet zo veel uit dus ik zou in dit geval kiezen voor AMD omdat dat gewoon stuk goedkoper is.\n\nDe koeler van AMD is ook weer niet zo slecht hoor hij doet gewoon zijn werk (zo lang je hem niet gaat kietelen) Ik had vroeger ook een standaard AMD koeler maar die maakte minder lawaai dan mijn case fans.\n\nIk heb mij alleen nooit echt verdiept in AMD systemen dus ik kan er moeilijk een voor je samenstellen.
Link naar reactie
Bedankt voor alle reacties. Ik heb een paar wijzigingen doorgevoerd:\n\n- Simpeler moederbord (minder PCIe sloten)\n- Geen aparte koeler\n\nVerder heb ik niet voor een aparte videokaart gekozen; ik probeer eerst de onboard videokaart; mocht het voor het soort games wat ik ga spelen toch te weinig zijn, koop ik wel alsnog een kaart. \nOok heb ik niet voor de 6GB ipv 4GB RAM gekozen, want een AMD-moederbord ondersteunt geen triple channel (en Intel is toch duidelijk duurder). Totaalplaatje [url]http://www.alternate.nl/html/tu.html?sc=-2129725403[/url] . Mocht iemand nog last-minute tips hebben, graag. Zo niet, dan plaats ik morgen de bestelling.
Link naar reactie
4GB is inderdaad genoeg voor jouw doeleinden. Je voeding kan echt een stuk omlaag en dus goedkoper kunnen.... ik heb nagenoeg de zelfde voeding maar een veel zwaarder systeem. Een systeem zoals je hem nu hebt voldoet met 350W maar als je later nog een ander videokaart wilt zou ik voor 450W gaan.\n\nAls videokaart kun je aan zoiets denken: [url]http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_ATI_Radeon_HD5000/ASUS/EAH5570_SILENT-DI-1GD2/420711/?baseId=684467[/url]\n\nHij maakt nu geen gebruik van triple channel omdat je maar 4 balkjes hebt en dus dual channel heet.\n\n/Edit: Zit er wel een assamblage bij?\nEn ik lees bij de reacties van de processor dat de koeler toch wel heel slecht is. Lees 86DB stressed en dan is toch wel heel erg hard + het is niet echt handig om zelf aftermarket koeler te installeren dus dan zou ik toch een andere pakken!
Link naar reactie
[QUOTE=Macfan;553631]Inderdaad, het verschil tussen AMD en Intel is allemaal larie. Het enige nadeel van AMD is dat als je de koeling niet goed aanbrengt, dat hij kan doorbranden. Echter is AMD wel beter in het berekenen van grafische opdrachten, dus om te gamen raadt ik AMD aan. Ook is deze goedkoper. ([url]http://www.computerfirst.nl/index.php/systeem/hardware[/url])[/QUOTE]\r\n\r\nDat wás zo. Een moderne cpu kan eigenlijk niet meer doorbranden, want hij schakelt zichzelf uit als hij te heet wordt. Daarnaast is er wel degelijk een duidelijk verschil tussen intel en AMD, bij het ene programma is intel weer vlotter, bij een ander programma presteren ze gelijk. \r\n\r\nAMD is overigens niet vlotter bij grafische opdrachten, maar ze komen daar wel erg dicht in de buurt van intel. Een 130 euro kostende AMD presteert daar soms gelijk aan een 250 euro kostende intel processor. Maar de algemene lijn is wel dat, als je het kan betalen, intel vaak beter is (hoewel, niet altijd. De AMD 6-cores zijn best leuk). Kun je dat niet, dan is AMD zeker geen afrader.\r\n\r\nMij lijkt deze voeding ook wel voldoende: [url]http://www.alternate.nl/html/product/Voedingen_tot_400_Watt/be_quiet!/Pure_Power_BQT_L7_350W/361924/?tn=HARDWARE&l1=Voedingen&l2=tot+400+Watt[/url]\r\n\r\nJe hebt geen videokaart, dus dan heb je maar een kleine voeding nodig. \r\nJe moederbord kan ook goedkoper, want die je nu gekozen hebt heeft 3 pci-e x16 sloten. Ik denk dat de pci-e kaarten die je hebt genoeg hebben aan een x1 slot, dan kun je een flink goedkoper moederbord kopen.
Link naar reactie
Ik weet niet waar Arrim 3 pci-e sloten vandaan haalt:\n\n[I]De M4A78LT-M van Asus ondersteunt één AMD Socket AM3 processor samen met maximaal 16 GB aan geheugen. Verder is er een onboard ATI Radeon HD3000 (+DVI-D, +HDMI) grafische kaart aanwezig,[B] is er één PCIe x16 2.0 slo[/B]t (met hybrid CrossFireX ondersteuning) aanwezig en kunnen er SATA en IDE apparaten worden aangesloten. Uiteraard ontbreken ook onboard geluid en netwerk niet.[/I]\n\nDit is de uiteindelijke keuze geworden, als ik het allemaal goed lees.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=mutybay;553679]\r\nEn ik lees bij de reacties van de processor dat de koeler toch wel heel slecht is. Lees 86DB stressed en dan is toch wel heel erg hard + het is niet echt handig om zelf aftermarket koeler te installeren dus dan zou ik toch een andere pakken![/QUOTE]\r\n\r\ninderdaad, zoals ik ook al had geschreven, maakt de standaard koeler nogal wat lawaai.\r\nNu maakt dit niet veel uit als je een dichte kast hebt met eventueel nog geluidswerend materiaal. Maar als je dat niet hebt dan hoor je het wel...\r\n\r\nAftermarket koelers zijn niet zo heel moeilijk te installeren ;) \r\nMaar je moet wel weten wat je doet, anders kan het nog lastig worden.\r\n\r\nAls je voor een aftermarket kooler wilt gaan en je wilt het echt stil hebben, dan is misschien waterkoeling iets? \r\n(ik denk aan de [URL=\"http://www.alternate.nl/html/summaryListing.html?searchCriteria=h50&cat1=091&cat2=296&cat3=000\"]H50[/URL])\r\nnatuurlijk zijn er ook[URL=\"http://www.alternate.nl/html/product/CPUs_Koelers/Corsair/Air_Series_A50/434244/?tn=HARDWARE&l1=Koeling&l2=Processor\"] \"gewone\" koelers[/URL] die niet al teveel lawaai maken en goed hun werk doen. maar ook hierbij geld, hoe meer geld je er aan kan uitgeven hoe beter/stiller dat het word ;)
Link naar reactie
[QUOTE=Macfan;553631]Inderdaad, het verschil tussen AMD en Intel is allemaal larie. Het enige nadeel van AMD is dat als je de koeling niet goed aanbrengt, dat hij kan doorbranden. Echter is AMD wel beter in het berekenen van grafische opdrachten, dus om te gamen raadt ik AMD aan. Ook is deze goedkoper. ([url]http://www.computerfirst.nl/index.php/systeem/hardware[/url])[/QUOTE]\n\nja maar dat zegt niks lol alleen het feit al dat je macfan bent geintje ;)\nmaar ik dacht toch dat de i7s nog steeds de amd phenoms verslaan in games ook x6 :o
Link naar reactie
ja dat ligt eraan welke andere fans er nog meer in je case zitten ;)\nmaar je kan natuurlijk ook eerst de standaard koeler proberen.\nals je vind dat deze teveel lawaai maakt, dan kan je als nog naar een PC boer gaan,(of je doet het zelf als je handig bent) en koopt daar dan een aftermarket koeler. (waterkoeling of luchtkoeling maakt niet heel veel uit.) \n1 tip. ga dan naar een \"echte\" pc boer, dus niet de mediamarkt ^^.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...