Ga naar inhoud

Laptop erg sloom.

Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste Computeridee,\r\nSinds 2/3 dagen loopt mijn laptop enorm sloom, hij sluit in 5min af, en start in 5min op. Ik heb (volgens mijn virusscanner AVG 9.0) geen virussen noch andere kwalen.\r\nHet gebeurde ook opeens, ene dag goed, volgende dag zo... Ik hoop dat jullie nog een ander manier vinden dan helemaal formateren etc.\r\nWat me wel is opgevallen dat in taakbeheer, mijn system op rond de 114.000 KB draait, wat volgens mij onder de 60.000 hoort.\r\nEnige suggesties?\r\nMvg. Hdeniz\r\nScreenshot taakbeheer: [IMG]http://d.imagehost.org/download/0991/naamloos[/IMG]\r\n\r\nEn dat was toen ik NIKS open had, soms heb ik 2 dingen tegelijk open, bijvoorbeeld msn, en firefox, dan is die nóg slomer dan sloom.
Link naar reactie
Als je rechtsonder naar het geheugengebruik kijkt zie je dat de teller op 545 MB staat.\nJe hebt zeker maar 512 MB aan boord, is het niet? Dan is dat de grote oorzaak dat je computer langzaam is: te weinig werkgeheugen.\n\nDe hoeveelheid geheugen die System in beslag neemt is in inderdaad vrij hoog. Je zou eens met behulp van Process Explorer van Microsoft/Sysinternals kunnen kijken wat daar precies de oorzaak van is. Met dat programma kun je namelijk kijken wat er in een proces draait. Zo kun je bijvoorbeeld ook zien dat een van de svchost.exe een verzameling van een boel kleine processen is.
Link naar reactie
[I]System[/I] gebruikt bij mij 240 KB, maar hier zie ik 103 [B]M[/B]B...\nZo te zien is het XP, ook ik gebruik dat.\n\nAls het zo van de ene op de andere dag is gestart denk ik toch meer aan malware.\n\nStart eens op in Veilige modus om te zien hoe het dan gaat[B];[/B] vanaf het moment van aanzetten van de computer kort één maal per seconde F8 tikken totdat het Windows opstartmenu verschijnt om Veilige modus te kunnen kiezen.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;551561]Als je rechtsonder naar het geheugengebruik kijkt zie je dat de teller op 545 MB staat.\r\nJe hebt zeker maar 512 MB aan boord, is het niet? Dan is dat de grote oorzaak dat je computer langzaam is: te weinig werkgeheugen.\r\n\r\nDe hoeveelheid geheugen die System in beslag neemt is in inderdaad vrij hoog. Je zou eens met behulp van Process Explorer van Microsoft/Sysinternals kunnen kijken wat daar precies de oorzaak van is. Met dat programma kun je namelijk kijken wat er in een proces draait. Zo kun je bijvoorbeeld ook zien dat een van de svchost.exe een verzameling van een boel kleine processen is.[/QUOTE]\r\n\r\nHmm ik heb 2gb aanboord, 1x 1gb.\r\n\r\nVerder kunt u wat meer informatie geven over dat programma?\r\n\r\nMvg. HDeniz
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;551565][I]System[/I] gebruikt bij mij 240 KB, maar hier zie ik 103 [B]M[/B]B...\r\nZo te zien is het XP, ook ik gebruik dat.\r\n\r\nAls het zo van de ene op de andere dag is gestart denk ik toch meer aan malware.\r\n\r\nStart eens op in Veilige modus om te zien hoe het dan gaat[B];[/B] vanaf het moment van aanzetten van de computer kort één maal per seconde F8 tikken totdat het Windows opstartmenu verschijnt om Veilige modus te kunnen kiezen.[/QUOTE]\r\n\r\nIdd, groot verschil. En idd ook OS is Windows XP.\r\n\r\nVerder op veilige modus doet hij het gewoon normaal. Start lekker snel op, en sluit ook weer snel af. \r\n\r\nVerdere informatie; \r\nCapaciteit harddisc: 207 GB\r\nGebruikt: 41,1 GB\r\nBeschikbaar: 166 GB.\r\n\r\nDaar zou het niet aan kunnen liggen toch?\r\n\r\nMvg. HDeniz
Link naar reactie
(Harddisk schijnt OK te zijn)\n\nNu weer in gewone modus opstarten, en (als Administrator) in een \'[I]Start - Uitvoeren...[/I]\' tekstveld invoeren: MSCONFIG\n\nMSCONFIG heeft een aantal tabs, waaronder \'[I]Opstarten[/I]\' en \'[I]Services[/I]\'.\nIn die twee tabs kan je selectief items aan- en uitschakelen.\n\nBegin altijd bij de tab \'[I]Opstarten[/I]\', en schakel gewoon alles uit.\nHerstart de computer, en zie of het probleem weg is.\n(Let op, de computer mist wat functionaliteit bij dit werk omdat een deel niet mee opstart, dus gebruik dit min of meer alleen als diagnostisch.)\nIs nu het probleem weg bij normaal opstarten, dan zit hier dus ergens je probleem en moet je proberen de veroorzaker te vinden door selectief opstartitems aan- of uit te schakelen onder de tab \'[I]opstarten[/I]\'.\n(Schakel eerst de bovenste helft uit, en herstart, en zie welke helft het moet zitten, en herhaal dit in de verdachte helft etc.)\n\nIs bij het uitschakelen van alles onder de tab \'[I]Opstarten[/I]\' (en daarna opnieuw opstarten) het probleem nog [I]wel [/I]steeds aanwezig, dan zit het waarschijnlijk bij een item onder de tab \'[I]Services[/I]\'.\n\nZet alles weer aan onder de tab \'[I]Opstarten[/I]\', en ga naar de tab \'[I]Services[/I]\'. \nZorg dat je een vinkje zet bij: \'[I]Alle Microsoft Services verbergen[/I]\'. (Dit omdat het niet erg aannemelijk is dat een Microsoft service de fout in gaat, alhoewel dat uiteindelijk uiteraard niet ondenkbaar is.)\nSchakel nu de overgebleven services uit, en herstart de PC. \nIs het probleem nu wel weg, dan weet je dat het in zo\'n niet-Microsoft service zit, en dat je via selectief aan-en uitschakelen van die services de slechterik kunt vinden.\n\n\nHet kan malware zijn, of een legitiem programma dat niet goed werkt. Het bovenstaande proberen geeft daarover meer zekerheid.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;551576](Harddisk schijnt OK te zijn)\r\n\r\nNu weer in gewone modus opstarten, en (als Administrator) in een \'[I]Start - Uitvoeren...[/I]\' tekstveld invoeren: MSCONFIG\r\n\r\nMSCONFIG heeft een aantal tabs, waaronder \'[I]Opstarten[/I]\' en \'[I]Services[/I]\'.\r\nIn die twee tabs kan je selectief items aan- en uitschakelen.\r\n\r\nBegin altijd bij de tab \'[I]Opstarten[/I]\', en schakel gewoon alles uit.\r\nHerstart de computer, en zie of het probleem weg is.\r\n(Let op, de computer mist wat functionaliteit bij dit werk omdat een deel niet mee opstart, dus gebruik dit min of meer alleen als diagnostisch.)\r\nIs nu het probleem weg bij normaal opstarten, dan zit hier dus ergens je probleem en moet je proberen de veroorzaker te vinden door selectief opstartitems aan- of uit te schakelen onder de tab \'[I]opstarten[/I]\'.\r\n(Schakel eerst de bovenste helft uit, en herstart, en zie welke helft het moet zitten, en herhaal dit in de verdachte helft etc.)\r\n\r\nIs bij het uitschakelen van alles onder de tab \'[I]Opstarten[/I]\' (en daarna opnieuw opstarten) het probleem nog [I]wel [/I]steeds aanwezig, dan zit het waarschijnlijk bij een item onder de tab \'[I]Services[/I]\'.\r\n\r\nZet alles weer aan onder de tab \'[I]Opstarten[/I]\', en ga naar de tab \'[I]Services[/I]\'. \r\nZorg dat je een vinkje zet bij: \'[I]Alle Microsoft Services verbergen[/I]\'. (Dit omdat het niet erg aannemelijk is dat een Microsoft service de fout in gaat, alhoewel dat uiteindelijk uiteraard niet ondenkbaar is.)\r\nSchakel nu de overgebleven services uit, en herstart de PC. \r\nIs het probleem nu wel weg, dan weet je dat het in zo\'n niet-Microsoft service zit, en dat je via selectief aan-en uitschakelen van die services de slechterik kunt vinden.\r\n\r\n\r\nHet kan malware zijn, of een legitiem programma dat niet goed werkt. Het bovenstaande proberen geeft daarover meer zekerheid.[/QUOTE]\r\n\r\n[IMG]http://d.imagehost.org/0159/system2.jpg[/IMG]\r\n\r\nZoals je ziet is system iig. wel HEEL erg omlaag gegaan, maar de snelheid zit er nog niet HELEMAAL in, ookal is het al een heel groot verschil.\r\n\r\nDit was door het eerste (met dat opstarten). Is het handig om nu ook nog via service uitteschakelen en alsnog via daar te kijken?\r\n\r\nMvg. HDeniz
Link naar reactie
Hmm, maar dan zal je eerst nog moeten uitvinden[I] welk[/I] opstart-item verantwoordelijk is.\nAls daar een onbekend twijfelachtig programmaatje uitkomt dan zal je richting malwareverwijdering moeten gaan denken. (Daar ben ik niet zo thuis... )\n\nB.t.w., de snelheid zoals de Veilige modus draait haal je never, dat is een uitgekleed systeem met wat missende functionaliteit door ontbreken van een paar door jouw geïnstalleerde programmaatjes.
Link naar reactie
Het is me opgevallen dat hij altijd met 140MB System opstart, of ik nou elke opstartitem aanklik of uitklik, maar het gaat pas naar beneden als ik iets zwaars opstart, in dit geval het spelletje genaamd World of Warcraft. \r\n\r\nIk heb alles van Opstarten uitgevinkt en alsnog start hij met 140 MB op, en daarna start ik WoW(World of Warcraft) en dan floept System naar beneden met 30/40 KB.\r\n\r\nMaar de laptop gaat er niet sneller op...\r\n\r\n\r\nMvg. HDeniz
Link naar reactie
Kijk even niet naar de hoeveelheid die \'[I]system[/I]\' inneemt, alhoewel het zeker een symptoom lijkt te zijn, maar kijk naar de snelheid van opstarten- en afsluiten. Als dit niet verbetert met het uitschakelen van die opstartitems, zet alles dan weer aan, en kijk hoe het met uitschakelen van één- of meer- of alle niet-Windows services gaat zoals eerder uitgelegd.\n\n\nIk kan je zeker aanraden alvast een HijackThis logje te maken en dit op het Nucia forum te plaatsen. Er is daar een speciaal topic \'[I]HijackThis-logs[/I]\' onder de sectie \'[I]Malware[/I]\'.\nMaar voordat je dat doet eerst scannen op malware volgens de tips van Nucia, hier te vinden:\n[url]http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?p=374154[/url]\nHet scannen met [I]Malwarebytes\' Anti Malware[/I] (MBAM) zou misschien al veel kunnen vertellen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...