Ga naar inhoud

SATA versus SATA II

Aanbevolen berichten

Ik zou even een paar dingen willen weten:\n\nWat is het verschil tussen de gele en oranje sata kabel (de een heeft een blokkeerinrichting)\nKunnen hier de HD\'s SATA en SATA II?\nHet past wel, maar ik bedoel de doorvoersnelheid, is dat nu gewoon het zelfde, want ik moet wat kabels kopen?\n\nStaat als je een SATA II schijf koopt er altijd SATA II op het etiket? (II achter SATA)\n\nOf moet je dat op een andere manier bekijken?\n\nEr komt binnenkort voor moeders een snellere computer (met 1TB SATA II), en dan moet ik wat met de schijven schuiven, de snelste/grootste houd ik zelf, :D maar ik heb daar eerder niet zo op gelet.\nMijn moederbord is SATA II dus wil ik die er ook in hebben.\nZover ik weet is het gewone SATA wat er bij mij in zit, maakt dit veel (merkbaar) verschil met SATA II?\nIk moet dan een kleinere van 500 GB bij kopen, een SATA II versie.
Link naar reactie
[quote=dutch-online;553106]Het komt er dus op neer dat er totaal geen verschil is tussen de SATA I en SATA II standaard, behalve de theoretisch mogelijke snelheid. Het punt daarvan is echter dat de huidige schijven bij lange na geen 150Mb/s aan gegevens kunnen doorzetten. Dat de bus dan 300Mb/s aan kan, en dat dat dus niet eens een \"harde\" spec. is, heeft dus in gebruik totaal geen waarde.\nWanneer u op zoek bent naar een SATA schijf, kijk dan naar gegevens die wel tellen, zoals of de schijf NCQ ondersteunt, of er een powersave modus is enz. Of een schijf klasse SATA I of SATA II is, is dus niet van belang. \n\n\nGezien op Internet\n\n\n\n\n..[/quote]\n\nTechnisch gezien is er inderdaad nog niet zoiets als SATA2. Het heet officieel nog steeds gewoon SATA, er zijn alleen een paar revisies van geweest die we in de volksmond SATA2 en SATA3 noemen.\nLeuk dat je NCQ noemt - dat is nou juist één van de nieuwe trucjes die met de tweede revisie van SATA geïntroduceerd zijn (SATA2 dus).\n\nEr zitten nog wel wat andere verschillen tussen de revisies:\n[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA[/url]
Link naar reactie
Mijn moederbord is ook Sata 300 en ik heb er een TB schijf inhangen Sata 600. Die zit dan weer op een pci-e x4 kaartje van Asus aangesloten waardoor hij ook herkent wordt als sata 600. En hij lijkt wat sneller bij transacties op de partities onderling.\nHet pci-e kaarte heeft trouwens ook 2 USB 3 poortjes extern.\nHet heet U3S6 PCIe x 4 with Bridge.\n\nNiek
Link naar reactie
[quote=Niekie30;553816]Mijn moederbord is ook Sata 300 en ik heb er een TB schijf inhangen Sata 600. Die zit dan weer op een pci-e x4 kaartje van Asus aangesloten waardoor hij ook herkent wordt als sata 600. En hij lijkt wat sneller bij transacties op de partities onderling.\nHet pci-e kaarte heeft trouwens ook 2 USB 3 poortjes extern.\nHet heet U3S6 PCIe x 4 with Bridge.\n\nNiek[/quote]\nAls het voor gewone dingen niets uitmaakt, laat ik het maar zo.\nHad trouwens verleden week een pci-e kaartje gekocht met 2x usb3 aansluitingen.\nMaar dat is meer om een grote backup naar externe HD wat sneller te laten gaan.\nNu nog een voordelige behuizing met usb3 én e-sata, kunnen wij kiezen :D want ik heb nog een externe HD met usb2 én e-sata (1.5 tb)
Link naar reactie
[quote=Niekie30;553921]Je backupt wat af man. Koop een goede NAS die regelt als je dat wilt alles voor je (op de achtergrond zo gewenst) in raid 1. \n\nNiek[/quote]\nIk zit echt niet elke dag te backuppen hoor, zitten echt wel weken tussen, althans van de belangrijkste partitie, die zet ik overigens nooit terug.\nC wel, maar die is klein en dat duurt maar een minuut of 6-8.\n\nMaar aangezien moeders een nieuwe computer krijgt, modern, voor Win7, doet alleen wat spellen en heeft aan 200 gb al genoeg. (had er eigenlijk al moeten zijn)\nZit 1tb in die ruil ik om met mijn externe schijven daar heb ik er 2 van 500 gb, die zijn voor haar groot zat.\nKunnen in raid, maar daar ben ik geen fan van, maak van de 2e dan een backup schijf, komt toch niets bij, zelfs mail wordt amper gebruikt.\nVerder zet ik hem dan uit in energiebeheer.\n\nDat continue laten backuppen, op de achtergrond, heb ik geen ervaring mee.\nIk stel mij alleen voor dat alle veranderingen weer een apart bestandje geeft?\nEn dat wil ik niet, vandaar af en toe een volledige backup, (van 1 partitie) dat blijft voor mij overzichtelijker, dan gooi ik een oudere er weer af.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...